Tää nyt taas aiheuttaa varmaan kiihtynyttä keskustelua, mutta ei näitä tutkimuksia salatakaan mielestäni voi.
_______________
Paljon lihaa syövien suolisyöpäriski muita suurempi
Punaisen lihan ja lihajalosteiden syöminen saattaa lisätä paksu- ja peräsuolisyöpien riskiä, todetaan yhdysvaltalaistutkimuksessa. Lihansyönnin ja suolisyöpien yhteys on havaittu aikaisemminkin, mutta yhdysvaltalaisten tutkimus on ensimmäinen, jonka seuranta-aika on yli kymmenen vuotta. Tulosten luotettavuutta lisää myös se, että lihansyöntiä kyseltiin sekä tutkimuksen alussa että lopussa eli vuosina 1982 ja 1992. Tutkimus julkaistiin Yhdysvaltojen lääkäriliiton JAMA-lehdessä ja siihen osallistui lähes 14 900 yhdysvaltalaista. Tutkittavat olivat 50-74-vuotiaita ja heistä 1667:llä todettiin paksu- tai peräsuolisyöpä.
Tutkimuksen mukaan henkilöt, jotka vuosina 1982 ja 1992 söivät runsaasti jalostettuja lihatuotteita kuten makkaroita tai hot dogeja, saivat paksusuolisyövän noin puolitoista kertaa todennäköisemmin kuin lihatuotteita vain vähän syövät. Runsas punaisen lihan syöminen liittyi puolestaan puolitoistakertaiseen peräsuolisyövän riskiin. Paksusuolisyöpään sairastuminen oli jonkin verran epätodennäköisempää, jos henkilö söi runsaasti kalaa tai siipikarjaa, mikä saattaa tosin kertoa vain muiden lihatuotteiden vähemmästä käytöstä.
Tutkimusta JAMA-lehdessä kommentoiva asiantuntija suosittelee runsaasti punaista lihaa ja etenkin jalostettuja lihatuotteita syöviä korvaamaan osan lihasta esimerkiksi kalalla, kanalla tai pähkinöillä ja pavuilla. Näin myös sydän- ja verisuonitautien riski voisi pienentyä.
Uutispalvelu Duodecim
(JAMA 2005;293:172-182)
http://jama.ama-assn.org/cgi/content/abstract/293/2/172
Lähde