karpaasi kirjoitti:
Olet nyt ymmärtänyt hiukan väärin. Monipuolinen luonnollinen rasva= hyvä rasva.
HUomenta vieras
kyllä tuo on noin niin kuin karpaasi sanoi.
mutta sinä kai kysyit että onko kova rasva = hyvä vai paha rasva.
Tyydyttyneet rasvahapot ovat (kovia rasvoja): joita saadaan maito-, (tietenkin myös kerma), voi- juusto- ja lihavalmisteista ja leivonnaisista, näitä me saadaan riittävästi jopa liikaakin.
Näitä ei tarvitse jättää pois kokonaan mutta näiden määrää tulee rajoittaa huomattavasti, koska niitä NYT JO syödään liian paljon, yleisesti. Ei siis kaikki syö liian paljon. Jos olet ollut rasvattomalla "linjalla" tulee sinun ottaa ruokavalioon myös näitä.
kuitenkin älä syö ollenkaan leivonnaisia ja niin sanottuja trans rasvoja. Koska Transrasvahapot käyttäytyvät elimistössä kuten tyydyttyneet rasvat ja koska Transrasvahapot alentaa ”hyvää” HDL-kolesterolia.
on siis muitakin rasvoja ja tätä kova rasvaa tulee olla mukana, mutta luulen että usein sitä saadaan liikaa.
miksi sitten kova rasva on luokiteltu jossain pahaksi?
sen liikakäyttö voi aiheuttaa LDL kolesterolin nousua.
Tyydyttyneiden rasvahappojen (kovat rasvat) ja
transrasvahappojen osuus ihmisen kokonaisenergian saannista ei saisi olla yli 10 %.
Eniten transrasvahappoja on kasvirasvajäätelöissä, mikropopcorneissa ja ranskanperunoissa ja kasviöljyjä kovettamalla tehdyt margariinit, paistorasvat ja salaatinkastikkeet, Melkein kaikissa prosessoiduissa elintarvikkeissa – leivissä, pikkuleivissä, kakuissa, kekseissä, ranskalaisissa perunoissa, upporasvassa paistettujen ruokien, munkeissa, muffineissa, aamiaishiutaleissa ja makeisissa ).
Vastaus toiseen kysymykseesi,
Transrasvahapot vaikuttavat veren rasvoihin ja aiheuttavat sydäntautiriskiä alentaessaan ”hyvää” HDL-kolesterolia ja kohottaessaan ”huonoa” LDL-kolesterolia. myös sen kovan rasvan liikakäyttö voi kohottaa LDL arvoa.
jos jostain rasvasta voisi sanoa että se on paha rasva se on transrasva.
ja lyhyesti, kova rasva on hyvä, mutta sen liikakäyttö on pahasta.
lisää juttuja rasvoista
http://personal.inet.fi/koti/pehkonen/penkki/rasvat.htm
tv AP