karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-07 05:25:54

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 137 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 57 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2008-11-14 21:00:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Asiasta on useita tutkimuksia. Esim:

520 000 ihmistä kattanut EPIC-Oxford -tutkimus osoitti, että kasvissyöjillä ja erityisesti vegaaneilla on keskimäärin 1-2 kg/m2 alempi BMI. Lisää oheisesta artikkelista:

http://www.scienzavegetariana.it/medici/epic_eng.html

Risk of overweight and obesity among semivegetarian, lactovegetarian, and vegan women, PK Newby, Katherine L Tucker, and Alicja Wolk, American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 81, No. 6, 1267-1274, June 2005

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/81/6/1267

full text:

http://www.ajcn.org/cgi/reprint/81/6/1267.pdf

Lainaa:
The prevalence of overweight or obesity (BMI 25) was 40% among omnivores, 29% among both semivegetarians and vegans, and 25% among lactovegetarians. In multivariate, adjusted logistic regression analyses, self-identified vegans had a significantly lower risk of overweight or obesity [odds ratio (OR) = 0.35; 95% CI: 0.18, 0.69] than did omnivores, as did lactovegetarians (OR = 0.54; 95% CI: 0.35, 0.85) and semivegetarians (OR = 0.52; 95% CI: 0.43, 0.62). Risk of overweight or obesity remained significantly lower among lactovegetarians classified on the basis of the food-frequency questionnaire (OR = 0.48; 95% CI: 0.30, 0.78).

Tuo siis ruotsalainen tutkimus. USA:ssa luvut ovat vielä rankempia:

Lainaa:
Almost 2/3 of Americans are overweight. In contrast, only 11% of the vegans were overweight. Almost one in three Americans are obese. Zero of the 98 vegans in this study were obese.

(USA:n lukuihin lähteenä ilmoiotettu ympäripyöreästi "Centers for Disease Control" joten suhtautukaa varauksella)

Näyttäisi siltä, että vanhanaikainen runsashiilarinen lihaa sisältävä sekaruokavalio on kaikkein huonoin tapa hillitä painoa. Vegeillä ylipainoa ei pääse yleensä edes syntymään.

http://tuukkasimonen.blogspot.com - Harhaluuloja ilmastonmuutoksesta. En itse ole karppaaja vaan vedän hiilareita niin paljon kuin sielu sietää. Syön vegaanisesti ja mahdollisimman vähän prosessoitua ruokaa.

ViestiLähetetty: 2008-11-14 21:21:02 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

Hiilarit ja liha ei ole ydinasia ongelmassa.

ViestiLähetetty: 2008-11-14 21:24:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Alhainen BMI vegeillä, erityisesti vegaaneilla liittynee osin lihaskatoon ja luiden haurastumiseen. Niistä painokin alenee.

Runsashiilarinen sekaravinto varmasti lisää painoa. Kaikki tätäkin palstaa lukeneet tietävät, että veget voivat lihoa muodottomiksi. Tunnen itsekin tällaisen entisen vegaaniravinnolla todella ylipainoiseksi lihoneen, joka nyt on normaalipainoinen ex-vegaani.

ViestiLähetetty: 2008-11-14 21:34:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Elka kirjoitti:
Alhainen BMI vegeillä, erityisesti vegaaneilla liittynee osin lihaskatoon ja luiden haurastumiseen. Niistä painokin alenee.

Tieteellinen todiste kehiin ettei mene arvailuksi, lihaskadosta tai luiden haurastumisesta keskimääräisellä vegaanilla ei ole todisteita. Toisekseen luiden paino ei muutu niin paljoa että se merkkaisi juurikaan BMI:ssä.

Lainaa:
Runsashiilarinen sekaravinto varmasti lisää painoa. Kaikki tätäkin palstaa lukeneet tietävät, että veget voivat lihoa muodottomiksi. Tunnen itsekin tällaisen entisen vegaaniravinnolla todella ylipainoiseksi lihoneen, joka nyt on normaalipainoinen ex-vegaani.

Voivat toki lihoa, mutta tekevät niin hyvin harvoin. Itse tunnet yhden esimerkin, mutta tilastot kertovat, että ylipainoa on vegaaneilla arviolta kolmasosalla siitä mitä samankokoisella sekasyöjäryhmällä olisi keskimäärin.

http://tuukkasimonen.blogspot.com - Harhaluuloja ilmastonmuutoksesta. En itse ole karppaaja vaan vedän hiilareita niin paljon kuin sielu sietää. Syön vegaanisesti ja mahdollisimman vähän prosessoitua ruokaa.

ViestiLähetetty: 2008-11-14 21:39:22 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

Laitas itse tieteellinen todiste, että hiilarit ja liha olisi jotenkin lihottavampi kuin hiilarit ja vaikka tofu. Ihan senkin takia, että oli niin provoileva koplaus, että Juhantalokin kalpenee.

ViestiLähetetty: 2008-11-14 21:42:06 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mahdollisesti vegeys on usein yhteydessä siihen, että mietitään, mitä suuhunsa laitetaan. Näin ollen voi olla, että esim. yletön sokerin käyttäminen on harvinaisempaa.

Itse olin melkein 10 vuotta vege, ja jenkkakahvat sekä verensokerin heittelyt ja insuliinipiikit tulivat kyllä valitettavan tutuksi tuona aikana, samoin trigyt olivat aina tapissa. Näin jälkikäteen ajatellen ruokavalio oli ehkä eettisempi ja herkullisempi, mutta ei kyllä kovin terveellinen.

ViestiLähetetty: 2008-11-14 22:19:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

karpaasi kirjoitti:
Laitas itse tieteellinen todiste, että hiilarit ja liha olisi jotenkin lihottavampi kuin hiilarit ja vaikka tofu. Ihan senkin takia, että oli niin provoileva koplaus, että Juhantalokin kalpenee.

No, vegaanidieetti on lähes aina runsashiilarinen. Siitä huolimatta ylipainoisuuden todennäköisyys on kolmannes sekasyöjistä. Tilastot kertovat, että vegaaniruoalla pysyy ylipaino pois todennäköisemmin kuin millään muulla ruokavaliolla.

ViestiLähetetty: 2008-11-14 22:24:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pitääkö tälle samalle paskanjauhannalle olla kuinka monta ketjua???

ViestiLähetetty: 2008-11-14 22:26:08 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

Liha ei ole makroravintoaine. Väitteesi on samaa tasoa, kuin että vegaanit ovat siksi hoikkia, kun joutuvat juoksemaan poliiseja karkuun turkistarhaiskuista.

ViestiLähetetty: 2008-11-14 22:35:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

ninni74 kirjoitti:
Pitääkö tälle samalle paskanjauhannalle olla kuinka monta ketjua???

Tästä ei ole yhtään ketjua, tai ainakaan en ole löytänyt sellaisia. Lisäksi viittaan tutkimuksiin sen sijaan että aukoisin päätäni. Jos ei ketju kiinnosta, sitä ei ole pakko lukea. Minusta eri ruokavalioiden tilastolliset luvut ovat kuitenkin hyvin merkittäviä, koska ne kertovat siitä, miten eri ruokavalioilla keskimäärin voidaan.

Voisit vähän miettiä kielenkäyttöäsi ja miettiä myös, onko kaikki mikä ei miellytä sinua (vaikka se olisi sanottu neutraalisti) paskanjauhamista.

ViestiLähetetty: 2008-11-14 22:36:38 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

Laihuus ei ole aina terveyden merkki. Jos et saa riittävästi syödäksesi tai joudut syömään ravintoarvoiltaan ala-arvoista ruokaa, kuten monissa köyhissä maissa on asianlaita, se vaikuttaa haitallisesti elämänlaatuun, terveyteen ja elinikään. Myöskään anoreksian takia laihat eivät elä terveellisesti. Laihuus tai voimakas nopea laihtuminen voi olla seurausta jostain muusta vakavasta sairaudesta.

ViestiLähetetty: 2008-11-14 23:17:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tunnen henkilökohtaisesti pari kasvissyöjää eivätkä he ruuminrakenteeltaan mitään sopusuhtaisen hoikkia suinkaan ole. Hieman perseviä ja keskivartalolihavia mutta so what, se on heidän tapansa syödä ja elää. Itse olen löytänyt optimaalisen ravitsemuksen itselleni karppaukseen tutustuttuani. Jänis on jänis mutta Tramppa on Tramppa.

ViestiLähetetty: 2008-11-15 07:57:21 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Jahas palstalla on alkanut jauhanta kasvissyönnistä. Henk.koht voin sanoa, etten ole koskaan syönyt kasviksia niin paljon kuin nykyään karpatessa. Kasvisruokavalio erilaisine variaatioineen on avautunut aivan eri lailla. Lihaakin syön edelleen tosin pääosin rasvaisempia ruhonosia, jotka eivät rasvakammoisille kelpaa. Eivätpähän mene hukkaan. :D :D

ViestiLähetetty: 2008-11-15 09:10:38 
Poissa
landekarppi
landekarppi

:wink: Kyl mie entisel ruokavaliol lihon, jos rasvaa liian vähän lautasella... #-o Kasviksia syön nykysi enemmä ku ennen, lisänä vaa rasvaa, enkä liho... 8) Mikä käy yhelle, ei välttis käy toiselle ensinkää, ja sairauksiakin on, mitkä vaikeuttaa pudottamista ja ylläpitoa, että otapa sekin huomioon, Tuc... [-X

ViestiLähetetty: 2008-11-15 10:01:39 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Tramppa kirjoitti:
Tunnen henkilökohtaisesti pari kasvissyöjää eivätkä he ruuminrakenteeltaan mitään sopusuhtaisen hoikkia suinkaan ole.

Itse tunnen jopa hoikkia kasvissyöjiä, mutta harvemmin olen nähnyt muodokkaita sellaisia. Enkä muista juurikaan vegejä, joiden keho vielä keski-ikäisenäkin osuisi "pitkän elämän optimiin" sekä BMI'n, vyötärönkoon että vyötärö-lantiosuhteen osalta. Sen sijaan sekä normi-eläjistä että karpeista tunnen näitäkin. Ja ylläri pylläri siellä keikun nyt itsekin, puolivuosisataisena - ja mikä oudompaa, juuri karppaus on muokannut jopa tällaista ikääntynyttä kroppaa hienosti kohti noita optimeja; eli suomeksi nuo mitat ja numerot ovat nyt kovasti toisenlaisia kuin aikana ennen karppausta.

Ai että mikä "pitkän elämän optimi"?
Jos puhutaan tiukasti vain eliniästä (eli terveydestä), niin tuore NEJM kertoo tutkimuksesta, jossa tarkasteltiin nykyisten eurooppalaisten painoa, vyötäröä ja vyötärö-lantio-suhdetta suhteessa elinikään. Niitä U-kurveja (joissa missään pienin ei ollut kauneinta - paitsi naisten vyötärö-lantio-suhteessa) voi käydä ihastelemassa täältä:
http://content.nejm.org/cgi/content/full/359/20/2105

Ja sen jälkeen voi foorumilaisten kokemuksista huomata, että karppaus näyttää olevan kovin, kovin tehokas tapa parantaa varsinkin vyötäröä ja vyötärö-lantio-suhdetta.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2008-11-15 10:25:09 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Death by Veganism
By NINA PLANCK
Published: May 21, 2007
http://www.uri.edu/artsci/ecn/starkey/2 ... angers.pdf

Veganism and the Jewish Dietary Laws
Richard H. Schwartz, Ph.D.
http://www.jewishveg.com/schwartz/dietlaws.html

En käsitä mikä erivapaus veganismiuskonnon julistamisella on tällä foorumilla.

Ravitsemus sinänsä voi olla kasvi tai eläinkuntapainotteista mutta jospa uskonnot (veganismi) voisi jotenkin pitää erillään terveellisestä normaalista ravitsemuksesta.

Nää lonkerot leviää foorumille kuin villiintynyt rikkaruoho puutarhassa.

Kuva
Siina maailman pelastusta. Taas tehtiin pari poroa ja kanaa onnellisiksi.

ViestiLähetetty: 2008-11-15 12:20:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pappa kirjoitti:
Death by Veganism
By NINA PLANCK
Published: May 21, 2007
http://www.uri.edu/artsci/ecn/starkey/2 ... angers.pdf

Oikeudessakin todettiin, että lapsi ei kuollut veganismiin vaan vanhempien välinpitämättömyyteen. Vanhemmat eivät vieneet lasta lääkäriin siinäkään vaiheessa kun hän oli todella vakavasti sairaalloisen alipainoinen. Kaikkia vegaaniäitejä kannustetaan imettämään mahdollisimman pitkään.

Tuo kirjoitus on mielipidekirjoitus, eikä se perustu tieteelliseen materiaaliin.

Syntymästä asti vegaaneja lapsia mm. täällä: http://www.veganhealth.org/articles/realveganchildren

Lainaa:
Veganism and the Jewish Dietary Laws
Richard H. Schwartz, Ph.D.
http://www.jewishveg.com/schwartz/dietlaws.html

En käsitä mikä erivapaus veganismiuskonnon julistamisella on tällä foorumilla.

Ravitsemus sinänsä voi olla kasvi tai eläinkuntapainotteista mutta jospa uskonnot (veganismi) voisi jotenkin pitää erillään terveellisestä normaalista ravitsemuksesta.

Nää lonkerot leviää foorumille kuin villiintynyt rikkaruoho puutarhassa.

En tajua tippaakaan miten tuo juutalaisuusartikkeli liittyy mun linkittämiin tilastoihin eri ruokavalioista.

Veganismi ei ole uskontoa tippaakaan sen enempää kuin karppauskaan. Jos sinusta tämä keskustelu on häiritsevää niin kerro siitä moderaattoreille. Onko humanismi, absolutismi, ateismi, intellektualismi tai liberalismi uskontoa?

Mitkä lonkerot? Oletko todella sitä mieltä, että tällä palstalla ei saa keskustella mistään muusta kuin siitä, kuinka hienoa karppaus on? Perustelut sille, miksi vegaaniruoka ei ole normaalia terveellistä ravitsemusta?

Lainaa:
Kuva
Siina maailman pelastusta. Taas tehtiin pari poroa ja kanaa onnellisiksi.

Niin tehtiin, mutta ei noi kyllä terveellisiä ole. Itse ostan tuollaisia hyvin, hyvin harvoin.

ViestiLähetetty: 2008-11-15 12:34:48 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

No mihin uskonnon kaltaiseen vakaumukseen se perustuu ettei ruokavaliossa saa olla mitään eläinperäistä?

Vaikka karppauksessa yleensä ravinto on hyvin eläinperäistä ei me suinkaan ...piip... sillä että kiellettäisiin kasvikunnan käyttö kokonaan.

Tosin ymmärtäisin kyllä että jollain voisi sellainenkin vakaumus olla, ettei syö kasveja.

Pitäisiköhän sellainen lahko perustaa jossa "kielletään" kokonaan kasvien käyttö.

Kissa syö luonnossa hiiren ja minä syön sen kissan ellei joku syö sitä ennen minua.
Kovin epäeettistä en siitä löydä. Niin kauan kun kissat syö hiiriä voin minä syödä vaikka sikoja tai kanoja. Joskus hauenkin. Jos minulla on nälkä ja mieli tekee ruohoa syön sitä. Jos tekee mieli kananmunaa ja on nälkä, syön sen. Jos minulla on nälkä eikä ole muuta kuin mutavelliä, syön sitä. Jos minulla on nälkä eikä ole muuta kuin riisiä, syön sitä. En käsitä miksi tähän pitäisi ottaa jotain uskonnollisia vakaumuksia siitä mitä ei "voi" jostain ihme uskonnollisista ja vakaumuksellisista syistä syödä.
Jos taas biosfääri ei tällaista luonnollista ravitsemusta enää kestä niin oikea järjestys asiassa lienee se että meitä on vähän liikaa.
Testamenttiini kirjoitan että kun aika minusta jättää joskus niin ruhoni tulee antaa jollekin eläinkuntaan kuuluvalle syötäväksi - ties vaikka joku haaskansyöjälauma tulisi siitä hetkeksi onnelliseksi. Ihminenhän voi sitten syödä taas vaikka ne.. Tai puristaa rasvat vaikka traktorin polttoaineeksi. Aika kasan saippuaa tai kynttilöitäkin siitä saisi. Luista voisi tehdä vakka tuolin jalat jollei muuta tarpeellisempaa.

Vain rikkailla "eettisillä" on vara ruveta nirppailemaan ja valikoimaan tikulla lautaseltaan että "emmää tota syö".

ViestiLähetetty: 2008-11-15 12:54:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ei se ole uskontoa vaan etiikkaa, jos on sitä mieltä, että eläinten tappaminen ruoaksi on tarpeetonta ja että nykyinen tehotuotanto on julmaa ja energiaa sekä luonnonvaroja kuluttavaa.

Toisekseen hyvin monet ryhtyvät vegaaneiksi terveyssyistä. Oma hyvinvointi tuskin on uskonnollinen juttu.

Itse olen vegaani ennen kaikkea ympäristösyistä. Ekologinen jalanjälkeni on hyvin pieni sen ansiosta, että minun takiani käypää ruokaa ei tarvitse kierrättää eläinten kautta huonolla hyötysuhteella. En koe siinä olevan mitään uskonnollista ja olen kivenkova ateisti itse.

Perusta ihan rauhassa lahko, jossa kielletään kokonaan kasvien käyttö.

Vegaanisen elämäntavan lähtökohtia ovat mm. seuraavat:

a) tehdään selväksi se, että ihminen ei TARVITSE eläinkunnan tuotteita, toisin kuin väitetään,
b) kritisoidaan kulutusvalinnoillaan joka päivä nykyistä tehotuotantoa,
c) tehdään yhteiskunnasta sellaista, että jokaisen ihmisen on HALUTESSAAN mahdollista valita kasvis- tai vegaaniruoka ravintoloissa tai kaupoissa.

Ketään ei pakoteta yhtään mihinkään. Se, että ei itse tee jotain joka ei sovi omaan etiikkaan ei ole tippaakaan uskonnollista, jos sitä ei tee sen takia että oma etiikka muodostuu uskonnon perusteella. Suurin osa vegaaneista on agnostikkoja tai ateisteja, joten yleistys ei päde.

ViestiLähetetty: 2008-11-15 13:01:54 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Ekologisia jalanjälkiä ei paljon tarvi laskea silloin kun väkimäärä maapallolla on sellainen jonka se hyvin kestää. Lienee aika selvä että tuollainen vajaa milljardi maapallolla eikä ole minkäänlaista probleemaa kunhan silloinkaan ei tehdä joka pirttiä täyteen kaikenlaista roinaa jota sitten uusitaan vuoden välein.

Siitä huolimatta edelleen maapallon koko väki mahtuu hivenen alle metrin välein seisoskeleen saimaan pinnalle.

Kyllä täällä joku muu mättää kuin elukoiden syönti.

Tulis vaan se pandemia ja oikasis tän hullutuksen kun tämä ihmislaji ei omaa hölmöyttää itse kykene oikomaan. Me olaan saman kaltanen ongelmailmiö kuin kani jossain...

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 137 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 57 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00