karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-26 16:53:15

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 124 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 57 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Kova rasva = hyvä rasva?
ViestiLähetetty: 2005-11-08 19:56:11 
Kaikki muu karppauksessa kuulostaa järkevältä,mutta tuo mietityttää.
Sehän on siis täysin päinvastainen linja kun virallisterveellinen :shock:
Selittäisikö joku että miten näin on? Miksi? Mikä sinne verisuoniin sitten jää tukoksi?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-11-08 20:20:58 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

Olet nyt ymmärtänyt hiukan väärin. Monipuolinen luonnollinen rasva= hyvä rasva.

Ennen vanhaan suonetkin kalkkeutuivat, nykyään niissä on virallisesti ihraa, jonka voi kuiduilla hoonata nevadaan, luonnollisesti.

Viestin otsikko: LDL
ViestiLähetetty: 2005-11-09 03:08:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

karpaasi kirjoitti:
Olet nyt ymmärtänyt hiukan väärin. Monipuolinen luonnollinen rasva= hyvä rasva.

HUomenta vieras
kyllä tuo on noin niin kuin karpaasi sanoi.

mutta sinä kai kysyit että onko kova rasva = hyvä vai paha rasva.

Tyydyttyneet rasvahapot ovat (kovia rasvoja): joita saadaan maito-, (tietenkin myös kerma), voi- juusto- ja lihavalmisteista ja leivonnaisista, näitä me saadaan riittävästi jopa liikaakin.

Näitä ei tarvitse jättää pois kokonaan mutta näiden määrää tulee rajoittaa huomattavasti, koska niitä NYT JO syödään liian paljon, yleisesti. Ei siis kaikki syö liian paljon. Jos olet ollut rasvattomalla "linjalla" tulee sinun ottaa ruokavalioon myös näitä.

kuitenkin älä syö ollenkaan leivonnaisia ja niin sanottuja trans rasvoja. Koska Transrasvahapot käyttäytyvät elimistössä kuten tyydyttyneet rasvat ja koska Transrasvahapot alentaa ”hyvää” HDL-kolesterolia.

on siis muitakin rasvoja ja tätä kova rasvaa tulee olla mukana, mutta luulen että usein sitä saadaan liikaa.

miksi sitten kova rasva on luokiteltu jossain pahaksi?
sen liikakäyttö voi aiheuttaa LDL kolesterolin nousua.

Tyydyttyneiden rasvahappojen (kovat rasvat) ja
transrasvahappojen osuus ihmisen kokonaisenergian saannista ei saisi olla yli 10 %.

Eniten transrasvahappoja on kasvirasvajäätelöissä, mikropopcorneissa ja ranskanperunoissa ja kasviöljyjä kovettamalla tehdyt margariinit, paistorasvat ja salaatinkastikkeet, Melkein kaikissa prosessoiduissa elintarvikkeissa – leivissä, pikkuleivissä, kakuissa, kekseissä, ranskalaisissa perunoissa, upporasvassa paistettujen ruokien, munkeissa, muffineissa, aamiaishiutaleissa ja makeisissa ).

Vastaus toiseen kysymykseesi,
Transrasvahapot vaikuttavat veren rasvoihin ja aiheuttavat sydäntautiriskiä alentaessaan ”hyvää” HDL-kolesterolia ja kohottaessaan ”huonoa” LDL-kolesterolia. myös sen kovan rasvan liikakäyttö voi kohottaa LDL arvoa.

jos jostain rasvasta voisi sanoa että se on paha rasva se on transrasva.
ja lyhyesti, kova rasva on hyvä, mutta sen liikakäyttö on pahasta.

lisää juttuja rasvoista
http://personal.inet.fi/koti/pehkonen/penkki/rasvat.htm
tv AP

ViestiLähetetty: 2005-11-09 04:30:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

vieras vaan kirjoitti:
mutta tuo mietityttää.
Sehän on siis täysin päinvastainen linja kun virallisterveellinen :shock:
Selittäisikö joku että miten näin on? Miksi?

tämä vielä
Suomen virallisterveellinen linja "olettaa" että kovaa rasvaa saadaan ja käytetään liikaa, siksi se sanoo : kova rasva on paha.

siis selitetään maallikoille liian yksiselitteisesti.

mutta myös "kovaa rasvaa" pitää olla ravinnossa.

ja kyllä se näin onkin jos kovaa rasvaa käytetään liikaa, se on pahasta, ks. yllä miksi.
tv AP

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-11-09 07:00:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

"Fats in Your Bones

A study published in the 1996 American Oil Chemists Society Proceedings found that for calcium to be effectively incorporated into the skeletal structure, at least 50 percent of dietary fats should be saturated. Why has osteoporosis become such a problem these days? One reason is the lack of fats like coconut oil and butter in our diets.

Fats and Your Liver

Open any biochemistry textbook and you will read that saturated fats protect the liver from toxins like alcohol and Tylenol. The tradition of eating butter or lard before a drinking bout is based on good science (although we do not recommend anything but very moderate alcohol consumption!). Today, as people shun saturated fats and eat more polyunsaturated oils, liver problems have become more common.

Fats and Your Heart

Saturated fats provide energy to the heart in times of stress. Studies have shown that saturated fats are the heart’s preferred food, which is why there is a concentration of saturated fat in the tissues surrounding the heart. Moreover, two studies have shown that saturated fatty acids in the diet lower a substance in the blood called Lp(a), which (unlike cholesterol) is a good predictor of heart disease. Furthermore, saturated fats help reduce levels of a substance called C-Reactive Protein (CRP), an indicator of inflammation. Current theories hold inflammation responsible for many cases of heart disease.

Levels of total cholesterol, HDL (high-density lipoprotein, or “good” cholesterol) and LDL (low-density lipoprotein, or “bad cholesterol”) are actually not good predictions of heart disease. And, as we saw in Chapter 2, heart disease is just as frequent in people with low cholesterol as in those with high cholesterol." Mary Enig, kirjasta Eat Fat, Lose Fat

Viestin otsikko: Re: LDL
ViestiLähetetty: 2005-11-09 18:54:22 
Ari kirjoitti:
Tyydyttyneet rasvahapot ovat (kovia rasvoja): joita saadaan maito-, (tietenkin myös kerma), voi- juusto- ja lihavalmisteista ja leivonnaisista, näitä me saadaan riittävästi jopa liikaakin.

Näitä ei tarvitse jättää pois kokonaan mutta näiden määrää tulee rajoittaa huomattavasti, koska niitä NYT JO syödään liian paljon, yleisesti.

:shock: Kuinka niin? Millä perustelet tämän? Hmmm... Kuulostaa kovin virallisterveelliseltä..

Ari kirjoitti:
Tyydyttyneiden rasvahappojen (kovat rasvat) ja
transrasvahappojen osuus ihmisen kokonaisenergian saannista ei saisi olla yli 10 %.

:shock: No tämä se vasta kuulostaakin virallisterveelliseltä! Transut ja normaalit tyydyttyneet niputat samaan kasaan. Miksei saisi olla? Jos jättää transut kokonaan pois? 8)

ViestiLähetetty: 2005-11-09 19:09:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ari kirjoitti:
Ei siis kaikki syö liian paljon. Jos olet ollut rasvattomalla "linjalla" tulee sinun ottaa ruokavalioon myös näitä.

Koska Transrasvahapot käyttäytyvät elimistössä kuten tyydyttyneet rasvat ja koska Transrasvahapot alentaa ”hyvää” HDL-kolesterolia.

on siis muitakin rasvoja

Transrasvahapot vaikuttavat veren rasvoihin ja aiheuttavat sydäntautiriskiä alentaessaan ”hyvää” HDL-kolesterolia ja kohottaessaan ”huonoa” LDL-kolesterolia.

siinä on molempiin vastaus

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-11-09 19:13:41 
Poissa
kermakarppi
kermakarppi

:twisted:

ViestiLähetetty: 2005-11-09 19:13:49 
Ari kirjoitti:
Ari kirjoitti:
Ei siis kaikki syö liian paljon. Jos olet ollut rasvattomalla "linjalla" tulee sinun ottaa ruokavalioon myös näitä.

Koska Transrasvahapot käyttäytyvät elimistössä kuten tyydyttyneet rasvat ja koska Transrasvahapot alentaa ”hyvää” HDL-kolesterolia.

on siis muitakin rasvoja

Transrasvahapot vaikuttavat veren rasvoihin ja aiheuttavat sydäntautiriskiä alentaessaan ”hyvää” HDL-kolesterolia ja kohottaessaan ”huonoa” LDL-kolesterolia.

siinä on molempiin vastaus

Ei löytynyt vastausta. Noi oli vain sinun väittämiäsi. Niputat edelleen "kovan rasvan", transun ja SAFA:n yhteen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-11-09 19:22:49 
Transrasvahapot ovat huomattavasti haitallisempia kuin tyydyttyneet rasvahapot.
Tyydyttyneissä rasvahapoissa on yhdisteitä, jotka ovat kolesterolitasojen kannalta neutraaleja tai jopa parantavat niitä, kuten esimerkiksi steariiinihappo.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-11-09 19:29:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Alakarppaajien näkemys on wiki sivulla:
"hyvistä rasvoista valitaan ensisijaisesti rasvaisia elintarvikkeita, kuten pähkinöitä, siemeniä, rasvaista kalaa ja lihaa. Toiseksi paras vaihtoehto ovat kylmäpuristetut öljyt."

minä sanoin että näitä "kovia maito rasvoja" otetaan mukaan mutta korkeintaan 10% on tätä rasvaa.
mutta muuta rasvaa on sitten enempi.

sanoisin että "Alakarppaajien näkemys" ei käytä tätä "kovaa rasvaa" niin paljon kuin minä sallisin.

tv AP

ViestiLähetetty: 2005-11-09 19:35:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nist kirjoitti:
Ei löytynyt vastausta. Noi oli vain sinun väittämiäsi. Niputat edelleen "kovan rasvan", transun ja SAFA:n yhteen.

lue uudestaa kaikki siellä on

kyllä niputan siltä osin että molemat voi kohottaa LDL arvoa.

muilla rasvoilla taas on vain parantavia vaikutuksia.
tv AP

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-11-09 19:36:29 
Ari kirjoitti:
minä sanoin että näitä "kovia maito rasvoja" otetaan mukaan mutta korkeintaan 10% on tätä rasvaa.

Niin, sinä sanot. Minä en.

ViestiLähetetty: 2005-11-09 19:39:38 
Ari kirjoitti:
Nist kirjoitti:

lue uudestaa kaikki siellä on

kyllä niputan siltä osin että molemat voi kohottaa LDL arvoa.

muilla rasvoilla taas on vain parantavia vaikutuksia.
tv AP

:-s Molemmat? Mä mainitsin tossa kolme. Miten niin molemmat? Ja miten niin kohottaa LDL-arvoa? Kyllä karppidata sanoo ihan toista. Kysyppä vaikka Elsiltä. 8)

ViestiLähetetty: 2005-11-09 19:52:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nist kirjoitti:
:-s Molemmat? Mä mainitsin tossa kolme. Miten niin molemmat? Ja miten niin kohottaa LDL-arvoa? Kyllä karppidata sanoo ihan toista. Kysyppä vaikka Elsiltä. 8)

minä olen puhunut koko ajan vain kahdesta. "kovat rasvat" ja trans rasvat.

trans rasvoista on paljon tutkimuksia siitä ei ole epäselvää se kohottaa LDL ja alentaa HDL. näitä ei myöskään Alakarppaajien näkemys suosi

samoin tästä on tutkimuksia että "kovien maitorasvojen" liikakäyttö voi kohottaa LDL arvoja.

karppidata ei ole samaa mitä yleisesti suomessa syödään, vaan karppaajat käyttävät muita hyviä rasvoja enemmän kuin tavallinen kansa.
koska karppaajat suosii:

"Perinteisen kovat eläinrasvat vs. pehmeät kasvisrasvat kahtiajaottelun sijaan alakarpit valitsevatkin rasvan akselilta luonnottomat vs. luonnolliset rasvat. Luonnollisista, hyvistä rasvoista valitaan ensisijaisesti rasvaisia elintarvikkeita, kuten pähkinöitä, siemeniä, rasvaista kalaa ja lihaa. Toiseksi paras vaihtoehto ovat kylmäpuristetut öljyt"
lähde wiki Alakarppaajien näkemys

ViestiLähetetty: 2005-11-09 20:04:02 
Ari kirjoitti:

Määrittele termi "kova rasva"?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-11-09 20:16:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

kun tavallinen kansa käyttää paljon trans rasvoja, niiden veriarvot ovat sekaisin.

kun tavallinen ihminen "kääntyy karpiksi" se jättää heti alussa pois trans rasvat joka on kaikkein pahin koko tässä kolesteroli jutussa. näin hänen veriarvot parantuu jo pelkän sen ansiosta että ei syö trans rasvoja.

HUOM jos karpilla on LDL koholla. hän korvaa kovat rasvat (kokonaan tai osittain) Kertatyydyttymättömillä rasvahapoilla: niitä saa oliivi- ja rypsiöljystä sekä myös avokadosta, pähkinöistä ja siemenistä. Kertatyydyttymättömät rasvahapot (monoeenit) pienentävät veren huonon LDL- kolesterolin pitoisuutta.

ja näin tulee hyvää karppidataa ja veri arvot korjaantuu entisestään.

kaikilla karpeilla ei ole LDL koholla.

siksi sanoin että kovaa rasvaa vain 10%, muita rasvoja käytetään sitten enemmän.

ViestiLähetetty: 2005-11-09 20:20:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nist kirjoitti:
Ari kirjoitti:

Määrittele termi "kova rasva"?

mikä sinulla on, lue eka vastaukseni siellä se on.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-11-09 20:20:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mitkä :evil: "kovat rasvat"? Eikä voi todellakaan sanoa "minkälaisia rasvoja karppaajat suosivat", koska suuntauksia on niin paljon.

Hyvää luonnollista rasvaa: voita, kermaa, kookosöjyä. Vähintään 50% rasvoista. Loput sitten lihasta, kalasta, oliiviöljystä ja pähkinöistä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-11-09 20:23:36 
Et vastannut kysymykseeni. Toistan sen: "Määrittele kova rasva"?

Ari kirjoitti:
kun tavallinen kansa käyttää paljon trans rasvoja, niiden veriarvot ovat sekaisin.

kun tavallinen ihminen "kääntyy karpiksi" se jättää heti alussa pois trans rasvat joka on kaikkein pahin koko tässä kolesteroli jutussa. näin hänen veriarvot parantuu jo pelkän sen ansiosta että ei syö trans rasvoja.

Tästä olemme samaa mieltä.

Ari kirjoitti:
HUOM jos karpilla on LDL koholla. hän korvaa kovat rasvat (kokonaan tai osittain) Kertatyydyttymättömillä rasvahapoilla: niitä saa oliivi- ja rypsiöljystä sekä myös avokadosta, pähkinöistä ja siemenistä. Kertatyydyttymättömät rasvahapot (monoeenit) pienentävät veren huonon LDL- kolesterolin pitoisuutta.

ja näin tulee hyvää karppidataa ja veri arvot korjaantuu entisestään.

siksi sanoin että kovaa rasvaa vain 10%, muita rasvoja käytetään sitten enemmän.

Näistä en ole samaa mieltä.

Muista määritellä se kova rasva, jota tuolla 10%:lla tarkoitat.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 124 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 57 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00