karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-18 23:22:47

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 158 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 58 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-10-31 09:55:35 
Kuluttajat käyvät kaupan sokerihyllyllä innokkaasti. Karppausliike eli hiilihydraattien välttely ruokavaliossa ei näy makean ostamisessa, sillä vähittäiskauppa myy sokeria jopa aiempaa enemmän.

— En pysty sanomaan, että karppausilmiö näkyisi myynnissä, sanoo Suomen sokerin toimitusjohtaja Päivi Paakkarinen.

Kokonaisuudessaan sokerin kysyntä on lievässä laskussa. Kyse on kuitenkin karppausbuumia pidemmän ajan trendistä. Suomen sokerissa lasku kohdistuu myyntiin teollisuudelle.

Karppaajien innostus ei erotu myöskään pastahyllyllä. Sekä Raisio että Myllyn paras kertovat myynnin pysyneen vähintään entisenlaisena.

Sen sijaan makutottumuksiin hiilihydraattikeskustelu saattaa vaikuttaa. Pastantekijät kertovat tumman ja perinteistä pastaa runsaskuituisemman täysjyväpastan myyvän jopa aiempaa paremmin.

ViestiLähetetty: 2011-10-31 10:07:23 
Poissa
luontokarppi
luontokarppi

Itse en juurikaan käyttänyt puhdasta sokeria ennenkään.Pussi sai kovettua kaapissa parikin vuotta.Pastatkaan ei erityisemmin kuuluneet ruokavaliooni.Makaroonilaatikkoa joskus,mutta en ole varsinaista "pastasukupolvea".Mulla se oli lähinnä leipä joka on nyt jäänyt pois.
Uskoisin,että sokeria tosiaan kuluu enemmän koska sitä tungetaan kaikkeen mahdolliseen teolliseen tuotteeseen.Kun on saatu tuotteet rasvattomiksi niin maku-ja aromiaineilla ja sokerilla korvataan se poistettu rasva.Kun katsoo vaikka maustetun jogurttipurkin kyljestä miten paljon siinä on hiilihydraattia verrattuna vaikka maustamattomaan niin ymmärtää mihin sitä sokeria kuluu.Näiden tuotteiden myynti lienee suurta nykypäivänä.

ViestiLähetetty: 2011-10-31 10:10:09 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Tuskin sokeria. Harva aikuinen kai syö karkkia muutenkaan, ainakaan itse en ole syönyt sen koommin kun vuonna 1979 täytin 15 ja katsoin että karkki kuuluu kakaroille eikä neiti-ihmisille. Lasten karkinsyöntiä lisännee kuitenkin perheiden vähäinen ruoanlaitto ja kouluruoan säästötoimet yhdessä lisääntyneiden taskurahojen kanssa. Jostakin se energia on revittävä, ja mikä olisikaan houkuttelevampaa ja myymälöiden hyllysijoittelulla tehokkaammin markkinoitua.

Pasta taas on ylivoimaisesti edullisimpia keinoja täyttää vatsa ilman suurta insuliinipiikkiä, joten nykyinen työttömyys lisää varmasti sen kysyntää kaikilla muilla paitsi keliaakikoilla. Ja ihan hyvällä syyllä. Kymmenen opiskeluvuottani elin pastalla aina kun en tehnyt kiinalaista. No, tänään olen keliaakikko. Että se pastasta, minun pastani on syöty.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-10-31 10:18:08 
Poissa
kirjastokarppi
kirjastokarppi

Miksi pitäisi syödä SALAA yhtään mitään? :smt017

Karppilan päiväkirja: Antakaa aikaa haaveilla ja ajatella hiljaa

VHH-blogi: http://voimanala.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-10-31 10:20:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Salaa? Nääh, ihan julkisesti. (No okei en nyt voi tällä hetkellä sanoa varsinaisesti edes karppaavani...) Kyllä meillä jonkun verran sokeria edelleen kuluu ja makaronia läytyy kaapista. Tummaa spagettia ja perus-sarvia ainakin. Joskus syön kun ei ole keliakiaa ja maistuuhan se. Mutta määrä on erittäin vähäinen. Niin että jos sokerinkulutus on runsasta kansallisesti, niin ei ole miusta kiinni.

ViestiLähetetty: 2011-10-31 10:21:07 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Jos on jakomielitauti, voi yrittää huijata itseään? Tai siis, sitä toista? :D

ViestiLähetetty: 2011-10-31 10:25:08 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Kyllä meilläkin on ostettu se tämänvuotinen kilo sokeria ihan piilottelematta, ja siitä jo suuri osa käytettykin :)

Pastan kanssa tilanne on huonompi. Kaapissa on avaamaton makaroonipussi, mutta pitäisi ehkä tarkistaa parasta ennen päiväyksestä, montako vuotta sitten se on ostettu. Ei ainakaan tänä vuonna eikä todennäköisesti viime vuonnakaan.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2011-10-31 10:38:53 
Poissa
luontokarppi
luontokarppi

Mirka kirjoitti:
Harva aikuinen kai syö karkkia muutenkaan
Millähän pallolla mahdat elellä? :lol:.Kyllä edullista ruokaa voi ja saa tehtyä ilman viljaakin.Mun mielestä spagetit ja muuta pastat on lähinnä"laiskojen" ihmisten ruokaa jotka viihtyvät sokerikoukussaan pastan muodossa,piikkejä tai ei :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2011-10-31 10:39:57 
Poissa
Karpihko
Karpihko

ei niinkään pastaa tai sokeria.

Mutta olen hurahtanut intialaisiin (aasialaisiin) ruokiin (pähkinä kormaa, tom kha keittoa jne jne...) ja niiden kanssa olen keitellyt aivan ihanaa pitkäjyvä-luomu riisiä, tom khaniin laitan puoli/kokonainen levyn vehnänuudelia.

Mutta en mä mitenkään salaa osta riisiä tai nuudelia, ja jos noin 7 ihmiselle esim. tekee keittoa ja siihen laittaa yhden levyn nuudelia, ei siitä hiilarit kovasti nouse.

ViestiLähetetty: 2011-10-31 10:54:24 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Käsin tehty pasta kuusi tuntia haudutetun ragun kanssa laiskojen ruokaa? :roll: Mitähän teillä mahtaa se ahkera ruoka sitten olla? Tavallisesta karppisapuskasta selviän yleensä korkeintaan kymmenen minuutin valmisteluilla.

ViestiLähetetty: 2011-10-31 11:02:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ja vaikka pastan keittää alle 10 minuutissa niin se pääasia eli vaikkapa perussetti eli tomaattinen jauhelihakastike, jos tekee alusta pitäen niin pari tuntia menee joka tapauksessa.

ViestiLähetetty: 2011-10-31 11:06:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Itse syön sokerini aika avoimesti. Eilenkin söin omenan.

ViestiLähetetty: 2011-10-31 11:13:38 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Viimekesänä ostin pussillisen sokeria, kun entinen loppui. Veikkaan että sama pussi on kaapissa vajenneena ensikesänäkin. Mutta uuden ostan sit varmaan sitä seuraavana kesänä. Vajenee se hitaasti, mutta varmasti. Pastaa ostan kun lapsenlapset käy, enhän missään norsunluutornissa asu niinko noi viisaat professorit. Ite pystyn pieniä määriä sokeria käyttämään, tärkkelys on mulle se pahempi pahis. Mutta mulla sokeri tulee useimmiten %-suklaassa.

ViestiLähetetty: 2011-10-31 11:31:33 
Poissa
luontokarppi
luontokarppi

Mirka kirjoitti:
Käsin tehty pasta kuusi tuntia haudutetun ragun kanssa laiskojen ruokaa?
Ja kuinkakahan moni pastansyöjä näin toimii? :wink:
piparimuru kirjoitti:
perussetti eli tomaattinen jauhelihakastike, jos tekee alusta pitäen niin pari tuntia menee joka tapauksessa.
Oho,meillä on kyllä ihan eri reseptit :lol: Jos ensin väsää soosin,jauhelihan ja sipulin ruskitus ja tölkki tomaattimurskaa päälle ja kiehumaan niin kyllä se on valmista samassa ajassa kuin JOS keittää VALMISpastaa.Kuinka ihmeessä siihen saa kulumaan kaksi tuntia? :smt017

ViestiLähetetty: 2011-10-31 16:24:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

en oo muuten koskaan ostanu sokeria, enkä osta.

en leivo eikä kahvissa mee. :smt102 pitäskö tehä kiljua?

ViestiLähetetty: 2011-10-31 16:32:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^Tee viiniä, parempi hyötysuhde.

En ole ollut karkkiriippuvainen, satunnaisesti jokusen namin otin ennen. En tykkää leipoa. En tykänny ennenkää. Ei mun karppaaminen näy varmaan mitenkään sokeritilastoissa.

Kuva

ViestiLähetetty: 2011-10-31 16:39:14 
Poissa
Aurinkoinen
Aurinkoinen

oletko salasyöjä? kirjoitti:
Kuluttajat käyvät kaupan sokerihyllyllä innokkaasti. Karppausliike eli hiilihydraattien välttely ruokavaliossa ei näy makean ostamisessa, sillä vähittäiskauppa myy sokeria jopa aiempaa enemmän.

Sen sijaan makutottumuksiin hiilihydraattikeskustelu saattaa vaikuttaa. Pastantekijät kertovat tumman ja perinteistä pastaa runsaskuituisemman täysjyväpastan myyvän jopa aiempaa paremmin.

Kai se nyt sokerin kulutus näkyy tähän vuodenaikaan kun ihmiset vääntää sadoistaan hilloa, kurpitsahillonkin kerkeää vielä tehdä,
jos haluaa, kun säilyy vaikka talven yli, eli voi jatkua sokeribuumi ihan yli joulun, karppaajia siitä porukasta tuskin kuitenkaan löytyy.
Mulla on yks puolikas pussi ruokosokeria kaapissa, ei haittaa kun säilyy oivallisesti, voin vaikka tehdä siitä jotain, toisille.
Kuiva-ainekaapista ei löydy minkään sortin jauhoa, mutta tattarijauhoa ostan huomenna, kun sain hyvän leipäreseptin,
ryynit sun muut annoin miniälle siivottuani kaapit, tuo sitten tullessaan jos heidän perhe haluaa tärkkelystä tarjolle.

ViestiLähetetty: 2011-10-31 16:42:56 
Eipä tarvitse salaa syödä kun en ole itseltäni mitään kieltänyt. Syön,mitä haluan. :lol:

ViestiLähetetty: 2011-10-31 16:45:29 
Poissa
Kätevä emäntä
Kätevä emäntä

On meille sokeria ostettu, paljonkin. Viime kesänäkin kymmenen kiloa. Ja iso osa siitä on jo juotu. Kotiviiniä nimittäin tehtiin, kuivaa, omista ja pakastimensiivousmarjoista.

Muuten en sokeria juuri mihinkään tarvitse. Likka leipoo itselleen ja isännälle. Vieraat laittaa kahvinsa sekaan. Siinä se. Pastaa en syö, ei masu kestä.

ViestiLähetetty: 2011-10-31 16:52:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä ostin viimeksi kolme kiloa sokeria kertalinttuulla, taisi olla kesäkuussa. Kohta kaikki on käytetty. Kohta ostetaan siis lissää. Ei tuosta kilomäärästä riittänyt edes keken kiljuun saati sitten Sussoon tai adiran viiniin...! Tosin en mä sitä sokeria ole popsinut vaan ihan joku/jotkut muut.
voivoi kirjoitti:
Mirka kirjoitti:
Harva aikuinen kai syö karkkia muutenkaan
Millähän pallolla mahdat elellä? :lol: :mrgreen:
Komps. Ei tarvitse kovinkaan paljoa kyttäillä ihan aikuisten ihmisten (ööö : n. yli 18 vee?) ostoskoreja tai kuhinaa (irto)karkkihyllylyjen lomassa. Ja nythän on jo joulukarkkihyllytkin kehissä...! :roll:
Niin ja lisäksi kaapissa on aina pastaa, riisiä ja jauhoja. Ja ostan niitä mutta ei se tarkoita sitä, että mä syön niitä itse. En siis edes salaa. Jos syön niin syön ihan reippain mielin ja rinnat rottingilla kun siltä tuntuu. Piste.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 158 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 58 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00