|
Ruokitaan nyt sitten vähän trollia:
Markkinatalous - jonka kannattajiksi yleensä kaikki yritykset, myös ravintolat, tunnustautuvat - on sellainen itsesäätelevä systeemi, jossa kysyntä ja tarjonta tasapainottavat toisensa. Kun kysyntä muuttuu, tarjonta sopeutuu siihen. Heti kun yritykset lakkaavat itse kannattamasta markkinataloutta ja suostuvat suurempaan valtiolliseen sääntelyyn liiketoimintansa suhteen, voivat ne myös ruveta nillittämään ja inkuttamaan tuosta markkinatalouden normaalista jutusta: Kysyntä vaihtelee ja tarjonta sopeutuu siihen. Ellei tämä kelpaa, voi aina muuttaa siihen suunnitelmatalousmaahan, joka vielä on olemassa. Pohjois-Koreaan siis.
Siihen miksi ei voi vain jättää ranskalaisia syömättä: Jos maksan koko lautasellisesta, haluan koko lautasellisen tavaraa jota voin myös syödä. Lisäksi jos jätän ne perunat syömättä, on proteiinikomponentin (olipa se sitten pihvi tai kala) kanssa aivan liian vähän rehuja. En minä ainakaan tykkää syödä pelkkää pihviä, kyllä sen kanssa on oltava salaattia ja sitten vaikka höyrytettyjä vihanneksia suht sama määrä mitä olisi ollut perunaa.
Hiilihydraattilastut eivät ole iljettäviä, syön itsekin silloin tällöin perunaa. (Äiti kasvatti violettia blue congoa kesällä, se on namia, mutta pienissä määrin silloin tällöin) Ymmärrä, että suurin osa kansalaisista - niistä jotka syövät mitä vaan - tekevät samalla itselleen siedätyshoitoa niihin ruokiin, joita heidän ei kannattaisi ollenkaan syödä. Niinpä he saavat niistä vain kohtuullisia vaivoja. Kun lakkaa syömästä safkaa jota kroppa ei halua, niin siedätyshoitokin päättyy. Tällöin saa ne oireet jotka kuluukin saada juuri niin voimakkaina kuin kuuluukin saada, jos sitä itselle sopimatonta ruokaa syö. En minä rupea vetämään tomaattia tarjoilijan mieliksi, koska maha menee siitä vesikuralle parissa tunnissa kun kroppa haluaa siitä äkkiä eroon ennenkuin mitään ehtii imeytyä.
Palvelun sujuvuutta haittaa eniten tarjoilija, joka ei ymmärrä ensinnäkään markkinataloutta - kysyntä ja tarjonta toimivat toistensa kanssa - eikä myöskään sitä, että kun on asiakaspalveluammatissa niin asiakkaan toivomuksia pyritään noudattamaan jos vain mahdollista. Tai muuten menettää sen asiakkaan sellaiselle ravintolalle, jossa palvelu on parempaa. Se on myös markkinataloutta: Ne yritykset menestyvät, jotka vastaavat kuluttajien kysyntään siihen sopivalla tarjonnalla.
Ja ei, minä en itse asiassa ole ollenkaan hallitsemattoman markkinatalouden kannattaja. Mutta yritykset (varsinkin pörssissä noteeratut) totisesti ovat ja sen vuoksi on niin naurettavaa että ne valittavat sitten normaaleista kysynnän vaihteluista.
_________________ Lipidaari, laktovoori, lähiruoka
Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin. Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.
|