parhaitensyöjä kirjoitti:
Jaa että sokerinsiedossa ei ole ongelmia mutta silti sokeri (karkki) väsyttää?

Vai tarkoitatko että siedät sokeria muttet sokerisatsia? Kuinka paljon on "satsi" (kiloissa, litroissa tjms)?

Niin, ja kannattaa myös kokeilla glykogeenivarastoja tyhjentävää liikuntaa (eikä pelkästään rasva- ja KP-aineenvaihduntaa rassaavaa liikuntaa), jos nyt jostain syystä haluat sietää myös "satseja"

Esimerkiksi kaksi 3 cm viipaletta spelttikakkua jossa on paljon kananmunaa ja vähän sokeria. Äiti leipoo tuota aina joskus ja aina joskus syön sitä pari palaa. Kuluu tunti ja sitten alkaa kaivata nokosille. Veikkaan syyksi viljojen ohutsuolessa tuottamaa eksorfiinia (googlaa ellet tiedä mistä on kyse). Tai 1 kpl Dajm-patukoita (sellainen kahden palan pakkaus) ja 1 kpl Dubbel Nougat patukka, jotka kaksi yhdessä ovat tyypillinen karkkipäiväsatsi. Kun verensokeri ensin nousee ja sitten insuliinin vaikutuksesta laskee rajusti, alkaa väsyttää.
Liikunta jota harrastan on enimmäkseen sitkeää pitkäkestoista ja matalasykkeistä, mutta 11 tunnin päivään sisältyi myös räjähtävää voimaa vaativia osuuksia sekä sykettä nostavia osuuksia. Minä valitsen liikuntalajini sen mukaan, mikä liikunta on minusta niin itseisarvoisesti innostavaa ja kivaa (kyseessä on eräs budolaji), en minkään muun perusteella, koska mikään muu ei takaa innostusta treenata vaikkapa 7 päivän kesäleirillä tuollaisia 7-11 tunnin päiviä.
Hiilihydraattipainotteisesti syövät 20 vuotta nuoremmat olivat muuten vilttiketjussa tuon päivän aikana aina välillä ja ottivat nokosia ruokatauon yhteydessä. Minun ei tarvinnut.
Minulla ei ole mitään tarvetta syödä 'satseja' koska viljat aiheuttavat minulle pidemmällä altistuksella ihottumaa, hengitystieallergian pahenemista ja vanhojen ureheiluvammojen juilimista. Karkkipäivän pidän aina joskus, mutta viikonloppuna jotta on mahdollisuus ottaa ne nokoset tarvittaessa.

Sitäkin tosin aion vähentää koska en halua AGEja kehooni enempää kuin niitä jo on (advanced glycation end product, googlaa ellet tiedä mistä on kyse).