karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-10-01 14:49:48

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 137 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 7 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Karkki
ViestiLähetetty: 2012-12-05 11:19:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

kansan_syvät_rivit kirjoitti:
K@rpp1nen kirjoitti:
Toisinsyöjä kirjoitti:
Tässä on kuitenkin yksi ongelma: Tutkittu on aina siis vain yhden kemikaalin turvallisuus kerrallaan. Se mitä oikeassa ihmiselämässä kuitenkin tapahtuu on, että me jokainen altistumme satojen kemikaalien coctailille päivittäin, vaikka määrät per yksittäinen kemikaali ovatkin pieniä ja yhtä kemikaalia tutkittaessa turvallisiksi havaittuja.

Tämä on varmaan toisaalta ihan totta. On mahdollista, että jokin aine vaikuttaa jonkin toiseen aineen kanssa paljon voimakkaammin ja/tai erilailla kun yksinään. Toisaalta sama pätee kaikkiin aineisiin ja yhteisvaikutukset ovat tuntemattomia. Miksi lisäaineita sitten pitäisi kohdella eri tavalla kuin muita aineita?

Ihan maalaisjärjellä: Organismi sietää ilman muuta paremmin asioita, jotka ovat olleet olemassa sen koko ainakin miljoonan vuotta pitkän lajin olemassaolon ajan , kuin sellaisia jotka ovat viimeisen parinsadan vuoden aikana keksittyä teknokemiaa. Ja tämä muuten pätee myös ruoka-aineisiin: 10000 vuotta maanviljelystä ei ole ollut riittävän pitkä aika esim. siihen että oltaisiin sopeuduttu viljojen fytiinihappoon ja muihin myrkkyihin, vaan melkoinen osa ihmisistä saa niistäkin ongelmia.

Kun joka tapauksessa luonnontilassakin kohtaan kaikenlaisia kemikaaleja - vaikkapa nyt muurahaishappo jos sohaisen käteni muurahaispesään - miksi ottaisin ylimääräisiä riskejä olemalla piittaamatta altistuksesta teknokemialle, josta ihmiselimistöllä on kehityshistoriaansa nähden hyvin lyhyt kokemus ja siten ei mahdollisuutta sopeutua siihen?

Varsinkin kun se teknokemia ei elintarvikkeiden osalta hyödytä minua lainkaan, se on vain voitonmaksimoinnin keino elintarviketeollisuudelle: Lisäaineita tarvitaan, jotta ala-arvoisista aineista tehty 'ruokaan' saataisiin edes jonkinlainen heikko syömäkelpoisuuden ja maukkuuden illuusio. Ja tietenkin ne myös lisäävät tuotteen hyllyikää, eli vähentävät teollisuuden ja kauppiaan hävikkiä.

Lisäaineet hyödyttävät siis elintarviketeollisuutta ja sen voitonkeruuta, eivät minua itseäni ollenkaan. Ruuan kuuluu pilaantua, pilaantumattomaksi käsitelty ruoka ei ole mielestäni ihmisravinnoksi sopivaa.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2012-12-05 11:26:24 
Poissa
voinen
voinen

Millon se karkki muuttui pahaksi?

Tietysti se on hyvä syy olla syömättä, että karkki on pahaa.

Karkki on mielestäni pahaa ja sinun mielestäsi se, että karkki on pahaa, on hyvä syy olla syömättä sitä. Mikä tässä oikein on ongelma? Miten niin "milloin se karkki muuttui pahaksi"? Ei se mitään "muuttunut".
Se "jankkaava luuseri" oli ensimmäinen mielleyhtymä luettuani tämän ketjun. Kysyit asioita, et hyväksynyt vastauksia, et perustellut omia kysymyksiäsi etkä jatkokysymyksiäsi, mutta vaadit kuitenkin muilta selvityksiä ja perusteluja. Ei kovin rakentavaa eikä asiallista, siksi siis tuo mielleyhtymä.

Kuuntelen Kroppaa

ViestiLähetetty: 2012-12-05 11:30:41 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

mun mielestä kenenkään täällä ei ole syytä perustella sinulle tai kenellekään muulle miksi ravinnoton hiilihydraatti ei ole järkevä vaihtoehto, tai miksi lisäaineet ovat huono juttu. Noista asioista löytyy täällä monta ketjua ja monesta muustakin lähteestä saat ihan saman informaation. niitä on turha käydä läpi juuri irtokarkkien kohdalla, koska asian laita ei siitä miksikään muutu. Muuten saa toki jakaa muidenkin kesken, miksi karkkia tahtoo tai ei tahdo syödä, mutta faktojen kiertäminen on aika noloa.

Jos kaipaat makeisia, syö pois, ei se ketään kiinnosta. Mutta se ei tee niistä terveellisiä, eikä ravitsemuksellisesti tärkeitä, ei edes pikkuisen. Tuota faktaa on varmaan aika vaikea ymmärtää jos lukee vain toisella silmällä tosiasioita ja antaa toisen vilkuilla omia omantunnontuskiaan.

ViestiLähetetty: 2012-12-05 11:33:25 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Onko karkkien hiilihydraatti huonompaa kuin lantun?

Etsiessäsi syytä mm. lantun paremmuuteen karkkiin nähden voisit vertailla Finelistä 100 kcal lanttua ja 100 kcal makeisia. Kenties lantusta saa jotain hyödyllistä, joka karkista puuttuu. Karkki myös nostaa verensokeria nopeammin kuin lanttu, millä saattaa olla sekä välittömiä että välillisiä haitallisia terveysvaikutuksia. Menestystä tarkempaan tiedonhakuun.

ViestiLähetetty: 2012-12-05 12:04:20 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Zee kirjoitti:
On olemassa oikeastikin minunkaltaisiani ihmisiä, joille myös ennen karppausaikojani ei karkit maistuneet lainkaan. Pitäiskö niitä nyt sitten syödä - enpä taida aloittaa.

Niin on, tiedän. Ne ovat tosiaan makuasioita. Mua lähinnä kiinnostaa niiden ihmisten ajatukset, joiden mielestä karkki oli ennen nam ja nyt se yhtäkkia on hyi.

Ei tietenkään kannata aloittaa.

Toisinsyöjä kirjoitti:
Ihan maalaisjärjellä: Organismi sietää ilman muuta paremmin asioita, jotka ovat olleet olemassa sen koko ainakin miljoonan vuotta pitkän lajin olemassaolon ajan , kuin sellaisia jotka ovat viimeisen parinsadan vuoden aikana keksittyä teknokemiaa.

Eikö ihminen kuitenkin lajina ole altistunut suurelle osalle e-aineista? Eli eivät kaikki ole uusia. Periaatteessa tuollaisessa ajattelutavassa saattaa toki olla tietyllä tavalla perää.

Toisinsyöjä kirjoitti:
Varsinkin kun se teknokemia ei elintarvikkeiden osalta hyödytä minua lainkaan, se on vain voitonmaksimoinnin keino elintarviketeollisuudelle: Lisäaineita tarvitaan, jotta ala-arvoisista aineista tehty 'ruokaan' saataisiin edes jonkinlainen heikko syömäkelpoisuuden ja maukkuuden illuusio. Ja tietenkin ne myös lisäävät tuotteen hyllyikää, eli vähentävät teollisuuden ja kauppiaan hävikkiä.

Puhutko nyt aidosti sinusta vai käytät sanaa "minä" kuvaamaan kuluttajaa yleisesti. Mikäli ensimmäinen, niin lienee ihan totta, sinä et varmaan hyödy. Mikäli yleensä kuluttajia, niin ei pidä paikkaansa. Keskimääräinen kuluttaja haluaa ostaa halvinta mahdollista ruokaa. Lisäksi tuollaisia voi ostaa paljon kerralla, kun ei pilaannu --> aikaa säästyy. En ole lainkaan vakuuttunut tuosta voiton maksimoimisesta. Hävikki toki pienenee, se on varma (sekä kaupassa että oletettavasti myös loppukäyttäjän puolella), mutta mikäli hävikki olisi suurempaa, kompensoitaisi se hinnasta. Niin nytkin tehdään. Miksi voitto olisi niin pienempi?

pönkerö kirjoitti:
Miten niin "milloin se karkki muuttui pahaksi"? Ei se mitään "muuttunut".
Se "jankkaava luuseri" oli ensimmäinen mielleyhtymä luettuani tämän ketjun. Kysyit asioita, et hyväksynyt vastauksia, et perustellut omia kysymyksiäsi etkä jatkokysymyksiäsi, mutta vaadit kuitenkin muilta selvityksiä ja perusteluja. Ei kovin rakentavaa eikä asiallista, siksi siis tuo mielleyhtymä.

Okei, eli et ole syönyt karkkia myöskään ennen karppausta? Asia ymmärretty. Jos pidät jankkauksena kysymysten esittämistä, niin okei. Sen sijaan olen kyllä kaikki vastaukset hyväksynyt ja lisäksi olen niistä oikein ilonen. Niitä on tullut paljon, toivottavasti tulee vielä paljon lisää. Voin yrittää antaa kysymyksiin enemmän perusteluja, kun kerrot, että mihin kysymyksiin niitä haluat.

Elune kirjoitti:
mun mielestä kenenkään täällä ei ole syytä perustella sinulle tai kenellekään muulle miksi ravinnoton hiilihydraatti ei ole järkevä vaihtoehto, tai miksi lisäaineet ovat huono juttu. Noista asioista löytyy täällä monta ketjua ja monesta muustakin lähteestä saat ihan saman informaation. niitä on turha käydä läpi juuri irtokarkkien kohdalla, koska asian laita ei siitä miksikään muutu. Muuten saa toki jakaa muidenkin kesken, miksi karkkia tahtoo tai ei tahdo syödä, mutta faktojen kiertäminen on aika noloa.

Jos kaipaat makeisia, syö pois, ei se ketään kiinnosta. Mutta se ei tee niistä terveellisiä, eikä ravitsemuksellisesti tärkeitä, ei edes pikkuisen. Tuota faktaa on varmaan aika vaikea ymmärtää jos lukee vain toisella silmällä tosiasioita ja antaa toisen vilkuilla omia omantunnontuskiaan.

Ei tietenkään tarvitse. Mielestäni kuitenkin se, että ketjuun vastaa, osoittaa tietyllä tapaa halua keskustella aiheesta, eikö? En halua siirtää keskustelua hiilihydraattien järkevyyteen. En tarkoita, että karkkeja pitäisi syödä kaksin käsin. Tarkoitan siis sellaista määrää, että edelleen syöminen olisi "vähähiilihydraattista". Enkai minä ole mitään faktoja kiertänyt?

Ei karkit ravitsemuksellisesti ole tärkeitä minunkaan mielestäni. Tiedän myös, että ketään ei kiinnosta se syönkö vai en syö makeisia. Ei seksikään ole terveydellisesti tärkeää, mutta silti moni harrastaa sitä. Tai no, kaipa se jossain määrin saattaa olla, mutta pointti tuli ehkä selväksi?

Chiman kirjoitti:
Etsiessäsi syytä mm. lantun paremmuuteen karkkiin nähden voisit vertailla Finelistä 100 kcal lanttua ja 100 kcal makeisia. Kenties lantusta saa jotain hyödyllistä, joka karkista puuttuu. Karkki myös nostaa verensokeria nopeammin kuin lanttu, millä saattaa olla sekä välittömiä että välillisiä haitallisia terveysvaikutuksia. Menestystä tarkempaan tiedonhakuun.

En kysynyt, että onko lanttu ravintosisällöllisesti parempi kuin karkki. Kysyin onko lantun hiilihydraatti parempi kuin karkin. Olen melko hyvin tietoinen ravintosisällöstä.

Mutta vastasit silti myös kysymykseen. Karkki nostaa verensokeria nopeammin kuin lanttu ja se saattaa olla haitallista. Seuraavana kysyn seuraavaa, koska en aidosti tiedä, onko tuosta jotain tarkempaa tietoa, että miten verensokerin nousu noita syödessä eroaa toisistaan? Käytit sanaa saattaa, mutta miksi siitä on haittaa terveelle ihmiselle?

ViestiLähetetty: 2012-12-05 12:35:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Eikö aloittajalle ole koskaan tullut sellaista tilannetta, että on onnistunut nostamaan verensokerinsa nopeasti huippuun jollain sokerilla ja sitten se on yhtä nopeasti romahtanut? Kiva fiilis? Ajattelin vaan, kun ihmettelit, että mitä haittaa siitä on terveelle ihmiselle?
Kuinkahan monta kertaa minullekin on elämässäni käynyt niin, että olen illalla ennen nukkumaanmenoa syönyt jotain makeaa ja sitten herännyt moneen kertaan yöllä, kun sokerit on sekaisin ja pitänyt äkkiä mennä kaapille hakemaan sitä nopeaa sokeribuustia, ja se toistuu ja toistu ja toistuu yön mittaan. Hyvinpä tulee levättyä...

Niin, ja käsittääkseni olen "terve".

.

ViestiLähetetty: 2012-12-05 12:57:52 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

jojoko kirjoitti:
Eikö aloittajalle ole koskaan tullut sellaista tilannetta, että on onnistunut nostamaan verensokerinsa nopeasti huippuun jollain sokerilla ja sitten se on yhtä nopeasti romahtanut? Kiva fiilis? Ajattelin vaan, kun ihmettelit, että mitä haittaa siitä on terveelle ihmiselle?

Itse asiassa ei. Runsaan aterian jälkeen kyllä välillä väsyttää. Nyt vääristelet,
a) En sinällään ihmetellyt mitään, vaan kiinnostuneena kyselin;
2) puhe oli terveydellisestä haitasta terveelle ihmisellä.

Oletettu väsymys ei ole terveydellinen haitta, varsinkin kun se oletettavasti on tilapäistä.

ViestiLähetetty: 2012-12-05 13:01:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Ihan maalaisjärjellä: Organismi sietää ilman muuta paremmin asioita, jotka ovat olleet olemassa sen koko ainakin miljoonan vuotta pitkän lajin olemassaolon ajan , kuin sellaisia jotka ovat viimeisen parinsadan vuoden aikana keksittyä teknokemiaa.

Eikö ihminen kuitenkin lajina ole altistunut suurelle osalle e-aineista? Eli eivät kaikki ole uusia. Periaatteessa tuollaisessa ajattelutavassa saattaa toki olla tietyllä tavalla perää.

Toisinsyöjä kirjoitti:

Puhutko nyt aidosti sinusta vai käytät sanaa "minä" kuvaamaan kuluttajaa yleisesti. Mikäli ensimmäinen, niin lienee ihan totta, sinä et varmaan hyödy. Mikäli yleensä kuluttajia, niin ei pidä paikkaansa. Keskimääräinen kuluttaja haluaa ostaa halvinta mahdollista ruokaa. Lisäksi tuollaisia voi ostaa paljon kerralla, kun ei pilaannu --> aikaa säästyy. En ole lainkaan vakuuttunut tuosta voiton maksimoimisesta. Hävikki toki pienenee, se on varma (sekä kaupassa että oletettavasti myös loppukäyttäjän puolella), mutta mikäli hävikki olisi suurempaa, kompensoitaisi se hinnasta. Niin nytkin tehdään. Miksi voitto olisi niin pienempi?

Ensimmäiseen kysymyksesi vastaan, että kun viljojen myrkkyjen osalta edes 10 000 vuotta ei ole riittänyt sopeutumiseen, niin ei ole mitään väliä sillä että esim. 1900-luvulla keksittyihin teknokemikaaleja on ihminen ehtinyt kohdata tuommoiset 100 vuotta. Lisäksi jos kemikaalin/kemikaalicoctailin terveydelle haitalliset mahdolliset vaikutukset eivät kuitenkaan vaikuta lisääntymiseen tai tulevat esiin vasta lisääntymisen jälkeen, ei mitään evolutiivista sopeutumista edes tapahdu. Altistuminen ei tarkoita sietokyvyn kasvua, se tarkoittaa vain altistumista.

Teknokemiasta elintarviketeollisuuden voittojen maksimoijana puhun ihan vain omana itsenäni koska en voi päättää toisten ihmisten puolesta heidän mielipiteitään tai asenteitaan, mutta en ole ainoa joka asiasta puhuu. Lue esim. vaikkapa tämä kirja: Petos lautasella (Den hemlige kocken), kirjoittaja Mats-Eric Nilsson. Löytyypi kirjastosta, itsekin lainasin.

Lisäaineet mahdollistavat elintarviketeollisuudelle myydä 'ruokaa' joka ilman lisäaineita olisi maultaan ja rakenteeltaan niin p***kaa, ettei kukaan ostaisi sitä. Teenruokani raaka-aineista alkaen itse ja ruokakuluni ovat laskeneet siitä mitä olivat kun joskus takavuosina vielä söin elintarviketeollisuuden tuottamaa 'ruokaa' ja hävikki on myös pudonnut nollaan. Varsinkin yhden hengen talouksille ne pakkauskoot ovat liian suuria. Pakastaminen, kuivattaminen ja maitohapattaminen ovat ainoat ruuan elinkaarta pidentävät toimenpiteet jotka hyväksyn siinä ruuassa jota itse syön. Muut syökööt mitä lystäävät minun puolestani.

Jos ruuan hyllyikä on lyhyt on valmistajalla lyhyempi aika saattaa sitä kauppaan ennen pilaatumista ja kaupalla lyhyempi aika myydä sitä ennen pilaantumista, jolloin hävikki voi potentiaalisesti kohota molemmissa portaissa. Erinomaisimpia tuotteita elintarviketeollisuudelle ja kaupalle ovat juurikin ne todella pitkän hyllyiän tuotteet, eli juuri ne joita en koskaan syö. Jos kuluttaja ei piittaa vähääkään ruuan luonnollisuudesta, saattaa hän saada toki halvalla 'ruokaa' josta tulee maha täyteen ja joka ei maksa paljon. Minun mottoni on kuitenkin: Minkä ruuassa säästät, sen lääkäri- ja lääkekuluissa menetät - mahdollisesti moninkertaisena.

Minulle laatu - luonnollisuus, tuoreus, lisäaineettomuus - on kuitenkin tärkeämpää kuin hinta. Mutta silti tosiaan ruokakulut laskivat, kun siirryin tekemään ruokani kokonaan itse. Ja poisheitetyn ruuan määrä tippui käytännössä nollaan, kompostipussissa ei ole kuin kaalinkantoja, greipinkuoria ja kahvinpuruja.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2012-12-05 13:06:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jojoko kirjoitti:

Itse asiassa ei. Runsaan aterian jälkeen kyllä välillä väsyttää. Nyt vääristelet,
a) En sinällään ihmetellyt mitään, vaan kiinnostuneena kyselin;
2) puhe oli terveydellisestä haitasta terveelle ihmisellä.

Oletettu väsymys ei ole terveydellinen haitta, varsinkin kun se oletettavasti on tilapäistä.

En minä mitä vääristele.
Olemme yksilöitä, kuten varmaan ymmärrät sanomattakin.
Kuvasin millaista terveydellistä haittaa minulle, terveelle ihmiselle on tullut karkista. Saman olisi varmaan saanut aikaiseksi syömällä pussista sokeria. Jos vuorokausilevon häiriintyminen ei ole mielestäsi terveydellinen haitta, niin ei sitten mitään. Unettomuuteen on kuoltu.

Tykkään monenlaisista karkeista, onneksi en enää ahmi niitä samalla tavalla kuin ennen, niin on saanut nukkua yönsäkin hyvin. Nykyinen "pussillinen lakua tarpeeseen", on hyväksi havaittu sairauden hoidossa. :)

.

ViestiLähetetty: 2012-12-05 13:14:07 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kyllä tämä ketju on täysi vitsi. Kai sitä joku saa tällaisestakin ilmeisesti kiksejä, kun pääsee "muurahaispesää sörkkimään". Aika läpinäkyvää, milloin uusi kirjoittaja tulee foorumille vänkäämään (trollaamaan) tahallaan vastaan vähän joka asiaan, ilman mitään järkeviä perusteita. Et ole ensimmäinen, mutta toivottavasti viimeinen em. henkilö tällä foorumilla. Tämä oli minun puolestani viimeinen viesti tähän ketjuun, joten turhaa laittelet minulle mitään vastausta tähän viestiin.

ViestiLähetetty: 2012-12-05 13:17:42 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

K@rpp1nen kirjoitti:
Kyllä tämä ketju on täysi vitsi.

Sinä teet osaltasi tästä täyden vitsin. Esimerkiksi nimimerkki Toisinsyöjän kanssa on ilo keskustella.

Onneksi et enää kirjoita.

ViestiLähetetty: 2012-12-05 13:36:32 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

jojoko kirjoitti:
Kuvasin millaista terveydellistä haittaa minulle, terveelle ihmiselle on tullut karkista. Saman olisi varmaan saanut aikaiseksi syömällä pussista sokeria. Jos vuorokausilevon häiriintyminen ei ole mielestäsi terveydellinen haitta, niin ei sitten mitään. Unettomuuteen on kuoltu.

Tykkään monenlaisista karkeista, onneksi en enää ahmi niitä samalla tavalla kuin ennen, niin on saanut nukkua yönsäkin hyvin. Nykyinen "pussillinen lakua tarpeeseen", on hyväksi havaittu sairauden hoidossa. :)

No vuorokausilevon häiriintyminen on aika rankkaa liioittelua ja "unettomuuteen on kuoltu" menee jo ihan omaan kategoriaan.´

Eikö "pussillinen lakua tarpeeseen" kuulosta hiukan jo ahmimiselta? Toki saatoit syödä niitä vielä enemän ennen.

Toisinsyöjä

En ihan ymmärtänyt viimeistä kirjoitustasi. Tai siis, että oliko tarkoituksesi vastata tuohon voiton maksimointi kysymykseen. Sinun mukaasi nyt myydään paskaa halvalla, joka saadaan juuri ja juuri joidenkin mielestä (ei esim. sinun) syömäkelpoiseksi. Tämä on mielestäsi halvempaatuottaa ja ei pilaannu niin nopeasti. Tästä teet käsittääkseni päätöksen, että voitto maksimoituu? Vai ymmärsinkö väärin? Tarkoitus ei ole laittaa sanoja toisen suuhun.

Oletat, että lisäaineeton ruoka pilaantuu nopeammin. Oletat myös, että se olisi tuottajalle kalliimpaa. Mutta kuluttajahan joutuu silloin maksamaan siitä isomman hinnan. Myös hävikki näkyy hinnoissa. Miten päädyt siihen voiton maksimointiin?

ViestiLähetetty: 2012-12-05 13:43:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Itse asiassa viimeaikaisten tutkimusten valossa pienikin univaje voi jatkuvana aiheuttaa ikäviä asioita, esim. tyypin 2 diabeteksen riski kasvaa. Häiriintyneiden/ liian lyhyiden unien terveysvaikutuksia on tutkittu laajalti ja yleisesti ottaen univaje/häiriintyneet unet ovat terveydellisesti huono juttu etenkin pidemmällä altistuksella.

Yöheräily voi tuntua äkkiseltään triviaalilta, mutta se pistää sisäerityshormoneja sekaisin tavalla, joiden vaikutukset eivät sitten enää olekaan kovin triviaaleja.

ViestiLähetetty: 2012-12-05 13:43:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Karkkien syömisessä mielestäni hämmentävintä on se, että tosi monilla tulee niistä paha olo, mutta silti he syövät niitä. Kaverini perusteli tätä sillä, että öklötys ikään kuin kuuluu siihen pakettiin. Siis täh, mikä logiikka tossa oikeen on? :smt017 Siis ymmärrän kyllä tavallaan, että se sokeri on koukuttavaa, mutta silti.

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2012-12-05 13:44:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

oulaliina kirjoitti:
Karkkien syömisessä mielestäni hämmentävintä on se, että tosi monilla tulee niistä paha olo, mutta silti he syövät niitä. Kaverini perusteli tätä sillä, että öklötys ikään kuin kuuluu siihen pakettiin. Siis täh, mikä logiikka tossa oikeen on? :smt017 Siis ymmärrän kyllä tavallaan, että se sokeri on koukuttavaa, mutta silti.

Viljojen gluteenin ja maidon kaseiinin lisäksi myös sokeri aiheuttaa opioidipeptidi eksorfiinin muodostumista elimistössä. Suomeksi: Syö karkkia, saat elimistöösi opiaatteja ja koukutut niihin. Olen itse verrannut tätä lievän suun kautta nautitun opiaatin (esim. kodeiini) aiheuttamaan riippuvuuteen. Sen vuoksi sitten sitä syö niitä asioita joista on tottunut opiaattinsa saamaan, riippumatta siitä miten hyvältä/pahalta ne maistuvat.

ViestiLähetetty: 2012-12-05 13:52:35 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Itse asiassa viimeaikaisten tutkimusten valossa pienikin univaje voi jatkuvana aiheuttaa ikäviä asioita, esim. tyypin 2 diabeteksen riski kasvaa.

Yöheräily voi tuntua äkkiseltään triviaalilta, mutta se pistää sisäerityshormoneja sekaisin tavalla, joiden vaikutukset eivät sitten enää olekaan kovin triviaaleja.

Minulla on ollut nuorempana univaikeuksia. Ne tosiaan ovat ikäviä, en vähättele niitä missään nimessä.

Uskon myös, että yöheräily voi sekoittaa yhtä ja toista. Mun on kuitenkin todella vaikea nähdä, että pieni määrä karkkia aiheuttaisi sen, ainakaan perusterveelle. Päinvastoin, pieni määrä karkkia illalla takaa sikeämmät yöunet?

Oulaliina kirjoitti:
Karkkien syömisessä mielestäni hämmentävintä on se, että tosi monilla tulee niistä paha olo, mutta silti he syövät niitä.

Vähäisestä määrästä tulee harvalle paha olo. Mikäli niitä mättää kunnolla, niin todennäköisesti tuleekin. Mutta mä en näe hämmentävyyttä. Ne ovat hyviä. Niitä syödään siksi. Se mahdollinen paha olo kestetään sen makunautinnon ja sen hetkisen vuoksi. Vähän sama asia, kun ihmiset käyttävät alkoholia, vaikka tietänevät, että krapulahan siitä tulee. Toisilla vielä aivan järisyttävä.

ViestiLähetetty: 2012-12-05 13:59:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

En ihan ymmärtänyt viimeistä kirjoitustasi. Tai siis, että oliko tarkoituksesi vastata tuohon voiton maksimointi kysymykseen. Sinun mukaasi nyt myydään paskaa halvalla, joka saadaan juuri ja juuri joidenkin mielestä (ei esim. sinun) syömäkelpoiseksi. Tämä on mielestäsi halvempaatuottaa ja ei pilaannu niin nopeasti. Tästä teet käsittääkseni päätöksen, että voitto maksimoituu? Vai ymmärsinkö väärin? Tarkoitus ei ole laittaa sanoja toisen suuhun.

Oletat, että lisäaineeton ruoka pilaantuu nopeammin. Oletat myös, että se olisi tuottajalle kalliimpaa. Mutta kuluttajahan joutuu silloin maksamaan siitä isomman hinnan. Myös hävikki näkyy hinnoissa. Miten päädyt siihen voiton maksimointiin?

Esimerkki:
On halvempaa tehdä mitään kasvisrasvamassasta ja aromeista kuin oikeasta kermasta. Mutta tätä paikkaamaan tarvitaan sitten lisäksi vielä sakeuttamisaineita ja aromeja jne. jotta ruoka olisi edes joten kuten kuluttajallekin kelpaavaa.

Eli tarkoitan juurikin sitä, että ala-arvoisista raaka-aineista kun tehdään ruokaa niin on käytettävä niitä lisäaineita, jotta siitä saadaan kuluttajille kelpaavaa. Kuluttajalle hintaero on kuitenkin pienempi, eli niistä paskoista raaka-aineista lisäaineilla jotenkuten syötäväksi väännetyistä 'ruuista' saadaan isommat katteet. Nimenomaan raaka-aineiden hinnasta ja siten myös laadusta nipistämällä on mahdollista kasvattaa elintarviketeollisuuden katteita. Silloin voitot maksimoituvat paremmin kuin rehellisesti aidoista raaka-aineista valmistettaessa. Ne halvimmat raaka-aineet pitävät sisällään juurikin mm. glukoosi-fruktoosisiirapin ja muunnetut tärkkelykset, molemmat erittäin yleisiä raaka-aineita karkeissa.

Nopeasti pilaantuva ruoka on vähemmän kannattavaa tuottajalle koska sen hyllyikä on lyhyempi, mikä aina kasvattaa hävikkiä. Eines, jonka hyllyikä on vaikkapa vain 3 päivää on melko hankala tuote elintarvikeketjulle. Se olisi varmaan myös kalliimpaa kuluttajalle, sitä en kiistä ollenkaan. Mutta kuluttajan kustannus on vain ruuan hinta, elintarviketeollisuuden kustannuksiin tulee lisäksi hävikin aiheuttama tappio päälle. Jonka voit toki sitten todeta siirtyvän vaikkapa saman tuottajan muiden tuotteiden hintoihin tms. mutta se ei olekaan se olennainen asia. Bulkkitavaran - kuten ruoka - kohdalla pitkä varastointimahdollisuus on selkeästi tuottajalle ja kauppiaalle etu.

Henkilökohtaisesti en pidä ihmisravinnoksi kepaavina ruokia jotka ovat useita päiviä vanhoja, syön itse vain suht tuoretta ruokaa. Vielä pahempi juttu on tietysti päiväkausia vanha ruoka, jonka säilyvyys on varmistettu lisäaineilla.

Toistan: Ruokakuluni ovat laskeneet selvästi ja ruuan hävikki tippunut käytännössä nollaan, kun olen lakannut ostamasta mitään eineksiä, puolivalmisteita yms. Minulle kuluttajana on paitsi terveellisempää, myös selvästi halvempaa, olla ostamatta elintarviketeollisuuden tuotteita ja pitäytyä ostamassa vain laadukkaita tuoreita raaka-aineita.

ViestiLähetetty: 2012-12-05 14:07:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No on täytynyt aika pimennossa elää, jos ei tiedä kuinka suuria terveysvaikutuksia hyvällä tai huonolla unella on. Ja ihan oikeasti unettomuus voi tappaa. Siitä löytyy kyllä riittävästi tietoa, jos vain viitsii etsiä. En keksinyt sitä päästäni.
Nukkumisen estämistä käytetään myös kidutusmuotona.

Joo mutta aloittaja on näköjään täys provo ja *****, joten turha tässä onmitään järkeviä kirjoitella.....

.

ViestiLähetetty: 2012-12-05 14:11:40 
Poissa
apina
apina

Ne ovat hyviä. Niitä syödään siksi.

Ovatko karkit hyviä? Hyvän makuisia, oletan tarkoittavasi. Semantiikka sikseen - ehkä ovat, jos ei paremmasta tiedä. Popsin silti joskus salmiakkia, mikälie. Hormeesi? Synti?

Omena ja appelsiini on karkkia. Ja pekoni on makiaa. Nam!

ViestiLähetetty: 2012-12-05 14:14:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
oulaliina kirjoitti:

Viljojen gluteenin ja maidon kaseiinin lisäksi myös sokeri aiheuttaa opioidipeptidi eksorfiinin muodostumista elimistössä. Suomeksi: Syö karkkia, saat elimistöösi opiaatteja ja koukutut niihin. Olen itse verrannut tätä lievän suun kautta nautitun opiaatin (esim. kodeiini) aiheuttamaan riippuvuuteen. Sen vuoksi sitten sitä syö niitä asioita joista on tottunut opiaattinsa saamaan, riippumatta siitä miten hyvältä/pahalta ne maistuvat.

Ilmeisesti tässä on sitten ihmiskohtaisia eroja. Minulle ei ole koskaan ollut vaikea lopettaa karkin syöntiä sen parin karkin jälkeen. Ja yleensähän ne pari ensimmäistä karkkia maistuu parhaimmilta. Sen takia voisin ihan hyvin ostaa turkkaripussin lojumaan kaapiini. Todennäköisesti se kestäisi siellä kevyesti yli vuoden. :lol:

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 137 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 7 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00