karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-09 22:17:16

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2010-06-30 08:33:03 
Olen juuri lukenut Matt Stone:n 180 Degree Health ruokavaliosta joka on HED-dieetti, eli High in Everything Diet. Matt Stone on tutkinut paljon ruokavalioita ja karpannutkin, kunnes tuli siihen tulokseen että ruokavalion rajoittaminen on turhaa ja hänen ruokavalionsa koostuu isosta määrästä kaikkia makroravinteita. Hän on saanut mm. paastoverensokerin laskemaan dramaattisesti tällä ruokavaliolla, vaikka siis söi paljon hiilareita.

Tässä dieetti pähkinänkuoressa:
Vältetään fruktoosia, monityydyttämättömiä rasvoja ja kofeiinia. Myös makeutusaineet ja lisäaineet on huono juttu. Pääasiassa syödään naudanlihaa, kalaa, maitorasvaa, vihanneksia ja hiilarina paras on tärkkelys esim. peruna ja maissi. Porsaanlihaa ei suositella korkean omega 6 tason vuoksi, eikä myöskään kananlihan rasvaa. Jos näitä syö ne kannattaa ostaa vähärasvaisina ja lisätä sitten esim. kermaa. Kookosöljy on hyvä myös.

Lisätietoa: http://www.180degreehealth.com/about-180.html (sivustolta saa myös ilmaisen e-kirjan)

Itse olen karpannut n. vuoden ja ruokavalioni on aika lailla koostunut tästä ruokavaliosta poikkeuksena se että syön vähemmän hiilareita, syön myös pieniä määriä perunaa ja että olen käyttänyt jonkin verran makeutusaineita (cola light). Mutta onkohan oikeesti hiilarit niin pahoja? Onko joku kokeillut tätä? Kuulostaa tosi loogiselta mutta yksi asia ihmetyttää. Jos syö paljon rasvaa eikö hiilarimäärä automaattisesti pienene? Näinhän tää olis vähän hyväkarppausta...

ViestiLähetetty: 2010-06-30 08:42:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nythän se suosittelee uusimmassa kirjoituksessaan lihasmassan kasvatukseen vähärasvaista erittäin runsastärkkelyksistä ruokavaliota. Hetki sitten se kehui yhtä vegeä, joka syö 30 banaania päivässä. Kirjoitti, että hedelmien sokeri on terveellistä, kunhan sitä syö riittävän paljon :)

Mäkin veikkaisin, että tärkkelysruokavalio on ihan toimiva ratkaisu kun katsoo esim. Kitavan paikallisia. Mut en mä tiedä onks sellainen Stonen suosittelema tärkkelysten ahmiminen kuinka hyvä juttu. Ei tee mieli kokeilla, koska nykyinen runsasrasvainen ruokavalio maistuu paremmalta. Toisaalta, on tää nykyinenkin menetelmä todettu toimivaksi joissain alkuperäiskulttuureissa.

Myös Bruce K oli HEDin puolestapuhuja.
Bruce K kirjoitti:
The HED be so powerful, infective, and radical that the whole WORLD will be eating this diet in a few weeks, just because I am telling them to do so now. I NOW CONTROL THE WORLD. I have achieved the greatest level of power ever imagined in all existence and there will be no stopping it for all time. You see the level of ideas I use? I create a delusion in my mind deliberately and then live that delusion and infect the entire world with insanity and soon everyone becomes a victim, because nothing can stop the idea. Please forward this to ALL websites and blogs so that they will become infected. Start The Insanity. Thanks.

BTW, my IQ = 120,000,000. We will change the World. I can believe a delusion while remaining sane. The point is that people need to have both sanity and insanity, logic and illogic, reason and emotion, to be balanced. Too much of one without the other is unhealthy and unbalanced. I want everyone to win the lottery by giving away all goods and services for free. Let's abolish banks and gambling and stock markets, legalize drugs to help addicts and reduce crime, etc. Please join the HED campaign. I bless everyone and declare that they shall meet God, experience the Rapture, and win the lottery by tomorrow morning.

Tuohon hiilareiden pahuuteen, ei mun mielestä perunat oo läheskään yhtä riskiä kamaa kuin nykyiset viljat (fytiinihappo, WGA, gluteeni yms haitta-aineet) tai puhdistetut sokerit. Mieluummin söisin itse myös paljon perunoita kuin paljon omenoita.

ViestiLähetetty: 2010-07-01 10:43:53 
Tuli tuosta mieleen pieni vastaisku Stonea vastaan Free The Animalilta.
Kuvien perusteella ei Stonen ruokavalio ole se maailman paras hänelle itsellekään.

http://freetheanimal.com/2010/03/poor-p ... stone.html

Päättäkää itse. Henkilökohtaisesti tökin tuollaisia Bruce K:n kaltaisija saarnaajia korkeintaan pitkällä tikulla. :smt064

ViestiLähetetty: 2010-07-02 07:43:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Stonen jutut eivät ole mielestäni ihan terveitä. Onhan siellä jotain järkeviäkin periaatteita, etenkin varhaisemmissa kirjoituksissa, mutta esimerkiksi toi HED perustuu ihan yhtä lailla kropan stimulointiin kun vähäenerginenkin ruokavalio. Ja tuo poukkoilu systeemistä toiseen.. Ei, valitsisin kyllä oppaani viisaammin jos tarve tulisi. :roll:

Edit: Huh tuota Bruce K:ta. Kuulostaa ihan kaksisuuntaiselta mielialahäiriöltä tai siltä, että LSD:tä on mennyt.

ViestiLähetetty: 2010-07-02 07:46:09 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Stash kirjoitti:
Edit: Huh tuota Bruce K:ta. Kuulostaa ihan kaksisuuntaiselta mielialahäiriöltä

Sellaista se kuulemma onkin.
Kaveri on nettikeskustelujen lomassa välillä kuivumassa ja tulee sen jälkeen uudella idealla takaisin.
HED ei suinkaan ollut hänen ensimmäinen juttunsa. Eikä viimeinen.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2010-07-02 08:52:09 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Mielipiteitäkin on erilaisia... kuka tykkää mistäkin... ite tykkään tästä, enkä muuhun vaihtas...

ViestiLähetetty: 2010-07-02 11:04:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Huh huh, tuota Matt Stonea! Ennen lueskelin hänen juttujaan ahkerastikin, mutta kun hän rupesi tekemään podcasteja, en enää jaksanut seurata aktiivisesti. Ja kun viimeksi lueskelin sekä vähärasvaisesta että hedelmiä pursuavasta ruokavaliovaihtoehdostakin, niin alkoi tuntua siltä, että Matt Stone sekoaa pikku hiljaa, kuten Brucekin. No nyt kun katsoin tuon Free the animal -linkin kautta Mattin kokkausvideopätkän koko komeudessaan (todella runsas maha terveyden perikuvaksi), niin enpä taida enää antaa minkäänlaista arvostusta kyseiselle tyypille. Antaa blogissaan itsestään tosiaan aivan erilaisen kuvan. Kuinka rasvaton hän onkaan HED:n aloitettuaan! Tsiisus sentään! :smt037 :smt044 :smt043

ViestiLähetetty: 2010-07-02 11:50:00 
Joo, on tolla Matt Stonella vähän outoja juttujakin. Mutta kyllä mun olo on parantunut kun olen lisännyt perunaa ruokavalioon (olen jopa laihtunut hieman) ja jatkossa aion vähentää omega 6 lähteitä (mm. sianlihaa ja kananmunia). Myös lisä- ja makeutusaineiden välttely on hyvä juttu jota aion noudattaa. Eli hyväkarppilinjalla jatkan!

Ei kannata varmaan liikaa lukeat tota blogia, siinä ilmaisessa e-kirjassa on paljon järkevämpiä juttuja.

ViestiLähetetty: 2010-07-02 11:58:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lainaa:
Kuinka rasvaton hän onkaan HED:n aloitettuaan!

Mun muistaakseni se on kyllä selittänyt lihoneensa sillä, ja sillähän vaikuttaa ne sen idiootit ruovaliokokeilut niin kuin esim. se vegaanikuuri.

Lainaa:
HED perustuu ihan yhtä lailla kropan stimulointiin kun vähäenerginenkin ruokavalio. Ja tuo poukkoilu systeemistä toiseen..

Sillä on ihan selviä af ongelmia mun mielestä vieläkin.

ViestiLähetetty: 2010-07-02 12:09:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

sekaisin kirjoitti:
Joo, on tolla Matt Stonella vähän outoja juttujakin. Mutta kyllä mun olo on parantunut kun olen lisännyt perunaa ruokavalioon (olen jopa laihtunut hieman) ja jatkossa aion vähentää omega 6 lähteitä (mm. sianlihaa ja kananmunia). Myös lisä- ja makeutusaineiden välttely on hyvä juttu jota aion noudattaa. Eli hyväkarppilinjalla jatkan!

No en ihmettele. "High Everything Diet" ei kuitenkaan käsittääkseni ole sama asia kuin kohtuulliset, makroravinteiden suhteen tasapainoiset ateriat mukaanlukien kohtuullinen hiilihydraattimäärä ja laadukas ruoka yleensäkin - asioita, joista yksi Stonen esikuvista eli Schwarzbein puhuu. Itse Stone vain näyttää ajat sitten livenneen tuolta kohtuuden tieltä, mikä ei voi olla hyvä asia.

ViestiLähetetty: 2010-07-02 12:22:20 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

sekaisin kirjoitti:

Matt Stoneen sen kummemin puuttumatta (ehdotukset välttää makeutteita ja omega-kuutosia ovat laajalti käytössä monessa karppisuunnassa, eivätkä perunatkaan ole enää ainakaan paleoille vieraita), mutta yksi juttu herättää kyllä ihmettelyä:

Jos aiot oikeasti vähentää omega-kuutosia, niin lopetithan jo kaikki kasviöljyt ja pähkinät/siemenet?
Niistä saa kutosta paljon ememmän kuin mainitsemistasi sianlihasta ja kananmunista.
Ja jos lopetit nuo kaikki, niin mitä mahdatkaan käyttää rasvanasi? Vain naudan- ja lampaanrasvaa ja voita...?

ViestiLähetetty: 2010-07-02 13:00:15 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Joan Sabaten tutkimuksissa päivittäin pähkinöitä syöneillä oli jopa puolet vähemmän sydäntautia kuin vähän syöneillä. Itse pyrinkin syömään joka päivä.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2010-07-02 13:02:44 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

^^ KUten sanottua, meitä on moneksi, niin maallikoissa kuin asiantuntijoissakin.
Mutta jos haluaa vältää omega-kuutosia, niin ensimmäinen kohde ei ole sianliha eikä kananmuna.

ViestiLähetetty: 2010-07-02 13:06:06 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Siitä toki samaa mieltä. Vaikuttaa höpökaverilta.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2010-07-03 23:41:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sivusta taas huutelen en kunnolla muista.
Eikös täällä olla käyty keskustelua siitäkin että kasvirasvat pähkinöistä ja vastaavista olisi parempi lähde kuin puristetut öljyt? Eli rasvat mahdollisimman luonnollisista lähteistä.

ViestiLähetetty: 2010-07-04 10:35:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Killmister kirjoitti:
Lainaa:
Kuinka rasvaton hän onkaan HED:n aloitettuaan!

Mun muistaakseni se on kyllä selittänyt lihoneensa sillä, ja sillähän vaikuttaa ne sen idiootit ruovaliokokeilut niin kuin esim. se vegaanikuuri.

Noo, voinhan muistaa väärinkin.. Mielikuviin jäänyt kuitenkin eri kuva hepusta kuin miltä nykyään näyttää.

ViestiLähetetty: 2010-07-05 08:08:26 
els kirjoitti:
sekaisin kirjoitti:

Matt Stoneen sen kummemin puuttumatta (ehdotukset välttää makeutteita ja omega-kuutosia ovat laajalti käytössä monessa karppisuunnassa, eivätkä perunatkaan ole enää ainakaan paleoille vieraita), mutta yksi juttu herättää kyllä ihmettelyä:

Jos aiot oikeasti vähentää omega-kuutosia, niin lopetithan jo kaikki kasviöljyt ja pähkinät/siemenet?
Niistä saa kutosta paljon ememmän kuin mainitsemistasi sianlihasta ja kananmunista.
Ja jos lopetit nuo kaikki, niin mitä mahdatkaan käyttää rasvanasi? Vain naudan- ja lampaanrasvaa ja voita...?

Kasviöjlyjäjä en oo hirveesti käyttäny ennenkään. Manteleita syön vielä pieniä määriä. Eli rasva pääasiassa voista, kermasta, juustosta ja naudanlihasta. Kalaa aion myös lisätä enemmän ruokavalioon. Kalanmaksaöljyä otan päivittäin

ViestiLähetetty: 2010-07-06 08:43:52 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Killmister kirjoitti:
Lainaa:
HED perustuu ihan yhtä lailla kropan stimulointiin kun vähäenerginenkin ruokavalio. Ja tuo poukkoilu systeemistä toiseen..

Sillä on ihan selviä af ongelmia mun mielestä vieläkin.
Samaa mieltä. Se ottaa ihan älyttömiä riskejä noilla kokeiluillaan, eikä se oikeasti saa mitään yleisesti sovellettavaa tietoa kun kroppa käyttäytyy AF:n kanssa hiukan eri tavalla. Mutta sehän tietty luulee olevansa jo parantunut...

Mutta mua kyllä kiinnostaa seurailla mitä kyseiselle tyypille tapahtuu noilla kokeiluillaan.

ViestiLähetetty: 2010-07-06 17:47:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ihmettelen muuten... Matt Stone kirjoittelee, kuinka sen aterianjälkeiset sokerit on nykyään entistä pienemmät, kun se syö sen runsaskalorista, runsashiilarista, mutta matalapufaista ruokavaliota. Herättääkö toi muissa ihmetystä, vai onko joku perusjuttu?

ViestiLähetetty: 2010-07-07 07:51:31 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Pitäisikö sen herättää ihmetystä? Sokereistahan ei näe insuliini- ja stressihormonitasojen suhdetta, ja se tasapaino on paljon tärkeämpi kuin yksittäiset sokeriarvot, varsinkaan ruoan jälkeen. Mun mielestä Stone on ihan pihalla noiden sokerimittaustensa kanssa ja optimoi väärää asiaa.

Siis selvennykseksi, aterian jälkeiset matalat sokerit voi johtua vaikka siitä, että insuliinineritys on liian suurta syötyyn sokeriin nähden. Tai siitä, että stressihormoneita on liian vähän, AF:ssähän on usein matalia sokereita myös. Kun ei tiedä mistä se matala sokeri johtuu, ei voi myöskään tietää onko se hyvä vai paha.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00