erfyt kirjoitti:
Painonhallinta -teoksen keskeinen sanoma on se, että ihmisen syömän ruoan määrään ei voi juurikaan vaikuttaa. Kannattaakin keskittyä enemmän syödyn ravinnon energiapitoisuuteen. Kun energiatiheä rasvainen ruoka korvataan kuitu- ja vesipitoisilla ruoka-aineilla, jää energiansaanti automaattisesti pienemmäksi. Tällaisia suositeltavia ruoka-aineita ovat erityisesti kasvikset ja hedelmät.
Mutta näläntunteen kasvaessa syödyn ruuan määrä lisääntyy -> energiansaanti lisääntyy. Kun syöty ruoka aikaansaa pienemmällä määrällä kylläisyyden tunteen, joka kestää pidempäänkin kuin kaksi-kolme tuntia, niin on helppo pitää myös energiansaanti kurissa -> tämä puolestaan edesauttaa laihtumista. Avainsana on kylläisyys ja se, miten kauan se kestää milläkin ruoalla.
Ihan esimerkkinä, vt aamupalahan pitäisi olla lasi tuoremehua, pari palaa täysjyväleipää, sipaisu margariinia päällä, (mieluiten vähärasvainen)juustoviipale leivän päällä ja mahdollisesti kinkku viipale lisäksi hedelmä tai es. tomaattia tai kurkkua, kahvia tai teetä ja rasvatonta maitoa. Tämän jälkeen nälkä tulee n. 2 tunnin päästä.
Oma aamupalani oli esim. tänään n.100g possupaistia (ohuen ohut, sellainen leikkele jota leivän päälläkin käytetään), saman verran kurkkua, teetä täysmaidolla ja kookosöljyllä (kookosöljyä n. 20g). Tämän jälkeen nälkä tulee n. 4-5 tunnin kuluttua.
Lisäksi tämän aamupalan jälkeen 1,5-2h tunnin sokeri on alle 6, terveellisemmän aamupalan jälkeen sokeri on n. 7-8 välillä ja silti on jo nälkä. Lisäksi äkkiä laskettuna jälkimmäisessä energiansaanti jää pienemmäksi, sen lisäksi että sen jälkeen on pidempään kylläinen.
Samoin, pari perunaa, pihvi ja salaatti kera leivän margariineineen tuo nälän pauttiarallaa 3 tunnin kuluttua. Kun wokkivihannekset kermassa haudutettuna sen pihvin kera pitää nälkää 5-6h. Ja verensokeriin samat vaikutukset kuin aiemminkin.
Vt:n verrattuna jos syö 2-3 kertaa/vrk vähemmän, niin on pakkokin syödä energiatiheämpää ruokaa, että saa riittävästi energiaa koska nälkä ei tule samalla lailla. Eli energiansaanti jää paljon helpommalla pienemmäksi, kun ei ole parin tunnin päästä uudelleen nälkä ja ei tarvitse syödä välipaloja. Ehtii tekemään töitäkin välillä, kun ei tarvitse koko aikaa olla syömässä
