karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-23 13:20:59

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 174 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 59 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Pakko rokotus koko kansalle?
ViestiLähetetty: 2005-10-05 08:43:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Huomenta
Lääkkeitä on jo varastossa
Tartuntataudit: Keskussairaalaan hankitaan lisää lääkkeitä lintuinfluenssan varalta.

Valtion lisäbudjettiin esitetään 20,8 miljoonaa euroa koko kansan rokotuskuluja varten.

On arvioitu, että muotoaan muuttanut virus leviäisi parissa viikossa ympäri maailman.
Käytännössä koko väestön rokottaminen tapahtuisi perustettavissa rokotuspisteissä. Esimerkiksi Joensuuhun pisteitä tarvittaisiin kymmeniä.
Pohjois-Karjalan väestön rokottaminen kestäisi todennäköisesti 5-7 päivää. Päätöksen mahdollisesta rokottamisesta tekevät Kansanterveyslaitos ja Tartuntatautien neuvottelukunta.

Valtiovarainministeriö esittää valtion vuoden toiseen lisätalousarvioon 20,8 miljoonan euron lisämäärärahaa Kansanterveyslaitokselle 5,2 miljoonan H5N1-lintuinfluenssarokotteen hankintaan.

Määrärahaa perustellaan sillä, että WHO:n arvion mukaan influenssapandemian uhka on todellinen ja siihen varautuminen edellyttää rokotteen hankkimista. Rokote on hankittava jo tämän syksyn aikana varastoon, jotta sen käyttö voitaisiin aloittaa heti pandemian puhjettua.

http://www.ktl.fi/flu/H5N1-04.HTM
lähde

lisää juttua http://www.rokotusinfo.fi/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-10-05 08:56:55 
Poissa
punttisikakarppi
punttisikakarppi

:shock:

8-[

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-10-05 09:01:18 
Poissa
metukkakarppi
metukkakarppi

Eikös tuosta ollut juuri että rokotetta ei riitä kaikille ja lääke tehoaa vaan yhden tyypin lintuinfluenssaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-10-05 09:21:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jep

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-10-05 09:37:26 
Poissa
Höylä Voi
Höylä Voi

Eiks influenssa ja lintuinfluenssa ole kaksi eri asiaa?

muoks: Ari ehti poistaa influenssa-tiedotteen

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-10-05 09:46:05 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Calvin kirjoitti:
Eiks influenssa ja lintuinfluenssa ole kaksi eri asiaa?

muoks: Ari ehti poistaa influenssa-tiedotteen

Vähän omituista toimintaa, olin juuri kirjoittamassa vastaavaa kommenttia tarkempien selvitysten kera ja sitten yhtäkkiä kommentoimani viesti muuttuikin :shock:

Arille: olisi kohteliasta laittaa huomautus, kun poistaa tai muokkaa tekstejään!!
Oletkohan nyt itsekään ihan perillä siitä mitä kirjoittelet? Toisaalta jos olet niitä rokotusinfolaisia, niin en sekavuuttasi yhtään ihmettele :roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-10-05 09:49:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

marilyn kirjoitti:
Oletkohan nyt itsekään ihan perillä siitä mitä kirjoittelet?

tekstissä ei ole yhtään minun omaa sanaa

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-10-05 09:54:28 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Ari kirjoitti:
marilyn kirjoitti:
Oletkohan nyt itsekään ihan perillä siitä mitä kirjoittelet?

tekstissä ei ole yhtään minun omaa sanaa

Huono muisti ja lukutaito ainakin

Ari kirjoitti:
Huomenta

:roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-10-05 10:10:21 
Nyt on pakko puuttua tähän. Kun tämä liittyy meikäläisen duuniin.

Eli pakkorokotuksia ei tasan tarkkaan ole tulossa. Tuo rokote, jonka Suomi nyt ostaa on H5N1-virustyyppiä vastaan, eli sitä tyyppiä, joka tällä hetkellä riehuu tuolla kaukoidässä. Sitä hankitaan varastoon mahdollisesti ensi vuoden aikana joka ikiselle suomalaiselle, mikäli pandemia todellakin syntyisi. Sitä ei anneta kenellekään varmuuden vuoksi, ei edes tällä hetkellä endeemisille alueilla matkaaville. Se on ja pysyy varastossa odottamassa sitä hetkeä, että sitä todellakin tarvitaan. Se on niinsanottu mallirokote, joka antaa osittaista suojaa, mikäli pandemian aiheuttama virus on tuosta H5N1-kannasta muuntunut virus. Samalla se antaa aikaa täsmärokotteen kehittämiselle. Eli kun väestö suojataan tuota ekaa kantaa vastaan, syntyy osittainen suoja -> vähemmän kuolonuhreja. Ja näin on edes jotain tehty jahka varsinainen täsmärokote on saatu kehitettyä.

Toivoisin Ari, ettet lainailisi Rokotusinfoa tällä foorumilla. Kyseessä on maallikoiden perustama rokotusvastainen yhdistys, joka on ovelasti naamioitunut "rokotustietoa levittäväksi puolueettomaksi tahoksi". Siellä ei ole ainuttakaan terveydenhuoltoalan ammattilaista yhdistyksen jäsenenä, eikä heillä ole sanoistaan tai levittämästään materiaalista minkäänlaista juridista vastuuta. Kyseisellä yhdistyksellä on postituslista, jossa muut "asiantuntija"maallikot kehoittavat jättämään mm. Intiaan muuttavia vauvoja rokottamatta ja luottamaan vain vitamiinien tautia torjuvaan magiaan. Samoin eräälle äidille sanottiin, että älä rokota lastasi tubia vastaan, vaikka lapsen mummolla oli juuri todettu aktiivinen tubi.

Vastuutonta. :evil:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-10-05 10:11:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Et kaikki piikille :?

Raipe Perus Ins.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-10-05 10:21:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nist kirjoitti:
Toivoisin Ari, ettet lainailisi Rokotusinfoa tällä foorumilla.

Nist, kerro ensin missä olen lainannut? (rokotusinfo tekstiä tänne foorumille)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-10-05 10:25:24 
Ari kirjoitti:
Nist kirjoitti:
Toivoisin Ari, ettet lainailisi Rokotusinfoa tällä foorumilla.

Nist, kerro ensin missä olen lainannut? (rokotusinfo tekstiä tänne foorumille)

Mulle riittää punaiseksi vaatteeksi jo se, että linkkaat ko. huuhaa-yhdistyksen webbiosoitteen tänne. :evil: Luotettavaa tietoa lintuinfluenssasta saa KTL:n ja WHO:n sivuilta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-10-05 10:43:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nist kirjoitti:
Mulle riittää punaiseksi vaatteeksi jo se, että linkkaat ko. huuhaa-yhdistyksen webbiosoitteen tänne. :evil: Luotettavaa tietoa lintuinfluenssasta saa KTL:n ja WHO:n sivuilta.

Tarkoitatko sitä että OFF TOPIC alueella ei voi keskustella esim. huuhaa-yhdistyksistä? vai rokotuksista yleensä vai siitä onko tieto luotettavaa? vai kenen tieto on luotettavaa?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-10-05 10:49:57 
Joo, sä voit Ari perustaa tänne offtopikkiin sellassen oman hörhö-huuhaaketjun jos haluat. Mut jos puhutaan asiaa ihmisiä tällä hetkellä pelottavasta erittäin vakavasti otettavasta asiasta, niin toivoisin, että sillon pitäydytään myös asiallisissa tietolähteissä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-10-05 10:57:01 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Minulla on se käsitys etä luotettavaa tietoa lintuinfluenssasta ei taida olla kenelläkään. Mutta sen tähänastisen tutkimuksen tuotman tiedon osalta ehkä kuitenkin olisi hyvä pitää oikeasti vastuullisia tahoja luotettavimpana. Niitä sentään koko alan tiedemaalilma on koko ajan "kontrolloimassa". Ei sekään koko asiaa muodostava joukko ole mikään konsensus joukkio vaan asia on koko ajan ankaran kritiikinkin kohteena sen oikeellisuuden osalta. Minusta sellainen tieto on jo sen luonteen johdosta luotettavinta saatavilla olevaa. Mutta se ei tarkoita sitä että se olisi luotettava oikea tieto. Data lisääntyy valtavaa vauhtia ja tieto tarkentuu tai saa uusiakin suuntia. Kyllä asian tiimoilla painii valtava huippuasiantuntijoita sisältävä laaja tutkijapopulaatio aivan täydellä teholla. Mutta oikeaa tietoahan ei vielä kellään ole ja sitten kun sitä onkin niin ihminenhän kulkee aina luonnon tapahtumien "perässä". Aivan sama kuin lukkojen tekijät ovat aina rosvojen jäljessä.

Minusta sensaatiohakuinen media"uutisointi" lintuinfluenssaa koskien pitäisi suorastaan kieltää. Se mitä tietoa jaetaan pitäisi nyt kertakaikkiaan saada kontrolliin ja tiukasti.

ED: lisäys: Nimenomaan siltä varalta että pahemmat skenaarot alkaisivatkin realisoitua. Nimittäin silloin asian tehokasta taistelua uhkaava ja vaikeuttava pahin tekijä onkin media jos se saa rellestää mielivaltaisesti.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-10-05 10:59:56 
Pappa kirjoitti:
Mutta sen tähänastisen tutkimuksen tuotman tiedon osalta ehkä kuitenkin olisi hyvä pitää oikeasti vastuullisia tahoja luotettavimpana.

[clip]

ihminenhän kulkee aina luonnon tapahtumien "perässä".
.

=D> Just näin.

Nyt ollaankin todellisessa kilpajuoksussa. Pandemia tulee, mutta milloin ja kuinka rajuna ja millä viruksella - sitä ei valitettavasti tiedetä. Voimme vaan yrittää parhaamme.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-10-05 11:05:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nist kirjoitti:
Joo, sä voit Ari perustaa tänne offtopikkiin sellassen oman hörhö-huuhaaketjun jos haluat. Mut jos puhutaan asiaa ihmisiä tällä hetkellä pelottavasta erittäin vakavasti otettavasta asiasta, niin toivoisin, että sillon pitäydytään myös asiallisissa tietolähteissä.

ensinnäkin minä esitin kysymyksen. (onko tulossa pakko rokote), perustuen karjalainen lehteen, lainaus: "Käytännössä koko väestön rokottaminen tapahtuisi perustettavissa rokotuspisteissä".

toiseksi sinä väität (en minä) että Sanomalehti Karjalaisen artikkeli ei ole asiallinen tietolähde vaikka siitä on eduskunnassa keskusteltu, lainaus:"Valtion lisäbudjettiin esitetään 20,8 miljoonaa euroa koko kansan rokotuskuluja varten." .

kolmanneksi jos kerta täällä voi keskustella huuhaajutuista, se ei ole pelottelua, vaan tietoa mitä lehdissä ja eduskunnassa puhutaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-10-05 11:23:55 
Lainaa:
Toivoisin Ari, ettet lainailisi Rokotusinfoa tällä foorumilla. Kyseessä on maallikoiden perustama rokotusvastainen yhdistys, joka on ovelasti naamioitunut "rokotustietoa levittäväksi puolueettomaksi tahoksi". Siellä ei ole ainuttakaan terveydenhuoltoalan ammattilaista yhdistyksen jäsenenä, eikä heillä ole sanoistaan tai levittämästään materiaalista minkäänlaista juridista vastuuta.

Lainaa:
Luotettavaa tietoa lintuinfluenssasta saa KTL:n ja WHO:n sivuilta.

Ottamatta kantaa asiaan mitenkään muuten, niin jonkunlaista dejavuuta nyt kyllä pukkaa...

Just kun on oppinut kyseenalaistamaan noi terveydenhuollon ammattilaiset ja viralliset tietosivut :cry:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-10-05 11:27:50 
Poissa
Höylä Voi
Höylä Voi

Ari kirjoitti:
kolmanneksi jos kerta täällä voi keskustella huuhaajutuista, se ei ole pelottelua, vaan tietoa mitä lehdissä ja eduskunnassa puhutaan.

Mitäs jos vaivautuisi linkittämään tänne sen KOKO artikkelin, eikä muovailla sitä omin päin poistamalla kokonaisia lauseita. Kävin lukemassa ko. lehden kirjoituksen ja ovelasti sitä oli manipuloitu.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-10-05 11:38:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

"Rokote on hankittava jo tämän syksyn aikana varastoon, jotta sen käyttö voitaisiin aloittaa heti pandemian puhjettua.

Tarkoituksena on hankkia kaikille suomalaisille rokotteen lintuinfluenssaa vastaan."

lähde

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 174 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 59 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00