perässähiihtäjä kirjoitti:
täälläkin laihtuneilla ovat annoskoot pienentyneet ja energian saanti pudonnut, vaikka sitä ei itse tiedostakaan.
no etpä ole minua tai annoksiani nähny, niin kuinka voit väittää että näin olisi? Mulla on energian saanti per viikko noussu noin 3000 kcal ja 6 viikossa paino on tippunut 8 kiloo. Tossa energiassakin on saannin ja kulutukusen välissä vielä kolmaskin asia ihmisen kohdalla. Energia, jota elimistö ei hyödynnä. Yksi tälläinen on esimerkiksi kuitu tai jossain määrin rasvakin. Eiks nää kaloritaulukot tehdä ihan kalometrinä, eli jos taulukossa olisi koivuhalko, kaloreita olisi aika läjä, mutta ei se taida sisäisesti ihmistä paljoa lämmittää??
Vielä lisäksi energiaa kuluu energian irrottamiseen ruuasta, toisista irtoo paremmin, jossakin hyötysuhde jää negatiiviseksi. Tossa voisi jopa käydä niin, jollei ole helppoa säätöenergiaa saatavilla, energian irrottaminen ruuasta meneekin entistä hankalammaksi, eli hyötysuhde pienenee.
Näihin kun sitten vilä sotketaan varastointia, varastoista irrottamista,entsyymejä, hormooneja sun muita hirvityksiä.. niin mieleni alkaa tehdä väittää että kuitenkaan kalori ei ole kalori vaikka voissa paistas..
Ja saattaahan se olla että loppujen lopuksi laihduttava tekijä on tämä energia jonka joutuu käyttämään sen todistamiseen etten ehkä ole kuolemassa syömällä ens tai seuraavalla viikolla, taikka ettei ihmisen kohdalla kalori ole kalori niinkuin lämpöopissa, tai muuten vaan tuskastuessa maailman tyhmyyteen.