karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-11 22:52:12

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 144 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 7 8 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2008-11-21 08:59:45 
Poissa
Leijona
Leijona

Tuohon sokeripolttoiseen anaerobiseen liittyen yks käyttökelpoinen asia ketoosiin vaikeasti pääseville. Liikunnalla ja nimenomaan anaerobisella liikunnalla (lihaskuntoharjoittelu, juoksuvedot yms) voidaan kuluttaa melkoinen määrä glukoosia jolloin ketoosiin pääsy nopeutuu/helpottuu. Käänteisestikin tuota faktaa voi käyttää sallitun hiilarimäärän nostamiseen, niin kuin esim itse teen. (suomeksi asiasta esim. H-Limit s.225) Sallin itselleni treenipäivinä suuremman määrän maitotuotteita ja juureksia (välillä viljaakin), jolloin ravitsemus muuttuu lähemmäs TKD:tä. TKD=targeted ketogenic diet, josta lisätietoa Lyle McDonald Ketogenic diet, 1998 (kohdennettu ketodietti, jossa hiilarit nautitaan treenin ympärillä). Lylen kirjassa käytännössä jokainen kohta on tutkimusviittein maustettu. Toki ne ovat vähintään 10 vuotta vanhoja, joten uudempaakin on tietysti tullut.

Ketogenic diets and physical performance, Stephen D Phinney, 17.8.2004. Olikos tää jo ruodittu forumilla?

ViestiLähetetty: 2008-11-21 10:15:14 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Tänks Phinneystä. Sitä käytiin läpi joskus 2004 tjsp, eli ihan korkea aika kaivaa esille taas.

Minua jäi ihmetyttämään, miksi lihan paistaminen hävittää kaliumia? Sen ymmärrän että keitettäessä liukenee liemeen joka olisi tyhmää jättää syömättä, mutta miksi paistaminen tekee samaa?

Take home message on, että 1.1 g proteiinia/kg päivässä ei riitä fyysisen suorituskyvyn ylläpitoon vaan 1,2 g on minimi, ja että kaliumista pitää huolehtia. Saako kalium bikarbonaattia mistään?

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2008-11-21 10:51:12 
Poissa
Leijona
Leijona

Kaliumbikarbonaattia on ainakin emäsjauheissa (esim. pascoe). Saako sellaisenaan ...en ole törmännyt ainakaan luontaistuotekaupoissa. Apteekeista en ole kysynyt/etsinyt.

Alkaa entistä enemmän vaikuttamaan siltä, että valitsemani loikkasenmalli onkin melko perusteltu tapa syödä. Proteiinisuositus hyvin pitkälti phinneyn mukaan (1,5g/kg/d) ja samoin päivittäinen suolalisä, joka siis mineraalisuolaa, josta lähes puolet kaliumsuoloja. esim. Seltin Na 50%, K 40% ja Mg 10%. Täytynee nostaa hieman rasvoja, ettei tule jänestautia. :roll:

ViestiLähetetty: 2008-11-21 14:04:39 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Kaliumbikarbonaattia näyttäisi olevan Olvin ja Hartwallin kivennäisvesissä ja jossakin hedelmäsuolassa (Samarin mainitsee vain kaliumnatriumtartaraatin?). Lidlin Quelle ei mainitse kaliumia tuoteselosteessaan.

ViestiLähetetty: 2008-11-21 14:18:14 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Finelin mukaan 100 g perunalastuja sisältää kaliumia 1190 mg, mutta mineraalisuolatuissa perunalastuissa olisi vain 179 mg?
Mitenkäs tuo nyt voisi olla mahdollista?

ViestiLähetetty: 2008-12-10 14:38:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

OT: Kannattaako uutta foorumia katsellessaan mennä sinne, missä alottelevat kyselevät jos aikoo tehdä heistä päätelmiä? Esimerkiksi täällä tuo "alottelevat karpit" on todellakin alottelevien karppien ja muiden (ei-karppien) kyselyitä täynnä, joten on ihan turha tuon osion perusteella tehdä minkäänlaisia johtopäätöksiä kaikista vähähiilihydraattista ruokavaliota noudattavista ihmisistä! Jotenkin tuntuu, et pitääkö näin yksinkertainen asia oikeen ääneen sanoa (tästähän oli "nikillä" Vieras tuolla jossain aiemmin kommentoinut). Kyllä kannattais tutustua niihin kokeneempiin karppeihin ja tutkimustuloksiin sekä vhh-kirjoihin, jos kiinnostaa. Tämähän on ihan sama asia, kuin mentäis lähiräkälään tekemään tutkimusta suomalaisista ihmisistä ja todettais tämän perusteella että 90% suomalaisista on arkisin kännissä klo 13. Että terve.

Jos vähähiilarisella ei voi liikkua, niin minkä hemmetin takia täällä on kokonainen osio liikuntaa varten?

Jos itse on vuonna nakki ja muusi toteuttanut jotain ruokavaliota miten sattuu, voiko sen perusteella leimata koko homman vääräksi tai huonoksi tai lihaksia kadottavaksi? Mielestäni ei todellakaan.

Lisäksi on mielestäni ihan turha sanoa, ettei karppaaja pysty liikkumaan, sen perusteella että jotkut vasta-alkajat tiputtavat hiilaritason aluksi pienemmäksi (hiilarihimojen ym vähentämiseksi ja oman hiilaritason löytämiseksi) ja näin varmasti on liikkuminen osalla vaikeampaa kuin ennen. Tämä ei kuitenkaan ole pysyvä olotila, joten miksi tästä pitäisi tehdä taas koko ryhmää koskevia päätelmiä tyylillä "kukaan muukaan ei voi liikkua, koska aluksi ei välttämättä pysty ihan samaan malliin"?

Kuntosaliharjoittelusta ym vielä, että normaalille ihmiselle on kaikista järkevintä koostaa se niin, että siitä on apua normaalielämässä. Oli se sitten muuttamista tai ihan yleistä olemusta (ryhti ym) ja jaksamista. Sama koskee muutakin treeniä. Mielestäni se, että täällä ei ole muskeliakkojen ja -ukkojen kuva-albumia, ei kerro siitä ettei täällä harrastettaisi liikuntaa. Se kertoo vaan sitä, että asiasta kiinnostuneet puhuvat aiheesta enemmän juuri näillä muskelifoorumeilla eikä täällä. On paljon tärkeämpää, että ihmiset ylipäänsä harrastavat liikuntaa..siinä kun näkee nopeasti vaikutukset ihan yleiseen vireystilaan. Ja tätähän ei voi mitata ottamalla valokuvia. Aika pientä osaa ylipäänsä ihmisistä kiinnostaa äärimäinen treenaaminen, itse en pidä kauniina ylibodattua ihmistä. Naiset varsinkin näyttävät ihan miehiltä, tosin tähän varsinkin ammattilaistasolla (ja jo aiemmin itseasiassa) taitavat vaikuttaa kielletyt aineet. Onko järkeä kärsiä kitukuureista ja treenata kovaa? Samalla nähdä nälkää? Minä ainakin pidän tämmösiä ihmisiä nykyään ihan epävakaina :D Jos samaan tulokseen voi päästä syömällä hyvin, niin en ymmärrä miksi pitäisi nähdä nälkää. Näläntunne kuitenkin kertoo aika paljon siitä, mitä keho haluaisi normaalilla ihmisellä. Täällä eletään vaan sen kerran, niin en itse näe järkeä kuluttaa sitä nälässä! Ainakin itse olen prkleen vihainen nälkäisenä, varsinkin ennen perussuomalaisella ruualla.

P.S. Itsellä kulki kaikista huonoiten treeni nimenomaan lakto-ovo-vegetarismin aikoihin (yli 3 vuotta kokemusta tuosta). Samoin kehitys ei tasan ollut niin hyvää kuin vaikkapa edes perussuomalaisella ruokailutyylillä. Ja olin sentääs siihen silloin hyvin perehtynyt ja söin niin hyvin kuin pystyin. Kaiken lisäksi herkkä vatsani ei kyllä pitänyt tuosta, kun taas karppaus on tehnyt ihmeitä.

ViestiLähetetty: 2008-12-10 15:51:22 
pipsa85 kirjoitti:
OT: Kannattaako uutta foorumia katsellessaan mennä sinne, missä alottelevat kyselevät jos aikoo tehdä heistä päätelmiä? Esimerkiksi täällä tuo "alottelevat karpit" on todellakin alottelevien karppien ja muiden (ei-karppien) kyselyitä täynnä, joten on ihan turha tuon osion perusteella tehdä minkäänlaisia johtopäätöksiä kaikista vähähiilihydraattista ruokavaliota noudattavista ihmisistä! Jotenkin tuntuu, et pitääkö näin yksinkertainen asia oikeen ääneen sanoa (tästähän oli "nikillä" Vieras tuolla jossain aiemmin kommentoinut). Kyllä kannattais tutustua niihin kokeneempiin karppeihin ja tutkimustuloksiin sekä vhh-kirjoihin, jos kiinnostaa. Tämähän on ihan sama asia, kuin mentäis lähiräkälään tekemään tutkimusta suomalaisista ihmisistä ja todettais tämän perusteella että 90% suomalaisista on arkisin kännissä klo 13. Että terve.

Jos vähähiilarisella ei voi liikkua, niin minkä hemmetin takia täällä on kokonainen osio liikuntaa varten?

Jos itse on vuonna nakki ja muusi toteuttanut jotain ruokavaliota miten sattuu, voiko sen perusteella leimata koko homman vääräksi tai huonoksi tai lihaksia kadottavaksi? Mielestäni ei todellakaan.

Lisäksi on mielestäni ihan turha sanoa, ettei karppaaja pysty liikkumaan, sen perusteella että jotkut vasta-alkajat tiputtavat hiilaritason aluksi pienemmäksi (hiilarihimojen ym vähentämiseksi ja oman hiilaritason löytämiseksi) ja näin varmasti on liikkuminen osalla vaikeampaa kuin ennen. Tämä ei kuitenkaan ole pysyvä olotila, joten miksi tästä pitäisi tehdä taas koko ryhmää koskevia päätelmiä tyylillä "kukaan muukaan ei voi liikkua, koska aluksi ei välttämättä pysty ihan samaan malliin"?

Kuntosaliharjoittelusta ym vielä, että normaalille ihmiselle on kaikista järkevintä koostaa se niin, että siitä on apua normaalielämässä. Oli se sitten muuttamista tai ihan yleistä olemusta (ryhti ym) ja jaksamista. Sama koskee muutakin treeniä. Mielestäni se, että täällä ei ole muskeliakkojen ja -ukkojen kuva-albumia, ei kerro siitä ettei täällä harrastettaisi liikuntaa. Se kertoo vaan sitä, että asiasta kiinnostuneet puhuvat aiheesta enemmän juuri näillä muskelifoorumeilla eikä täällä. On paljon tärkeämpää, että ihmiset ylipäänsä harrastavat liikuntaa..siinä kun näkee nopeasti vaikutukset ihan yleiseen vireystilaan. Ja tätähän ei voi mitata ottamalla valokuvia. Aika pientä osaa ylipäänsä ihmisistä kiinnostaa äärimäinen treenaaminen, itse en pidä kauniina ylibodattua ihmistä. Naiset varsinkin näyttävät ihan miehiltä, tosin tähän varsinkin ammattilaistasolla (ja jo aiemmin itseasiassa) taitavat vaikuttaa kielletyt aineet. Onko järkeä kärsiä kitukuureista ja treenata kovaa? Samalla nähdä nälkää? Minä ainakin pidän tämmösiä ihmisiä nykyään ihan epävakaina :D Jos samaan tulokseen voi päästä syömällä hyvin, niin en ymmärrä miksi pitäisi nähdä nälkää. Näläntunne kuitenkin kertoo aika paljon siitä, mitä keho haluaisi normaalilla ihmisellä. Täällä eletään vaan sen kerran, niin en itse näe järkeä kuluttaa sitä nälässä! Ainakin itse olen prkleen vihainen nälkäisenä, varsinkin ennen perussuomalaisella ruualla.

P.S. Itsellä kulki kaikista huonoiten treeni nimenomaan lakto-ovo-vegetarismin aikoihin (yli 3 vuotta kokemusta tuosta). Samoin kehitys ei tasan ollut niin hyvää kuin vaikkapa edes perussuomalaisella ruokailutyylillä. Ja olin sentääs siihen silloin hyvin perehtynyt ja söin niin hyvin kuin pystyin. Kaiken lisäksi herkkä vatsani ei kyllä pitänyt tuosta, kun taas karppaus on tehnyt ihmeitä.

Ja tämän kirjoituksesi perusteellako näyttää siltä että et todellakaan ole enää yhtä kiukkuinen kun perussuomalaisella ruualla :lol:

ViestiLähetetty: 2008-12-10 16:28:16 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

^ Se on aina hauskaa, kun ei keksitä enää mitään sanottavaa itse tekstistä, niin kirjoitellaan älyttömyyksiä :lol:

ViestiLähetetty: 2008-12-11 07:55:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

liito-orava: nimenomaan :lol:

Kuuleppa vieras. Täällä päin ei muuten kirjoiteta tekstejä missään suurissa tunnekuohuissa, ne tunnekuohut taitaa olla siellä päin. Itse ainakin nostin esille juuri ne kohdat, jotka olen nähnyt "ongelmaiseksi" tässä ketjussa. Eli siihen ei sori vaan liity nyt mitään suuria tunteita, niitä voit etsiä niistä Kauniista ja Rohkeista :lol: Noh, mites noihin ei löydykään nyt vastauksia?

ViestiLähetetty: 2008-12-13 04:45:43 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kerrassaan mainio ketju :D Taas näitä lentäviä legendoja. Karppaaja pystyy liikkumaan mainiosti :wink:

Kuva

Kuva

ViestiLähetetty: 2008-12-15 10:07:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Totta, pakko sanoa ettei moni nainen vedä salilla sellaista treeniä kuin minä. On tullut nähtyä. Yleensä, jos joku menee isommalla volyymilla, niin se on joku niistä ohjaajista. Ja niistäkin ne tietyt vain. Että liikkuvat karpit ovat ilmeisesti jotain luonnonoikkuja, vai milähän tämä selittyisi? :wink:

ViestiLähetetty: 2008-12-15 11:20:47 
pipsa85 kirjoitti:
Totta, pakko sanoa ettei moni nainen vedä salilla sellaista treeniä kuin minä. On tullut nähtyä. Yleensä, jos joku menee isommalla volyymilla, niin se on joku niistä ohjaajista. Ja niistäkin ne tietyt vain. Että liikkuvat karpit ovat ilmeisesti jotain luonnonoikkuja, vai milähän tämä selittyisi? :wink:

Joo, no eikai se ns. normaalia liikuntaa estäkään. Taitaa olla enemmänkin ongelma vasta sitten kun puhutaan huippu-urheilusta tai muuten vaan kropan äärirajoille viemisestä.

ViestiLähetetty: 2008-12-15 11:32:15 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

Vieras kirjoitti:
Joo, no eikai se ns. normaalia liikuntaa estäkään. Taitaa olla enemmänkin ongelma vasta sitten kun puhutaan huippu-urheilusta tai muuten vaan kropan äärirajoille viemisestä.

Huippu-urheilusta en osaa mitään sanoa, koska EVVK, mutta tämä alkuperäinen lainaus, josta keskustelu lähti, väittää nimenomaan, että karppaus estäisi kaiken, myös ns. normaalin liikunnan.

tuc kirjoitti:
Kuulemma bodarit on ällöttäviä ja noita foorumilaisia oksettaa katsoa lihaksikkaita miehiä. Osasyynä voi tietty olla se, että karppaaminen vie aika tehokkaasti kyvyn harrastaa liikuntaa, joten tekee pahaa katsoa sitä, että jotkut ovat saaneet itsestään terveen näköisiä urheilemalla. Onhan juuston vetäminen naamariin paljon helpompaa kuin vaikka tanssitunnilla tai salilla käyminen.

ViestiLähetetty: 2008-12-15 11:51:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kannattaa lukea koko keskustelu. Paljon infoa, aika vähän päänaukomista. Tuo käsitys tosiaan perustui siihen, että mulle sanoessani tuon VHH oli yhtä kuin ketoosi ja hiilarimäärä jossain 20 grammassa, minkä lisäksi en ollut tiennyt, että maksa pystyy tuottamaan glukoosia niinkin paljon kuin se pystyy.

http://tuukkasimonen.blogspot.com - Harhaluuloja ilmastonmuutoksesta. En itse ole karppaaja vaan vedän hiilareita niin paljon kuin sielu sietää. Syön vegaanisesti ja mahdollisimman vähän prosessoitua ruokaa.

ViestiLähetetty: 2008-12-15 16:40:07 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Noita käsityksiä on esitetty niin tiheään, että en yhtään ihmettele. Ihmettelen ja ihailen pikemmin kykyäsi ottaa vastaan uutta, aiemmista sanomisistasi poikkeavaa tietoa.

ViestiLähetetty: 2008-12-15 16:45:16 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Mutta mitä mä taas en ihaile on se, että mennään totuutena laukomaan ja väittelemään asioita, joita on jostain epämääräisestä lähteestä joskus vain kuultu, ilman että oikeasti olisi perehtynyt asiaan tai edes koittanut ymmärtää kokonaisuutta.

Eli tyhmä asenne mun mielestä.

ViestiLähetetty: 2008-12-16 11:09:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pystyy sitä ketoosissakin urheilemaan, itse ainakin vedän puntilla itseasiassa kovemmalla treenillä. Tosin omalla kohdallani ketoosi onkin aika lyhyt kestoinen, varmaan vielä kolmannen viikon voi olla osittain. Palaudun ainakin nopeammin karppaamalla, lisäksi salitreenit kulkee helpommin mun mielestä. Ei tarvi välttämättä edes aamupalaa, jos sattuu päivän aikataulut nopeasti muuttumaan.

Onhan täälläkin noita urheilijoita, jotka vetävät aika ammattimaisesti treenit. Eli kyllä niitä karppeja sieltäkin osiosta löytyy. En oo koskaan kysyny, mitä huippu-urheilijat syö, joten niistä on sinällään turha vetää johtopäätelmiä mihinkään suuntaan -vähähiilariseen tai paljon hiilareita syövään. Varsinkin jos apuvoimana on vähän laittomia aineita :lol: Itse en pidä huippu-urheilua mitenkään terveellisenä, joten onkin ehkä meidän tavallisempien ihmisten järkevämpää keskittyä nimenomaan terveysliikuntaan.

Tuo on aika kummallinen yleisluulo vhh:sta, että ei tyyliin syödä yhtään hiilareita. Vielä nimenomaan se, että siitä aletaan sitten väittelemään, kun on jostain luettu että asia on näin (kun joku tutuntuttu tai tuntematon nettisurffaaja kertoi eikä itse ole viititty tutkia aihetta). Mutta toisaalta tämähän on tyypillistä ihmisluonteelle, kaikkihan tuota tekee ainakin jossain määrin jossakin aiheessa. Vahingossakin :smt114

P.S. Avokillakin muuttui mielipide karppauksesta, varsinkin kun hän on itsekin vahingossa ollut aika lailla hyväkarppi :lol:

ViestiLähetetty: 2008-12-20 21:14:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

marilyn kirjoitti:
Mutta mitä mä taas en ihaile on se, että mennään totuutena laukomaan ja väittelemään asioita, joita on jostain epämääräisestä lähteestä joskus vain kuultu, ilman että oikeasti olisi perehtynyt asiaan tai edes koittanut ymmärtää kokonaisuutta.

Eli tyhmä asenne mun mielestä.

Onko tää tarkoitettu niille, jotka uskoo Enigin ja Fallonin kiihkojärjestön propagandaa?

http://tuukkasimonen.blogspot.com - Harhaluuloja ilmastonmuutoksesta. En itse ole karppaaja vaan vedän hiilareita niin paljon kuin sielu sietää. Syön vegaanisesti ja mahdollisimman vähän prosessoitua ruokaa.

ViestiLähetetty: 2008-12-20 23:09:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No voi harminpaikka ko tästä soffastaka en pysty irti punnertautuma, läppäri paina nii kauhjast (aivai peffa? no ei kai)
no juu jatkaka vaa - mää painan penkki enkä liiku yhtikäst mihinkkä

ViestiLähetetty: 2009-02-07 16:00:06 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Vieras kirjoitti:
pipsa85 kirjoitti:

Minä olen muuten samaa mieltä. Se, mikä ketuttaa on lähinnä, että miksi ihmeessä pitää takertua siihen mikä sopisi "huippu-urheilijalle" ja muille äärimmäisyyksille. Että karppauksella voi liikkua, kasvattaa kestävyyttä, lihaksia ja omaa hyvää oloa, mutta aijai, ei kuitenkaan voi huippu-urheilla!
Syökö bodarit taikka muut itsensä äärimmäisyyksiin viejät sitten virallisterveellisesti? Aika monelta löytyy jonkinlaista hiilarimössö palautusjuomaa kaapista. Onko sitten niin, ettei nykyajan kilpaurheilijat enää pärjää edes virallisterveellisellä?

Kannattaa myös muistaa, ettei karppaus ole vähähiilihydraattista, vaan nykyinen normaaliruokavalio on liikahiilihydraattista. Sen takia karppaaja voi olla melkeinpä kuka tahansa, joka pyrkii rajoittamaan hiilihydraattien saantia, eikä sen kuitenkaan tarvitse tarkoittaa sitä että menee ketoosiin tai edes alakarppaa (alle 80 g hiilarit/pv). Yleensä tähän kyllä liittyy rasvan lisäys (pitää melkeinpä luopua niistä mauttomista kevyttuotteista).

Jos 'Vieras' sinun ruokavaliosi pelittää niin mikäs siinä, hyvähän se. Mutta muilla voi toimia toiset jutut. Karppaus on tavallaan paluuta vanhaan, eli aikaan ennen tätä nykyajan hiilarihypeä. Samalla tavalla myös hiilarimuskelit (kuten 'maailman vahvin mies') näyttää monen silmään luonnottomalta. Makunsa kullakin.

Aika kärkeviä kommentteja tässä keskustelussa onkin, mutta taistelutantereelle nyt ei kannatakaan ilman faktatietoa saapua, tai muuten lytätään armotta ;)

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 144 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 7 8 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00