ihmettelijä2 kirjoitti:
Kyllä, kyllä. Mutta kun ihminen syö myöskin tavanvuoksi ja mielitekoihin (ruokaHALU). Läheskään aina ei ole kyse nälästä. Ei vään osata esim. katsoa tv:tä ilman että napostellaan jotain ja kahvi ei vaan maistu jos ei ole pullaa, kaupan kassalta ei päästä ilman suklaata tai muuta "namia".
Monasti ei edes ehdi tulla nälkää kun alvariinsa puputtaa jotain. Suolasen jalkeen makeeta ja makean jälkeen suolaista jne. Melkein tekisi mieli väittää että nälkä on aika outo tunne, tapa ja mieliteko syöjälle.
Nälkä taitaa olla aika outo asia monille ylipainoisille, ruokaHALU ja nälkä on kaksi eriasiaa. Kaikkille ei edes karppaaminen auta, sen voi lukea tältäkin palstalta. Mielitekisi milloin minkäkinlaista korvike naksua ja suklaat huutelee kaapista. Mikä siihen avuksi, kun ei ketoosikaan tepsi?
Niin, tästähän tässä karppauksessa juuri on kysymys. Siitä, että tullaan tutuksi oikean, fysiologisen nälän kanssa, kun jatkuvat insuliinipurskeet ja verensokerin heilahtelut eivät ole sotkimassa herkkää systeemiä.
Mutta kyllä se syömisen halu aikaisemmin kovasti nälältä tuntui. Vaikea sitä on varmaan käsittää, jos ei asian kanssa ole koskaan itse kamppaillut.
Itse syön kyllä edelleenkin suklaata. Suklaan tyyppi on vaan vaihtunut tummaan, vähäsokeriseen ja kerta-annos pienentynyt 10-20 grammaan. Totaalinen askeesi ei ole minua varten...