karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-16 19:35:18

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2008-04-08 16:29:48 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Löytö Annikan blogista, mutta tarina on The Herald'ista eli Englannista.

Siellä 61-vuotias diabeetikko oli näyttämässä erikoislääkärilleen parantumatonta haavaa turvonnessa jalassaan, johon erikoislääkäri saattoi enää ehdottaa vain amputointia, että henkikulta säilyisi.

No, mitä sama lääkäri mahtoikaan sanoa seuraavalla kerralla, kun kaveri oli vaihtanut karppiin,
saanut jalan parantumaan (ja sokeriarvotkin kuntoon) ja kertoi tästä lääkärilleen?

Linkki täällä:
http://www.theherald.co.uk/features/fea ... reason.php
Ja homman juju löytyy jo toisesta kappaleesta, ettei tarvitse lukea kovin pitkälle tätä lontoontekstiä, jos ei jaksa :wink:

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2008-04-08 18:56:32 
Poissa
kermakarppi
kermakarppi

No mutta selevähän tuo. Siinä oli ainaostaan elävä esimerkki lääkärin edessä ilman väestötason tutkimuksia...

ViestiLähetetty: 2008-04-08 21:18:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

"I would rather die than give up my porridge in the morning"

ViestiLähetetty: 2008-04-08 22:19:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Alkuperäiseen juttuun tulleista kommenteista löytyi tällainen erinomainen tiivistelmä (lihavointi minun):

"I have been low-carbing happily for six years after gaining a great deal of weight on low-fat, and there is nothing "onerous" about low-carb whatsoever. All of my blood lipid and fasting glucose profiles are very improved. No, I have never started acting like "Basil Fawlty", unless you think losing your limbs and independence is somehow a better outcome? I have more energy and mental clarity and sleep better as well, which are no small benefits. The nutrition and metabolism article mentioned above, endorsed by a growing body of independent experts, lays the research-based argument out - low carb reverses ALL known sypmtoms of metabolic syndrome easily and simply, including dramatic reduction of triglycerides, without need for exercise. This information is being repressed by the medical system for all the reasons mentioned above. Science has made no progress in explaining the modern medical crisis, and will not do so until it recognizes these as metabolism-based. You owe it to yourself to take your health back into your own hands."

Itse olen tässä vuosien varrella ehtinyt kertoa muutamalle tuttavapiirissä olevalle lääkärille (joiden potilaana en siis ole ollut), että suonikohjuni, joiden takia olin ollut varma joutuvani vielä uuteen leikkaukseen, hävisivät kokonaan aloitettuani vhh:n, samoin kuin hävisi päivittäinen - ja varsinkin jokaöinen - särky. Arvatkaa vaan onko kukaan uskonut? :roll:

Monivaivaisen pullukan (kokoa 44-46) onnekas opintomatka vhh-elämään ilman viljaa, soijaa ja rypsiä alkoi 2003, lähes viiskymppisenä. Oireet, liikakilot ja lääkkeet poissa kuvioista siitä lähtien. Vaatekoko pysyvästi 38-40, energiat eläinrasvoista.

ViestiLähetetty: 2008-04-09 05:04:11 
Poissa
landekarppi
landekarppi

[-X [-o< Eihän sitä voi uskoa, ellei ite näe... [-X

ViestiLähetetty: 2008-04-09 15:25:34 
Nojaa..... onhan noita ihmeparantumisia tapahtunut kautta maailman historian milloin minkäkin kepulikonstin avulla. Ei yksittäisestä tapauksesta voi kovin suuria yleistyksiä vielä tehdä.

ViestiLähetetty: 2008-04-09 15:27:51 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Vieras kirjoitti:
Nojaa..... onhan noita ihmeparantumisia tapahtunut kautta maailman historian milloin minkäkin kepulikonstin avulla. Ei yksittäisestä tapauksesta voi kovin suuria yleistyksiä vielä tehdä.

Ei voi ei.
Mutta että karppaukseen pitäisi uskoa? Eikä kokeilla, ei edes amputaation sijaan?

ViestiLähetetty: 2008-04-09 15:42:30 
els kirjoitti:
Vieras kirjoitti:

Ei voi ei.
Mutta että karppaukseen pitäisi uskoa? Eikä kokeilla, ei edes amputaation sijaan?

Niin no, tarkoitin lähinnä sitä, että tuon saman tuloksen olis ehkä voinut saavuttaa vaikkapa aloittamalla säännöllisen xylitol-purukumin syönnin aina aterian jälkeen tms. Hyvä jos potilas sai apua, sehän se on pääasia, oli syy onnistumiseen mikä tahansa. Turha kuitenkaan ehkä hurmioitua liikaa karppauksen erinomaisuudesta tuon tapauksen perusteella.

ViestiLähetetty: 2008-04-09 15:46:00 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

^^ Siis nimenomaan diabeteksen osalta? :lol:
Tietysti sitä voi inttää inttämisen ilosta, mutta miten minulla on tunne,
että nimenomaan diabetes on niitä sairauksia, jotka liittyvät juuri sokerimetaboliaan.
Ja että tuossa mainitut haavautumat liittyivät juuri diabetekseen joka liittyy...

ViestiLähetetty: 2008-04-09 17:40:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:

Nii-i, samaa olen minä ihmetellyt. Muutama prosentti laihduttajista onnistuu virallisterveellisellä, mutta silti sitä tuputetaan kaikille ja periaatteessa ainoana toimivana tapana hallita painoa. Samoin VHH:sta varoitellaan milloin kenenkin ravintoterapeutin toimesta vaikka todellista näyttöä ei löydy.
Kummallista miten yleistyksiä voi tehdä suuntaan mutta ei toiseen?

ViestiLähetetty: 2008-04-09 18:49:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

rouvaA kirjoitti:

Itse olen tässä vuosien varrella ehtinyt kertoa muutamalle tuttavapiirissä olevalle lääkärille (joiden potilaana en siis ole ollut), että suonikohjuni, joiden takia olin ollut varma joutuvani vielä uuteen leikkaukseen, hävisivät kokonaan aloitettuani vhh:n, samoin kuin hävisi päivittäinen - ja varsinkin jokaöinen - särky. Arvatkaa vaan onko kukaan uskonut? :roll:

Tokihan meidän nyt juttuja pitää keksiä, omien kummallisten ruokatottumuksiemme puolesta puhumaan :lol:

ViestiLähetetty: 2008-04-09 20:25:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

*

ViestiLähetetty: 2008-04-09 21:38:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jos useampi lääkäri uskoisi karppaukseen niin ehkäpä niiltä diabetespotilaiden raajojen amputoinneilta vältyttäisiin useammin... Että on kai sillä väliä ainakin niille potilaille. Mutta niinhän se on että ei uskota vaikka omin silmin nähdään.

ViestiLähetetty: 2008-04-13 10:24:28 
Poissa
sintti
sintti

Mua huvittaisi tietää, mistä on loppujen lopuksi kysymys.
1. Meitä vhh:lla tyypin 2 diabeteksensä parantanutta on kuitenkin loppujen lopuksi sen verran harvassa, että tieto ei siirry lääkäriltä toiselle, jolloin vanhat ruokailu- ja diettiohjeet pitävät sitkeästi pintansa.
2. Tyypin 2 diabetes kasvaa räjähdysmäisesti, kuten myös siihen tarvittava lääkitys. Jos olisi yleistä tietoa, että diabetes on parannettavissa ruokavaliolla, lääkefirmat ja apteekit olisivat vaikeuksissa. Siksi lääkefirmat käyttävät valtavat määrät rahaa kouluttamaan lääkäreitä toimimaan "oikein". Lääkärit ovat lääkefirmojen kuormamuuleja. Lisäksi kevyttuotteet on suuri bisnes ja monilla virallisterveellisen ruokavalion suunnittelijoilla on kytkyjä elintarviketeollisuuteen.
3. Jokin myy syy. Mikä?

Tämä on mahtavaa. Koko ikäni olen odottanut, että pääsisin rakentelemaan salaliittoteorioita :lol:

Karppiruokavaliolla kahdessa päivässä eroon D2:sta. Adios insuliinipiikit!

Kuva

ViestiLähetetty: 2008-04-14 12:32:39 
Poissa
sintti
sintti

Lainaa:
Lisäksi kevyttuotteet on suuri bisnes ja monilla virallisterveellisen ruokavalion suunnittelijoilla on kytkyjä elintarviketeollisuuteen.

Varmaan kytkyjä elintarviketeollisuuteen löytyy, mutta ovatko kevyttuotteet aidosti suuri pisnis? Eikö sitä samaa metukkaa tai makkaraa puhumattakaan juustosta, maidosta etc. ostettaisi jokatapauksessa? Voin hyvin kuvitella tilanteen, jossa Danonen ihmejogurttia myydään mainoksella "0% hiilareita tekee vatsasi tosi söpöksi". Eiköhän elintarviketeollisuus väsää sitä, mitä kansa näyttää ostavan. Kansa ostaa sitä, mitä kaikki lehdet ovat täynnä - kevyttuotteita. Eli kyseessä lienee ikiliikkuja, jota on suhteellisen hankala pysäyttää.

ViestiLähetetty: 2008-04-14 18:58:53 
Poissa
sintti
sintti

Joo, totta on, että elintarviketeollisuudelle on ihan sama, millaisia kevyttuotteita ne tekee. Mutta entä margariini- ja kevyleviteteollisuus? Voimarkkinoita tuskin riittää samalla tavalla kaikille. Ja leipäteollisuus! Jessus. Leivän on pakko olla terveellistä, koska niin moni ihminen saa siitä leipänsä :lol: :lol:

Karppiruokavaliolla kahdessa päivässä eroon D2:sta. Adios insuliinipiikit!

Kuva

ViestiLähetetty: 2008-04-14 22:22:19 
Poissa
sintti
sintti

Nojoo - on toki totta että ruokateollisuudessa on tahoja jotka eivät osaa oikeaa ruokaa tehdä, ainoastaan pakata lisäaineita alkuperäisesti organisen prosessointimassan lisukkeeksi. Suomessa ilmeisesti kaksi suurinta ovat Raisio ja Unilever (joista jälkimmäinen lienee muuallakin isohko...). Ei liene suuri menetys?

Edelleenkin haikailen Suomeen viestin-Oltermannia. Kun siinä olisi enemmän rasvaa. Jossain siis vielä osataan nauttia oikeista aineista.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00