Vieras kirjoitti:
Käsittääkseni ylensyönti ei ole millään makrojakaumalla muuta kuin haitallista.
Niinpä. Pointti on siinä, ettei vaan lisätä rasvaa hiilaripitoisen ruokavalion päälle, vaan otetaan hiilareista pois vastaavasti.
Eli muutetaan makrojakaumaa saman energiamäärän puitteissa.
Niin kuin Kekexxx

ja muut ovat osoittaneet, paljon on siitäkin kiinni, missä asuu, minkälaisia kauppoja tai tuottajia on lähellä. Ja miten paljon aikaa ja halua on ruuan laittamiseen. On niitä sellaisiakin talouksia tiedossani, joilla olisi
varaa panostaa ruokailuun sitä makaroniminimiä enemmän, mutta ei halua, sillä rahat laitetaan esimerkiksi matkustamiseen tai muihin harrastuksiin. Vaikka olenkin kiinnostunut ruuasta, mullakin tulee joskus tarve laittaa roposet johonkin muuta elämänsisältöä tuovaan kuin aivan niihin perusjuttuihin. Koska olen ollut tyhjätasku, olen sitten joutunut tinkimään tai luopumaan perusasioista.
Olen tajunnut tuon rasvaisen lihan ja sisäelimien maailman olemassaolon. Foorumilta tietenkin, kiitos vain! Se on hienoa, että vaihtoehtoja on: niistä pitäis tietää laajemminkin ja niitä pitäis rohjeta käyttää. Toki rohkenen, mutta koska olen makaronisyötätti, en ole oppinut laittamaan tuollaisia ruokia tai osannut integroida pitkän kaavan ruuanlaittoa arkirutiiniin. En oo siis päässyt kokonaan irtautumaan nakeista ja veriletuista

Rahakin vaikuttaa suoraan tai epäsuorasti; parempien vaihtoehtojen etsiminen vaatisi aikaa, viitseliäisyyttä tai resursseja esimerkiksi liikkumaan kuntarajojen ulkopuolelle.
Olen aika pöyristynyt, miten sen kokoisessa ruokakaupassa kuin Prisma tai Citymarket on oikeastaan todella vähän sellaista ruokaa, josta en löytäisi mitään "vikaa". Monet kasvikset tulevat ulkomailta, todennäköisesti joltain valtavalta plantaasilta joka on jyrännyt alleen ties mitä, jonka kasteluun käytetään makeaa vettä jota ei kaikissa Välimeren maissa liioin ole, niissä on käytetty torjunta-aineita, ne on kuljetettu lentokoneella ja rekalla minun kauppaani... Jos ostan sen, tuen ketä? Jos ymmärrätte mitä ajan takaa?

Mä en saa ostettua itselleni puhdasta omaatuntoa, ennen kuin kasvatan itse tai vähintäänkin minun maakunnassani kasvatetaan luomuna. Oikeasti haluaisin syödä karppi- ja muidenkin kakkuloiden läpi katsottuna "oikein", mutta kun en siihen kykene, valtaa hälläväli-asenne usein mielen.
Tylsää semmoinen, että joutuu usein valitsemaan kahdesta pahasta pienemmän hyvän sijaan.
Tuoreita kasviksia syön melko säännöllisesti ekaa kertaa vuoteen, tässä välillä oon kuitannut kasvikunnan pakastetuilla kasviksilla, juureksilla tai hernekeitolla, jos millään.
Nyt näyttäis että rahatilanteeni olisi viimein paranemassa, mutta matkaa tuntuu olevan vielä melkoisesti siihen että on varaa valita... Köyhyysmentaliteetti on aika syöpynyt mielen perukoihin siinä mielessä, että on tottunut näkemään suljettuja ovia enemmän kuin mahdollisuuksia 