karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-25 05:33:01

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 42 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Lihan syönti
ViestiLähetetty: 2005-01-19 12:12:08 
Tää nyt taas aiheuttaa varmaan kiihtynyttä keskustelua, mutta ei näitä tutkimuksia salatakaan mielestäni voi.
_______________
Paljon lihaa syövien suolisyöpäriski muita suurempi

Punaisen lihan ja lihajalosteiden syöminen saattaa lisätä paksu- ja peräsuolisyöpien riskiä, todetaan yhdysvaltalaistutkimuksessa. Lihansyönnin ja suolisyöpien yhteys on havaittu aikaisemminkin, mutta yhdysvaltalaisten tutkimus on ensimmäinen, jonka seuranta-aika on yli kymmenen vuotta. Tulosten luotettavuutta lisää myös se, että lihansyöntiä kyseltiin sekä tutkimuksen alussa että lopussa eli vuosina 1982 ja 1992. Tutkimus julkaistiin Yhdysvaltojen lääkäriliiton JAMA-lehdessä ja siihen osallistui lähes 14 900 yhdysvaltalaista. Tutkittavat olivat 50-74-vuotiaita ja heistä 1667:llä todettiin paksu- tai peräsuolisyöpä.

Tutkimuksen mukaan henkilöt, jotka vuosina 1982 ja 1992 söivät runsaasti jalostettuja lihatuotteita kuten makkaroita tai hot dogeja, saivat paksusuolisyövän noin puolitoista kertaa todennäköisemmin kuin lihatuotteita vain vähän syövät. Runsas punaisen lihan syöminen liittyi puolestaan puolitoistakertaiseen peräsuolisyövän riskiin. Paksusuolisyöpään sairastuminen oli jonkin verran epätodennäköisempää, jos henkilö söi runsaasti kalaa tai siipikarjaa, mikä saattaa tosin kertoa vain muiden lihatuotteiden vähemmästä käytöstä.

Tutkimusta JAMA-lehdessä kommentoiva asiantuntija suosittelee runsaasti punaista lihaa ja etenkin jalostettuja lihatuotteita syöviä korvaamaan osan lihasta esimerkiksi kalalla, kanalla tai pähkinöillä ja pavuilla. Näin myös sydän- ja verisuonitautien riski voisi pienentyä.

Uutispalvelu Duodecim
(JAMA 2005;293:172-182)
http://jama.ama-assn.org/cgi/content/abstract/293/2/172

Lähde


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-19 12:33:28 
Tämä skeptikkopuolen kritiikki taitaa liittyä samaan juttuun (linkki alla)? Saitti josta sen löysin ei muuten ole mikään low-carb-paikka. Siellä oli hyvät kritiikit myös Willett'in limppari-diabetes juttuun. JA siihen perunoiden akryyliamidi-pelotteluun...

http://www.foxnews.com/story/0,2933,144326,00.html

Hivenen lisää vettä myllyyn saa Ahman alkamasta yleisen puolen ketjusta (joka tosin käsittelee muita syöpälajeja).

terv els


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-19 12:43:19 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Eli makkaran ja hampurilaisten syöminen korreloi tupakointiin ja ylipainoon, eli suomeksi alempaan keskiluokkaan, ja kuka tietää myös transrasvan saantiin...

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-19 13:05:10 
Selvitettiinkö siinä tutkimuksessa mitä muuta sen lihan kanssa on syöty? -Kenties ranskalaisia perunoita, hampurilaissämpylöitä, limua ?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihan syönti
ViestiLähetetty: 2005-01-19 16:42:34 
Poissa
paleokarppi
paleokarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-21 07:57:52
Viestit: 721
Lainaa:
Tutkimuksen mukaan henkilöt, jotka vuosina 1982 ja 1992 söivät runsaasti jalostettuja lihatuotteita kuten makkaroita tai hot dogeja, saivat paksusuolisyövän noin puolitoista kertaa todennäköisemmin kuin lihatuotteita vain vähän syövät.


Siis mitä hittiä? Minkä tason tutkijoita nämä on vai ymmärränkö väärin - jalostettuja lihatuotteita (lue: jauhoja, glukoosia, nitriittejä ja transrasvaa jne.) paljon kuluttavilla runsaasti paksusuolen syöpää. Vaikka ei otettaisi MITÄÄN MUITA asiaan vaikuttavia tekijöitä huomioon (elintavat ja muu ruokavalio), niin onko tämä jonkun mielestä jonkin tason uutinen?

Ihminen on biologisesti lihan (ja kaikkien muidenkin ruhonosien) syöjä, ei jauho- ja transsimakkaran mussuttaja. Näyttäkää mulle edes kerran tutkimus, jossa todetaan ihmisten sairastuvan paksusuolen syöpään syötyään runsaasti luonnollisella ravinnolla kasvatettua, käsittelemätöntä punaista lihaa, niin lotkautan korvaani.

Sisälukutaito kunniaan, kiitos.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-19 17:28:27 
Ohan se ihan selekiä juttu, että lihansyönnistä seuraa PIDEMMÄLLÄ TÄHTÄIMELLÄ harmia. Wait and see. Johan lihakasojen sulamisaikakin suolistossa on niin pitkä, että moska ehtii mädätä suolistossa viikkoja. Varsinkin kennolla kanamunia höystettynä... Aiheuttaa ajan kanssa jos jonkinmoista vaivaa, no juu, muunmuassa esim syöpää. "Ai et, kummoon ollu nii ummel"....


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-19 17:34:13 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
LERS kirjoitti:
Ohan se ihan selekiä juttu, että lihansyönnistä seuraa PIDEMMÄLLÄ TÄHTÄIMELLÄ harmia. Wait and see. Johan lihakasojen sulamisaikakin suolistossa on niin pitkä, että moska ehtii mädätä suolistossa viikkoja. Varsinkin kennolla kanamunia höystettynä... Aiheuttaa ajan kanssa jos jonkinmoista vaivaa, no juu, muunmuassa esim syöpää. "Ai et, kummoon ollu nii ummel"....

No niin! Tässä olisi viimein aihetta oikeaksi trolliksi! 8)
Mutta todistahan omat väitteesi, ystävä hyvä!

Tuon ketjun alussa mainitun jutun kokeellisten tulosten mukaan kasvu ei lopulta ollutkaan tilastollisesti merkitsevää. Sen sijaan tärkkelyksen vaikutus eturauhassyöpään on todettu tilastollisesti merkittävässä tutkimuksessa. Ja sokerin vaikutus rintasyöpään...

terv els (tappodieetillä viidettä vuotta. Lihaa tosin vain osa valkuaisesta)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-19 17:51:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-09-07 13:28:58
Viestit: 504
Mjaahas. No tietää mitä odotella. Mä syön lihaa ihan samaan malliin kuin aina ennenkin. Nyt vaan ne lisukkeet on korvattu vihanneksilla, joita en aikasemmin syöny ollenkaan. Kuulen jo Tuonelan kellot. Oi ja voi. Tupakalle pitää mennä...


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-19 17:59:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-09-07 08:16:27
Viestit: 1360
Jos se punanen liha valmistetaan karrelle grillaten kunnon karsinogeenikerroksella höystettynä, niin varmaan saattaa lisätäkkin syöpiä. Sama nitraateilla kyllästetyt lihajalosteet.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihan syönti
ViestiLähetetty: 2011-04-07 16:42:22 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-04-25 00:07:31
Viestit: 421
Todennäköisyys saada paksusuolensyöpä on vain noin 1.5-kertainen niihin verrattuna jotka eivät "lihaa ja jalosteita" syö, joten en stressaisi liikoja. Kyseinen syöpätyyppi ei muutenkaan kuulu niihin yleisimpiin sairauksiin.

Toisekseen, pitää edelleen kysyä, voidaanko vetää johtopäätöksiä vain sen pohjalta, että henkilöt syövät lihaa? Tutkimuksen näyttö siitä, että LIHA ON PAHAA on samaa luokkaa kun puskan rasvaprojektilla = vähennetään tupakan ja suolan käyttöä ja kerrotaan että rasva on paha. Eli siis lihatuotteet voivat sisältää melkein mitä vaan shittiä ja osa lihoista olla hyvinkin haitallisilla karsinogeeneilla kuten natriumglutamaatilla ja vastaavilla höystettyjä (ei, en ole E-foobikko, mutta jos etsitään syöpäkorrelaatiota, ehdotan, että se aloitetaan selvittämällä tunnettujen karsinogeenien osuus koeryhmän ruokavaliosta).

Jos saadaan koeryhmä, joka syö karpaten eläinkunnan tuotteilla eli punaisella lihalla, maitotuotteilla, pähkinöillä, kasviksilla, jne. ja osoitetaan, että tällä ryhmällä räjähtävät syövät sun muut taudit käsiin niin katsotaan asiaa sitten uudestaan. Siihen asti minä syön punaista lihaa ja muita eläintuotteita, sillä hei, kyllähän elämässä saattaa kuolla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re:
ViestiLähetetty: 2011-04-07 17:29:06 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-09-14 12:14:08
Viestit: 166
LERS kirjoitti:
Johan lihakasojen sulamisaikakin suolistossa on niin pitkä, että moska ehtii mädätä suolistossa viikkoja.


Hohhoijakkaa....Liha sulaa ohutsuolessa ruoansulatusentsyymien vaikutuksesta muutamassa tunnissa. Sokerit, tärkkelys ja kuitu(eli kasvikset) sen sijaan hajotetaan elimistölle kelpaavaan muotoon vasta paksussa suolessa bakteerien toimesta. Ja miksi sitä sanottiinkaan kun bakteerit hajottavat jotain? Aivan, mätänemiseksi.

http://www.gnolls.org/1444/does-meat-ro ... egetables/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihan syönti
ViestiLähetetty: 2011-04-07 21:22:35 
Osa proteiineista todellakin etenee paksu- ja peräsuoleen asti. Siellä sitä tosiaan muunmuassa mädätetään.
Mädättämisen lisäksi bakteerit tekevät mm. käyttämistä (fermentaatio), joka on pitkälti eri asia kuin mädättäminen. Jos suolistossa tapahtuu mädättämistä, ovat väärät bakteerit liikkeellä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihan syönti
ViestiLähetetty: 2011-04-07 21:24:48 
Ja kuinka käy jos käyttäjäbakteereilla ei ole hajotettavaa? Mädättäjäbakteerit saavat vallan vallan (tyystin)!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihan syönti
ViestiLähetetty: 2011-04-07 22:14:33 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-09-14 12:14:08
Viestit: 166
käyttelijä kirjoitti:
Osa proteiineista todellakin etenee paksu- ja peräsuoleen asti. Siellä sitä tosiaan muunmuassa mädätetään.


Niinpä niin, mutta vain hyvin pieni osa eikä sekään siellä viikkokausia viivy, tai edes päiviä. Tässä vähän tutkimusta:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2648991

"Proteolytic activity was significantly greater than (P less than 0.001) in small intestinal effluent than in feces (319 +/- 45 and 11 +/- 6 mg of azocasein hydrolyzed per h per g, respectively)."

Joten jos liha mätänisi paksussa suolessa, proteolyysistä toimintaa löytyisi pikkaisen enemmän kuin 3.4%.

Lainaa:
Mädättämisen lisäksi bakteerit tekevät mm. käyttämistä (fermentaatio), joka on pitkälti eri asia kuin mädättäminen. Jos suolistossa tapahtuu mädättämistä, ovat väärät bakteerit liikkeellä.


Mätäneminen ja fermentaatio eivät ole kaksi eri asiaa. Prosessi, jossa bakteerit hajottavat ainetta, sanotaan aina mätänemiseksi. "Decomposition via bacteria = rotting"


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihan syönti
ViestiLähetetty: 2011-04-08 04:38:11 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
käyttelijä kirjoitti:
Osa proteiineista todellakin etenee paksu- ja peräsuoleen asti. Siellä sitä tosiaan muunmuassa mädätetään.
Mädättämisen lisäksi bakteerit tekevät mm. käyttämistä (fermentaatio), joka on pitkälti eri asia kuin mädättäminen. Jos suolistossa tapahtuu mädättämistä, ovat väärät bakteerit liikkeellä.

Haistelepa joskus lähipiirisi karppien, leipäsuomalaisten abtibioottikuurilaisten ja vegejen exit-ohly aromeja, niin aika äkkiä huomannet ikiomalla aistinvaraisellakin tutkinnalla, kenen tai keiden suolistossa niitä ongelmia on :mrgreen:

Mätä ja fermentoitunut kama kun haisevatkin (onneksi) ihan erilaisilta

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihan syönti
ViestiLähetetty: 2011-04-08 08:12:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-09-05 15:38:02
Viestit: 5571
els kirjoitti:

Haistelepa joskus lähipiirisi karppien, leipäsuomalaisten abtibioottikuurilaisten ja vegejen exit-ohly aromeja, niin aika äkkiä huomannet ikiomalla aistinvaraisellakin tutkinnalla, kenen tai keiden suolistossa niitä ongelmia on :mrgreen:



tässäpä onkin kätevä tapa tutustua ihmisiin vaikkapa hississä:
-prööt
-nuuhnuuh, ai sää karppaat! :mrgreen:

kasvit ja ötökätkin harrastaa kemiallista viestintää, miksei mekin.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihan syönti
ViestiLähetetty: 2011-04-08 12:35:31 
Mahaongelmista kärsivät ovat selvä juttu, mutta muut taitavat vaihdella yksilöllisesti. Itselläni antibioottikuuri ei aiheuta mitään hajureaktioita tai kiertelyä, mutta tiedän kyllä joillekin sen olevan ongelma.
Lihansyönti ei tosin taida liittyä syöpään ainoastaan bakteerien lopputuotteiden kautta. Hajusta on paha määrittää syöpäriskiä suuntaan tai toiseen. On taidettu tehdä päätelmiä niinkin päin, että aktiivinen bakteeritoiminta ehkäisee paksu- ja peräsuolisyöpää. Ummetus oli pahempi, tosin kyllähän joillakin liittyy piereskelyä siihenkin. Se on taas ihan eri hajuista kuin kiertävän vatsan tuotokset.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihan syönti
ViestiLähetetty: 2011-04-08 16:05:38 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
^^ ?? Mitäköhän yritit tuossa sanoa??
Sitä ettet tiedä bakteereista, mädästä tai muusta oikein mitään, mutta että liha on pahaa ja sillä hyvä?

Tietenkin bakteerit voivat olla edullisia tai haitallisia, lajista ja paikasta riippuen.
Mutta jos mädättäjistä puhut, niin hajun seuraaminen on takuuvarma keino päästä perille.
Keke ymmärsi :smt049

Oli muuten mahtavaa seurata aikoinaan, mitä tapahtui hoidossamme pari viikkoa viettäneelle koiravanhukselle (R.I.P.), kun sen ruoka vaihdettiin lihaan ja kasviksiin, viljallisten nappuloiden jälkeen. Kahdessa viikossa ei muuttunut vaan sen haju paremmaksi, vaan myöskin askellus monta vuotta nuoremmaksi.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihan syönti
ViestiLähetetty: 2011-04-08 18:19:24 
Eih.. Ei lihan syönti ole huono juttu, oli vaan pakko puuttua väitteeseen, etteikö lihasta etenisi mitään paksusuolen puolelle. No bakteereistakaan en todella paljoa tiedä, mutta sen tiedän, että syöpää ja mistä tahansa yliaktiivisesta bakteerireaktiosta kielivää piereskelyä ei ole yhdistetty toisiinsa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihan syönti
ViestiLähetetty: 2011-04-08 18:57:04 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-09-14 12:14:08
Viestit: 166
käyttelijä kirjoitti:
Eih.. Ei lihan syönti ole huono juttu, oli vaan pakko puuttua väitteeseen, etteikö lihasta etenisi mitään paksusuolen puolelle.


Olisin toki voinut ilmaista asian paremmin, kyllähän lihasta jää tähteet paksuun suoleen sen jälkeen kun suurin osa proteiinista ja rasvasta on ensin imetty talteen. Ja minun oli pakko puuttua vegetaristien(vai oliko tässä tapauksessa pelkkä trolli) iänikuiseen väitteeseen, että liha mätänee suolissa viikkotolkulla. ;)


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 42 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)