karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-24 14:41:51

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 107 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2012-06-05 11:14:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lainaa:
Onko se auttaminenkaan aina hyvä asia

Tapoja auttaa on monenlaisia. Autan kotimassa mahdollisuuksieni mukaan. Apu menee suoraan avun tarvitsijalle. En minäkään oikein noihin kansainvälisiin auttamisprojekteihin usko.

Jaea ehti väliin. Pilaantimisaihetta sivuten: Ex pomo, emigrantti, aikanaan kertoi, että ex Neuvostoliitossa ruoan hävikki oli pelkästään kuljetusten takia n 45 %.

.

ViestiLähetetty: 2012-06-05 11:47:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ruuan hävikistä hyvä esimerkki on laivojen buffetpöydissä! :shock:
Lihaa tulee välillä itsekin hamstrattua liikaa ja sit heitettyä pois. Omalla kohdallani pyrin pitämään vain muutaman lihapäivän viikossa, vähentämään rajusti broilerin ostamista ja lisäämään kalan syöntiä. Kasvispainotteinen ruokavalio on karppaamisen avulla tullut jo jäädäkseen.

ViestiLähetetty: 2012-06-05 12:26:16 
Poissa
apina
apina

Jaiks, en jaksanut nyt tänään lukea kaikkea. Immanuel Kant pyörähti mielessä, ja Bertrand Russell ja muut hörhöt.
Wittgenstein. Derida.
Liha on hyvää syötävää.
I'll be back.

lis. Nietzhe toki myös.

lis2. ja toki Einstein.

ViestiLähetetty: 2012-06-05 12:34:59 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

H. Moilanen kirjoitti:
Uskot ilmeisesti, että olen kasvissyöjä. En tiedä, minkä tutkimuksen perusteella, mutta se(kään) ei pidä paikkaansa.

Mutta olet ilmeisesti olla sellainen aiemmin?
Ja joutunut lopettamaan, vaikket olisi halunnutkaan.
Älä huoli, teitä on muitakin. Muun muassa tuon vegemyytin Lierre Keith.

Entinen vege ei yleensä ole entinen eetikko, jos kohta uskomuksistaan sairastuneissa riittää niitäkin.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2012-06-05 12:38:22 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

H. Moilanen kirjoitti:
Uskot ilmeisesti, että olen kasvissyöjä. En tiedä, minkä tutkimuksen perusteella, mutta se(kään) ei pidä paikkaansa.

Ai niin, jäi kysynättä että miksi ihmeessä et ole?
Nyt olisi hyvä paikka avautua :)

ViestiLähetetty: 2012-06-05 13:16:44 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

H. Moilanen kirjoitti:
Elune kirjoitti:
60 vuotta on silti aika naurettavan lyhyt aika ihmisen evoluutiossa. Pitikö joku tilastoja silloin hmm sanotaanko 10k vuotta sitten?

Väitätkö tai oletatko, että lihaa on kulunut silloin 10k vuotta sitten enemmän? Itse luulen, että lihankulutus on nyt suurempaa kuin silloin.

Ei ollut väitettä tai olettamusta suuntaan tai toiseen noissa linkkaamassasi lauseissa. Mihin puolestaan perustat luulosi 10000 vuoden takaisen lihansyönnin määrästä?

ViestiLähetetty: 2012-06-05 13:23:09 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

H. Moilanen kirjoitti:
Ei ole kanttia sanoa, että syön lihaa, koska olen minä. Ehkä taustalla häilyy myös aika iso epäilys siitä, että lihansyönti ei ole eettisesti oikein...

Ahaa. No mulla on kanttia sanoa, että syön lihaa koska olen minä ja liha on hyvää ja terveellistä. Lisäksi mua ei ihan hirveän perkeleesti kiinnosta asian eettinen puoli, kunhan nyt enimmät eläinten kiusaamiset ja kidutukset pidetään poissa tuotantoketjusta. Joku syö pelkkiä kasveja, that's fucking fine, minä syön kuitenkin myös lihaa. :)

ViestiLähetetty: 2012-06-05 13:32:29 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

jussi kirjoitti:
jojoko kirjoitti:
jussi kirjoitti:
Kuka tai mikä sen sitten "parantaisi", jokainen meistä on ihminen, ei vähempää.

Minultako kysyt vai yleisesti? Tuohon kun joku tietäiskin vastauksen. Toivottavasti tiesit kysymyksen esittäessäsi, että siihen on aivan mahdoton vastata.

Vastaukseni on ihminen.

Ja väärä vastaus. Vaikka ihminen miten haluaisi ja yrittäisi, ei sillä ole pienen pientä saumaakaan parantaa pikkuruista maailmaa, joka on tuhoontuomittu jo syntyessään.

ViestiLähetetty: 2012-06-05 13:34:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:
H. Moilanen kirjoitti:

Ai niin, jäi kysynättä että miksi ihmeessä et ole?
Nyt olisi hyvä paikka avautua :)

els, älä kiusaa toista.... :mrgreen:

.

ViestiLähetetty: 2012-06-05 13:42:53 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

H. Moilanen kirjoitti:
Elune kirjoitti:
oletko sitä mieltä, ettei ihmisen lihansyönti ole lajityypillistä?

Lajityypilliseen käyttäytymiseen vetoaminen on yksi tapa lopettaa yksilönä oleminen ja toimiminen. Siinä menee vapaus valita sekä vapaus ajatella eri tavalla kuin lauma.

Jokainen tekee ratkaisunsa itse. Joku syö lihaa ja joku toinen taas ei. Lajityypillisyyteen vetoaminen osoittaa täydellistä selkärangan puutetta. Ei ole kanttia sanoa, että syön lihaa, koska olen minä. Ehkä taustalla häilyy myös aika iso epäilys siitä, että lihansyönti ei ole eettisesti oikein...

miksi se tekee minusta yksilöttömän ja kurittoman jos syön lihaa, niinkuin ihminen? Pitäisikö minun leikkiä seepraa, että saisin olla itsenäinen vapaa ja kunnioitettava? Minusta se olisi lähinnä hölmöä, mutta kukin tyylillään.

ViestiLähetetty: 2012-06-05 14:01:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Että siis on eettistä että tuotantoeläimet saisivat elää lajityypillistä elämää ja syödä lajityypillistä ravintoa, mutta ihmisestä viis, ihmiselle muka olisi eettistä syöttää ruokaa joka lyhentää elinajanodotetta ja tekee siitäkin vähästä mikä jää sairasta elämää?

Minusta on eettisesti oikein, että myös ihminen saisi syödä lajityypillistä ravintoa, eli sekaruokaa joka sisältää kohtuullisen (itselläni noin 35 kg per vuosi) laiduntaneiden eläinten lihaa.

Ongelma on tietenkin ihan muualla kuin siinä mitä syödään. Ongelma on väestöräjähdys. Niin kauan, kun maailman kaikki naiset eivät saa päättää itse avioitumisestaan ja lapsiluvustaan, niin kauan kun abortti ja ehkäisy eivät ole täysin vapaita aivan kaikille planeettamme naisille, on minulle vapaaehtoisesti lapsettomalle turha tulla inkuttamaan lihansyönnin epäeettisyydestä.

Holtiton lisääntyminen se vasta onkin epäeettistä ihmiseltä koko muun biosfäärin kannalta katsottuna ja vielä epäeettisempää on se, että se on naisille pakotettua, suurimmassa osassa planeettaamme naiset naitetaan synnyttäjiksi heti kun kuukautiset alkavat ja heillä ei ole mitään sanavaltaa lapsilukuun, ehkäisyyn, aborttiin.

Ja sitten kun on väestöräjähdysongelma käsitelty voidaan siirtyä puhumaan elintarvikefutuureista ja siitä miten peruselintarvikkeiden hinnoista futuurien nimellä käytävä vedonlyönti se vasta aiheuttaakin nälkää kehitysmaiden köyhille.

Ainoa eettinen asia mitä haluan lihansyöntiin sanoa on loppujenlopuksi se: Jos eläin on elänyt lajityypillistä elämää muuttaen ihmisravinnoksi kelpaamatonta biomassaa lihaksi ja rasvaksi, on aivan täysin eettistä että sekasyöjä ihminen lajilleen tyypillisesti myös sen eläimen syö.

Joku muuten heitti aiemmin ketjussa arvion, että metsästäjä-keräilijöiden syömien kasvien valikoima olisi paljon pienempi kuin nykyinen. Asia on juurikin päinvastoin: Nykyisin syödään noin 200 kasvista, metsästäjä-keräilijät tunnistivat jopa 2000 ja söivät niitä kaikkia. Kaikkia ei ehkä esiintynyt ympäri vuoden, mutta veikkaan silti että metsästäjä-keräilijän kasvisvalikoimassa oli päivittäinkin moninkertaisesti enemmän yksittäisiä lajeja kuin nykyihmisen.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2012-06-05 14:57:21 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Joku muuten heitti aiemmin ketjussa arvion, että metsästäjä-keräilijöiden syömien kasvien valikoima olisi paljon pienempi kuin nykyinen. Asia on juurikin päinvastoin: Nykyisin syödään noin 200 kasvista, metsästäjä-keräilijät tunnistivat jopa 2000 ja söivät niitä kaikkia. Kaikkia ei ehkä esiintynyt ympäri vuoden, mutta veikkaan silti että metsästäjä-keräilijän kasvisvalikoimassa oli päivittäinkin moninkertaisesti enemmän yksittäisiä lajeja kuin nykyihmisen.

nyt menee pahasti OT mutta tuostako johtuu että voin parhaiten silloin kun kasviksia on lautasella jotain 5-10 eri sorttia. Esim. pelkkä kukkakaali-parsakaali mix ei vaan tuo tyydyttävää oloa, vaikka grammamäärällisesti olisi sama.

ViestiLähetetty: 2012-06-05 14:58:36 
Montako kiloa lihaa metsästäjä-keräilijät söivät vuodessa? Eiku ihan sama, ei kiinnosta ikä- ja älyrajoitteisen alkuihmisen ruokatavat. Tehotuotettu sekaruoka, kuten mäkkärin ja hesen hampurilaiset, on hyvää. Etenkin kokiksen kanssa. Jotain on syötävä henkensä pitkimiksi, ja mä syön mitä haluan ja mitä huvittaa, koska voin tehdä niin. Luonto ja elukat ja ihminen tappeli, ihminen voitti. Hähää. En syntynyt vapaasta tahdostani, en siis ole elämälle velkaa, en pode huonoa omaatuntoa valintojeni takia ja kuppaan kaikkea niin kauan kuin elän. Ressatkoot heikot, epävarmat ja muut puunhalaajat tämänjatuon eettisellä oikeutuksella ja muulla liirumlaarumilla.

ViestiLähetetty: 2012-06-05 15:11:55 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Toisinsyöjä kirjoitti:

Ja edelleen OT: vai mahtoiko sittenkään olla, sellaisen yksittäisen metsästäjä-keräilijän?
Paikallinen parantaja saattoi hyvinkin tunnistaa jopa 2000 kasvia (ja käyttää niitä, osaa paremmin ja loppuja ainakin hyvässä uskossa),
ja metsästäjä-keräilijät lajina kautta maailman tunsivat varmaan enemmänkin, kun sentään olivat omnivooreja.
Silti en usko, että täällä pohjolassa 10,000 vuotta sitten asuneet metsästäjä-keräilijät olisivat käyttäneet päivittäin tuollaisia määriä.
... eivätkä varsinkaan saaneet kovin monesta kovin montaa kaloria (joskaan tätä et toki väittänytkään)

Mutta kesällä täällä pohjoisessakin on helppo syödä yli kymmentä kasvilajia päivittäin, vaikka kaupasta ostaisi vain pottua, sipulia ja jäävuorta.
Luonto on täynnä kaikenlaista vihreää, vaihtelevin mauin.
Osa on tosi mielenkiintoisia ja hyviäkin, jos kohta osa ei ole, ja jos kohta myrkyllisiä välttivät ne esiäiditkin.

Salaattina, salaatin mausteena, perunoiden lisämakuna, lihan särpimenä, voin piristäjänä yms ne käyvät ketoilijoillekin.
Niitä saa vaivattomasti kerättyä kourallisen tai pari joka päivä... mikä takaa sapuskan kasvikunnan kausiluontoisen ja ruoan kruunaavan osan ilman ftalaatteja, ilman fossiilisten polttoaineiden tuhlausta kuljetukseen ja varastointiin, ilman tehdasviljelyn tuskaisia kuolemia (maalla, merellä ja ilmassa), ilman luontoa myrkyttäviä torjunta-aineita, ilman vesistöä rehevöittäviä lannoitteita, ilman muutakaan pintamaan riistoa ja ihan ilman monsatojakin :)

ViestiLähetetty: 2012-06-05 15:25:47 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Elune kirjoitti:
Toisinsyöjä kirjoitti:

nyt menee pahasti OT mutta tuostako johtuu että voin parhaiten silloin kun kasviksia on lautasella jotain 5-10 eri sorttia. Esim. pelkkä kukkakaali-parsakaali mix ei vaan tuo tyydyttävää oloa, vaikka grammamäärällisesti olisi sama.

On jopa mitattu, että kasviksista saatu antioksidanttivaikutus tehostuu, kun mukana on mahdollisimman monia eri kasvilajeja. Ja olen samaa mieltä, sen huomaa olossa. Ylivoimaisesti paras olo on kiinalaisen aterian jälkeen, joka monine ruokalajeineen onkin monipuolisempi kuin länsimainen ikinä.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2012-06-05 20:09:42 
Poissa
sintti
sintti

els kirjoitti:
H. Moilanen kirjoitti:

Mutta olet ilmeisesti olla sellainen aiemmin?
Ja joutunut lopettamaan, vaikket olisi halunnutkaan.
Älä huoli, teitä on muitakin. Muun muassa tuon vegemyytin Lierre Keith.

Entinen vege ei yleensä ole entinen eetikko, jos kohta uskomuksistaan sairastuneissa riittää niitäkin.

En ole enkä ole koskaan ollut. Ei pidä "luulla" asioita.

Kasvissyöjä minusta saattaisi vielä tulla. Lihansyöntiä olen tällä hetkellä valmiimpi vähentämään kuin hiilihydraatteja.

Tuo viestisi kertoo muuten aika paljon siitä sinun ex-vegeilystäsi. Miksi sinä lopetit? Nyt olisi tilaisuus avautua omasta epäonnistumisestaan...

ViestiLähetetty: 2012-06-06 07:50:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lopettaa voi ainakin siitä syystä, että huomaa että tämähän ei olekaan omalle terveydelle hyväksi, se on sekä eettisesti oikein että myös järkevää. Esimerkkinä meillä tyttären alle 10 gramman hiilihydraatit jo yli puoli vuotta ja omat vain hieman suuremmat päivittäiset hiilihydraatit diabeteksen takia. Hiilihydraatit on kokoiltava monesta eri lähteestä, mutta ilman lihansyöntiä epäilisin että olisimme jo kuolleet nälkään. Eli olisi sekä tyhmää että epäeettistä yrittää vegeilyä tyttärenkään kanssa.
Pieni kierros pihalla tuottaa salaattiin helposti kymmenkunta lajia hortaa ja yrttejä tavanomaisten kurkun, tomaatin ja salaatinlehtien lisukkeeksi ja monimuotoinen salaatti myös maistuu paremalle. Ja ihan ikkunalaudallaankin voi kasvattaa aikamoista yrttimaata.

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2012-06-06 10:13:26 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

H. Moilanen kirjoitti:
En ole enkä ole koskaan ollut. Ei pidä "luulla" asioita.

Kasvissyöjä minusta saattaisi vielä tulla. Lihansyöntiä olen tällä hetkellä valmiimpi vähentämään kuin hiilihydraatteja.

Tuo viestisi kertoo muuten aika paljon siitä sinun ex-vegeilystäsi. Miksi sinä lopetit? Nyt olisi tilaisuus avautua omasta epäonnistumisestaan...

Ehkä olet, ehkä et, mutta kuullostat joka tapauksessa täsmälleen samalta kuin tuttavan tuttavani, jolle kävi noin :)
Tietysti vähän tylsä juttu hänen kannaltaan. Ja ehkä sen jälkeen silmien avaaminen onkin melkein mahdotonta?

Mitä minuun tulee, niin olin kroonikko jo ennen vegeilyä,
ja siihen maailman aikaan (80-luvun nuorena aikuisena) kuvittelin vegeilyä vastaukseksi tähän(kin) kysymykseen enkä vain eettisiin ja ekologisiin juttuihin..
Mutta eipä se ollut vastaus mihinkään minua vaivanneeseen vaivaan. Eikä sitten lopulta edes etikka-eko-akselillekaan.
Eikä siinä mitään, pitkään niihin tuli uskottua itsekin. Selvästi riittävän fiksut (ja rahakkaat) lobbarit asialla, ja siitä toki kunnia heille.

Onneksi edes vanhana löysin tämän eläinrasvakarppauksen, joka vihdon ja viimein pitää tällaisenkin viallisgeenisen terveenä.
Hiukan ikävä juttu, että yli 40 vuotta tuli uskottua jotain ihan muuta,
mutta kun elämässä ei ole eiku-näppäintä, niin minkäs teet.

Ps: Ei lihansyönti tapaa tehdä ex-vegestä vähemmän eettistä; jostain kumman syystä arvot ja arvotukset kestävät melkoisesti elämänmuutoksiakin. (Vrt alla oleva vitsi opetetun sammakon takajalkojen leikkauksesta***). Pikemminkin päinvastoin: silmien avaaminen ja riittävä informaatio mm tehokasvintuotannosta (järjettömine kärsimyksineen), globaalista kaupasta (käsittämättömine ympäristövaikutuksineen) ja lääketeollisuudetsa (ks kummatkin edelliset) tuppaa johtamaan huomattavasti kokonaisvaltaisempiin ja kestävämpiin eettisiin(kin) johtopäätöksin, IMO. Mutta samaa mieltä ei tarvitse tietenkään olla, tämähän olen vain minä :)

Tiesittekö muuten että reilusti yli puolet teuraseläimen kaloreista menee hukkaan tässä vähärasvaista vaativassa Suomessa???
Käsittämätöntä tuhlausta, joka suhteessa.

*** Ja se vitsi, jota kerrottiin joko Stalinin neukkulasta tai natsipiireistä (kertojan kannasta riippuen): Aatteen miehenä tunnettu professori piti luentoa fysiologiasta, koe-eläimenään käskystä hyppäämään opetettu sammakko. Professori näytti ensin, miten sammakko hyppää käskettäessä. Sitten hän leikkasi sen toisen takajalan pois, ja käski taas hypätä, ja kuten arvata saattaa, hyppääminen kävi vaivalloisemmin. Toisenkin takajalan poiston jälkeen sammakko ei hypännyt enää edes käskystä. Mistä seurasi professorin johtopäätös kokeeseta: Sammakon korvat ovat sen takajaloissa, koska se tulee kuuroksi kun takajalat leikataan...

ViestiLähetetty: 2012-06-06 11:14:12 
Poissa
sintti
sintti

els kirjoitti:
Onneksi edes vanhana löysin tämän eläinrasvakarppauksen, joka vihdon ja viimein pitää tällaisenkin viallisgeenisen terveenä.

Jokainen tulee uskollaan autuaaksi ja jos sinun jumalasi on lihasta veistetty ja läskit silmillä, niin olkoon sitten niin.

Toivon, että sinulla riittää usko ja pitkäjännitteisyys karppauksen suhteen, ettet ala kaipailla vielä eiku-näppäintä siihenkin...

ViestiLähetetty: 2012-06-06 11:17:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

H. Moilanen kirjoitti:
els kirjoitti:

Jokainen tulee uskollaan autuaaksi ja jos sinun jumalasi on lihasta veistetty ja läskit silmillä, niin olkoon sitten niin.

Toivon, että sinulla riittää usko ja pitkäjännitteisyys karppauksen suhteen, ettet ala kaipailla vielä eiku-näppäintä siihenkin...

Hei älä jaksa tota uskonto- ja jumalajuttua. Teet itsestäsi tosi typerän.

.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 107 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00