karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-25 19:01:44

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Soija on myrkkyä!
ViestiLähetetty: 2011-06-19 13:48:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-26 23:04:16
Viestit: 516
Soija on ihmisravinnoksi lähes kelpaamatonta, ainakin tämän kirjoittajan mukaan... http://www.magneettimedia.com/?p=6418.

muoks*

_________________
Karppaamalla -30 kiloa ja vähän ylikin!

Iherb:stä uusille tilaajille 5$ alennus koodilla SUT778


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Soija on myrkkyä!
ViestiLähetetty: 2011-06-19 13:58:15 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Annos tekee myrkyn. Toissakesänä ruotsalainen nainen kuoli juotuaan kolme litraa vettä.

Soijaa olen käyttänyt käytännössä päivittäin noin 25 vuotta, ja käytän edelleen. Kuten suurin osa aasialaisista, varsinkin ne terveimpänä pysyvät.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Soija on myrkkyä!
ViestiLähetetty: 2011-06-19 13:59:47 
Poissa
The Kuningatar
The Kuningatar
Avatar

Liittynyt: 2010-05-30 11:54:35
Viestit: 1085
Joo, ei kuulosta kovin terveelliseltä. Ainoa soija-valmiste jota käytän on gluteeniton soijakastike ja sitäkin vähissä määrin...

_________________
mutinaa...ei mull mitää asiaa oo :mrgreen:
Rakasta itseäsi tänään :smt049
-------------------------------------------------------------------------------------
91kg --> 74kg


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Soija on myrkkyä!
ViestiLähetetty: 2011-06-19 14:08:20 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Kaikki käyttämällä valmistetut soijakastikkeet ovat gluteenittomia. Ruotsissa tutkittu.

(Täyttä skeidaa tuo sivusto tietenkin. Ai oikein happo ja emäs... :lol: )

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Soija on myrkkyä!
ViestiLähetetty: 2011-06-19 14:51:12 
Poissa
The Kuningatar
The Kuningatar
Avatar

Liittynyt: 2010-05-30 11:54:35
Viestit: 1085
No sitten olen kerrankin ostanut oikeaa tuotetta :mrgreen: Ihmetytti ne soijakastikkeet joissa on vehnää ja kaikenmaaliman "makuja" lisättynä..

_________________
mutinaa...ei mull mitää asiaa oo :mrgreen:
Rakasta itseäsi tänään :smt049
-------------------------------------------------------------------------------------
91kg --> 74kg


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Soija on myrkkyä!
ViestiLähetetty: 2011-06-19 15:20:55 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Soija tehdään soijapavuista, vehnästä, vedestä ja suolasta bakteerikäymisellä ja Aspergillus oryzae-jalohomeella fermentoiden useita vuosia. Fermentaatio pilkkoo vehnän proteiinit tunnistamattomaan muotoon, joten sopii myös keliaakikolle. Hyviä merkkejä mm. Kikkoman ja Yamasa.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Soija on myrkkyä!
ViestiLähetetty: 2011-06-19 16:14:19 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 56770
Onneksi en oo koskaan soijatuotteita käyttänyt.

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Soija on myrkkyä!
ViestiLähetetty: 2011-06-19 16:36:23 
Poissa
luontokarppi
luontokarppi

Liittynyt: 2010-09-16 21:34:37
Viestit: 10408
Miksiköhän soijaa edes"pitäisi"käyttää? :shock: Kun muutakin ravintoa on yllinkyllin saatavilla.Tuon jutun perusteella siitä ei ole mitään hyötyä elimistölle,päinvastoin.Tuskin kovin moni eläinkään luonnostaan söisi soijaa.Nyt sitten ihmisen toimesta sellasta sopimatonta ainetta sitten niillekin raukoille syötetään.Ja me raukat syömme sitten näiden eläinten lihaa.Just!

_________________
Ruoalla terveeksi!
LCHF


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Soija on myrkkyä!
ViestiLähetetty: 2011-06-19 17:11:06 
Bloody Mary kirjoitti:
Joo, ei kuulosta kovin terveelliseltä. Ainoa soija-valmiste jota käytän on gluteeniton soijakastike ja sitäkin vähissä määrin...


Ei pidä ottaa kaikkea mitä kaupan nettilehdessä julkaistaan aivan todesta, varsinkin kun lähteenä on vain blogi. Minulla on sinällään hyvin neutraali suhtauminen soijaan, en ole perehtynyt tarpeeksi asiaan muodostaakseni mielipidettä. Tällaisen kirjoituksen perusteella oma suhtautuminen ei silti heilahda puoleen eikä vastaan. Tällaisten linkkaaminenkin palstalle on aivan turhaa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Soija on myrkkyä!
ViestiLähetetty: 2011-06-19 17:27:06 
Poissa
The Kuningatar
The Kuningatar
Avatar

Liittynyt: 2010-05-30 11:54:35
Viestit: 1085
Lisää lähdekritiikkiä kirjoitti:
Bloody Mary kirjoitti:
Joo, ei kuulosta kovin terveelliseltä. Ainoa soija-valmiste jota käytän on gluteeniton soijakastike ja sitäkin vähissä määrin...


Ei pidä ottaa kaikkea mitä kaupan nettilehdessä julkaistaan aivan todesta, varsinkin kun lähteenä on vain blogi. Minulla on sinällään hyvin neutraali suhtauminen soijaan, en ole perehtynyt tarpeeksi asiaan muodostaakseni mielipidettä. Tällaisen kirjoituksen perusteella oma suhtautuminen ei silti heilahda puoleen eikä vastaan. Tällaisten linkkaaminenkin palstalle on aivan turhaa.


No kyseinen kirjoitus ei ainakaan minun soijankäyttööni vaikuta millään lailla...jatkan kuten ennenkin vähäistä soijakastikeen käyttöäni :lol:

_________________
mutinaa...ei mull mitää asiaa oo :mrgreen:
Rakasta itseäsi tänään :smt049
-------------------------------------------------------------------------------------
91kg --> 74kg


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Soija on myrkkyä!
ViestiLähetetty: 2011-06-19 18:23:38 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Tää on taas näitä aiheita, joista Mirka on puolesta ja A.Heikkilä vastaan! :lol: Sama kuin sen naglun kanssa! Heikkilähän muistaakseni varoittelee, että soijalla saa metaboliansa hienosti sekaisin... Soijanviljelijät lobbasivat jenkeissä kookosöljyn markkinoilta, mikä ei varmaan ole omiaan liennyttämään Heikkilän angstia soijaa kohtaan?

Mutta tuosta naglusta tuli mieleen myöhemmin, että kai sitäkin voi tehdä monenlaisesta aineksesta, eikös ne aluksi tehneet jostain vehnästä sitäkin? Ja mietin vaan tuota soijaa samoin, että kyllä kai tyypit Kauko-Idässä noiden tuotteiden perinteisillä alueilla mahdollisesti tekee noita eri aineksista / eri tavalla / käyttävät eri tavalla kuin länsimainen teollisuus? On varsin mahdollista, että se, mitä käytetään harmittomasti tai jopa ihmiselle hyödyllisesti perinteisin keinoin tuotettuna ja käytettynä osoittautuukin teollisesti tuotettuna ja länsimaiseen ruokavalioon yhdistettynä haitalliseksi.

Eikös tästä ole juuri muistutuksena meneillään oleva maitosota - julkisuudessa on alettu keskustella pastöroimattoman maidon laajemmasta myymisestä kuluttajille ja Eviran Husu-Kalliokin otti kantaa asiaan (positiivisesti!). Laajemmin on alettu puhua teollisesti jalostetun maidon olevan mahdollisesti monien länsimaisten elintasosairauksien taustalla. Voi kun se saataisiinkin viimein laajempaan tietoisuuteen ja tulisi tutkimuksia - ja kun saataisiin kunnon maitoa myyntiin!

_________________
Krapulan parantaminen ryypiskelemällä on yhtä tarkkaa puuhaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä...

Quidquid latine dictum, altum videtur.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Soija on myrkkyä!
ViestiLähetetty: 2011-06-19 19:53:47 
Lisää lähdekritiikkiä kirjoitti:
Bloody Mary kirjoitti:
Joo, ei kuulosta kovin terveelliseltä. Ainoa soija-valmiste jota käytän on gluteeniton soijakastike ja sitäkin vähissä määrin...


Ei pidä ottaa kaikkea mitä kaupan nettilehdessä julkaistaan aivan todesta, varsinkin kun lähteenä on vain blogi. Minulla on sinällään hyvin neutraali suhtauminen soijaan, en ole perehtynyt tarpeeksi asiaan muodostaakseni mielipidettä. Tällaisen kirjoituksen perusteella oma suhtautuminen ei silti heilahda puoleen eikä vastaan. Tällaisten linkkaaminenkin palstalle on aivan turhaa.



Monista lähteistä löytyy saman suuntaisia kirjoituksia soijan epäsopivuudesta ravinnoksi. Tämä koko foorumi on turha, jos tällaisia ei tänne saa linkata. Sitä paitsi tämä on taistelutanner.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Soija on myrkkyä!
ViestiLähetetty: 2011-06-19 20:13:32 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Teollinen naglu tehdään maissista tai vehnästä bakteerikäymisellä.

En ole koskaan ymmärtänyt, miksi soijalle pitäisi keksiä muita käyttöjä kuin mitä Aasiassa on kehitty viimeisen parin tuhannen vuoden aikana. Sieltä riittää valinnanvaraa enemmän kuin tarpeeksi. Sama koskee kyllä suunnilleen kaikkia muitakin ruoka-aineita...

Mutta vakavasti, erilaiset pavut ovat kuuluneet jokseenkin kaikkiin perinteisiin ruokavalioihin ympäri maailman. Vasta länsimaat toisen maailmansodan jälkeen ovat ne jotenkin unohtaneet, uskoakseni melkoiseksi vahingokseen. Samat keskeiset ainesosat löytyvät härkäpavusta, joka on ollut todella keskeinen ravintoaine antiikista viime sotiin asti, ja myös Suomen vanhimpia viljelykasveja, jota kovasti yritetään nyt yliopistoissa elvyttää. Ite vaan tykkään enemmän soijasta. Se on miedompi, vähemmän tikkuinen ja vähähiilihydraattisempi.

Ja joo, saahan noita linkittää. Ja on linkitettykin kymmeniä eri kertoja jo. Mulle se on urbaanilegendaa jolla on jenkkilän maatalouspoliittinen tausta, mutta jokainenhan valitsee oman totuutensa.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Soija on myrkkyä!
ViestiLähetetty: 2011-06-19 21:08:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-10 22:52:43
Viestit: 2503
Ootko Mirka yrittänyt tutustua siihen Kaayla Danielin (joka niitä WAPFin soijavastaisia juttuja ajaa) soijakirjaan? Siinähän on joku 1700 lähdeviitettä ja toisaalta säkin oot käsittääkseni lukenut tosi paljon tutkimusta soijajuttuihin liittyen. Ootko sä oikeasti täysin eri mieltä sen/WAPFin kanssa? Ainakin joissain äidinmaidonkorvikejutuissa taidat ollakin samoilla kannoilla sen kaa...

_________________
Valtsun terveysblogi


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Soija on myrkkyä!
ViestiLähetetty: 2011-06-19 23:15:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Itse suhtaudun soijaan samalla lailla kuin viljaan: perinteisillä tavoilla valmistettuna uskon turvalliseksi, muilla tavoin valmistettuna en.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Soija on myrkkyä!
ViestiLähetetty: 2011-06-19 23:29:33 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-08-20 19:57:14
Viestit: 346
Soija taitaa olla ainut papu, josta pidän: tosin joskus harvoin saattaa mennä mung-ituja. Soijakastikkeena, misotahnana ja -lesitiinininä. Erityisesti misoa menee kausittain runsaasti. Tai kyllä hyvä soijakastike on inkiväärin ohella mainio perusmauste. Luomulesitiinijauheen mausta tykkään jostain syystä jopa sinällään ihan hirveästi- sitä menee erityisesti rasvaisiin pirtelöihin emulgaattoriksi.
Tofua ei oo tullut syötyä ehkä vuoteen (purjosuikaleiden, inkiväärin ja soijakastikkeen kanssa viipaloituna maistui joskus pikaruokana).

Seuraavalla kaupunkireissulle taidan listata nattoa, täältei saa ja on pitempään tehny mieli kokeilla.

_________________
höpöttää


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Soija on myrkkyä!
ViestiLähetetty: 2011-06-20 00:02:43 
Poissa
Herkkusuukarppi
Herkkusuukarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-08-05 22:50:49
Viestit: 10793
Lisää lähdekritiikkiä kirjoitti:
Bloody Mary kirjoitti:
Joo, ei kuulosta kovin terveelliseltä. Ainoa soija-valmiste jota käytän on gluteeniton soijakastike ja sitäkin vähissä määrin...


Ei pidä ottaa kaikkea mitä kaupan nettilehdessä julkaistaan aivan todesta, varsinkin kun lähteenä on vain blogi. Minulla on sinällään hyvin neutraali suhtauminen soijaan, en ole perehtynyt tarpeeksi asiaan muodostaakseni mielipidettä. Tällaisen kirjoituksen perusteella oma suhtautuminen ei silti heilahda puoleen eikä vastaan. Tällaisten linkkaaminenkin palstalle on aivan turhaa.

Tämä kyseinen "nettilehti" muuten tulee meille ihan paperiversiona postilaatikkoon.
Ei mitenkään oleellinen asia tässä, mutta tulipahan vaan mieleen :mrgreen: .
Ei mulla muuta :D .


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Soija on myrkkyä!
ViestiLähetetty: 2011-06-20 05:50:46 
Poissa
The Kuningatar
The Kuningatar
Avatar

Liittynyt: 2010-05-30 11:54:35
Viestit: 1085
meli kirjoitti:
Itse suhtaudun soijaan samalla lailla kuin viljaan: perinteisillä tavoilla valmistettuna uskon turvalliseksi, muilla tavoin valmistettuna en.



Tässä on järkee =D>

_________________
mutinaa...ei mull mitää asiaa oo :mrgreen:
Rakasta itseäsi tänään :smt049
-------------------------------------------------------------------------------------
91kg --> 74kg


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Soija on myrkkyä!
ViestiLähetetty: 2011-06-20 09:43:55 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Hyvä rinnastus tosiaan. Soijassa on haitta-aineensa, joista on ilmeistä hyötyä oikein annosteltuna ennenkaikkea syövän torjunnassa. Aasialaisillahan on monia syöpiä murto-osa länsimaisiin verrattuna, ja tekijöitä näyttää olevan ainakin vihreä tee, sienet ja soija. Tuhat vuotta vanhassa kiinalaisessa kasviossa soija hauskasti luetellaan sekä hyötykasvien että myrkkykasvien joukossa. Viivan alle kuitenkin jää, että monessa tutkimuksessa eniten soijaa syöneet aasialaiset ovat kaikkein terveimpiä.

Mutta en minä soijapohjaista vastiketta ehkä käyttäisi. No en kyllä tiedä miten vastike turvallisesti tehtäisiin muutenkaan, mutta alle vuoden ikäiselle en antaisi mitään palkokasveja, koisokasveja (kuten perunaa) tai viljaa noin lähtökohtaisesti.

Kidneypapu on kanssa aivan ihana. Ja idätetyt kahviherneet. Ja baked beans... auu tulee nälkä!

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Soija on myrkkyä!
ViestiLähetetty: 2011-06-20 09:52:52 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Hummus al tahina [-o<

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)