karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-26 01:24:08

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 760 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 129 30 31 32 3338 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-04-02 14:42:50 
Poissa
voipallo
voipallo

onninni kirjoitti:
Arvo Morkkis kirjoitti:
onni_on kirjoitti:
Jo sinulla ei ole ortoreksiaa, sinulla ei ole hätää!

Eli sulla ei ole mulle yksinkertaisempaa ruokavaliota? Promises, promises.

Sulle? Enhän edes tiedä mitä syöt. Oletko siis tiukka ja ortorektinen? Vältätkö ruoka-aineita, joilla ei ole mitään tekemistä oireittesi kanssa jne... Aika monimutkainen kysymys yksilötasolla, karpata voi monella tavalla.

Hyvääkään ruokaa ei voi syödä, koska siinä saattaa 0,1 % vehnää tai riisiä tai sokeria tai kermaketta tms tai väärä henkilö on sen tehny, hankala matkustaa ja kyläily ahdistaa ja ravintolatki kuitenki huijaa vaikka kysyis, siispä omat eväät aina... parempi nälässä kuin syödä rypsiöljyssä paistettua munaa (ellei rypisöljy ole välitön jnokun oireen syy tietenkin!!). Ja lisäaineet, siinäpä vasta sotku, ks edelliset. Repiikö täysjyvä suolen rikki? Aiheuttaako pienikin määrä hedelmien fruktoosia maksavaurion ja diabeteksen?

:?: mikä älytön ilotulitus tämäkin oli. Kärjistyksenäkin ontto, opettele edes haukkumaan meitä. Know your enemy [-X

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2011-04-02 14:49:20 
Puhuin siis ortorektisestä ajattelusta, en kaikista teistä... Voi hyvänen aika.

ViestiLähetetty: 2011-04-02 15:06:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No voi hyvänen aika tosiaan, keneltä se on pois että syömme mitä haluamme ja minkä tiedämme itsellemme hyväksi? No, onhan meissäkin aloittelijoita joilta homma on alussa vähän tai paljon hukassa, mutta silti... En ole vielä koskaan käynyt millään muulla foorumilla haukkumassa kenenkään muun syömisiä tai tapoja tai ajatuksia, miksi tänne pitää vieraan(tai useammankin) tulla aina haukkumaan karppaamista, karppeja ja karppaajien ruokia?
Jokainen syököön mitä lystää, mihin rahat riittää ja makuaisti antaa myöten. Vaikka paheksunkin lasten myrkyttämistä lisäainemössöillä ja teollisuuden tarjoamalla mukaruoalla, en silti keuhkoa ympäriinsä asiasta. Teen omat valintani ihan itse ja opetan omat lapseni valitsemaan aivojaan ja makuaistiaan käyttämällä.

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2011-04-02 15:08:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Onninni_on, ihan komean olkinukke-ortokarpin rakensit. Ehkä ymmärsin väärin, luulin, että tarjosit karppausta simppelimpää elämäntapaa atopian hoitoon. Mut peräännyitkin hyvässä järjestyksessä. Mun ruuat on ihan täältä luettavissa, olis vastauksia kysymyksiin. Osaan vastaisin kyllä, osaan ei. Harvoin ravintolasta saa hyvää ruokaa. Kyläpaikat on sitten taas toinen tarina. Siis semihysteerinen pelkurikarppi täällä, ehhehe.

-Terry Pratchett

ViestiLähetetty: 2011-04-02 15:12:45 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Me kaikki ollaan koneella näin:

Kuva

ViestiLähetetty: 2011-04-02 15:13:32 
Poissa
apina
apina

Vieras kirjoitti:
Puhuin siis ortorektisestä ajattelusta, en kaikista teistä... Voi hyvänen aika.

Mä kirjoittaisin 'ortoreksisesta', siis a ään asemesta. Ää on jotenkin anaali.

Sä et ole se yleistäjävieras sitten? Et ne karpit on just tommosia, ihan tyhmiä?

ViestiLähetetty: 2011-04-02 15:57:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Elka kirjoitti:
> Itse asiassa suomalaiset ravitsemusterapeutit näin tekevät. Erityisesti laihduttajalle
> tai "painontarkkailijalle" näin suositellaan. Perusteluna on, että itse valmistaessa
> tulee helposti liikaa rasvaa tai suolaa. Eineksiä ja valmisruokia taas saa vähäsuolaisina
> ja rasvattomina ja energian määräkin on ilmoitettu. Eli väittävät paremmaksi kuin
> kotona tehty.

Tämä sen sijaan ei ole totta. En ole ikinä kuullut. Ei yhdenkään järkevän ihmisen mielestä voi olla parempi käyttää ravintoköyhiä eineksiä kuin vamistaa ruoka itse.

Muutama vuosi sitten ravitsemusterapeutin tuollaisen lausunnon jostain lehdestä bongasin. Yleensähän ne sanovat, että on "yhtä hyvää kuin kotiruoka", mutta tuo on ihan totta ja nimenomaan noilla perusteluilla. Eli ei väitettä tee vääräksi se, jos et ole ikinä kuullut. Minä olen.

Siihen toiseen kysymykseen taas ketjun topikin mukaisesti vastaan ylimielisesti, että lue palstan yleiseltä osiolta vaikkapa ketju "emme ole enää yksittäistapauksia". Muutakin asiaa löytyy siitä, että virallisterveellisellä saa itselleen monia vaivoja (eli ei siihen tarvitse ns. roskaruokaa välttämättä). En ryhdy rautalangasta tässä vääntämään, kun se on niin moneen kertaan jo täällä kerrottu.

ETA: Hesarista muutaman vuoden takaa (lue vieras hesaria, niin olet paremmin informoitu):
Lainaa:
Ravitsemustieteen professori Leena Räsänen Helsingin yliopistosta ei kuitenkaan pidä eineskulttuuria minään uhkana. Hän huomauttaa, että valmisruuat ovat ravintoarvoltaan täysin kotiruuan veroisia.

Olen kyllä samaa mieltä siitä, että hän ehkä ei ole järkevä ihminen. "Ravitsemustieteen professori" kuulostaa korvissani samalta kuin "sosialismin taloustieteen professori" tai "tieteellisen kommunismin professori". Yhtä paljon arvostan kaikkien ammattitaitoa ja tietämystä.

ViestiLähetetty: 2011-04-03 10:01:21 
Elka viittaa tähän. Pöyristyttävä kommentti kieltämättä.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Suom ... 5231906763

Ja tässä artikkeli ajoilta (-89) jolloin tilanne oli vielä edes vähäsen hallinnassa mutta kovasti jo karkaamassa käsistä:

http://www2.hs.fi/extrat/kuukausiliite/arkisto/1989/11/

Mutta, äskeiseen teemaan.
En saanut tervehtymislistauksesta tai mistään periskoopista jne vastausta kysymykseen missä asiassa karppaajat ovat oikeassa.

Siis.
Karppaus on paras ruokavalio? Vai parempi? Parempi kuin mikä: suositusten mukainen ruokavalio? välimeren ruokavalio? keskiverto suomalaisen ruokavalio? vegaaniruokavalio? jne

Jos on, niin kenelle - itsellenne? kaikille suomalaisille? kaikille maailman kansoille? suurimmalle osalle (esim 51-70 % suomalaisista) eli "suosituksen omaisesti" ?

Vai kenties esim. ylipainoon taipuvaisille ennaltaehkäisyyn? tai painonpudotukseen? atopiaan? diabetes 1 hoitoon? d2 hoitoon? lihotusruokavalioksi liian laihoille? sydänterveydelle? iholle, sisäelimille, verisuonille, diabetes 1 ja 2 ehkäisyyn? masennukseen hoitoon? akneen? ärtyvään paksusuoleen, koliittiin, crohnin tautiin, keliakiaan? ummetukseen? kipuihin? pidempään elämään? parkinsonin, alzheimerin ehkäisyyn ja hoitoon? vanhuksille? lapsen kehityksen turvaamiseen? helposti noudatettavaksi? syövän ehkäisyyn? minkä syövän? syövän hoitoon? jne....

Vai onko kyse "karppaajille ominaisista" (en keksinyt parempaa ilmaisua) mielipiteistä: eli
hiilihydraattien määrä (mikä on raja?), eli vähemmän kuin joku muu on terveydelle parempi
rasvanmäärä (mikä raja?), enemmän kuin joku muu
tyydyttynyt eläinrasva (terveellistä, vai haitatonta vai miten päin?)
kasvirasvaperäinen omega 6 (paha vai miten?)
jne.

Eli missä asiassa, ketä koskien ja miksi karppaajat ovat oikeassa? Haluan tietää!
Tiedän, että kysymykset jakavat karppaajatkin, mutta antakaa edes suuntaa.

ViestiLähetetty: 2011-04-03 10:26:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nuo kokemukset elämänlaadun paranemisesta on niin hlökohtaisia että sä varmaan tarvitsisit kaikki yli 28 000 tänne rekisteröitynyttä kertomaan omat kokemuksensa.Toki on yksilökohtaisesti jtn todennettavissa myös labratuloksin (vs- ja kol-arvot joita palstalle on kirjattu).
Mä kyllä vaihtaisin omalla kohdallani sanan paras sanoihin itselle sopivin.
Kokeilematta ei tiedä. Kokeilemalla tarkoitan pitempää kuin viikon-parin muka vähänsinnepäin-karppausta repsuineen.

ViestiLähetetty: 2011-04-03 18:07:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mielestäni pufa-kasviöljyt ja viljat siinä muodossa, kuin ne nykyisin meille tarjotaan, eivät ole kenellekään terveellisiä. Itse kukin meistä menee sitten rikki siitä kohtaa, missä on heikoin. Jotkut ovat hyvinvoivia ja oireettomia pitkäänkin, mutta saattavat sitten sairastua vaikkapa "nuorten ja terveiden tauteihin, joiden syytä ei tiedetä".

Samoin mielestäni liika fruktoosi, lähinnä siinä fruktoosisiirapin muodossa, missä sitä usein lisätään, on haitallista.

Eli välttelen pufaa ja fruktoosia, enkä juurikaan syö viljaa (= en joka kuussa). Tuohon mahtuu sitten aika paljon erilaisia vaihtoehtoja, eli mitään "yhtä totuutta" ei todella ole. Riippuu siitä, onko sörssinyt aineenvaihduntansa pahasti sekaisin, vaiko onko suhteellisen terve.

Paljon liikkuva kuluttaa liikahiilareitakin, mutta monen ex-urheilijan ulkomuoto kertoo kyllä, mitä siitä voi seurata. (Eräskin juuri päävalmentajaksi valittu vähän pyöreä valmentaja näytti kymmenen vuotta ikäistään vanhemmalta.)

Välttelen niitä ns. "tyhjiä kaloreita", joiksi monia hiilareiden lähteitä vielä 60-luvulla nimitettiin. En ole vakuuttunut makeiksi tehojalostettujen hedelmien kaikenlaisten "vielä tuntemattomien" ihmeaineiden tarpeellisuudesta tai haitattomuudesta, mutta syön kotimaisia marjoja sesonkiaikana.

Liika energia, tuli se sitten hiilareista tai rasvasta, on turhaa. Hiilareista vain saa helposti liikaa energiaa. Niiden kun ei ole tarkoitus viedä nälkää vaan päinvastoin tankata satokaudella rasvavarastoja talven varalle. Runsaista hiilareista helposti lihovilla on henkiinjäämisgeenit, eli pystyvät tehokkaasti varastoimaan rasvaa. Niitä hyvin sietävät olisivat vielä sata vuotta sitten pahimmillaan kuolleet nälkään. Meillä on vain nykyään satokausi ympäri vuoden, eikä sitä kylmää ja pimeää talvea, jolloin niitä varastoja kulutettaisiin, koskaan tule.

ViestiLähetetty: 2011-04-03 19:21:58 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Vieras kirjoitti:
Eli missä asiassa, ketä koskien ja miksi karppaajat ovat oikeassa? Haluan tietää!
Tiedän, että kysymykset jakavat karppaajatkin, mutta antakaa edes suuntaa.

Eikö olisi paljon, paljon helpompaa kokeilla itse ja katsoa miltä tuntuu? :)
Kaiken tietämisessä ei ole edes mtään mieltä.
Eiköhän useimmille riitä se että homma sopii itselle.

Kokeilun aloituksessa ehkä auttaa se tutkimuksissakin todettu juttu, että välitöntä hengenvaaraa tämmöisessä kokeilussa ei ole.
Ja moni näin aloittanut on huomannut sen verran nopean muutoksen olossaan, että kokeilu voisi kannattaa.
Etenkin kun yllättävän moni, joka ei havainnut eroa olossaan karppauksen alkaessaan, huomasi muutoksen huonompaa päin, kun lopetti ja yritti paluuta normiruokiin.

Jos missään ei tunnu miltään, lienee turha muuttaa mitään. Mutta Suomessakin on aika monta sellaista, jotka eivät edes tiedä miltä hyvä olo (ilman kutinaa, vatsavaivoja, väsymystä ja päänsärkyjä) tuntuu. Joten hiilarirajoituksia kokeilemattakin on vaikea sanoa, mikä sopii ja mikä ei :)

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2011-04-04 09:48:06 
mä olen samaa mieltä ketjun aloittajan kanssa! mä en varmaan tiedää mitään ärsyttävämpää ku karppaajat jotka haukkuu muita ihmisiä "typeriksi lampaiksi jotka eivät osaa ajatella itse" niin kuin olen joskus erään karppaajan suusta kuullut.minä olen laihtunut,uskokaa tai älkää,teidän mielestänne väärällä ruokavaliolla ja voin tälläkin hetkellä erittäin hyvin!
hienoa että olette löytäneet itsellenne oikean ruokavalion ja paremman tavan elää mutta se ei oikeuta teitä tulla paasaamaan muille siitä! saakutti ku ei kahvilassakaan saanu rauhassa vetää pastasalaattia ku heti tuli naapuripöydästä ämmä "valistamaan" kuinka huono ihminen olen kun syön hiilareita!!!!!

ViestiLähetetty: 2011-04-04 10:01:07 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

hande86 kirjoitti:
teidän mielestänne väärällä ruokavaliolla ja voin tälläkin hetkellä erittäin hyvin!
öö, tietävätkö solusi myös tuon hyvinvointisi? Oletko varmasti täysin terve niiltä osin? Niinpä...
hande86 kirjoitti:
saakutti ku ei kahvilassakaan saanu rauhassa vetää pastasalaattia ku heti tuli naapuripöydästä ämmä "valistamaan" kuinka huono ihminen olen kun syön hiilareita!!!!!
Ei tartte huutaa! Mitäs läksit pastasalaatille, oisit pysynyt kotona. ;)

ViestiLähetetty: 2011-04-04 10:08:44 
Mimmimakia kirjoitti:
hande86 kirjoitti:
teidän mielestänne väärällä ruokavaliolla ja voin tälläkin hetkellä erittäin hyvin!
öö, tietävätkö solusi myös tuon hyvinvointisi? Oletko varmasti täysin terve niiltä osin? Niinpä...
hande86 kirjoitti:
saakutti ku ei kahvilassakaan saanu rauhassa vetää pastasalaattia ku heti tuli naapuripöydästä ämmä "valistamaan" kuinka huono ihminen olen kun syön hiilareita!!!!!
Ei tartte huutaa! Mitäs läksit pastasalaatille, oisit pysynyt kotona. ;)

tota just tarkotan! "tietävätkä solusi blaablaa.." n.puolitoista vuotta sitten ryhdyin elämään terveellisemmin (teidän mielestänne siis epäterveellisemmin) eikä ole mitään haittaa ollut.kolesteroli arvot ovat hyvät enkä sairaanakaan ole ollut.olen myös virkeämpi ja jaksan paremmin.missä siis vika?

ja kuule minulla on oikeus valita kahvilan ruokalistalta mitä haluan ilman että joku teikäläisistä tulee siihen viereen motkottamaan! teidän karppaajien pitäisi pysyä kotona pois muita häiritsemästä..

ViestiLähetetty: 2011-04-04 10:35:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Te Pekka Puskan ystävät voisitte pysyä juuri siellä.. Puskassa.

ViestiLähetetty: 2011-04-04 13:05:53 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Sä et oo hande vielä tuon nikkisi perusteella kovin vanha, joten ihan turha sanoa, että sillä mitä nyt syöt pysyy terveenä. Ja sitäpaitsi, et oo kertonut lainkaan, mitä syöt, joten saatat olla vaikka salakarppi! Tai ihan peräti hyväkarppi! Katoku joillakin meillä saattaa olla tapana raapasta joskus pottu tai pastasalaattikin naamaan! Ihan totta! :twisted:
Niin että älä siinä nyt rupea riehumaan, sinunlaisilta pitäisi ottaa yhteiskuntaoikeudet pois ja laittaa vaikka ojaa kaivamaan.

:wink:

ViestiLähetetty: 2011-04-04 14:53:46 
Tähän kohtaan on pakko vetäistä perinteinen Ancel Keys-kortti. Hänkään ei tiennyt, että joutuisi elämään lähes 101-vuotiaaksi väärällä suht. vähärasvaisella välimerellispohjaisella sapuskalla. Voi kunpa hänkin olisi ymmärtänyt solujensa tarpeen ja karpannut. Olis varmaan elänyt 200 vuotiaaksi :lol:

ViestiLähetetty: 2011-04-04 15:16:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tai ainakin 126 vuotiaaksi.

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2011-04-04 15:41:16 
Poissa
apina
apina

Vieras kirjoitti:
Tähän kohtaan on pakko vetäistä perinteinen Ancel Keys-kortti. Hänkään ei tiennyt, että joutuisi elämään lähes 101-vuotiaaksi väärällä suht. vähärasvaisella välimerellispohjaisella sapuskalla. Voi kunpa hänkin olisi ymmärtänyt solujensa tarpeen ja karpannut. Olis varmaan elänyt 200 vuotiaaksi :lol:

Lainaa:
First, the fact that Key’s himself lived to be 100 doesn’t mean squat. Everyone has a relative somewhere that defied the odds. I would bet that just about anyone can name someone who smoked, drank and was obese who lived to a ripe old age. Winston Churchill, for one, comes to mind. Smoked, loved his booze, was obviously obese, and lived to be 90. It’s not the individuals that matter in terms of health and longevity, but populations as a whole. And since the US (and now the world, it seems) has been following the wisdom of Ancel Keys, look what has happened. Obesity and diabetes are at epidemic levels. So, while Ancel himself lived a long life, I’m not so sure a lot of his victims will.

But, since people obnoxiously continue to point out that Keys made it to triple digits by allegedly following his own recommendations, let’s look at another individual (which, again, mean nothing in scientific terms) for comparison’s sake.

A reader sent me the link to the following YouTube. It’s a few minutes long, but well worth watching. It shows diet and fitness expert Jack Lalanne having a heart to heart with viewers of his show back in the 1950s. Observe. And listen carefully to the diet he recommends. (And notice how far television production values have come in 50 years)

http://www.proteinpower.com/drmike/low- ... ncel-keys/
:mrgreen:

ViestiLähetetty: 2011-04-04 16:36:08 
Oliko siis sekin sattumaa, että hänen vaimonsa saavutti kunnioitettavan 97 vuoden iän? Eppäillä soppii.....

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 760 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 129 30 31 32 3338 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00