Misukisu -- kirjamme mukaan proteiinimäärät menevät seuraavasti:
Vähän liikkuva normaalisti syövä (= kulutuksensa mukaan) nainen 0,8-1 g / painokilo
Runsaasti liikkuva normaalisti syövä nainen 1,25-1,5 g / painokilo
Vastusharjoittelua harrastava normaalisti syövä nainen 1,25-1,5 g / painokilo
Laihduttava nainen 1,25-1,5 g / painokilo
Vastusharjoittelua harrastava laihduttava nainen 1,5-1,8 g
Nämä ovat Patrik Borgin "tarkastamat" lukemat. Myönnän, että välillä olen saattanut sanoa vain laiskuuttani ja unohtelevaisuuttani vain yhden lukeman (siis esim. 1,5 g / painokilo).
Viittasin sillä "myöntävät että proteiinin tarve on liikkujilla isompi" -kommentilla johonkin sellaiseen lauseeseen, missä sanallisesti noin todetaan, en mihinkään tiettyyn grammamäärään.
Mirka -- jos noi oli tavallisia syviä puurolautasellisia noi broilerisalaattisi, niin eipä niistä välttämättä mitenkään hirveästi energiaa tule. Tietämättä tarkkoja määriä on tietysti mahdoton sanoa miten paljon niissä oli kaloreita, mutta ehkä seuraavat tiedot antavat jotain suuntaa:
1 iso kukkurallinen lautasellinen vihreää salaattia (siis tyyliin rucolaa, pinaattia, jäävuorisalaattia, romainesalaattia tms.) n. 10 kcal
1 keskikokoinen tomaatti n. 17 kcal
1 pienehkö omena (vrt. Royal Gala) n. 55 kcal
100 g vesimelonia (kuorineen) n. 15 kcal
1 keskikokoinen appelsiini n. 60 kcal
1 keskikokoinen nahaton broilerin rintafile n. 125 kcal
Eli jos koko syömäsi salaattimäärä olisi sisältänyt about ton määrän kasviksia/hedelmiä ja 1,5 broilerin rintafilettä, koko satsin kalorimäärä olisi ollut noin 345 kcal (hiilareita n. 34 g, proteiinia 46 g. Jos hedelmiä tai broileria oli yhtään vähemmän, kokonaisenergiamäärä on luonnollisesti pienempi.
Esim. itselläni tuollaisen annoksen syöminen kerrallaan tekisi jo tiukkaa juuri proteiinin ja runsaan kasvismäärän takia. Lisäksi runsas proteiinimäärä tekisi tossa annoksessa sen, että se kiihdyttäisi aineenvaihduntaa enemmän kuin jos energia tulisi pelkästä rasvasta --> elimistön "hyötykäyttöön" jäävä kokonaisenergiamäärä on pienempi kuin laskennallinen energiamäärä. Päiväsaikaan kun olen fyysisesti ja henkisesti aktiivisimmillani, mulla pysyy nälkä tollaisella kalorimäärällä poissa noin 2,5 tuntia. 500 kcalin annoksella nälkä pysyy poissa aktiivisimpana aikana noin reilut 3 tuntia -- passiivisena aikana hieman pidempään.
Vertailun vuoksi: kunnon louraus (eli n. 2 pientä Ikea-ruokalusikallista tai 1,5 isoa ruokalusikallista eli 20 g) oliiviöljyä sisältää n. 150 kcal, 50 g täysrasvaista maksamakkaraa 135 kcal ja 100 grammaa täysrasvaista fetajuustoa (n. 20 g rasvaa) 230 kcal.
Olen huomannut että ihmisillä (ja nyt tarkoitan ihan tasaisesti kaikkia laihduttajia, ml. Painonvartijat) on taipumusta arvioida kasvisten sisältämä energiamäärä aika pahasti yläkanttiin. Juuri siihen perustuu se, että esim. Painonvartijoissa laihduttavat kuvittelevat syövänsä "ihan valtavasti", vaikka päivän kokonaisenergiamäärät jäävät äkkiä vain johonkin 900-1100 kcal (= mulla aikoinaan). Esim. söin äsken 500 g eli reilun litran ihania belgialaisia mansikoita. Tulin annoksesta ihan kylläiseksi, mutta energiaa sain vain 200 kcal. Vajaan kahden tunnin päästä on taas nälkä ja hyvä niin (pääsee taas syömään...

). Jos sen sijaan olisin syönyt vajaan kourallisen (n. 20 kpl) cashew-pähkinöitä, olisin saanut samoin 200 kcal. Siis vajaa kourallinen pähkinöitä sisältää yhtä paljon energiaa kuin reilu litra mansikoita.
Jaaha, siivoustyöt kutsuvat naapurissa (= pikkuveljen ylppärit). Älkää esittäkö suoraan mulle suunnattuja väitteitä/kysymyksiä, niin en tule tänne besserwisseröimään...