Epätietoinen kirjoitti:
Katsoin A-Talkin 27.10.2011. Minua jäi vaivaamaan väite, että karppauksesta tulee hyvä olo. Millainen hyvä olo purkautuu netissä ja erityisesti täällä karppausfoorumilla agressioina tutkijoita, thl:ää ja niitä vastaan, jotka eivät karppaa? (Ihminen, jolla on hyvä olo ei yleensä käy toisten kimppuun sen enempää fyysisesti kuin sanallisestikaan.) Voidaanko tämän perusteella epäillä, että vähähiilihydraattinen ruokavalio saattaa aiheuttaa joissakin tapuksissa hyvän olon lisäksi myös aggressioita?
Mikä on karppaajien käsitys asiasta. Ja haluan nyt mielipiteitä ihmisiltä, jotka ovat olleet tällä foorumilla äänekkäästi ja ilkein sanakääntein haukkumassa mm. Puskaa ja Uusitupaa? Kumman te olette karppauksesta saaneet: hyvän vai aggressiivisen olon?
Hyvän ja rauhallisen olon. Minua harmittaa, että Puska, Fogelholm, Uusitupa ja muut Strandbergit, jotka ovat siellä pääkallopaikalla vastaamassa niistä käsityksistä ja ohjeistuksista, joilla suomalaisia opastetaan terveelliseen elämään,
käyttävät valtaansa väärin. Me olemme omassa elämässämme,
empiiriseen kokemukseen perustuen todenneet virallisen ruokaohjeen itsellemme epäterveelliseksi. Olemme sairastuneet siitä monin eri tavoin. Me tiedämme, että on lääkäreitä ja tutkijoita, ja paljon tutkimustuloksia, joissa ruokavaliomme todetaan hyväksi ja terveelliseksi. Toinen voi virallisella suosituksella hyvin, eikä siinä mitään, me olemme yksilöitä.
Se mikä meitä (tai ainakin minua) eniten harmittaa, on, että Suomessa on valtava lihavuus- ja diabetesepidemia, eikä meidän omaa kokemustamme, eikä tätä kokemusta
puoltavia tieteellisiä tutkimustuloksia oteta vakavasti. Meidät leimataan näiden ylintä ravitsemusohjeistusvaltaa käyttävien viranomaisten ja asiantuntijoiden (joiden palkan ME maksamme) taholta uskovaisiksi, hörhöiksi, hitaiksi, uusymmärtämättömiksi ja ties miksi. Kuka siis on aggressiivinen?
Jos tämä kriittisyys tulkitaan aggressiivisuudeksi, niin vika on kyllä ihan siellä tulkitsijan päässä. Me haluamme, että kaikilla meidän kanssa samanlaiset geenit omaavilla (vilja+hiilihydraatit eivät käy) suomalaisilla olisi pääsy terveelliseen ja ihmisarvoiseen elämään tämän ruokavalion kautta. Lihavuus- ja diabetestilastoista päätellen se luku ei ole ihan pieni.
Minun puolestani niitä nykyisiä ruokavalio-ohjeita ei tarvitse muuttaa, kunhan esim. diabeetikot saavat asiallista ohjeistusta vhh:sta, kuten Ruotsissa laki velvoittaa.
Täytyy olla vaihtoehtoja. Kuten Uusitupa itsekin sanoo, yksi ruokavalio ei sovi kaikille. Ei sovi se virallinen ohjeistuskaan. Nyt siellä tiedon portilla näyttää meidän näkökulmastamme olevan valtaansa väärin käyttäviä ihmisiä, joille on tärkeämpää oman auktoriteetin ja arvovallan säilyttäminen, kuin ihmisten terveys.
Minä en hauku ilkeästi. Tämä on minun rauhallisessa mielentilassa kirjoittamani näkemys tästä asiasta. Voin olla sarkastinen ja viljellä mustaa ja huonoa huumoria täällä vertaistukipalstalla, en riehu ympäri nettiä tai iltapäivälehtiä huutelemassa, että virallisterveellinen ruokavalio ja leipä tappaa. Huumori on kuitenkin vain selviytymiskeino siitä turhautumisesta, jota meillä monilla on tätä virheellistä ja puutteellista ravintovalistusta vuosikausia seuratessamme. Tietoa olisi, mutta sitä ei haluta jakaa. Kasvatusalan ihmisenä se on mielestäni niin epäeettistä ja ihmisarvoa halveksuvaa kuin olla ja voi.