karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-09 21:31:16

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 42 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: terveellistäkö?
ViestiLähetetty: 2005-02-10 22:57:00 
Poissa
sintti
sintti

Olen viime aikoina tutustunut karppaukseen ja mm. tämän foorumin ruokapäiväkirjojen kautta opiskelut minkälaista ruokavaliota karppaajat noudattavat. Täytyy kyllä sanoa, että aika epäterveellistä monella.

Esimerkiksi suolan käyttö: päivän aikaan kun syö juustoja, makkaroita ja säilykkeitä (kuten vaikkapa tonnikala), niin suolaa tulee kyllä reippaasti yli suositusten. Tämän kun yhdistää koviin rasvoihin ja vähäiseen kasvisten käyttöön, niin kylläpä verisuonet tykkäävät. Toinen asia olivatkin nuo kovat rasvat: suositaan täysrasvaisia juustoja, kermaa jne.

Ei tieteenkään kaikki syö em. tavalla, mutta yllättävän vähän olen huomannut sellasia ihmisiä, jotka oikeasti syövät terveellisesti. Itse suosin kuitupitoisia viljatuotteita, enkä ehkä sanoisia itseäni karppaajaksi, mutta tunnustan kyllä sen, että hiilihydraattitietoisella ruokavaliolla on paljon hyviä puolia. Se ei kuitenkaan ole ainoa asia ruokavaliossa, mihin kannattaa kiinnittää huomiota. Vaikkapa tuo suolankäyttö ei ole terveellistä missään ruokavaliossa, ja kasviksia pitäisi päivän aikana syödä minimissään puoli kiloa, mieluiten lähemmäs kilo.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-10 23:04:41 
Lare, voisitko kolestrollata vielä vähän lisää! :lol:

Viestin otsikko: Re: terveellistäkö?
ViestiLähetetty: 2005-02-11 08:24:45 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

lare kirjoitti:
Olen viime aikoina tutustunut karppaukseen ja mm. tämän foorumin ruokapäiväkirjojen kautta opiskelut minkälaista ruokavaliota karppaajat noudattavat. Täytyy kyllä sanoa, että aika epäterveellistä monella.

Et ole sitten malttanut kuitenkaan opiskella niin paljon, että olisit onnistunut löytämään perusteita sille, että tämä ei ehkä olekaan oikeasti epäterveellistä vaan pelkästään virallisen tahon mukaan sellaista?

lare kirjoitti:
Esimerkiksi suolan käyttö: päivän aikaan kun syö juustoja, makkaroita ja säilykkeitä (kuten vaikkapa tonnikala), niin suolaa tulee kyllä reippaasti yli suositusten.

Entäs, jos suositukset eivät olekaan oikeassa?

lare kirjoitti:
Tämän kun yhdistää koviin rasvoihin ja vähäiseen kasvisten käyttöön, niin kylläpä verisuonet tykkäävät. Toinen asia olivatkin nuo kovat rasvat: suositaan täysrasvaisia juustoja, kermaa jne.

Verisuonet nimenomaan tykkäävät tällaisesta ruokavaliosta. Sitähän sinä tietysti ihan tarkoititkin? :wink:

lare kirjoitti:
Itse suosin kuitupitoisia viljatuotteita, enkä ehkä sanoisia itseäni karppaajaksi, mutta tunnustan kyllä sen, että hiilihydraattitietoisella ruokavaliolla on paljon hyviä puolia.

Ei sinulla ole syytä itseäsi juuri karppaajaksi sanoakaan, noilla mielipiteilläsi, etenkään jos vielä vähänkään enemmän syöt noita viljatuotteita.

lare kirjoitti:
Se ei kuitenkaan ole ainoa asia ruokavaliossa, mihin kannattaa kiinnittää huomiota. Vaikkapa tuo suolankäyttö ei ole terveellistä missään ruokavaliossa, ja kasviksia pitäisi päivän aikana syödä minimissään puoli kiloa, mieluiten lähemmäs kilo.

Jos olisit paremmin opiskellut tämän keskustelupalstan sisältöä, olisit varmaan huomannut, että samaa kasvisten syöntiä täällä korostetaan "jatkuvasti". Ja tuosta suolankäytön epäterveellisyydestä voidaan olla montaa mieltä. Sinä näköjään olet sitä mieltä, että se on älyttömän epäterveellistä, vailla mitään perusteluja.

Viestin otsikko: Re: terveellistäkö?
ViestiLähetetty: 2005-02-11 08:51:08 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

lare kirjoitti:

Esimerkiksi suolan käyttö: päivän aikaan kun syö juustoja, makkaroita ja säilykkeitä (kuten vaikkapa tonnikala), niin suolaa tulee kyllä reippaasti yli suositusten. Tämän kun yhdistää koviin rasvoihin ja vähäiseen kasvisten käyttöön, niin kylläpä verisuonet tykkäävät. Toinen asia olivatkin nuo kovat rasvat: suositaan täysrasvaisia juustoja, kermaa jne.

Ei tieteenkään kaikki syö em. tavalla, mutta yllättävän vähän olen huomannut sellasia ihmisiä, jotka oikeasti syövät terveellisesti. Itse suosin kuitupitoisia viljatuotteita, enkä ehkä sanoisia itseäni karppaajaksi, mutta tunnustan kyllä sen, että hiilihydraattitietoisella ruokavaliolla on paljon hyviä puolia. Se ei kuitenkaan ole ainoa asia ruokavaliossa, mihin kannattaa kiinnittää huomiota. Vaikkapa tuo suolankäyttö ei ole terveellistä missään ruokavaliossa, ja kasviksia pitäisi päivän aikana syödä minimissään puoli kiloa, mieluiten lähemmäs kilo.

Lare hyvä: Jopka nyt kuitenkin olisit huolissasi vain omasta terveydestasi!

Meillä nämä asiat tapaavat olla kunnossa. Sen näkee, kun karppifoorumin lisäksi tutustuu tarkemmin Fineliin. Fineli (ja leipäpakkausten sisältöluettelot) virallisesti vahvistaa, että "kuitupitoiset viljatuotteet" ovat huomattavasti parempia pöytäsuolan eli natriumkloridin lähteitä kuin juusto ja makkarat, lihasta ja vihanneksista puhumattakaan. Sen verran ontoki ajateltava itsekin, että muistaa verrata suolapitoisuutta annoskokoihin.

Suosittelen fineliä lämpimästi.

Jospa me syömme näin siksi, että tämä ruoka sekä maistuu paremmalta että on terveellisempää? Fosterin low-fat vs. low-carb tutkimuksen karpit söivät verrokkiryhmää vähemmän natriumia, ja tyydyttyneitä rasvoja vain verrokkiryhmän verran - sen sijaan karpit siinä saivat hyviä, tyydyttämättömiä rasvoja selvästi vertailyrhmää enemmän. Arvaapa miksi?

terv els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-11 09:00:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Niin tosta suolasta, suomalaisten terveyden jumalatar eli Ruisleipä sisältää finelin mukaan 1236mg/100g, eli enemmän mitä esim. emmental (407mg) tosin eikai kukaan sitä juustoa syö edes sitä 270g päivässä mitä Ruisleipää suositusten mukaan tulee syödä, jottei syyllisty jumalattomuuteen. Ei se "liika" suola ole ainoastaan alakarppien synti..

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-11 09:16:11 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Riittävästä suolan saannista on huolehdittava.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-11 09:25:48 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Juu, elimistö suorastaan huutaa suolaa välillä. Mulle on monasti käynyt niin, että kun rajoitan (rajoitin) suolan saantia nykystandardeihin, niin muutaman viikon sisällä iski oikea suolanhimo, sitä oli saatava ensiavuksi raakana suuhun. Liekö sillä sitten tekemistä sen kanssa, että juon paljon, olen aina juonut (vettä siis... :lol: ), joten suola myös huuhtoutuu pois. Karppaajilla on yleensä varsin vilkas aineenvaihdunta, olen antanut näin itseni ymmärtää. Karppaajat myös huolehtivat riittävästä nesteensaannista. Ehkäpä karppaajat tarvitsevat myös niitä suoloja?

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-11 09:44:57 
Poissa
sintti
sintti

Tämä olen antanut itseni ymmärtää karppauksesta, korjatkaa jos olen väärässä:

- lihaa ym. proteiinia syödään paljon
- kasviksia samoin, paitsi tiukimmissa karppausversoissa saatetaan ehkä karsia, jottei tule liikaan hiilihydraatteja (mutta normaalisti päivässä voi syödä huoletta kilon verran)
- hedelmien syöntiä saatetaan rajoittaa (esim. banaanissa liikaa hh:ja)
- eineksia ym. valmistuotteita ei suositella, vaan perusraaka-aineita
- ja tärkein tietenkin: viljatuotteet ym. hh-lähteet pois suuntauksesta riippuen jopa kokonaan

Tuosta suola-asiasta en ole hirvesti mainintoja löytänyt, vaikkakin myönnän etten ole hyllytolkulla karppikirjallisuutta lukenut, mutta olen pyrkinyt olla hutkimatta ennen kuin tutkin. Tällä palstallakin osa on miettinyt, onko suolankäyttö lisääntynyt karppauksen myötä, ja sen vaikutusta kolesteroolitasoihin. Kaikilla runsas suolankäyttö ei välttämättä edes nosta kolesteroolia vaarallisen ylös, sillä arvot riippuvat paljon perimästä. Jotkut joutuvat taan rajoittamaan entisestään suolaa, kovia rasvoja, tupankanpolttoa jne. jotta arvot pysyisivät kohtalaisina. Tuon minulle on sanonut lääkäri, mutta ehkä hänkin on vain lääketehtaiden ilkeä kätyri, jonka syvimpänä tarkoitusperänä on tyrkyttää ihmisille lääkkeitä jopa olemattomiin vaivoihin. Suola yleisesti ottaen ei ole ihmisellä välttämätöntä, sillä tarvittavat ravintoaineet saa helposti muualtakin ravinnosta.

Minulle tuo suolan rajoittaminen on itsestäänselvyys, enkä ole tavannut ketään joka kehottaisi lisäämään suolankäyttöä. Ruokavaliostani sen verran, että valmistan ruokani yleensä itse, yleensä leivon leipääkin, niin voi kontrolloida ettei suolaa ole liikaa. Toinen itsestäänselvyys on se, että liika kovien rasvojen käyttö ja liian vähäinen kasvien ja hedelmien saanti on pahasta. Käsittääkseni Atkinskin (joka suosi kovia rasvoja) myöhemmin muutti jonkin verran mielipidettään, ja painotti myös kasvirasvoja.

Pointtini olikin se, että eihän tämä karppaus kuulosta huonolta ollenkaan, jos siis pitää huolen siitä että syö riittävästi niitä kasviksia (mm. kuitujen takia) ja jos hedelmiä ei syö, niin ottaa sitten vaikka vitamiinitabletin.
Mutta kun katsoo tosiaan noita ruokapäiväkirjoja, niin en mene allekirjoittamaan, että useammilla ruokavalio oisi kohdallaan. Ehkä vika on pikemminkin soveltajissa kuin menetelmässä. Oisin toki voinut jokaiselle, joka kommenteja toivoi, laittamaan että kannattaako syödä saman päivän aikana paljon leikkeleitä, makkaroita (esim. meetwursti on aika suosittu), juustoa jne. En vaan jaksanut huomauttaa asiasta jokaiselle, siksipä kirjoitin tänne.

Tällä palstalla ei mielestäni paljon keskustella siitä, että ruokavaliossa on muutakin huomionarvoista kuin nuo hiilarit. Jotkut surkuttelevat sitä, että yhtenä päivänä tuli syötyä se kielletty leipäpalanen, mutta suolaista ja rasvaista (siis kovaa rasvaa) syödään surutta yllättävän paljon. Joillakin se kasvisten syöntikin unohtuu tai ehkäpä tarkoituksella välttelevät ettei hh:ja tule liikaa (?)

Repun kommenttiin voisin sanoa sen verran, että suolan käytön vähentäminen ei välttämättä ole helppoa jos siihen on tottunut. Ruoka saattaa yllättäen tuntua tosi mauttomalta. Onko tämä sitten merkki siitä, että todellisuudessa keho tarvitsee suolaa, uskallan olla eri mieltä. Tuleehan monille makeannälkäkin välillä, kun ovat sokerinkäyttöä vähentäneet. En menisi niillekkään sanomaan, että syöhän sokeria, jos haluttaa niin varmasti sitä tarvit.

Tulipa pirun pitkä viesti, mutta tarkotus ei ollut trollata tai ärsyttää, vain ottaa asia puheeksi, vaikka siitä oli kyllä joissakin keskusteluissa aikaisemmin jo sivuttu.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-11 10:04:39 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

http://www.junkscience.com/jan01/saltwars.htm

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-11 10:05:01 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

http://www.junkscience.com/jan01/saltwars.htm

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-11 10:23:49 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Lainaus larelta: Tällä palstallakin osa on miettinyt, onko suolankäyttö lisääntynyt karppauksen myötä, ja sen vaikutusta kolesteroolitasoihin. ??????? Kerrohan tästä lisää. Siis siitä miten suolan väitetään vaikuttavan tai miten se vaikuttaa kolesteroliarvoihin???

Jos olet näin kaukana faktoista, niin kyseenalaistuksesi alkavat tuntua vähintäin turhilta. On älytöntä tulla tänne kaikuna ja perustelematta kertomaan yleisesti uskottuja väitteitä. Eikös se ole jo aika selvää, että me olemme monesta asiasta todellakin eri mieltä? Haulla löydät jopa perusteluja sille, miksi näin on. Lääkärisi ei tarvinnut sinullekaan perustella tietojaan mitenkään? Jos et tarvitse perusteluja, niin kysy häneltä, älä meiltä. Tai laske itse.

Ja siitä suolasta:
1. Jokseenkin kaikki valmiselintarvikkeet sisältävät sekä suolaa että sokeria (halvimmat makuaineet) enemmän kuin kotiruoka.
2. Jokseenkin kaikki tärkkelyspitoinen ruoka sisältää lisättyä suolaa (suhteessa annoskokoon) enemmän kuin ruoka, jossa on vain vähän tätä mautonta ja hivenköyhää polttoainetta.
3. Jokseenkin kaiken hiilaripitoisen valmisruoan rasvasta kovan rasvan osuus on korkeampi kuin itsetehdyssä vähähiilarisessa ruoassa.
4. Jokseenkin kaikki karpit (jopa mollaamiesi ruokapäiväkirjojenkin mukaan) syövät valmiselintarvikkeita vain vähäisiä määriä. edes 100 g metwurstia ei ole kovin paljoa - jos ja kun muu päivän ape on itsetehtyä. Parjatut suolapähkinätkin ovat vähsuolaisempia kuin tavallinen ostoleipä!

Älä kyseenalaista huhujen perusteella vaan tarkista tietosi ennekuin hutkit. Vertaa omaasi, kaupan valikoimia ja meidän syöntejämme. Älä usko. Laske. (Ja siitä suolasta ja sen vaarallisuudesta Wi jopa suomensi Taubesin uskomattoman review-jutun, löytyy varmaan haulla. Ja se on julkaistu tiedelehtien aatelissa, eli Science-lehdessä. Miksikähän sitä ei koskaan kerrottu - Suomessa?)

terv els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-11 10:27:46 
"Kaikilla runsas suolankäyttö ei välttämättä edes nosta kolesteroolia vaarallisen ylös, sillä arvot riippuvat paljon perimästä. "

Tämä oli kyllä ensimmäinen kerta, kun kuulen suolan nostavan kolesterolitasoja.

Kuulehan Lare, osta joku kirja ja opiskele lisää asioita.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-11 10:46:54 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

lare kirjoitti:
- lihaa ym. proteiinia syödään paljon
- kasviksia samoin, paitsi tiukimmissa karppausversoissa saatetaan ehkä karsia, jottei tule liikaan hiilihydraatteja (mutta normaalisti päivässä voi syödä huoletta kilon verran)
- hedelmien syöntiä saatetaan rajoittaa (esim. banaanissa liikaa hh:ja)
- eineksia ym. valmistuotteita ei suositella, vaan perusraaka-aineita
- ja tärkein tietenkin: viljatuotteet ym. hh-lähteet pois suuntauksesta riippuen jopa kokonaan

Kohtuullisen hyvin olet ymmärtänyt, noinhan se pääpiirteissään menee. :)

lare kirjoitti:
Tällä palstallakin osa on miettinyt, onko suolankäyttö lisääntynyt karppauksen myötä, ja sen vaikutusta kolesteroolitasoihin.

Totta kai asioita pitää pohtia, eikä pureksimatta niellä. Tuosta suolan vaikutuksesta kolesteroliin kuulen sinulta nyt ensimmäistä kertaa. Tähän asti suurin osa suolanvastaisesta keskustelusta on liittynyt lähinnä kohonneeseen verenpaineeseen, eikä niinkään kolesteroliin. Kertoisitko lähemmin, mistä olet löytänyt tietoa, että suola vaikuttaa kolesteroliin?

lare kirjoitti:
Suola yleisesti ottaen ei ole ihmisellä välttämätöntä, sillä tarvittavat ravintoaineet saa helposti muualtakin ravinnosta.

Päinvastoin, suola on äärimmäisen välttämätön ihmiselle. Se, että pitääkö sitä erikseen syödä vai saako sen jostain "sivutuotteena" on sitten toinen asia, mutta ilman suolaa ei elimistö selviä.

lare kirjoitti:
Minulle tuo suolan rajoittaminen on itsestäänselvyys, enkä ole tavannut ketään joka kehottaisi lisäämään suolankäyttöä.

Se ei silti tee oikeaksi sitä, että suolankäyttöä pitäisi vähentää. :wink:

lare kirjoitti:
Toinen itsestäänselvyys on se, että liika kovien rasvojen käyttö ja liian vähäinen kasvien ja hedelmien saanti on pahasta.

Kuka/mikä sen on itsestäänselvyydeksi määritellyt, etenkin noiden kovien rasvojen ja hedelmien osalta?

lare kirjoitti:
Mutta kun katsoo tosiaan noita ruokapäiväkirjoja, niin en mene allekirjoittamaan, että useammilla ruokavalio oisi kohdallaan. Ehkä vika on pikemminkin soveltajissa kuin menetelmässä.

Olen ihan samaa mieltä monien ruokavaliosta eli kasviksia on todellakin liian vähän vaikka pitäisi olla enemmän. Ja myönnän, että itse syyllistyn kyllä helposti samaan, joskus laiskuuttani ja joskus siksi, että kasvikset täyttävät mahaa "turhaan", ilman että varsinainen nälkä lähtee niistä pitkäksikään aikaa, joten tule tulee mielummin syötyä tukevampaa ruokaa.

Ja vikahan on nimenomaan näissä tilanteissa soveltajissa, eikä menetelmässä.

lare kirjoitti:
...suolaista ja rasvaista (siis kovaa rasvaa) syödään surutta yllättävän paljon.

Miksi ei syötäisi, kun se ei ole haitaksi. :shock:

lare kirjoitti:
Repun kommenttiin voisin sanoa sen verran, että suolan käytön vähentäminen ei välttämättä ole helppoa jos siihen on tottunut. Ruoka saattaa yllättäen tuntua tosi mauttomalta.

Totta, mutta kaikkeen tottuu jos haluaa totutella.

lare kirjoitti:
Onko tämä sitten merkki siitä, että todellisuudessa keho tarvitsee suolaa, uskallan olla eri mieltä.

Saat olla toki eri mieltä, mutta totuus on että elimistö tarvitsee suolaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-11 10:54:58 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Älkääs nyt ilkeilkö, Larella on selvästi ihan asiallinen motivaatio.

Suolan saantia suositellaan rajoittamaan verenpaineen, ei suinkaan kolesteroliarvojen vuoksi. Itse yritin välttää suolaa 20 vuotta koholla olevan verenpaineen vuoksi -turhaan. Vasta karppaaminen suruttomine suolankäyttöineen laski paineet normaalilukemiin.

Suomalaisten suurin suolan lähde on leipä. Ja tämä on virallinen, tutkittu fakta.

Olen samaa mieltä, että ruokapäiväkirjoissa on turhan vähän vihannespuolta. Luulen sen johtuvan siitä, että ruokapäiväkirjan pitäjät ovat tyypillisesti aloittelevia, hieman epävarmoja, ja juuri tässä vaiheessa kaikkein huolestuneimpia siitä, että painonpudotus saadaan käyntiin. Esim. itse en jaksa päiväkirjanpitoon ryhtyä, kun takana on yli kaksi vuotta jo. Silti joskus arjen kiirreessä vihannekset jäävät turhan vähiin itsellänikin -luulen että lähes kaikilla suomalaisilla ajoittain. Sitten taas petrataan paremmalla ajalla.

Meetvurstissa minua huolestuttaa enemmn nitriitit kuin tyydyttynyt rasva. Alkuvaiheessa sitäkin tulee ehkä syödyksi paljon, jos se on pitkään ollut kiellettyjen listalla. Alkuvaiheessa, kun joutuu luopumaan monesta totutusta, on järkevääkin sallia itselleen uuteen järjestelmään sopivaa herkuttelua, ettei muutos käy ylivoimaiseksi.

Hedelmät eivät ole mikään erityinen vitamiinien lähde, jos vertaa parhaisiin vihanneksiin tai lihaan. Tässäkin mielikuvat jylläävät. Joskus C-vitamiinista oli ihan oikeasti pulaa, ja ratkaisuksi markkinoitiin appelsiinia, vaikka lanttu ja kaalikin ovat raakana hyviä lähteitä, mustaherukasta, hillasta, tyrnistä tai ruusunmarjasta puhumattakaan. Mutta hedelmät kohtuukäytettynä ovat toki herkullisia, eivätkä kaikkein ravinneköyhintä porukkaa sittenkään. Kuitenkin, jos vertaa marjoihin... luepa tosiaan sitä Fineliä ja laske!

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-11 11:04:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kuva

Lare, on hellyttävää, että nostit huolesi aiheen keskusteltavaksi yleisesti - - tämä onkin paljon oivempi tapa selvitellä asioita kuin päiväkirjojen kautta :D

Terv.Mari J

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-11 11:06:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vuodenaikakin vaikuttaa kasvisten syöntiin. Nyt on juuri se aika vuodesta kun kasvikset ovat huonolaatuisia ja kalliita.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-11 11:13:58 
lare kirjoitti:
Repun kommenttiin voisin sanoa sen verran, että suolan käytön vähentäminen ei välttämättä ole helppoa jos siihen on tottunut. Ruoka saattaa yllättäen tuntua tosi mauttomalta. Onko tämä sitten merkki siitä, että todellisuudessa keho tarvitsee suolaa, uskallan olla eri mieltä.

Juu, tämähän on ihan dokumentoitu ilmiö. Mutta mun kohdalla tuskin oli kyse tässä, koska puhutaan useiden viikkojen suolattomasta kaudesta, suolattomuuteen oli kyllä makuaisti tottunut, ruoka maistui riittävän suolaiselta. Eli ihan noin yksinkertainen ei tuo asia ollut. ;)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-11 11:14:39 
^ Ja edellinen siis pihalla oleva Reppu.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-11 11:35:59 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Sinänsä tämä suolajuttu on hyvin mielenkiintoinen.

Miten se liittyy verestä mitattuihin kolesteroliarvoihin on sitten hiukan kummallista. Tästä olisi mukava kuulla lisää.

Sensijaan se mitä kertyy verisuonten seinämiin onkin jo hiukan mystisempi asia. Olen nähnyt lukuisia mainintoja ja hypoteeseja joissa on asetettu myös natrium sekä kalium asiaan osalliseksi ainakin niiden keskinäisen saantisuhteen osalta.

Minulla ei ole asiasta mitään faktaa ja nuokin perustuvat muistiin tehdyistä havainnoista sen suhteen että niistä on mainintoja.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-11 11:39:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Muistaakseni suolankäyttörajoitusta on vähennetty, koska on tutkimuksia, että suolalla ei olekaan sellaista vaikutusta verenpaineeseen kuin arveltiin. Toisaalta kun syö paljon hiilareita elimistö kerää myös runsaasti nestettä, suola pitää huolen, ettei se pääse poistumaankaan. Siinä mielessä yläkarppien pitää säännöstellä suolaa.

Omalta kohdaltani olen huomannut, että minun ei tarvitse rajoittaa suolaa, päinvastoin olen lisännyt sitä sellaisiinkin ruokiin, joihin yleensä ei sitä pistetä. En kuitenkaan pidä runsassuolaisesta, eli lisään sitä todennäköisesti siksi, että tunnen tarvitsevani elimistön oikean nestetasapainon vuoksi. Oikein kuumalla kesäpäivällä tietoisesti syön metukkaa, koska hikoilu voisi aiheutta nestetasapainon heilahteluja ja siten huonoa oloa.

Toinen syy suolan lisäämiselleni olen arvellut olevan kotitekoinen ruoka. Valmisruoissa, valmismarinoiduissa lihoissa on enemmän suolaa kuin kotitekoisessa. Kun en leipääkään syö, leikkeleetkin ovat vähäisemmät kuin yläkarpeilla, en saisi riittävästi suolaa, ellen lisäisi sitä. Minun käyttämiäni valmiiksisuolattuja ruoka-aineita ovat sillit, savu/graavikalat, juusto, pekoni, satunnaisesti leikkeleet, kalasäilykkeet, voi, oliivit. Nämä eivät kuulu ruokalistalleni joka päivä. Edellämainittuihin ei voi/tarvitse lisätä suolaa (poikkeuksena voi).

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 42 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00