karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-02 16:25:30

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 137 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 7 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Karkki
ViestiLähetetty: 2012-12-05 14:16:07 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

jojoko kirjoitti:
No on täytynyt aika pimennossa elää, jos ei tiedä kuinka suuria terveysvaikutuksia hyvällä tai huonolla unella on. Ja ihan oikeasti unettomuus voi tappaa. Nukkumisen estämistä käytetään myös kidutusmuotona.

Totesinhan, että on unettomuudella terveysvaikutuksia. Mutta karkkien syönti ei johda unettomuuteen, joka tappaa. Nukkumisen estämistä kidutuskeinona käytettäessä sitä ei estetä karkeilla.

Sinä itse totesit, että karkit pikemminkin auttavat nukahtamaan.

"tappaa" "kidutusmuoto", kuka se provoilee?

ViestiLähetetty: 2012-12-05 14:18:59 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

moi kirjoitti:
kansan_syvät_rivit kirjoitti:
Ne ovat hyviä. Niitä syödään siksi.

Ovatko karkit hyviä? Hyvän makuisia, oletan tarkoittavasi. Semantiikka sikseen - ehkä ovat, jos ei paremmasta tiedä. Popsin silti joskus salmiakkia, mikälie. Hormeesi? Synti?

Omena ja appelsiini on karkkia. Ja pekoni on makiaa. Nam!

Hyviä taistelussa pahaa vastaan. Mutta vakavasti, eikö ihmisillä yleensä ole mieltymystä makeaan. Makea --> energia --> tätä pitää syödä. Näin siis evoluution kannalta ajateltuna. Eli siinä mielessä ovat hyvänmakuisia suurimman osan mielestä?

ViestiLähetetty: 2012-12-05 14:19:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No en varmasti ole todennut. Älä keksi omias.

.

ViestiLähetetty: 2012-12-05 14:22:34 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

jojoko kirjoitti:

Totesit, että aiheuttavat nopean verensokerin laskun. Se aiheuttaa kiistatta väsymystä ja väsymys nukahtamista. Mutta et tosiaan yhdistänyt noita, mutta tosiasia on, että nopea verensokerin lasku väsyttää.

ViestiLähetetty: 2012-12-05 14:25:36 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Eli tarkoitan juurikin sitä, että ala-arvoisista raaka-aineista kun tehdään ruokaa niin on käytettävä niitä lisäaineita, jotta siitä saadaan kuluttajille kelpaavaa. Kuluttajalle hintaero on kuitenkin pienempi, eli niistä paskoista raaka-aineista lisäaineilla jotenkuten syötäväksi väännetyistä 'ruuista' saadaan isommat katteet.

Tätä en ymmärrä. Millä perusteella ne katteet ovat isommat? Mä olen vahvasti toista mieltä.

ViestiLähetetty: 2012-12-05 14:28:57 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Totesit, että aiheuttavat nopean verensokerin laskun. Se aiheuttaa kiistatta väsymystä ja väsymys nukahtamista. Mutta et tosiaan yhdistänyt noita, mutta tosiasia on, että nopea verensokerin lasku väsyttää.

Itse asiassa nopea verensokerin lasku taitaa aiheuttaa nälkää ja kiukkua ja päänsärkyä ja lopulta jopa tajuttomuutta eikä niinkään väsymystä.

Siinä missä nopea verensokerin nousu ja sen mukana seuraava insuliinipurskahdus väsyttää aika montaa, muun muassa ison pasta-aterian jälkeen.

Niin että onhan noita tosiasioita väännettäväksi moneen junaan.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2012-12-05 14:32:42 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Tätä en ymmärrä. Millä perusteella ne katteet ovat isommat? Mä olen vahvasti toista mieltä.

No vaikka siksi että jalostettujen roskaraaka-aineiden säilytys on mielettömän paljon halvempaa kuin tuoreiden.
Porkkana ja voi ja liha tarvitsevat paljon parempaa huolenpitoa ja säädellympää ympäristöä kuin sokeri- ja jauhopussit tai lisäainenyssäkät.
Eivätkä tuoreet kestä edes hyvää säilytystä kuin aikansa. Onneksi.

Mutta ei se mitään, ei sinun tarvitse tätä ymmärtääkään :)

ViestiLähetetty: 2012-12-05 14:42:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ketjun tarkoitus oli (ja on edelleen) keskustella karkeista ja miksi niitä pidetään haitallisena.

ei ollut eikä ole. ketjun tarkoitus on terapioida sun aivovammaa. nyt susta on vaan tullut "vapaata riistaa", jolle kaikki voi vittuilla vapaasti. miltä se tuntuu olla häviäjä ja yksinäinen?

oliko riittävän hyvä "asiallinen" perustelu, miks "en syö sun karkkejas"?

ViestiLähetetty: 2012-12-05 14:43:42 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

els kirjoitti:

No vaikka siksi että jalostettujen roskaraaka-aineiden säilytys on mielettömän paljon halvempaa kuin tuoreiden.
Porkkana ja voi ja liha tarvitsevat paljon parempaa huolenpitoa ja säädellympää ympäristöä kuin sokeri- ja jauhopussit tai lisäainenyssäkät.
Eivätkä tuoreet kestä edes hyvää säilytystä kuin aikansa.

Voidaan ihan hyvin olettaa, että noin on. Mutta eihän tuo vastaa kysymykseen katteiden suuruudesta millään tavalla! Kerrot, että toinen on kalliimpaa tuottaa. No, mutta ne maksaakin enemmän. Eli ei siitä voi katteiden suuruudesta sanoa mitään.

Mihin perustuu, että tuottaja ei vaadi pienemmän menekin tuotteistaan suurempaa katetta, jolla tavalla se yleensä on ainakin oletettu menevän.

ViestiLähetetty: 2012-12-05 14:50:45 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Kate per kokonaismyynti vaikkapa päivässä tuppaa nousemaan isommaksi kun voi myydä isompia määriä tuotetta pienillä logistisilla kustannuksilla,
vaikka kate per kilo olisikin pienempi. Ja viivan alle jää lopulta aina kokonaismyynti, ei kateprosentti kiloa kohti.

Roskasapuskan tuottavuuden näkee helposti, kun katsoo millaisia ovat eri firmojen katteesta kertovat liikevoitot.
cocacola ja muut massajalostetuottajat pärjäävät valovuosia paremmin kuin minkään tuoretavaran tuottajat.

ViestiLähetetty: 2012-12-05 14:50:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minulla hiilarit kyllä toimivat tehokkaana unilääkkeenä. Ongelmana vaan on, että hiilriväsymyksen seurauksena ei tunnu oikein mikään järkevä määrä unta riittävän ja herätessä on inhottavan pöhnäinen olo. Virein olo nukkumisesta tulle, jos ei ole stressiä ja on syönyt sopivasti (ei liikaa eikä liian vähän)maittavaa karppiruokaa.

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2012-12-05 14:51:31 
Poissa
voinen
voinen

kekexxx kirjoitti:

Ketjun tarkoitus oli (ja on edelleen) keskustella karkeista ja miksi niitä pidetään haitallisena.

ei ollut eikä ole. ketjun tarkoitus on terapioida sun aivovammaa. nyt susta on vaan tullut "vapaata riistaa", jolle kaikki voi vittuilla vapaasti. miltä se tuntuu olla häviäjä ja yksinäinen?

oliko riittävän hyvä "asiallinen" perustelu, miks "en syö sun karkkejas"?

=D> :mrgreen:

Kuuntelen Kroppaa

ViestiLähetetty: 2012-12-05 14:55:24 
Poissa
sisukarppi
sisukarppi

Taitaa aloittelija olla karkkikauppias. On vaan vähä väärä foorumi jolla paasata :lol:

ViestiLähetetty: 2012-12-05 14:57:54 
Poissa
sintti
sintti

Tähän ketjuun ei mulla oo sen kummempaa kommentoitavaa, (on nimittäin aika huvittavaa luettavaa :mrgreen: ), mutta tää herätti mielenkiinnon.

Toisinsyöjä kirjoitti:
Viljojen gluteenin ja maidon kaseiinin lisäksi myös sokeri aiheuttaa opioidipeptidi eksorfiinin muodostumista elimistössä. Suomeksi: Syö karkkia, saat elimistöösi opiaatteja ja koukutut niihin. Olen itse verrannut tätä lievän suun kautta nautitun opiaatin (esim. kodeiini) aiheuttamaan riippuvuuteen. Sen vuoksi sitten sitä syö niitä asioita joista on tottunut opiaattinsa saamaan, riippumatta siitä miten hyvältä/pahalta ne maistuvat.

Onko tää tosiaan näin, että viljat, maito ja sokeri on 'samanarvoisia'? Mitä on tämä kaseiini? Ja koskeeko toi sokeri nyt kaikkea sokeria, myös hedelmistä ja marjoista saatua sokeria?
Omalla kohdallani oon huomannut, että maitotuotteissa ei oo ollenkaan tota riippuvuutta aiheuttavaa vaikutusta. Toki jogurtit ja muut on herkullisia, mutta mulla voi hyvinkin mennä useita päiviä ilman enkä saa mitään vieroitusoireita - myös kohtuudessa on helppo pysyä.
Toisaalta taas viljat ja sokeri on selkeesti riippuvuutta aiheuttavia ja leivän- tai karkinhimo on kovinkin tuttu juttu..

Pitäiskö tässä nyt kokonaan lopettaa viljat, maidot ja sokerit...? t. kaikkitietämätön aloittelija #-o

ViestiLähetetty: 2012-12-05 14:59:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jojoko kirjoitti:

Sä oot ihan pimee ja sun logiikkas kusee pahemmin kuin Manneken Piss. Et sattumalta kirjoita meetwurstinetissäkin? :lol:

Oisit kyllä päivän piristys, jos et olis noin överi. Mee ulos välillä, laita suodatinpussit kenkiin, niin pysyy varpaat lämpiminä.

.

ViestiLähetetty: 2012-12-05 15:02:53 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

els kirjoitti:
Kate per kokonaismyynti vaikkapa päivässä tuppaa nousemaan isommaksi kun voi myydä isompia määriä tuotetta pienillä logistisilla kustannuksilla,
vaikka kate per kilo olisikin pienempi. Ja viivan alle jää lopulta aina kokonaismyynti, ei kateprosentti kiloa kohti.

Roskasapuskan tuottavuuden näkee helposti, kun katsoo millaisia ovat eri firmojen katteesta kertovat liikevoitot.
cocacola ja muut massajalostetuottajat pärjäävät valovuosia paremmin kuin minkään tuoretavaran tuottajat.

Kun puhutaan tuotteen katteesta, sillä ei tarkoiteta sitä, että kuinka paljon tulee yhteensä voittoa. Eli ei viitsitä nyt alkaa vääristelemään jookos? Keskusteltiin katteista, joten keskitytään nyt niihin.

ViestiLähetetty: 2012-12-05 15:05:11 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

jojoko kirjoitti:

Sä oot ihan pimee ja sun logiikkas kusee pahemmin kuin Manneken Piss.

Enpä taida olla ajatukseni kanssa ihan yksin. Hieman ylempää:

oulaliina kirjoitti:
Minulla hiilarit kyllä toimivat tehokkaana unilääkkeenä. Ongelmana vaan on, että hiilriväsymyksen seurauksena ei tunnu oikein mikään järkevä määrä unta riittävän ja herätessä on inhottavan pöhnäinen olo. Virein olo nukkumisesta tulle, jos ei ole stressiä ja on syönyt sopivasti (ei liikaa eikä liian vähän)maittavaa karppiruokaa.

ViestiLähetetty: 2012-12-05 15:07:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:

Kun puhutaan tuotteen katteesta, sillä ei tarkoiteta sitä, että kuinka paljon tulee yhteensä voittoa. Eli ei viitsitä nyt alkaa vääristelemään jookos? Keskusteltiin katteista, joten keskitytään nyt niihin.

Kun kerran minä olin se, joka toi ensimmäisenä mukaan tähän keskusteluun elintarviketeollisuuden katteet, niin sopiiko että minä myös määrittelen mitä alun perin tarkoitin kun katteista aloin puhumaan?

Jos sopii, niin vastaus on, että Els ansiokkaasti sanoi puolestani juurikin sen mitä tarkoitin, mutta en jaksanut ajatella tekstiksi asti. Minä puhun siis katteista Elsin määritelmällä, en per tuote vaan yhteensä voittokatteesta. Jos sinä, kansan_syvät_rivit, haluat keskustella katteesta jollain muulla tavoin laskettuna niin sitten se on ihan eri keskustelu kuin se, missä minä toin mukaan tähän keskusteluun käsitteen katteet.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2012-12-05 15:07:46 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

näkymätön ninni kirjoitti:
Pitäiskö tässä nyt kokonaan lopettaa viljat, maidot ja sokerit...? t. kaikkitietämätön aloittelija #-o

Toisinsyöjä menee yhdessä asiassa hiukan vikaan. Vaikka myönnettäisiin eksorfiinit ja oletetaan niiden jossain määrin koukuttavan, niin monesti ihminen haluaa tuotteita, joista pitää. Moni tykkää kukkakaalista ja haluaa syödä sitä päivittäin.

Ei pidä.

ViestiLähetetty: 2012-12-05 15:13:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

näkymätön ninni kirjoitti:
Onko tää tosiaan näin, että viljat, maito ja sokeri on 'samanarvoisia'? Mitä on tämä kaseiini? Ja koskeeko toi sokeri nyt kaikkea sokeria, myös hedelmistä ja marjoista saatua sokeria?
Omalla kohdallani oon huomannut, että maitotuotteissa ei oo ollenkaan tota riippuvuutta aiheuttavaa vaikutusta. Toki jogurtit ja muut on herkullisia, mutta mulla voi hyvinkin mennä useita päiviä ilman enkä saa mitään vieroitusoireita - myös kohtuudessa on helppo pysyä.
Toisaalta taas viljat ja sokeri on selkeesti riippuvuutta aiheuttavia ja leivän- tai karkinhimo on kovinkin tuttu juttu..

Niillä harvalukuisilla ihmisillä jotka ovat parhaiten sopeutuneet viljojen syöntiin, gluteeni ei aiheuta eksorfiininmuodostusta. Samoin niillä ihmisillä jotka ovat sopeutuneet maitotuotteita käyttämään (laktoositoleranssi yksin ei riitä tähän!) ei myöskään kaseiinista muodostu eksorfiinia. Muistan myös kerrotun, että fermentointi hävittää kaseiinin, eli se on ongelma niille joille se sitä on lähinnä maidon ja kerman osalta, ei maitohapatetuissa tuotteissa. Eli jugurtista yms. ei sitten tulekaan eksorfiinia, ei myöskään juustoista, jos se fermentoinnin kaseiinin hävittävä vaikutus pitää paikkansa.

Teollinen putsattu sokeri sen sijaan on tasa-arvoinen ja tuottaa eksorfiineja kaikille. Mutta tässäkin lienee eroja: Minä olen ollut gluteenittomalla niin kauan, että huomaan eksorfiinipöllyn parin tunnin kuluessa siitä kun joskus harvoin jotain gluteeniviljaa syön. Tuntuu kuin olisi ottanut rauhoittavaa lääkettä. Maitotuotteista sen sijaan en huomaa ko. vaikutusta, mutta minun kroppani onkin niihin sopeutunut ja tykkään niistä kovasti. Sokerista sitten saan ja huomaan ihan saman eksorfiinipöllyn, mutta jostain syystä se on heikompi kuin gluteenista tuleva.

Jokainen huomaa itse, mitä vältellä ja mitä ei: Minulle viljat tuottavat paitsi vatsaoireita ja sen epämiellyttävän eksorfiinipöllyn, niin myös ihottumaa ja niveloireita. Enkä ole keliaakikko enkä vilja-allergikko. Maitotuotteista kroppani ei eksorfiinia kokemuksen mukaan tee ja sokeristakin vähemmän kuin gluteenista.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 137 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 7 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00