Vieras kirjoitti:
Jep,jep, emmää mitenkään utelias ole mutta juotkos ihan vettä kraanasta vai lähdevettä? Eikös tuo vesilaitoksen vesikin pidä sisällään ties mitä aineita? Entäpäs vaatteet? Pesuaineet? Hammastahna? Jaa-a? Yksinkertaisista asioistakin saa monimutkaisia jos niin haluaa elää.
Vaatteiden kanssa olen joskus joutunut olemaan tosi tarkka, kun ne ensimmäiset 40 vuotta melkein kaikki ei-luonnonkuidut (ja melkoinen osa luonnonkuiduistakin, tai ainakin niiden käsittely- ja väriaineista) aiheuttivat kutinaa vereslihalle saakka. Onneksi nyt ongelma on korkeintaan siellä omantunnon ekopuolella. Iho kestää nyt jo melkein mitä kangasta vaan.
Hyvän makuiseen veteen tottuneena käytän vain sellaista, mutta tässä onneksi paikallinen vesilaitos tekee homman helpoksi, tarjoamalla hanoista oikeaa ainetta.
Muiden syömisten ja juomisten kohdalla: samoin kuin vaatteiden osalta, on kiva kun nyt voi ainakin maistaa melkein mitä tahansa ilman hirmuisia allergiaoireita. Ja on kiva kun voi syödä nauttiakseen eikä vaan siksi että on ruoka-aika ja tuntee olevansa nälkäkuoleman partaalla. Mutta mitä pitempään olen vähän käsiteltyä ruokaa, sitä selvemmin moni lisäaine on alkanut maistua ikävälle suussa, mikä tietysti rajoittaa valintoja. Varsinkin kun (piilevän ekonäkökulman ohella) maku on aika lailla ratkaisevassa asemassa meikäläisen valinnoissa. Tai maku ja se, että iho pysyy kunnossa vielä seuraavanakin päivänä (mikä tarkoittaa minulle muun muassa äkyeläinrasvaista VHH'ta).
Mutta yleisesti: minä en tiedä makua ja terveenä pysymistä yksinkertaisempia valintakriteereitä.
Mikäköhän sellainen olisi sinusta?