karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-16 07:34:50

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 182 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 710 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-01-04 12:56:21 
rypäletoria on minunkin mielestäni paikkansapitävä! on selvää että Pienetär saa päästellä mitä vain, ja ne jotka ei pidä lihakirves-tyylistä on vaan piukkapipoisia niuhottajia joiden lähtemistäkin pidetään naurettavana nyyhkimisenä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-01-04 13:01:58 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Miites musta tuntuu, että lähteneet eivät olekaan poistuneet.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-01-04 13:41:28 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

kaikki ei tule ajatelleeksi, että jotkut tuntevat toisensa muutenkin kuin pelkän kirjoittelun perusteella. On huomattavasti helpompaa ymmärtää ihmisen sanomaa ja tyyliä, kun on tavannut hänet livenä. Onneksi niin monet on uskaltautuneet tapaamisiin, olen itse ainakin muuttanut käsitykseni karpeista juuri noiden tapaamisten perusteella. Vakkareiden kesken käy myös helpommin niin, että erimielisyydet ja henkilökohtaiset väännöt käydään privana, eikä kaikki näy siis kaikille. Useammankin kerran jonkun vakkarin juttuihin/tyyliin/kiukutteluun on puututtu henkilökohtaisilla viesteillä.

Joukossa on niin monenlaista persoonaa, että olisi ihme, jos kaikki kommunikaatio sujuisi ongelmitta :roll:

ja kyllä tunnustan puolustavani helpommin tuntemiani ihmisiä, oli vastassa sitten kuka tai mikä vain, valitettavasti kun vieraat ei ymmärrä ihmisten erityispiirteitä, yksi voi olla kielitaidoton, toinen lukihäiriöinen, kolmas tasapainoton, neljäs aviokriisissä, viidennellä huono päivä, kuudennella vakava sairaus, seitsemännellä....

Itse olen suulas ja kärkevä sekä itsepäinen, mutta kumma juttu kyllä, tapaamani ihmiset yleensä antavat nämä ikävät piirteet anteeksi, ilmeisesti, huomaavat, että niitä hyviäkin piirteitä on 8)

Havaitsin myös ensimmäisessä tapaamisessa, että kokeneet karpitkin tekevät pieniä satunnaisia poikkeuksia ruokavaliossaan, iso järkytys, saattavat jopa paistaa itse ranskalaisia jonkun kerran vuodessa, tai villiintyä liköörilasin äärellä. Tärkein pointti tuossa taitaa olla se, että niin voi tehdä, jos asia on hallinnassa ja aika monilla aloittelevilla ei oikein mikään ole hallinnassa, on silloin väärin antaa sellaista kuvaa, että päivittäinen/viikottainen "poikkeama" on ihan ok. Ensin täytyy ymmärtää oman kropan viestit ja toiminta ja sitten voi kehitellä omia sovelluksia.

Joskus tuntuu, että tuo nikin alla näkyvä viestien määrä on jollain tavalla taakka, pitäisi suorastaan olla yli-ihminen, mitään virheitä ei voi tehdä, ei tietojen, eikä kommunikaation suhteen. olisi ehkä helpompaa haudata nykyinen nikki ja saapua foorumille uudella nimellä, en kuitenkaan ole valmis luopumaan identiteetistäni, joten roikun sitkeästi mukana vielä toistaiseksi :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-01-04 13:52:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

marilyn kirjoitti:
kaikki ei tule ajatelleeksi, että jotkut tuntevat toisensa muutenkin kuin pelkän kirjoittelun perusteella. On huomattavasti helpompaa ymmärtää ihmisen sanomaa ja tyyliä, kun on tavannut hänet livenä. Onneksi niin monet on uskaltautuneet tapaamisiin, olen itse ainakin muuttanut käsitykseni karpeista juuri noiden tapaamisten perusteella.

Totta.

Toinen puoli asiaa on, että tämän vanhan jengin tapaamiset ja toiminnan hesakeskeisyys ei mahdollista esimerkiksi meidän uskaltautuvienkaan vierailua näissä nimenomaisissa karppitapaamisissa ja näin ollen tutustumista palstan vanhaan vakkariväkeen.

Tämä on *kuitenkin* nettipalsta - ja siksi oletuksena tulisi olla, että ihmiset eivät välttämättä tunne toisiaan tai tyylien taustoja. Ehkäpä olisi syytä kirjoittaa tekstinsä niin, että mahdolliset tulkintavarat jäävät minimiin. Kun niitä nyt aina jää. - Ellei halua erityisesti tulla monella eri tavalla ymmärretyksi.

Tämä on mm. myös nyybien ja ei-hesalaisten hiekkalaatikko. :roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-01-04 14:00:01 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Mites minusta tuntuu, kuin olisin tuon Gorillan jutun lukenut joskus aikaisemminkin. Mihnkäs tämä hierarkia sitten perustuu? Pitkään historiaan foorumilla? Viestien määrään? Henkilökohtaisiin tuttavuuksiin? Viestien asiapitoisuuteen? Viestien hauskuuteen? Nämä kun eivät mitenkään korreloi keskenään.

Itse taidan viestien määrän suhteen kuulua kärkeen, mutta en kuulu fooruminen vanhoihin jäseniin, enkä ole tavannut livenä kuin muutaman. Syykin on sama kuin runsaseen kirjoitteluuni, elän varsin eristyksissä aikuiskontakteista pienten lasten kotiäitinä. Imettäminen on aikaa vievää puuhaa, mutta mahdollista yhtä aikaa yksikätisen kirjoittelun kanssa.

Kun löysin foorumin, olin karpannut jo pari vuotta ja muodostanut omat melko tiukat näkemykseni. Heti havaitsin, että monilla vanhoilla foorumilaisilla oli omistani poikkeavia kantoja. No, aloin aktiivisen kirjoittelun, kukaan ei käynyt kimppuuni, havaitsin että täällä on aivan hyvin tilaa sekä minun kannoilleni että niistä poikkeaville.

Nillallekin tarjottiin montaa rauhaa ja keskustelutilaa täällä, mutta hän itse valitsi pelkän räyhälinjan.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-01-04 15:11:04 
Poissa
blondikarppi
blondikarppi

Komppaan (eli rapsutan) nyt kyllä tota Marilynia. Ja luulisin ymmärtäväni sen verran Pienettären juttuja että voin rapsutella hänenkin turkkiaan "raaps, raaps,,,". "No niin Niila; hännäntyvi tänne! Tää narttusimpanssikarppi noukkis mielellään muutaman kirpun nahastas!"

,,eli ompa outoa kommunikaatiota,,, Olen itsekin ollut ainakin kertaalleen kivittämässä (muistaakseni :oops: ) mutta yleensä vaan harsin turpani tukkoon kun oikein joku ärsyttää. Mutta toisaalta kyllä joskus on PAKKO kommentoida!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-01-04 15:30:39 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

hoover kirjoitti:
Miites musta tuntuu, että lähteneet eivät olekaan poistuneet.

Sinäpä se sanoit ääneen minunkin ajatukset... eivät taida lähteneet malttaa ollakaan pois :)... mutta elämä on....

Viestin otsikko: Näin on
ViestiLähetetty: 2006-01-04 18:24:24 
Gorilla kirjoitti:
Vertaisin tämän palstan käyttäjäkuntaa simpanssilaumaan, jossa on tiukka hierarkia. Iäkkäät yksilöt, so. kauimmin palstalla pörränneet, aktiivisimmin postanneet, sanelevat foorumin kirjoittamattomat säännöt. Niistä tärkein sääntö on se, että nuoremmat yksilöt eivät saa hyppiä vanhempien nenille. Tämä karppisimpanssilauma vahvistaa yhteenkuuluvaisuudentunnettaan rapsuttelemalla toisiaan. Sitä sanotaan hauskasti "komppaamiseksi" täällä. Kun minä nyt rapsuttelen sinun selkääsi ja poimin sieltä muutamat sinua ärsyttävät kirput, niin sinä voit sitten vastavuoroisesti rapsutella minun selkääni. /*raaps, raaps*/ Kylläpä kutiaa! Ja näin toisiltansa vahvistusta saanut ydinjoukkio voi sitten yhtenä laumana hyökätä laumaa uhkaavien vierailijoiden, trollien, tai muiden toisinajattelijoiden kimppuun. Sääntönä on, ettei simpanssilauman hierarkiassa ylimpinä olevien tekstejä saa arvostella. Ei, vaikka ne menisivät kuinka mauttomiksi tahansa, tai olisivat aivan naurettavan putkinäköisiä. Niitä ei vaan saa kyseenalaistaa. Kyseenalaistajat tämä apinalauma ajaa simpanssimaisesti kirkuen, hyppien ja kainaloitaan rapsutellen laumasta pois.

Pitkään sivuja seuranneena täysin samaa mieltä Gorillan kanssa. Tuohon ei ole mitään lisättävää.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-01-04 21:13:00 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Kertokaapas sitten se hierarkia, ja sen määräytminen. Tänne kun kuka tahansa saa kirjoittaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-01-04 23:21:17 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Hyviä kirjoituksia Timpalla, marilynillä ja osittain Gorillallakin. Kyllä minä välillä ihmettelen joidenkin tapaa kirjoittaa (mielestäni hyvän maun rajoilla) ja että se sitten kaikessa hiljaisuudessa hyväksytään/sitä puolustellaan. Tuo että osa tuntee toisensa selittää tietenkin osittain tuota ilmiötä. Mutta olen niin vanhanaikainen, että käytötapoja välillä muistelen, täällä netissäkin... Toisaalta voisihan tämä(kin) olla aika tylsä palsta ilman säännöllisiä ilmanpuhdistusketjuja :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-01-04 23:54:34 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Komppaan (mikä ihana sana!) kovasti timppaa. Tämmöinen väkimäärä muuttaa pakosta.

MUTTA:
- Emme me vanhat syntisäkit ole (valitettavasti?) miksikään muuttuneet. Sen näkee kun selaa vakkarien postauksia ennen ja nyt...
- Eikä palstan moderointi ole muuttunut: se oli minimaalista, jotta kaikilla olisi oikeasti ollut puhua - jopa vierailla, jotka hekin muuten näyttävät haukkuvan karpit samoin sanankääntein, postitusvuodesta riippumatta 8)
- Ja kaiken kukkuraksi aika moni näistä valittajista tietää tuon 8)

Mikä sitten muuttui? Näyttää enemmäkin siltä, että joku/jotkut ovat saaneet uusia ideoita siitä, miltä karppauksen ja jopa tämän sivuston pitäisi näyttää 8) Ollakseen mitä? On tietysti kovin ystävällistä, että sieluistamme halutaan pitää näin hyvää huolta. Mutta entä jos emme haluakaan?

Yksi paikan rikkauksia on ollut juuri vähässä moderoinnissa. Aivan varmasti siinä viattomatkin kärsivät joskus - mutta niin käy elämässäkin. Ja meistä jokainen on sielläkin ensisijaisesti vastuussa omista sanoistaan ja vain niistä? Vähäinen moderointi on ollut täällä enemmän siunaukseksi kuin haitaksi ainakin siinä, että se on pahimpien trollien lisäksi tuonut myös ne parhaat trollit, väittelyineen ja viiteineen.

Ja ainakin aiemmin täällä esiintyneiden trollien tärkeimpiä viesti oli, ettei tällaista tietoa pitäisi päästää vapaasti amatöörien käsiin... Miten mahtaa olla nyt 8)

terv els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-01-05 00:30:23 
els kirjoitti:
Komppaan (mikä ihana sana!) kovasti timppaa. Tämmöinen väkimäärä muuttaa pakosta.

Mun mielestä subjektiivinen huonous on myös lukijan huonoa medialuku-/kirjoitustaitoa isolle foorumille.

Löyhästi toimitetussa (tai moderoidussa) foorumimateriaalissa suurimman osan massasta muodostaa sellainen teksti, josta harvalle iloa. Tämä johtuu suuren osallistujamäärän erilaisuudesta, sekä siitä, että tällaista metaa syntyy huomattavan paljon.

Joillakin lahjakkailla on taipumus synnyttää älykkäällä provolla loistothreadi tai toisaalta, toisinaan säikeen luonne muuttuu jonkun oivalluksen seurauksena riemukkaan älykkääksi pointiksi. Tai aihe houkuttelee yhtäkkiä joukon asiantuntijoita keskustelemaan hienoin argumentein.

Tällaista mekanismia ei tapahdu oikeastaan missään muussa viestinnässä. Lukijalta ja osallistujalta se vaatii paljon: metan ja ristiriidan synnyttämistä pitäisi välttää ja foorumia pitäisi pystyä kahlaamaan tehokkaasti, että löytää ne omia ajatuksia kiehtovat säikeet sieltä satojen muiden joukosta.

Ehkä tätä voisi myös helpottaa lukijan kannalta: mitkä olisivat yllä mainittujen kriteerien mukaisia loistothreadeja?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-01-05 06:51:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Gorilla kirjoitti:
Iäkkäät yksilöt, so. kauimmin palstalla pörränneet, aktiivisimmin postanneet, sanelevat foorumin kirjoittamattomat säännöt. Niistä tärkein sääntö on se, että nuoremmat yksilöt eivät saa hyppiä vanhempien nenille. Tämä karppisimpanssilauma vahvistaa yhteenkuuluvaisuudentunnettaan rapsuttelemalla toisiaan. Sitä sanotaan hauskasti "komppaamiseksi" täällä.

Komppaaminen on sitä kun kuljetaan pitkin peltoja ja mantuja yrittäen saada kurppa tai suopöllö lentoon.
Mutta itse aiheesta, minulla on sellainen ajatus etteivät "nuoremmat" ole omaksuneet täyskarppia ASENNETTA vaan palsta täyttyy erinäisistä rasvanvahtaajista ja puskanonnittelijoista, koska suuri osa näistä hengailijoista ei ikinä perehdy asioihin tarpeeksi syvällisesti.
Mitä tulee meihin vanhempiin, meillä on ollut verisiä kuppikuntaristiriitaisuuksia, mutta koska te nuoremmat olette alkaneet käyttäytyä niin häiritsevätsi viime aikoina niin me olemme näin yhteisen vihollisen edessä unohtaneet pienet riitamme.

Gorilla kirjoitti:
ydinjoukkio voi sitten yhtenä laumana hyökätä laumaa uhkaavien vierailijoiden, trollien, tai muiden toisinajattelijoiden kimppuun.

Olen netin kovemmissa piireissä tottunut siihen ettei trolleihin kannata kiinnittää huomiota.

Gorilla kirjoitti:
Sääntönä on, ettei simpanssilauman hierarkiassa ylimpinä olevien tekstejä saa arvostella. Ei, vaikka ne menisivät kuinka mauttomiksi tahansa, tai olisivat aivan naurettavan putkinäköisiä.

Tällaiset säännöt ovat olemassa osoitteessa:

Pekka Puska
Kansanterveyslaitos
Mannerheimintie 166
00300 Helsinki

Gorilla kirjoitti:
Niitä ei vaan saa kyseenalaistaa. Kyseenalaistajat tämä apinalauma ajaa simpanssimaisesti kirkuen

Kokeile ensin, kyseenalaista sitten. Minäkin kyseenalaistan rasvapaaston perustuen minun omiin kokemuksiini. Kovin moni muukin kyseenalaistaa sen täällä samoin perustein.
Minä myös kyseenalaista kausaliteetin energiansaannin ja laihtumisen välillä.

Gorilla kirjoitti:
Nilla tuli tänne mielenkiintoisena, paleodieettiä noudattavana, älykkäästi ajattelevana ihmisenä. Hänet otettiin hienosti vastaan. Hän ei koskaan tullut tänne laihduttajana, vaan terveellistä elämää noudattavana.

Kovin älykästä ei ole esittää, että jääkauden jälkeen tapahtuneilla asioilla olisi kovin suuri vaikutus ihmisen aineenvaihduntaan tai yleensä mihinkään ihmisen piirteeseen. Kreationistiset hihhulit esittävät että kaikki lajit olisivat muokkautuneet Nooan päivien jälkeen arkkiin otetuista kantalajeista ja evolutionistit sanovat että nehän uskovat hurjempaan evoluutiotahtiin kuin me. Se, että metabolia muuttuisi ratkaisevasti 1800-luvun jälkeen olisi täysin verrannollinen noiden hihhuleiden käsityksiin.
Sen sijaan että ihmiset lätisevät turhasta ja epätieteellisestä aiheesta olisi ollut kohteliasta pistää ketju poikki. Hihhuleiden kanssa ei viitsi tuhlata aikaa.

Minua ei kauheasti kiinnosta olla kohtelias jos siitä syntyy tällainen poru joka kerta.

Sitä paitsi minä en heilu lihakirveen kanssa, vaan toivoin pääseväni hautaamaan Puskan elävältä samalla lauleskellen joululauluja. Työnteko kun on niin hauskaa, että on pakko laulaa. Mikä tapa kuolla, tikku sormessa. No sekin oli paljon armollisempaa kuin tämän kansanmurhaajan suunnittelemat läskihautajaiset minulle ja sadoille tuhansille muille suomalaisille. Arkkuunkaan en olisi sopinut muuten kuin kenkälusikalla tungettuna.

Hihhuleiden kanssa menee minun kaltaisteni humanismi hukkaan. Te vain haluatte nuolla näitä teidän leninejänne, hitlereitänne ja puskianne. Ei ukot palelleet Kollaassa eikä Taipaleessa sen takia että lapsenlapset taipuisivat moisten öykkäreiden valtaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-01-05 07:15:15 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

els kirjoitti:
Mikä sitten muuttui? Näyttää enemmäkin siltä, että joku/jotkut ovat saaneet uusia ideoita siitä, miltä karppauksen ja jopa tämän sivuston pitäisi näyttää 8) Ollakseen mitä? On tietysti kovin ystävällistä, että sieluistamme halutaan pitää näin hyvää huolta. Mutta entä jos emme haluakaan?

Ketkä me? Tarkoitatko karppeja yleensä, vai vanhoja karppeja? Molemmat ovat kyllä yleistyksiä.

Kyllähän tämä koko palsta on helvetin putkinäköinen yhden totuuden paikka, jossa eriävän mielipiteen sanoja joutuu aikamoisen jyrän alle. Tarvitaan aika arvostettu asema tuossa "hierarkiassa" ennen kuin mielipeteellä on arvoa oikeasti. Komppimielipiteellä on toki oma arvonsa.

Täällä vallitsee hiukan Stalinistinen meininki. Tämä terveyskarppailu on nivoutunut palstalle ja laihdutuskarppailu on saanut väistyä. Palstaa pidetään vertaistukipalstana ja sitä se onkin, jos vaan hyväksyy mukisematta "totuuden". Jollet hyväksy, et ole vertainen etkä tuettu.

Eriävä mielipide vaatii perustelut liitteineen ja linkkeineen, kun taas karppitotuus ei sitä vaadi. Hyvänä esimerkkinä on tämä puolen kilon kasvissääntö, mikä on yhtä sovittu kuin suositeltu kolesteroliraja. Koskaan en ole nähnyt mitään tutkimusta tuon 500g autuaaksitekevyydestä. Sille riittää perusteluksi Heikki Kinnusen ääni mainoksessa. Laihtumisen kannalta on hevonhaileaa tuo kasvisten määrä.

Putkinäköisyys jatkuu tällä tahdilla niin, että induktiokin on syntiä vuoden kuluttua. Rasvapaastohan sitä jo onkin. Lihapaasto lienee jo nyt hengenvaarallista. 100 vuotiaaksi kuitenkin on porskutettu ilman salaatteja, kalaöljykapseleita, oliiviöljyä, kookoksia, pähkinöitä ja vaikka mitä ihme terveellisyyksiä.

quoten korjaus -chiman

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-01-05 07:36:12 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

karpaasi kirjoitti:
Tämä terveyskarppailu on nivoutunut palstalle ja laihdutuskarppailu on saanut väistyä.

Moni hakee nimenomaan apua laihtumiseen. Moni joka on lähes epätoivoinen yritettyään kaikenmaailman virallisia kitukonsteja. kun se ei kertakaikkiaan kaikille sovi. Ketogeenisen laihdutuksen apu saattaa olla monelle aivan ratkaiseva. Kuten mm minulle oli varsinkin vajaa 50kg sitten. (ja on toki edeleen, hiukan "loivennetuna").

Ne joille tämä ylipaino ja laihdutus ei ole kummoinenkaan ongelma eivät tätä yksinkertaisesti voi käsittää. Ei sitten millään. Sen tietää ja käsittää vain se jolle se todella on ollut lähes elämän ja kuoleman kysymys. Tai ainakin enemmän kuin pieni kosmeettinen ongelma. Kyllä se on niin että sitä kautta voi jopa löytyä sitä oikeaa vertaistukeakin josta voi olla jopa joskus apua kun sitä käytetään oikein, mikäli tuolla muotisanalla edes enää on mitään sisältöä. Ns vertaistukimaisella lässytyksellä saattaa sensijaan olla jopa haittavaikutuksia jos se johtaa miellytysyrityksen kautta "totuuden kiertämiseen".

Tässä terveys"muoti" karppauksen sekamelskassa vain saattaa käydä niin että ne joille todella ketogeeninen laihdutus hyvin toteutetuna voisi olla se ratkaiseva apu jäävät "jalkoihin" ja palstan laajakirjoisuudesta johtuen saattavat jopa epäonnistua. Mutta se paikataan lähes hauskalla "lue kirja" hokemalla. Minkänlaista tolkkua asiaan ei tältä palstalyta aloitteleva tai apua laihtumiseen kaipaava saa ellei jo tiedä niin paljon ettei apua kaipaakkaan. Kun terveyskarppi sekaantuu ketogeenisen (Esim Atkins tyyppinen lähes vuorenvarma menetelmä jossa voi olla piirteitä myös muilta, lähinnä ravitsemusendokrinologian alan guruilta) ) laihduttamisen neuvontaan on se selainen soppa jota ei syö edes.....hmm... vanha karppi.

:wink: :wink: :wink:

Ja jos joku taas yrittää nujertaa Pienetärtä niin saa kyllä sitten yrittää nujertaa minutkin samalla.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-01-05 08:29:35 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

Pienetär kirjoitti:
Mitä tulee meihin vanhempiin, meillä on ollut verisiä kuppikuntaristiriitaisuuksia, mutta koska te nuoremmat olette alkaneet käyttäytyä niin häiritsevätsi viime aikoina niin me olemme näin yhteisen vihollisen edessä unohtaneet pienet riitamme.

Jos toi lause olisi lyhyempi, niin tekisin siitä sigu. Kremlin tiedotusoppilinjakaan ei olisi pystynyt parempaan edes vuonna 1985.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-01-05 11:17:48 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

karpaasi kirjoitti:
Eriävä mielipide vaatii perustelut liitteineen ja linkkeineen, kun taas karppitotuus ei sitä vaadi. Hyvänä esimerkkinä on tämä puolen kilon kasvissääntö, mikä on yhtä sovittu kuin suositeltu kolesteroliraja. Koskaan en ole nähnyt mitään tutkimusta tuon 500g autuaaksitekevyydestä. Sille riittää perusteluksi Heikki Kinnusen ääni mainoksessa. Laihtumisen kannalta on hevonhaileaa tuo kasvisten määrä.

100 vuotiaaksi kuitenkin on porskutettu ilman salaatteja, kalaöljykapseleita, oliiviöljyä, kookoksia, pähkinöitä ja vaikka mitä ihme terveellisyyksiä.

Korjatkaa jos olen väärässä. Alkuperäiskansat on syöneet eläimestä kaiken mahdollisen (mm. silmät, vatsalaukun sisällöt...) noista meille täysin vieraista ruhon osista he ovat saaneet tarpeelliset vitamiinit ja hivenaineet. Nyky ihmisen on helppo monipuolistaa ruokavaliotaan ja samalla saada nuo tarpeelliset aineet paprikoista sipuleista ja muista herkullisista ruoka-aineista. Syömällä makkaroita ja jauhelihoja ei päästä samaan tulokseen noiden elimistölle tarpeellisten aineiden kanssa, kuin salaatittomina aikoina ihmisen elinkaaressa.

Mun mielestä tämä ei siis ole laihdutus asia, vaan lähinnä terveyspointti ja tarpeellinen muistaa viimeistään ylläpidossa.

Mun mielestä laihdutuksessa melkein mikä tahansa keino on sallittu, rasvapaasto, induktio, heikkilä...toiselle sopii yksi, toiselle toinen. Kokeilemalla löytyy se, joka itsellä toimii ja jota pystyy noudattamaan.

Kun asioista tietämätön kyselee, otan sen verran vastuuta, että opastan laajemman tiedon äärelle ja annan ohjeita, joilla tiedän, ettei toinen voi vahingoittaa itseään. En todellakaan ryhdy antamaan rasvapaasto ohjeita ja kehoitusta ihmiselle, joka ei viitsi atkinsia lukea ja jonka terveydentilasta/painosta jne. piirteistä mulla ei ole harmainta aavistusta.
Ja koska monilla painoputoaa turhia laskematta vaikka heikkilän sallivammalla linjalla, miksi usuttaa heitä ensimmäisenä induktioon, joka vaatii huomattavasti enemmän sekä psyykkisesti, että fyysisesti.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-01-05 11:45:07 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Karpaasi, ilmeisesti sinulle palstan linja on eri kirjoittajien unioni, minulle leikkaus. Jokaisen kirjoittajan jokainen mielipide siis edustaa sinulle palstan linjaa, josta ei saa poiketa?

Minusta nimenomaan vakkarit, lähinnä Elka, Wi, Els, ym ovat huolellisesti perustelleet ja linkitäneet tutkimuksia palstalaisten mietittäväksi. Jos haluaa olla toista mieltä, saa toki olla, mutta ilman tutkimuslinkkiä tai muuta painavaa asiaperustetta se sitten todellakin on vain - mielipide.

Itse kannatan kasvisten syömistä. En voi uskoa, että ravitsemustietiljiät olisvat kaikessa väärässä. Olen itse vertaillut Euroopan sydänatautitilastoja, ja ainoa tekijä joka antoi minkään näköistä korrelaatiota näytti olevan juuri runsas kasvisten syöminen, suojaavana tekijänä. Esitin eilen vaihtoehtoisen hypoteesin Mercola-linkillä D-vitamiiniin. Valitse omasi.

Inhoan käsitettä palstan konkari. Ainakin itse kieltäydyn jyrkästi olemasta konkari. Samalla vaadin oikeutta omiin kokemuksiin, mielipiteisiin ja niiden ilmaisuun ilman että minulta edellytetään jotakin saamarin suvaitsevaisuutta. Suvaitsevaisuutta edellytetään vallanpitäjiltä, mitä en ole. Sen sijaan yleistä kohteliaisuutta ja hyvätapaisuutta kannatan, enkä pidä Pienettären kirjoitustyyliä aina asiallisena.

Pyrin suhtautumaan jokaiseen viestiin tasa-arvoisesti, itsenäisenä postauksena. Sisältö on tärkeää, ei se, kuka kirjoittaa. Näin minulle. Jos joku muu haluaa nähdä palstan jyrkkänä hierarkiana, jossa joitakin nimiä olisi toteltava, niin kauneus on katsojan silmässä. Minä en ainakaan tottele ketään. Oppinut olen monilta, uusiltakin.

Enpä muista, että Stalin olisi sallinut kenen tahansa kirjoittaa linjan vastaisia näkemyksiään ilman hengenvaaraa. Täällä jos sen tekee asiallisesti, on saanut ihan asiallisen palautteen, mikä on helppo havaita selaamalla Vierailijat-palstaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-01-05 12:08:14 
Poissa
blondikarppi
blondikarppi

karpaasi kirjoitti:
Hyvänä esimerkkinä on tämä puolen kilon kasvissääntö, mikä on yhtä sovittu kuin suositeltu kolesteroliraja. Koskaan en ole nähnyt mitään tutkimusta tuon 500g autuaaksitekevyydestä. Sille riittää perusteluksi Heikki Kinnusen ääni mainoksessa. Laihtumisen kannalta on hevonhaileaa tuo kasvisten määrä.

Putkinäköisyys jatkuu tällä tahdilla niin, että induktiokin on syntiä vuoden kuluttua. Rasvapaastohan sitä jo onkin. Lihapaasto lienee jo nyt hengenvaarallista. 100 vuotiaaksi kuitenkin on porskutettu ilman salaatteja, kalaöljykapseleita, oliiviöljyä, kookoksia, pähkinöitä ja vaikka mitä ihme terveellisyyksiä.

Nuorempana karppina, joka yrittää sekä laihtua että pitää terveydestään kiinni, pakko kommentoida.

Ei ehkä löydykkään mitään "tieteellistä faktaa"tolle 1/2 kg:n rehuannokselle mutta käytäntö osoittaa ainakin tälläkin palstalla ettei se mikään huono ohje ole. Asiaan yhtään naistenlehtien kansiuutisia enempää perehtymättömät tapaukset vetävät possunpotkaa ja kermaa naamaansa ja ihmettelevät kun olo on niin huono. Kakka on viimeksi tullut 2 vkoa sitten. Naama näyttää 30 v. vanhemmalta. Taju meinaa mennä urheilusuorituksissa. Diuretteja vedetään nassuun eikä kukaan lääkäri valvo touhua. Ja kukaan tällä palstalla ohjeistavista ei voi tietää että millainen tausta (esim. syömähäiriöt) näillä postaajilla on. Näin olen en minä ainakaan anna normaalipainoiselle kyselijälle heti alkuun induktio- saati rasvapaasto-ohjeita; kyllä "runsaasti rehuja ja rasvaa ja riittävästi prodee"-ohjeistus saattaa riittää.

Vastuuvapaudesta on käyty melkoisen kattavat keskustelut. Kyllä 1/2 kg:n rehusuositus ei ole mitenkään tyhmä ohje. Kyllä kirjojen tarjoaminen lukemiseksi ei ole yhtään hullumpi idea. Kyllä PALJON hullumpaakin on jatkuvasti tapahtumassa.

Pienettären ja Papan jutut on sikäli omaa luokkaansa että ylipainoa on ollut paljon ja heillä on niiiin paljon tietoa monenlaisista asioista ja itsestään että heidän keinoistaan ei ihan perus nyybi VOI ottaa mallia pienellä/olemattomalla ylipainolla (MINÄ sen sijaan jo kohta voisin lukea tarkemmin niitä vanhoja postauksia 8) :lol:).

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-01-05 15:45:27 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Kukaan eikä mikään ei ole esittänyt, että puoli kiloa kasviksia olisi mikään eksakti sääntö. Se on vain ja ainoastaan nyrkkisääntö sen arvioimiseksi, syökö kasviksia tarpeeksi, mikäli kasvikset katsoo tarpeellisiksi. Pelkästään kasvisten kuiva-ainepitoisuuden suuri vaihtelu aiheuttaa, että kysymys on todellakin vain summittaisesta peukalösäännöstä.

Karpaasi jakoi palstailijat laihduttajiin ja terveysintoilijoihin. Itse suuntaudun toisin. Minulle on ollut alusta asti tärkeintä hyvä fiilis, ja siihen kuuluu tekijöinä oireettomuus, hyvä ravinto sekä mukava ruumiinpaino.

Optimaalisen ravitsemuksen pohtiminen ei ole terveysterroria. Sitä taas voi olla moralisoiva puuttuminen toisten syömisiin. Itse en ole nähdäkseni puuttunut, ellei ole pyydetty tai asiayhteys muuten mielestäni edellyttänyt. En toki syö itsekään kasviksia puolta kiloa joka päivä, pahimpina kiireinä jää etenkin lounaalla helposti vähiin. Joskus taas syön reilusti enemmän. Olen vain tuonut esiin, että tätä suositusta pidän ohjenuorana omissa syömisissäni, siitäkin huolimatta että se on virallinen.

Arilla on täysi oikeus rasvapaastoonsa. Minusta muilla on myös yhtä suuri oikeus ilmaista halutessaan epäilevät kantansa siihen. Ari on aikuinen mies ja tekee omat päätöksensä. Ei hänenkään tarvitse "totella" täällä ketään, mutta asioista on voitava kesustella, jos aiotaan keskustella. Asioista keskustelemisen minusta karpaasi nyt leimaa stalinismiksi; perin outoa, kun minusta on juuri päin vastoin. Juuri siksi tällä foorumilla ei ole mitään tekemistä minkään stalinismin kanssa.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 182 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 710 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00