näkymätön ninni kirjoitti:
Onko tää tosiaan näin, että viljat, maito ja sokeri on 'samanarvoisia'? Mitä on tämä kaseiini? Ja koskeeko toi sokeri nyt kaikkea sokeria, myös hedelmistä ja marjoista saatua sokeria?
Omalla kohdallani oon huomannut, että maitotuotteissa ei oo ollenkaan tota riippuvuutta aiheuttavaa vaikutusta. Toki jogurtit ja muut on herkullisia, mutta mulla voi hyvinkin mennä useita päiviä ilman enkä saa mitään vieroitusoireita - myös kohtuudessa on helppo pysyä.
Toisaalta taas viljat ja sokeri on selkeesti riippuvuutta aiheuttavia ja leivän- tai karkinhimo on kovinkin tuttu juttu..
Pitäiskö tässä nyt kokonaan lopettaa viljat, maidot ja sokerit...? t. kaikkitietämätön aloittelija

Niillä harvalukuisilla ihmisillä jotka ovat parhaiten sopeutuneet viljojen syöntiin, gluteeni ei aiheuta eksorfiininmuodostusta. Samoin niillä ihmisillä jotka ovat sopeutuneet maitotuotteita käyttämään (laktoositoleranssi yksin ei riitä tähän!) ei myöskään kaseiinista muodostu eksorfiinia. Muistan myös kerrotun, että fermentointi hävittää kaseiinin, eli se on ongelma niille joille se sitä on lähinnä maidon ja kerman osalta, ei maitohapatetuissa tuotteissa. Eli jugurtista yms. ei sitten tulekaan eksorfiinia, ei myöskään juustoista, jos se fermentoinnin kaseiinin hävittävä vaikutus pitää paikkansa.
Teollinen putsattu sokeri sen sijaan on tasa-arvoinen ja tuottaa eksorfiineja kaikille. Mutta tässäkin lienee eroja: Minä olen ollut gluteenittomalla niin kauan, että huomaan eksorfiinipöllyn parin tunnin kuluessa siitä kun joskus harvoin jotain gluteeniviljaa syön. Tuntuu kuin olisi ottanut rauhoittavaa lääkettä. Maitotuotteista sen sijaan en huomaa ko. vaikutusta, mutta minun kroppani onkin niihin sopeutunut ja tykkään niistä kovasti. Sokerista sitten saan ja huomaan ihan saman eksorfiinipöllyn, mutta jostain syystä se on heikompi kuin gluteenista tuleva.
Jokainen huomaa itse, mitä vältellä ja mitä ei: Minulle viljat tuottavat paitsi vatsaoireita ja sen epämiellyttävän eksorfiinipöllyn, niin myös ihottumaa ja niveloireita. Enkä ole keliaakikko enkä vilja-allergikko. Maitotuotteista kroppani ei eksorfiinia kokemuksen mukaan tee ja sokeristakin vähemmän kuin gluteenista.