karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-26 02:43:45

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 36 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2004-06-14 15:06:29 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

En kuollaksenikaan löytänyt sitä ketjua, jossa joku ilmoitti Bookplussan kautta saatavan Heljä Suuronen Geibin "Kivikautta kiloille" -kirjan. Ajattelin ensin ympätä tämän siihen, mutta kun en kerta kaikkiaan löytänyt ketjua enää.

Kirja sisälsi mielenkiintoisia asioita kivikautisuuden ruokavaliosta ja opin ymmärtämään laajemmin mm. viljojen vaikutusta ihmiselimistöön. Se, miten kokojyväiset viljatuotteet saattavat olla niitä kaikista pahimpia antinutrientteja (?) sisältäviä, oli kuitenkin jonkinlainen yllätys. Ja niitä kun niin suositellaan... :evil:

Graafisen alan tekijänä kiinnitin huomiota kirjan sisältämiin muutamiin viimeistely- ja kirjoitusvirheisiin. Häiritsevä ammattitauti... piti vaan laittaa graafisten oppien katkaisija toiseen asentoon ja jatkaa lukemista.

Hyvä kirja, suosittelen, vaikka se loppui ihan kesken.

Kirja olisi voinut sisältää enemmän juttua esim. kirjoittajan mainitsemista vaihtoehtoisista kasvisten käytöstä Suomessa. Nyt hän vaan ohitti aiheen mainitsemalla, kuinka nykyään käytössä on vain muutama hassu kymmen (?) satojen joukosta.

Ajan puutten vuoksi luin kirjan kahdessa päivässä, muutoin nopeammin O:)

Näin nopeasti kommentoituna.

ViestiLähetetty: 2004-06-14 17:46:00 
Poissa
prinssieversti
prinssieversti

maija kirjoitti:
En kuollaksenikaan löytänyt sitä ketjua, jossa joku ilmoitti Bookplussan kautta saatavan Heljä Suuronen Geibin "Kivikautta kiloille" -kirjan. Ajattelin ensin ympätä tämän siihen, mutta kun en kerta kaikkiaan löytänyt ketjua enää.

Kirja sisälsi mielenkiintoisia asioita...

SNIP

Aihetta sivuten - tästähän on ollut aikaisemminkin puhetta (oliko edellisellä foorumilla), mutta pitäisikö olla joku specialalue kirja-arvosteluille? Kopsaan tämän saman viestin tuonne ylläpidon puolelle, jos saataisiin oma osio aiheelle.

ViestiLähetetty: 2004-06-15 06:40:29 
Poissa
sintti
sintti

maija kirjoitti:
En kuollaksenikaan löytänyt sitä ketjua, jossa joku ilmoitti Bookplussan kautta saatavan Heljä Suuronen Geibin "Kivikautta kiloille" -kirjan.

Hei maija, minä sen viestin aikoinani laitoin foorumille, kun "Kivikautta kiloille" ja "South Beach Diet" olivat BookPlussassa jossain erikoistarjouksessa. Näyttävät olevan vieläkin tarjouksessa, vaikka minä poistin viestini kun silloinen tarjouskampanja loppui. Nyt siis löytyi tällaisia:

Kivikautta kiloille : painonhallintaan luonnon keinoin
Suuronen-Geib, Heljä
Tarjous: 18.00 euroa
(Normaalihinta: 30.60 euroa)

Zoneviikko
Sears, Barry
Kesätarjous: 9.30 euroa
(Normaalihinta: 18.50 euroa)

South Beach Diet, The
The Delicious, Doctor-Designed, Foolproof Plan for Fast and Healthy Weight Loss
Agatston, Arthur
Löytökorihinta: 20.10 euroa
(Normaalihinta: 28.70 euroa)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-15 07:21:55 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kiitos Isosisko kirjavinkeistä! Todellakin, tilasin kivikauden heti kun sain vinkkisi ja kesän ensimmäinen viihdekirjallisuuden lukuhetki oli antoisa! Kuivien tenttikirjojen jälkeen on kyllä autuus lukea hieman jotakin muunlaista kirjallisuutta! Kiitos vielä O:)

Viestin otsikko: Alakarppikirjoja hyllyssäni
ViestiLähetetty: 2004-06-15 08:18:28 
Poissa
sintti
sintti

"Kivikautta kiloille" on viimeisin lukuelämykseni tältä alalta. Suosittelen ainakin tosissaan alakarppaajille; minulle se antoi paljon uutta pohdittavaa.

Tässä yksi hyvä aloituskirja niille, jotka vielä epätoivoisesti etsivät "oikeaa" suuntaustaan:

Jonny Bowden / Living the Low Carb Life (- From Atkins to the Zone - Choosing the Diet That's Right for You)

Todella hyvä opus varsinkin alakarppausaloittelijoille, mutta kyllä kokeneemmatkin saavat siitä hyvää potkua jatkamiselle.

Jonny Bowden esittelee siinä 14 alakarppiruokavaliota, jotka ovat:

The Atkins Diet, The Carbohydrate Addict's Diet, The Fat Flush Plan, The GO-Diet: The Goldberg-O'Mara Diet, The Lindora Program: Lean for Life
Neanderthin, The Paleo Diet, Protein Power, The Scarsdale Diet, The Schwarzbein Principle, Somersizing, The South Beach Diet, Sugar Busters!, The Zone

Hyvä kirja vertailla eri ruokavalioita keskenään (ja ehkä löytää niistä itselle parhaiten sopiva). Elävästi kirjoitettua tekstiä, paljon vinkkejä ja linkkejä webbisivuille. Todella asiaa. <tämä kirjaosuus on minun kirjoittamanani vanhalla foorumilla>

Kirjahyllystäni löytyy myös Heikkilän Hyvän olon keittokirjat, Atkinsin Dr. Atkins' New Diet Revolution ja The Atkins Essentials (muitakin ätkinssoneja minulla on, mutta ne alkavat jo olla vanhan toistoa), Montignacin laihdutusmenetelmä erityisesti naisille, Searsin Zone - oikeaa ruokaa oikeaan aikaan ja Zone elämäntapana, Gittlemanin The Fat Flush Plan, Peeken Fight Fat After Forty.

Viimeisin hankintani on Paulunin Verensokeriblues, jonka lukeminen alkaa tänään.

Kaikki yllämainitsemani kirjat ovat mielestäni olleet lukemisen arvoisia ja antaneet jokainen jotain uutta ajattelemisen ja tutkimisen aihetta tällä pitkällä, mutta toivottavasti ei koskaan loppuvalla alakarppitiellä :!: .

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-15 08:59:08 
Minulla on hyllyssä myös Jonny Bowden. Olen samaa mieltä, paljon hyvää asiaa, semmoista perusjuttua. Hiukan minua häiritsi se ehta-amerikkalainen kavereitten kehuminen (esim. Searsin) :lol:

Diana Schwarzbeinista olen varmasti jo kirjoittanut tarpeeksi, suosittelen. Kasvissyöjille tiedoksi: hänen vegetaarinen alakarppikeittokirjansa on hyvä.

Heikkilän keittokirja 1, Montignac, Atkins ja Sears minulla on myös. Mulle henkilökohtaisesti ne ei (enää) kauheasti inspiraatiota anna.

Joseph Mercolan Total Health Cookbookia en suosittele. Asia on siinä ihan hyvä, mutta anti on kirjaksi liian ohut. Samat tiedot saa hänen nettisivuiltaan.

Kaikille, jotka ihan vakavissaan ovat kiinnostuneita ketogeenisistä dieeteistä, suosittelen Lyle McDonaldin kirjoja. The Ketogenic Diet on kyllä alakarppiraamattu.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-15 17:17:54 
Poissa
prinssieversti
prinssieversti

Koirankorville luettujen Atkinsien, Heikkilöiden* (älkää muuten unohtako Antin "Elämän paras aika"-kirjaa) lisäksi selattu mutta ei tutustuttu kovin huolellisesti ainakin:

- Verensokeriblues ISBN 9519107177
- Fat Flush Plan, ISBN 0071383832
- Ihannepaino laihduttamatta ISBN 9512342936
- Uusi glukoosivallankumous ISBN 9510279692
- South Beach Diet ISBN 1579546463
- 500 low-carb recipies ISBN 1840924314
- GI-dieetti ISBN 9512344475

... ja...

rumpujen pärinää... jännitys tiivistyy...

Kutrin "Sinä onnistut" ISBN 9512062259 !

Oops menikö offtopiciksi :D Ei vaiteskaan, ihan OK kirja, ei ehkä aivan alakarppia mutta on siinä meillekin paljon annettavaa. Liikaa kuvia tosin minun makuuni.

Varsinaista arvostelua en osaa noista yllälistatuista selatuista antaa kun en lukenut niin ajatuksella. Mutta asialla ovat.

Suomenkielisissä kirjoissa on muuten se hyvä puoli, että reseptien ym. mittayksiköt ovat useimmiten lokalisoitu, jos cuppien, unssien jne konvertointi tolkullisempaan muotoon tuottaa hankaluuksia.

* Heli kirjoittaa kattavaa arvostelua Heikkilän HOKK2: ta http://koti.mbnet.fi/lowcarb/saks11.html

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-25 14:36:24 
Miksi seurata ihmisen paleoaikaa, kun kehityshistoria on paljon pidempi? Alkukalan pääasiallinen ravinto oli planktonit. Ts. nykyihmisen ravinto pitäisi kostua yksisoluisista?

Jos taas ihmisapinaa ajatellaan, niin pääsääntöisesti kasviksista.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-25 15:45:16 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Kehitys tapahtuu perin hitaasti. Siksi. Kaikki eivät yhäkään siedä viljoja eivätkä varsinkaan puhdistettuja hiilihydraatteja. Ehkäpä elintarviketeollisuus yrittää kehittää homo sapiens pullamössöä, mutta ennenkuin ihmisen kehityshistoria puhkeaa semmoiseen kukkaan, pitää glukoosi-intolerantikot karsia luonnonvalinnan avulla pois?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-25 16:58:48 
hoover kirjoitti:
Kehitys tapahtuu perin hitaasti. Siksi. Kaikki eivät yhäkään siedä viljoja eivätkä varsinkaan puhdistettuja hiilihydraatteja. Ehkäpä elintarviketeollisuus yrittää kehittää homo sapiens pullamössöä, mutta ennenkuin ihmisen kehityshistoria puhkeaa semmoiseen kukkaan, pitää glukoosi-intolerantikot karsia luonnonvalinnan avulla pois?

Jos promille väestöstä ei "siedä" hiilihydratteja, niin miksi tälläinen älämölö?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-25 17:06:15 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Tuosta promillesta joudut tarkistamaan aika paljon ylöspäin. Jos kaikki metaboliseen oireyhtymään tai vaikkapa vaan vähentyneeseen glukoosinsietoon sairastuneet otetaan huomioon, puhutaan kymmenistä prosenteista.

Ja sitäpaitsi, tämä on meidän älämölömme. :D Mitä sinä täällä teet?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-25 17:11:44 
Metabolinen oireyhtymä on varsin itseaiheutettu sairaus. Liikaa ruokaa ja liian usein, eikä se johdu hiilihydraateista, vaan ruuan liiallisesta määrästä.

Luku varmasti kasvaa elintason myötä, mutta ratkaisu ei ole tietystä ravintoaineesta kieltäytyminen, vaan kokonaisenergian vähentäminen ravinnossa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-25 17:13:26 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Mistäs arvelisit heikentyneen glukoosinsiedon johtuvan? Minkä luulisit auttavan siihen?

Ja sitten voisit fiksuna vieraana selvittää miten heikentynyt glukoosinsieto ja metabolinen oireyhtymä korreloivat keskenään.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-25 17:28:43 
hoover kirjoitti:
Mistäs arvelisit heikentyneen glukoosinsiedon johtuvan? Minkä luulisit auttavan siihen?

Ja sitten voisit fiksuna vieraana selvittää miten heikentynyt glukoosinsieto ja metabolinen oireyhtymä korreloivat keskenään.

Heikentynyt glukoosin sieto johtuu liiallisesta energianasaannistasi -> metabolinen oireyhtymä.

Muutama ohje:

Sydänterveyttä edistävä eli sydänystävällinen ruoka on tavallista monipuolista ruokaa.

Sen tulee sisältää runsaasti kasviksia, marjoja ja hedelmiä kohtuullisesti rasvattomia tai mahdollisimman vähärasvaisia maito- ja viljavalmisteita, täysjyväleipää ja muita -viljatuotteita, kohtuullisen määrän pehmeää kasviperäistä rasvaa, kuten kasviöljyä tai kasvimargariinia, mutta vain vähän kovaa eläinperäistä rasvaa, kuten maidon ja lihan rasvaa, säännöllisesti kalaa ja vain vähän suolaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-25 18:04:31 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Voi Hyvä Tavaton!

Mä tulin aikoinaan keskustelemaan tänne alakarppipalstalle, ihan jotta pääsisin hakkaamasta päätäni seinään.

Pidä sinä sinun totuutesi. Minä puolestani uskon että heikentynyt sokerinsieto johtuu liiallisesta huonojen hiilihydraattien nauttimisesta.

Laske sinä kaloreita, me laskemme hiilihydraatteja. Kanssasi samanmielisiä ihmisiä löydät kutri.netistä, verkkoklinikalta ja soneran elleistä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-25 18:16:49 
hoover kirjoitti:
Voi Hyvä Tavaton!

Mä tulin aikoinaan keskustelemaan tänne alakarppipalstalle, ihan jotta pääsisin hakkaamasta päätäni seinään.

Pidä sinä sinun totuutesi. Minä puolestani uskon että heikentynyt sokerinsieto johtuu liiallisesta huonojen hiilihydraattien nauttimisesta.

Laske sinä kaloreita, me laskemme hiilihydraatteja. Kanssasi samanmielisiä ihmisiä löydät kutri.netistä, verkkoklinikalta ja soneran elleistä.

Noo, tämä ei ole minun mielipiteni, vaan tutkittu juttu :-)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-25 18:17:46 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

höpöhöpö

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-25 18:21:13 
hoover kirjoitti:
höpöhöpö

Aika hyvä perustelu LOL

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-25 18:47:53 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Vetää melkein vertoja sun tutkitulle jutullesi, vaan ei ihan.

Mä kerään kimpsuni ja syyhkäisen viettämään Jussia.
Älä syö liikaa huonoja hiilihydraatteja vieras. Mä puolestani lupaan olla välttelemättä rasvoja.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-25 22:57:47 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Anonymous kirjoitti:
Heikentynyt glukoosin sieto johtuu liiallisesta energianasaannistasi -> metabolinen oireyhtymä.

Eli kaksi suklaapatukkaa päivässä on liikaa energiaa? Tai puolikas pitsa...? Tuossa muutamia meikäläisen "päiväannoksia" ennen tätä ruokailutapaani... Olen aina syönyt huonosti ja liian vähän... Rasvaa vältin hysteerisesti (ei rasvaa paistettaessa, ei leivän päälle rasvaa, ei rasvaista lihaa/kalaa ja silti on reilut 20 kiloa tullut lisää...). Niin ja viljoja en siedä (suupielet aukee ja massussa alkaa kiertään - varsinainen keliakia testi on vielä käymättä, mutta eiköhän se näyttäis karun totuuden). Milläs olen viljaherkkyyden itselleni taikonut? Liialla energiansaannilla vai :lol:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 36 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00