karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-04 08:36:36

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 113 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 5 6 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: MSG
ViestiLähetetty: 2011-03-11 23:59:44 
Sen verran pisti ärsyttämään rekisteröityneiden käyttäjien keskustelussa glutamaatista oireita saavien oireiden mitätöinti, että oli pakko kirjoittaa. Sovitaanko siis, että leipä ei ketään lihota, tupakka ei aiheuta kenellekään yskää, eikä kukaan saa glutamaateista oireita. Ne jotka muuta väittävät ovat luulotautisia. Jos joku viisas ja kouluja käynyt on lukenut läpi 500 tutkimusta, eikä hänelle tule mieleen yhtään tutkimusta, joka tukisi vastapuolen väittämää, niin silloinhan voi vapaasti edes PubMed:iin vilkaisemata sanoa, että toisen väitteet ovat vastoin olemassa olevaa tieteellistä tutkimusta. Tieteelliseksi todisteeksi ei ilmeisesti lasketa kaksoissokkotutkimusta, jossa terveet saivat MSG:stä glutamaattiherkkyydestä kärsivien raportoimia oireita. Olisiko tutkimuksen koehenkilöiden pitänyt olla glutamaatille (muka) yliherkkiä, että tulos olisi ollut pätevä?

Minkäs ryhmän oireita seuraavaksi mitätöidään. Olisiko masentuneet hyvä maali. Löytyykö esimerkiksi kaksoissokkotutkimusta, joka todistaisi äitiyden aiheuttaman masennuksen, vai ovatko masentuneet äidit vain luulotautisia?

Cephalalgia. 2010 Jan;30(1):68-76.
Effect of systemic monosodium glutamate (MSG) on headache and pericranial muscle sensitivity.

Baad-Hansen L, Cairns B, Ernberg M, Svensson P.

Department of Clinical Oral Physiology, School of Dentistry, University of Aarhus, Aarhus, Denmark. lbhansen@odont.au.dk
Abstract

We conducted a double-blinded, placebo-controlled, crossover study to investigate the occurrence of adverse effects such as headache as well as pain and mechanical sensitivity in pericranial muscles after oral administration of monosodium glutamate (MSG). In three sessions, 14 healthy men drank sugar-free soda that contained either MSG (75 or 150 mg/kg) or NaCl (24 mg/kg, placebo). Plasma glutamate level, pain, pressure pain thresholds and tolerance levels, blood pressure (BP), heart rate and reported adverse effects were assessed for 2 h. No muscle pain or robust changes in mechanical sensitivity were detected, but there was a significant increase in reports of headache and subjectively reported pericranial muscle tenderness after MSG. Systolic BP was elevated in the high MSG session compared with low MSG and placebo. These findings add new information to the concept of MSG headache and craniofacial pain sensitivity.

Viestin otsikko: Re: MSG
ViestiLähetetty: 2011-06-13 21:22:04 
Karppaajan luulisi ymmärtävän miltä tuntuu, kun virallinen taho kieltää ongelman ja itse on löytänyt virallisen tiedon vastaisen syyn ongelmaansa. Mutta silti kun toinen karppi kertoo saavansa oireita glutamaateista, niin toinen väittää vian olevan korvien välissä ja toisaalla kertoo omista "todellisista" ongelmista, eli allergiaoireita yksittäisestä kaurahiutaleesta. Enpä ole kuullut tutkimuksesta, jossa olisi todistettu noin pahaa kaura-allergiaa, mutta yllä mainitussa kaksoissokkotutkimuksessa terveiltä ei-yliherkiltä koehenkilöiltä mitattiin selkeitä oireita msg:stä. Omat oireet ovat todellisia olivatpa ne kuinka absurdeja tahansa, mutta toisten oireet ovat kuviteltuja, vaikka oireyhtymä olisi laajalti tunnettu jo vuosikymmeniä. "Kiva" vertaistukiryhmä teillä karpeilla.

ViestiLähetetty: 2011-06-13 22:47:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hei, älä nimitä "meiksi karpeiksi" Mirkan, (joka jo vuosia on ollut "ignore listallani") mielipiteitä. Ei tietääkseni kukaan muu mitätöi glutamaatista oireita saavia. Itse vältän sitä.

ViestiLähetetty: 2011-06-13 22:53:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lainaa:
Sen verran pisti ärsyttämään rekisteröityneiden käyttäjien keskustelussa glutamaatista oireita saavien oireiden mitätöinti

En mitätöi glutamaatista oireita saavia. Kyseinen rekisteröity käyttäjä, joka näin tekee, on ignore-listallani koska väitteensä ovat niin poskettomia, enkä pidä hänen muitakaan mielipiteitään uskottavina tai lukemisen arvoisina.

ViestiLähetetty: 2011-06-14 10:35:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jos Mirka on ollut vuosia ignore-listallasi, niin kuinka tiedät hänen nykyisen mielipiteensä glutamaattiallergioiden suhteen, kyselee hän ihmeissään..ja täysin tietämättömänä koko keskustelusta jonka kimmokkeena tämä koko avaus on toiminut

ViestiLähetetty: 2011-06-14 10:43:36 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

En ole koskaan enkä missään mitätöinyt tai kiistänyt oireita. Lukekaapa oikeasti mitä kirjoitin.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-06-14 13:16:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tonnikalakeiju kirjoitti:
Jos Mirka on ollut vuosia ignore-listallasi, niin kuinka tiedät hänen nykyisen mielipiteensä glutamaattiallergioiden suhteen, kyselee hän ihmeissään..ja täysin tietämättömänä koko keskustelusta jonka kimmokkeena tämä koko avaus on toiminut

Niitä joskus lainataan.

ViestiLähetetty: 2011-06-14 14:40:53 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi

No juu, jos ei mentäis näin henkilökohtaisuuksiin. Kukin tulee uskollaan autuaaksi myös glutamaatin suhteen ja onnellinen se, ken ei siitä oireita saa. Moni käsittääkseni saa ja ihan turhaahan se on elintarvikkeissa. Älä Jätä jämät nyt masennu, kyllä moni on varmasti asialle avoin. Saaphan sitä mielipiteitään jokainen esittää laidasta laitaan.

Mutta natriumglutamaatista: Periaatteessahan se vaikuttaa olevan luonnollinen aine, sillä se on glutamaattiaminohapon natriumsuola ja glutamaatti on aivojen yleisimpiä välittäjäaineita. Aminohapot toimivat keskushermostossa viestejä välittävinä aineina. Eli periaatteessa luonnollista, mutta kun näiden välittäjäaineiden osalta homman juju onkin siinä, että niiden määrä on tarkkaan säädeltyä aivoissa ja jos niitä on liikaa, se aiheuttaa ongelmia hermosolujen toiminnalle. Glutamaattia ja mm. aspartaamia kutsutaan eksitotoksiineiksi, eli ne ovat hermostoa kiihottavia myrkkyjä ja toimivat vähän vastaavalla tavalla kuin huumeet aktivoiden keskushermostoa ja lisäten hermosolujen toimintaa, mikä ei ole hermosoluille hyväksi. Heikkilän mukaan monissa eläinkokeissa on todistettu, että näiden aineiden takia hermosoluja jopa tuhoutuu ja eksitotoksiinit onkin yhdistetty sellaisiin sairauksiin kuin migreeni, Alzheimerin tauti, ALS ja Parkinsonin tauti.

Periaatteessahan aikuisella ihmisellä aivoverieste suojelee aivoja monilta aineilta, mutta esim. lapsilla aivoverieste on vielä kehittymätön, samoin tietysti sikiöllä. Vanhuksilla sen toiminta taas voi olla heikentynyt. Niinpä lasten ja raskaana olevien tulisi erityisesti välttää glutamaattia ja aspartaamia. Glutamaatin epäillään vaikuttavan insuliinin aineenvaihduntaan.

Glutamaatti on näitä aineita, joita ei luonnollisissa ruoka-aineissa taida juurikaan olla ja ihmetyttäähän se, minkä takia sitä lisäillään ruokiin, kun ei se säilyvyyttäkään paranna ja saa kaiken vain maistumaan samalta. Ei noita aineita ole niin hyvin pystytty tutkimaan, että tiedettäisiin niiden vaikutukset ihmisiin. Itse epäilen, että kyllä lisäaineilla on vahvasti vaikutusta, koska tämä sukupolvi, joka on nyt aikuisuuden kynnyksellä, on elänyt sellaisen lapsuuden, että teollisesti valmistettujen ruokien käyttö tavan talouksissa on heidän aikanaan lisääntynyt verrattuna esim. siihen, mitä se oli silloin kun itse olin lapsi 80-luvulla. Samoin ovat lisääntyneet erilaisista keskittymisen ja tarkkaavaisuuden häiriöistä johtuvat ongelmat kouluissa ja erityisopettajia tarvitaan jatkuvasti lisää juuri näistä syistä eikä niinkään oppimisen vaikeuksien takia. Epäilen, että ravinnolla on iso merkitys näissä asioissa.

Quidquid latine dictum, altum videtur.

ViestiLähetetty: 2011-06-14 15:04:01 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

L-glutamiinihappoa, joka on siis sama aine kuin miksi natriumglutamaatti hajoaa, on aivan erityisen runsaasti äidinmaidossa. Siksi tuntuu oudolta että se olisi lapsille ongelma. Sen lisäksi glutamiinihappoa käytetään terapeuttisesti edistämään lapsen kehittymätöntä ruoansulatusta.

ViestiLähetetty: 2011-06-14 15:16:02 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Englanninkielinen Wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Monosodium_glutamate

ViestiLähetetty: 2011-06-14 17:41:51 
Mirka kirjoitti:
En ole koskaan enkä missään mitätöinyt tai kiistänyt oireita. Lukekaapa oikeasti mitä kirjoitin.

No luinpa oikeasti uudelleen ja tässä yksi esimerkki useista:
pupsis kirjoitti:
Mä olen saanut natriumglutamaatista oireita niin etten tiennyt syöneeni sitä, kun luotin siihen että mulle toimitettu ruoka oli valmistettu ilman sitä.

Mirka kirjoitti:
Kannattaisi ehkä ottaa yhteyttä alan tutkijoihin, jospa saataisiin todennettua viimeinkin edes yksi tapaus?

Toivoisin, että tästä ketjusta jää mieleen, että natriumglutamaatista on julkaistu placebo-kontrolloitu kaksoissokkotutkimus, joka todisti natriumglutamaatin aiheuttavan sekä mitattavissa olevia, että subjektiivisia haittavaikutuksia terveille ei-glutamaattiherkille koehenkilöille. Viimeisten vuosikymmenten aikana lääketiede on "löytänyt" lukuisia sairauksia ja yliherkkyyksiä, jotka ennen diagnosoitiin luulotaudiksi tai psykologiseksi ongelmaksi. Jos toisen raportoimat ongelmat tuntuvat kuvitelluilta, niin kannattaisi ehkä muistella mistä kaikesta ihmeellisestä itse saa oireita ja miltä tuntuu jos muut pitävät oireita kuviteltuina.

ViestiLähetetty: 2011-06-14 18:52:30 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Joo pistä viite. Mää pistän kanssa, vaikka miten monta. Tiedän joitakin yksittäistapauksia, mutta kun katsoo aikuisten oikeesti tutkittujen määrän ja nollatulokset, niin taustalla on esim. ruiskutus suoneen, hoitamaton astma, järjetön määrä ilman ruokaa tyhjään vatsaan tai vuotava veriaivoeste.

Toisekseen, naglun käyttö varsinkin länsimaissa korreloi varsin pitkälle paskaruokaan. Siinä voi olla moni muukin asia pielessä. Oireita en epäile edelleenkään. Yritän vain miettiä todennäköisempiä syitä. Kristallipalloa ei ole kellään.

ViestiLähetetty: 2011-06-14 19:28:13 
Mirka kirjoitti:
Joo pistä viite. Mää pistän kanssa, vaikka miten monta. Tiedän joitakin yksittäistapauksia, mutta kun katsoo aikuisten oikeesti tutkittujen määrän ja nollatulokset, niin taustalla on esim. ruiskutus suoneen, hoitamaton astma, järjetön määrä ilman ruokaa tyhjään vatsaan tai vuotava veriaivoeste.

Toisekseen, naglun käyttö varsinkin länsimaissa korreloi varsin pitkälle paskaruokaan. Siinä voi olla moni muukin asia pielessä. Oireita en epäile edelleenkään. Yritän vain miettiä todennäköisempiä syitä. Kristallipalloa ei ole kellään.

Luulin antaneeni viitteen jo ketjun alussa. Pubmed, hakusanoiksi vaikka: msg headache muscle sensitivity. Tai tästä suoraan http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19438927. Ei yksittäistapauksia, ei paskaruokaa, ei suoneen ruiskutusta, ei tyhjää vatsaa, eikä sairaita koehenkilöitä.

Itse en ymmärrä kuinka henkilö, jolla itsellä on oireita joita suurin osa muista ihmisistä pitää korvien välissä olevana ongelmana, vähättelee muiden oireita. Täytyykö kaikesta olla tieteellinen todiste, ennen kuin voi uskoa toisen kertomaa? Natriumglutamaattiherkkien onneksi natriumglutamaatin haitoista on tieteellistä näyttöä.

ViestiLähetetty: 2011-06-15 06:57:12 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi

Mirka kirjoitti:
L-glutamiinihappoa, joka on siis sama aine kuin miksi natriumglutamaatti hajoaa, on aivan erityisen runsaasti äidinmaidossa. Siksi tuntuu oudolta että se olisi lapsille ongelma. Sen lisäksi glutamiinihappoa käytetään terapeuttisesti edistämään lapsen kehittymätöntä ruoansulatusta.

Aika mielenkiintoista. Ja sit mulle tuli mieleen kanssa myöhemmin eilen, että kun sitä kaiketi käytetään hyvin paljonkin ruoissa tuolla Kauko-Idässä, niin miten niillä ei sitten sikiöt kärsi ja mahtaako siellä olla väestössä keskimääräistä enemmän noita aiemmin mainitsemiani sairauksia... Mutta kuten sanottua, onhan se luonnollinen aine, jota on elimistössä - mutta niinhän ovat insuliini, adrenaliini, kortisoli... ja kyllähän niistäkin on harmia, jos niitä on liikaa? Plus että kyllä minusta luonnollisissa aineissa ja teollisesti tuotetuissa aineissa on monesti eroja siinä, miten ne sitten elimistössä käyttäytyvät ja mitä aiheuttavat.

Mulla on tuttu, joka saa pahat oireet natriumglutamaatista. Itse en huomaa sitä makua, esim. jos ostan meetwurstia, jossa on sitä ja toisaalta taas sellaista, jossa ei ole, niin en huomaa eroa. Jotkuthan sanovat tunnistavansa sen maun heti. Enkä ole vielä ainakaan huomannut saavani mitään oireita, mutta toisaalta, enhän minä saa oireita esim. siitepölyistäkään ja vieressä kaveri niiskuttaa ja silmät vuotaa jatkuvasti. Että ei näitä voi yleistää. Ja voihan silläkin olla vaikutuksensa, että jos Kauko-Idässä on käytetty ainetta jo pitempään, niin ehkä se ei heihin vaikuta samalla tavalla - tai ehkä se ei heidän perinteisesti käyttämiensä ruoka-aineiden kanssa aiheuta sellaisia vaikutuksia kuin se aiheuttaa länsimaisen ruokavalion aineiden kanssa. Onhan ruoka-aineillakin yhteisvaikutuksia.

Mut hyvin kiinnostavaa, mä en tiennyt tuota, mitä esitit. Miten se glutamaatti sitten oikeastaan vaikuttaa siihen ruoansulatukseen?

ViestiLähetetty: 2011-06-15 07:17:39 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi

http://en.wikipedia.org/wiki/Excitotoxicity

Ai niin, oli tuokin mielenkiintoista luettavaa.

ViestiLähetetty: 2011-06-15 07:39:54 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Jätä jämät kirjoitti:
Itse en ymmärrä kuinka henkilö, jolla itsellä on oireita joita suurin osa muista ihmisistä pitää korvien välissä olevana ongelmana, vähättelee muiden oireita. Täytyykö kaikesta olla tieteellinen todiste, ennen kuin voi uskoa toisen kertomaa? Natriumglutamaattiherkkien onneksi natriumglutamaatin haitoista on tieteellistä näyttöä.

Mua ärsyttää kans ihan hirveesti tää toisen oireiden mitätöinti ja hirveä tarve olla aina oikeassa.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2011-06-15 08:57:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kirrimirri kirjoitti:

Mua ärsyttää kans ihan hirveesti tää toisen oireiden mitätöinti ja hirveä tarve olla aina oikeassa.

Mua ärsyttää taas se, että joku tuntee tarvetta oikein avata uuden ketjun kertoakseen ettei tykkää jonkun mielipiteistä. Se että heti salamana löytyy peesaajia tälläiselle en-tykkää en-tykkää linjalle ei ole enää ärsyttävää, vaan säälittävää. Se kertoo myös enemmän heistä itsestään, kuin kirjoituksen kohteesta.

Kannattaa tottua siihen, että maailmaan mahtuu ihmisiä moneksi, eikä kannata heti niin kovasti ärsyyntyä, jos joku on eri mieltä. Mirka on kärkevä, mutta se on hänen tyylinsä. Olen minäkin hänen kanssaan ollut eri mieltä. Mutta silti Mirkan kommentteja on kuitenkin mielenkiintoisempi lukea, kuin monen muun kirjoittajan.

ViestiLähetetty: 2011-06-15 09:14:25 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi

^Vähän niinkuin noinkin. Kyllä mun mielestä pitää sietää vääntöä asiakysymyksissä ilman että vetää siitä aina henkilökohtaisen herneen nenäänsä. Mirkalla on laajasti tietoa eikä hän mun käsittääkseni koskaan ketään henkilöä parjaa, vaan ottaa kantaa nimenomaan asioihin. Kyllä mä ainakin tykkään että joku näitä asioita enemmän miettinyt oikaisee mun käsityksiä, jos olen jotain puutaheinää tullut laittaneeksi, en mä halua että mun takia jäis muille vääriä käsityksiä asioista, jos joku voi ne oikaista - ja samalla opin itsekin uutta.

Mut se on ihan tavallista, että kun kirjoitetaan, niin tällaisista kommenteista voi herkästi joku tehdä tulkintavirheitä ihan sanonnan sävyyn perustuen. Sehän on sähköpostiviestinnässäkin ihan tavallista. Kasvokkain sellaista väärinymmärrystä ei ehkä tulisi, kun näkisi toisen ilmeet ja kuulisi äänensävyn. Ja nämä asiat täällä on tosiaan sitten vielä sellaisia, että näihin liittyy jokaisella henkilökohtaisia kokemuksia ja uskomuksia, varmasti senkin takia välillä möksähdellään sitten. Mutta asiat asioina, ihmiset ihmisinä. Keskustelu keskusteluna.

ViestiLähetetty: 2011-06-15 09:31:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka lipsuu välillä kyllä asialinjasta muutamien henkilöiden suhteen. Mutta siitäkin huolimatta hänellä on enemmän annettavaa tälle palstalle kuin suurimmalla osalla tänne kirjoittajista.

Tälle palstalla kirjoittaa vain kourallinen ihmisiä joiden kirjoituksilla on oikeasti mitään painoarvoa. Mirka on yksi heistä.

ViestiLähetetty: 2011-06-15 09:42:47 
Poissa
voipallo
voipallo

Tonnikalakeiju kirjoitti:
Tälle palstalla kirjoittaa vain kourallinen ihmisiä joiden kirjoituksilla on oikeasti mitään painoarvoa. Mirka on yksi heistä.

Tämä on vertaistukifoorumi jonka kirjoitusten tai kirjoittajien painoarvoa ei tarvitse todistella linkein eikä lainauksin.

Valtahierarkia, itsensä tai toisten muiden yläpuolelle asettaminen ovat tasa-arvoisessa yhteisössä, jossa tarkoitus kuitenkin on auttaa ja tukea toisia karppaajia ja jakaa tietoa muita arvostavasti mielestäni erityisen mautonta.

― Kurt Vonnegut

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 113 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 5 6 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00