karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-13 17:41:21

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 196 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 510 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Miten ihmeessä teette sen?
ViestiLähetetty: 2010-05-17 16:55:37 
Eli saatte painon putoamaan??? Joo, yleisin vastaus; jätin pois viljat, perunan, sokerin ja lisäsin rasvaa ja kilot vaan katos, tost noi vaan, puf. Miksi mulla ei sitten käy noin? Yli kolme vuotta karpanneena oon 17 kiloa saanu pois reipas kaksi vuotta sitten ja 80 kiloo olis viä pudotettavaa mut eipä ne vaan mystisesti katoa vaikka vähähiilarisella ollaanki. Miettiny oon josko alkais vähärasvaselle mut en jaksa sitä jatkuvaa puputtamista. Alkaa vaan usko loppua ja haluisin jo nähdä pienenpiä lukemia vaakassa ku en vaan tiedä miten.
Sanotaan että karppi ruualla nälkä pysyy poissa kevyesti kuusiki tuntia mut minul on jo kolmen tunnin jälkeen nälkä. Esim tänään söin kolme paistettuu munaa ja yhden ukkopekka pekoni makkara ja teetä reippaalla kermalla ja noin kolme tuntia ja taas nälkä. Ketoosia kokeiltu ja todettu todella vaikeaksi koska en tule kylläiseksi eli nälkä ei lähde vaikka purkista rasvaa vetäs. Korkeammilla hiilareilla nälkä lähtee ja palaa pian ja saa olla varovainen ettei paino nouse.
Ne 17kg mitkä joskus sain pois oli aika tyän takana, varsinkin kun lukee kirjotuksia miten ihmiset kadottaa kilonsa alettuaan karppaamaan, tulee olo et mikä minussa on vikana... Onko ketään toista kenel olis vaikeempaa ku vois kuvitel?

ViestiLähetetty: 2010-05-17 17:00:49 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Ongelma voi olla esimerkiksi leptiiniresistenssi, mikä on ylipainoisilla yleinen. Leptiini on kylläisyydentunnetta säätelevä hormoni.

Jos se on epäkunnossa, niin varmaankaan ei auta muu kuin sillä itsekurilla säätää ruoan määrää vähemmäksi. Kolme munaa ja vielä makkara yhdellä aterialla on todennäköisesti liikaa. Itelleni riittää kaksi munaa ja pekonisiivua tai kaksi viipaletta meetvurstia. Ehkä kalorilaskuriakin kannattaisi kokeilla.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2010-05-17 17:24:20 
Kalorit pyöriin siin 1800-2000kcl päivä ja kun tosissaan olen sairaalloisen lihava ja yritän hiukan liikkua päivittäin niin pitäisi pientä vajetta olla. Peruskulutukseksi sain n. 2300kcl.
Onkohan tälläinen leptiiniresistenssi mahdollista korjata ja mitenköhän sen voisi tehdä?

ViestiLähetetty: 2010-05-17 17:29:43 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

En tiedä, mutta mieleen tulee, että kyllä noin runsaan ylipainon taustalla täytyy olla vähän jotain muutakin kuin väärät ruokailutottumukset (esim. hormonihäikkää). Joten en usko, että ne liikakilot myöskään lähtee ihan niin helposti kuin joillain toisilla. :(

Eipä minulla myöskään mitään kovin viisasta neuvoa ole antaa, mutta sinuna minä söisin reilusti enemmän. Minä kun laihduin ihan kaksinumeroisissa kiloissakin noilla kalorimäärillä.

ViestiLähetetty: 2010-05-17 17:52:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Monet pitää leptiiniresistenssin syynä ainakin fruktoosin käyttöä, ja hedelmiä parempi hiilarilähde voisi hyvinkin olla joku tärkkelyskasvi: peruna, bataatti, riisi. Niihin saa rasvaakin kivasti sekaisin.

Mun mielestä Siperian kommentti on aika viisas. Jos hormonipuolella on pahempaa häikkää, joka ongelman aiheuttaa, niin runsaampi syöminen on usein parhaaksi. Kunhan vain sitten järjestää ruokavalion järkevästi. Se on toisaalta hankala juttu, kun näyttäisi olevan tapauksia (eikä hirveän vähääkään), joilla esim. tärkkelyshiilihydraattien lisääminen ruokavalioon, on yleisistä karppauskäsityksistä huolimatta terveellistä. Jos sä tykkäät lukea paljon, niin täällä on esim sellainen yli 80-sivuinen ketju kuin "Misukisun optimointeja", jossa käydään kaikenlaisia ajatuksia terveydestä tosi laajasti, ja se saattaa olla aika valaisevaa luettavaa. Saa vähän käsitystä, millaisia hoitokeinoja ja ruokavalioita on Atkinsien ja virallisterveellisten ohella.

ViestiLähetetty: 2010-05-17 18:31:10 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mun energian kulutus on vähän yli 1600 ja syön kyllä tosi isoja annoksia kolme kertaa päivässä joskus harvoin riittää kaksi.
Aamupalalla 2kananmunaa, 4-6 meetwurstia, juustoa 4-6 viipaletta, voita juustöhöylällä 2-4 siivua, kurkkua tai salaattia johon loraus oliiviöljyä. Sit pärjääkin sen 6 tuntia, kun muistaa vaan juoda vettä reilusti. Mutta jos ei oo muuta mielenkiintoista tekemistä kun syöminen ja sen ajattelu, eikä juo vettä, voi tulla aikaisemminkin nälkä.

ViestiLähetetty: 2010-05-17 22:51:07 
Poissa
pallopollari
pallopollari

Mun mielestä sä oot AIVAN LIIAN PIENILLÄ KALOREILLA!!!!

Ja tuo kuvailemasi annos ei tosiaankaan ole riittävä kertasatsi pitämään nälkää pois silloin kun puhutaan ihmisestä jonka BMI on pitkästi yli 30 :smt045

Ja kyllä, täällä on paljonkin ihan oikeesti lihavia joilla karppauskin ottaa oman aikansa et tehoo jos tehoo.
Hakeuduppas ensin osioon nimeltä vonkaleet. Ja sen jälkeen kirjaudu ja tuu pallokaloihin! siellä me isot kalat uidaan :wink:
(tai jos on joskus oltu isoja)

ps. -17kg ON todella hyvä saavutus =D>
Eihän ne kaikki ylikilotkaan kertynyt vuodessa parissa eihän?

ViestiLähetetty: 2010-05-18 02:16:59 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Kyllä sinuna lukisin misukisun ketjua ja lisäisin ruokaa huomattavasti enemmän. Ei haittaa, vaikka jonkin aikaa menis reilusti sinne "ylikaloreiden" puolelle. Olet kitukuurilla, se ei ole karppausta. On tervettä, että tulee nälkä, jos on syönyt liian vähän.
Ja se proteiini voi nälättää myös, jos sitä menee kerralla liikaa.
Ja tätä sitä ei kyllästy toitottamaan, mutta tutkituta kilpirauhasesi! Kun ylipainoa on noin rutkasti, niin olen Siperian kans samaa mieltä, että hormonipuolella voi olla jotain ongelmaa. Ne pitää ensin selvittää. Mut hyvä et tulit kyselemään täältä, vertaistukea löytyy!

ViestiLähetetty: 2010-05-18 06:02:25 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Voimia ja ajan kanssa sitä iteltäki lähteny, ei hetkessä...

ViestiLähetetty: 2010-05-18 07:06:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nyt tämä mun "kolmas" kierros on ollut tiukassa. 2v ja 20kg miinusta.

Aikanaan 23vuotiaana läihdutin 38kg ja 35vk. Tietämättäni hyväkarpilla.

Nyt vaan oppinut että ikä, stressi, kilppari, hormoonit, uni..ihan kaikki vaikuttaa laihtumiseen.

Pikku hiljaa kun oppii itseensä paino putoo...niin ja karppaus :wink:

Tsemiä!!!

ViestiLähetetty: 2010-05-18 08:14:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lainaa:
80 kiloo olis viä pudotettavaa mut eipä ne vaan mystisesti katoa vaikka vähähiilarisella ollaanki

Mikäli tuosta päättelin elopainoa on jo varsin kivasti, joten syöt liian vähän, noin 1500 kcal aamiainen isolle ihmiselle on sopiva. Vetäisin 200g A-luokan grillimakkaraa, 3...400g oliiviöljyssä tiristettyä sipulia/paprikaa päälle paistoin kolme kananmunaa ja reilu 100g juustoraastetta. Tällä latauksella saatoin mennä joskus 12 tuntia, yleensä 6..8 tuntia. Illalla lisää rasvaa vaikka reippaasti oliiviöljyä sisältävän kreikkalaisen salaatin muodossa. Ne miinuskalorit tehdään kävelemällä, yli 100 kiloinen kävelee tunnin 500 kcal tipahtaa heti.
Tämä säännöllinen liikunta vähentää nälän tunnetta, pikkuhiljaa tulee kylläiseksi hyvin vähästä. Rasvaa on oltava kokoenergian tarpeesta reippaasti ja on pysyttävät erossa jopa "Partaäijästä". Hiilarikerkkä koneisto kekkaa hyvin äkkiä sen nopean sokerin joten siinä on ongelman ydin.
Ketoosi ei ole välttämätön, mutta painonpudotusvaiheessa on hiilarit syytä pitää alhaalla ja muistaa se säännöllinen köpöttely, jos ei hyötyliikunnalla saa aikaan energiavajetta. Pudotin viime vuonna 25 kiloa ja enemmänkin olisi lähtenyt, mutta toppuutin, onneksi on vielä toinen 25 kiloa ihraa jäljellä.
Muuten kun siihen köpöttelyyn hurahtaa voi käydä myös niin, että ajaa itsensä säästöliekille. Itelläni meni noin 1500 kcal/vrk monena päivänä miinukselle ja sitten paleli, onneksi tajusin mistä oli kyse ja lisäsin rasvaa koneeseen.

ViestiLähetetty: 2010-05-18 08:26:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

-nemo- kirjoitti:
Ketoosi ei ole välttämätön

Ei, eikä hormooni vammasille edes suotavaa.

ViestiLähetetty: 2010-05-18 08:40:35 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

ninni74 kirjoitti:
-nemo- kirjoitti:

Miksi ei? Ainakin Heikkilä tuntuu pitävän sitä käytännössä välttämättömänä. Eikö jokainen ole ketoosissa joka aamu lähtökohtaisesti? Ja tunnin kävelyn jälkeen? Tai noin mulle joskus opetettiin.

ViestiLähetetty: 2010-05-18 08:42:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka kirjoitti:
ninni74 kirjoitti:
-nemo- kirjoitti:

Miksi ei? Ainakin Heikkilä tuntuu pitävän sitä käytännössä välttämättömänä. Eikö jokainen ole ketoosissa joka aamu lähtökohtaisesti? Ja tunnin kävelyn jälkeen? Tai noin mulle joskus opetettiin.

Aika hyvin tuo tulee misukisun ketjussa jo puitua joten tuskin on sille tarvetta tässä.
Tai kuka menee ketosiin milläkin, mutta hormooni vammasille ei endo D.S sitä suosittele vaan ~ 150 g hiilareita.

ViestiLähetetty: 2010-05-18 08:44:26 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Mulle Miskisun ketju ei ole osoittanut yhtään mitään. Entäs jos lyyli vain lopetti karppaamisen, päästi ittensä lihomaan kuin pullataikina ja sitten etsinyt sille hörhökirjallisuudesta fiinin kuuloisia selityksiä?

Emmä tiedä. Mä vaan kyselen.

ViestiLähetetty: 2010-05-18 08:51:16 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

Minä en kyllä suosittelisi kävelyä ihmiselle, jolla on polviensa päällä 80 kg ylimääräistä!

ViestiLähetetty: 2010-05-18 08:54:28 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Joo en minäkään, mutta obeesit yleensä tietää sen itsekin. Kysymys oli vain esimerkistä.

ViestiLähetetty: 2010-05-18 08:58:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ketoosiin meno on yksilöllistä, toisilla se todella voi olla jopa vaarallista. Ehkä hyvät tulokset omalla kohdallani johtuvat siitä, että sisuskaluni menee nykyisin varsin helposti ketoosiin. Jos maltan kolme päivää pitää hiilarit alhaalla tulee ensimmäinen viesti ketoosista, sen ikään kun haistaa omasta hengityksestään, viikossa ollaan jo tiukasti ketoosissa. Olotilana minulle ketoosi on paras kun sen malttaa vain ylläpitää.

ViestiLähetetty: 2010-05-18 09:04:47 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Kenellä on osoitetusti ketoosi ollut vaaraksi? (Ja puhun nyt ruokavalioon liittyvästä ketoosista, en diabeetikkojen ketoasidoosista joka on ihan eri asia.)

ViestiLähetetty: 2010-05-18 09:45:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka kirjoitti:
Mulle Miskisun ketju ei ole osoittanut yhtään mitään. Entäs jos lyyli vain lopetti karppaamisen, päästi ittensä lihomaan kuin pullataikina ja sitten etsinyt sille hörhökirjallisuudesta fiinin kuuloisia selityksiä?

:shock: Hohhoijaa, tätä tyyliä... mutta kaikki ei ole Mirkan kanssa samaa mieltä, höhhökirjallisuudesta ja karppaamisen ehdottomasta paremmuudesta ainakaan. Suosittelen tutustumaan misukisun ketjuun.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 196 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 510 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00