IP lehdet kirkuu; karppaus aiheuttaa sitä ja tätä, karppaus on vaikeaa noudattaa, karppaus nopeuttaa ilmastonmuutosta, unohda karppaus, syö superruokaa jne. jne.
Totuus on se, että kolmannes (ihan hatusta vedetty) ihmisistä ei pysty noudattamaan mitään ruokavaliota tai eivät yksinkertaisesti välitä mitä ja miten syövät. Mättöä harrastavilla voi olla mitä ihmeellisempiä ruokailutottumuksia, tapoja ja mielitekoja. Muistaakseni omituisten otusten maassa USA:ssa on Mätön kaltaisia löyhiä ruokavalioita, jossa kuunnella sisuskalujen ja aivojen mielihyväosaston ääntä ja syödään mitä kulloinkin mieli tekee

.
Sitten on näitä mättäjiä joille gastronomiset ruokakoukerot on kauhistus ja kaikenlaisessa ruoanlaitossa menee liikaa aikaa. He syövät kaiken paketeista ja tietysti kylmänä, lämmittämisessä menee liikaa aikaa tai siitä on liikaa vaivaa. Sitten ovat extreme-ihmiset, jotka joutuvat syömään vaikka mitä ja missä selvitäkseen yleensä hengissä. Tunnettu bisnespersoona , Hjallis Harkimo kertoi yksinpurjehduksellaan syöneensä usein ruuvimeisselillä nautasikaa suoraan purkista, koska merenkäynti esti kaikenlaisen muun ruoankanssa puuhastelun.
Mättöön kuuluu kummalliset ihmiset, joilla joko ei ole makuaistia tai se on täysin sekaisin, toki jotkut voivat sotkea ruoat sekaisin ihan piruuttaan. Tarina kertoo kotipitäjässäni olleesta maatyömiestä (rengistä) joka kauhistutti väkeä sekoittamalla läskisoosit ja mustikkasopat sekaisin. Minulla oli työkaveri joka söi tuoretta pullaa ja silliä täysin normaalisti. Kaverini oli muutenkin varsinainen loppasuu, hän voitti oluenjuontikilpailussa kahdesti edesmenneen Jarmo Porolan, joka piti itseään Suomen kovimpana olutimurina.
