Toisinsyöjä kirjoitti:
Joku muuten heitti aiemmin ketjussa arvion, että metsästäjä-keräilijöiden syömien kasvien valikoima olisi paljon pienempi kuin nykyinen. Asia on juurikin päinvastoin: Nykyisin syödään noin 200 kasvista, metsästäjä-keräilijät tunnistivat jopa 2000 ja söivät niitä kaikkia. Kaikkia ei ehkä esiintynyt ympäri vuoden, mutta veikkaan silti että metsästäjä-keräilijän kasvisvalikoimassa oli päivittäinkin moninkertaisesti enemmän yksittäisiä lajeja kuin nykyihmisen.
Ja edelleen OT: vai mahtoiko sittenkään olla, sellaisen yksittäisen metsästäjä-keräilijän?
Paikallinen parantaja saattoi hyvinkin tunnistaa jopa 2000 kasvia (ja käyttää niitä, osaa paremmin ja loppuja ainakin hyvässä uskossa),
ja metsästäjä-keräilijät lajina kautta maailman tunsivat varmaan enemmänkin, kun sentään olivat omnivooreja.
Silti en usko, että täällä pohjolassa 10,000 vuotta sitten asuneet metsästäjä-keräilijät olisivat käyttäneet päivittäin tuollaisia määriä.
... eivätkä varsinkaan saaneet kovin monesta kovin montaa kaloria (joskaan tätä et toki väittänytkään)
Mutta kesällä täällä pohjoisessakin on helppo syödä yli kymmentä kasvilajia päivittäin, vaikka kaupasta ostaisi vain pottua, sipulia ja jäävuorta.
Luonto on täynnä kaikenlaista vihreää, vaihtelevin mauin.
Osa on tosi mielenkiintoisia ja hyviäkin, jos kohta osa ei ole, ja jos kohta myrkyllisiä välttivät ne esiäiditkin.
Salaattina, salaatin mausteena, perunoiden lisämakuna, lihan särpimenä, voin piristäjänä yms ne käyvät ketoilijoillekin.
Niitä saa vaivattomasti kerättyä kourallisen tai pari joka päivä... mikä takaa sapuskan kasvikunnan kausiluontoisen ja ruoan kruunaavan osan ilman ftalaatteja, ilman fossiilisten polttoaineiden tuhlausta kuljetukseen ja varastointiin, ilman tehdasviljelyn tuskaisia kuolemia (maalla, merellä ja ilmassa), ilman luontoa myrkyttäviä torjunta-aineita, ilman vesistöä rehevöittäviä lannoitteita, ilman muutakaan pintamaan riistoa ja ihan ilman monsatojakin

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä.
Tyyli täällä, kliksEi eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)