Virallisissa suosituksissahan neuvotaan aina kiinnittämään huomiota
rasvan määrään ja laatuun. Karpatessa taas kiinnitetään huomiota
hiilihydraattien määrään ja laatuun. Siinäpä se ero. Jokaisen pitää vain itse etsiä se omalle kohdalle sopiva määrä.
Minä en ole ketoosiin pyrkinyt lainkaan, olen vain jättänyt kaikki "turhat" hiilarit pois. Periaatteenani on, että koska olen ylipainoinen, minun ei ole syytä syödä mitään sellaista ruokaa, josta saan
vain energiaa. Sen sijaan en välttele hiilaripitoisiakaan ruokia, jos saan niistä jotain muutakin, esim hedelmistä, kasviksista ja juureksista vitamiineja ja kivennäisiä, maitotuotteista kalsiumia jne.
Ja olo on ollut mainio. Energiaa lihaksissa tuntuu riittävän ihan yllin kyllin, olen pirteä, enkä lainkaan kiukkuinen. Luulenpa, että jos karppaajat hallitsisivat maailmaa, olisivat suositukset huomattavasti väljempiä. Me kun olemme suurin osa käytännössä kokeneet, että ei ole yhtä ainutta, kaikille sopivaa ruokavaliota. Toisin kuin virallista linjaa kannattavat, jotka tarjoavat ihan samaa lautasmallia niin diabeetikoille, ylipainoisille, alipainoisille, huippu-urheilijoille, odottaville äideille, kasvaville lapsille... Ja jos ei malli toimi, vika on syöjässä, ei suosituksissa.