karppaus.infon arkistoitu foorumi
https://karppi.ninja/forum/

Ruokailua nimellä, MÄTTÖ.
https://karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=4&t=59079
Sivu 1/2

Julkaisija:  -nemo- [ 2011-11-17 17:50:51 ]
Viestin otsikko:  Ruokailua nimellä, MÄTTÖ.

IP lehdet kirkuu; karppaus aiheuttaa sitä ja tätä, karppaus on vaikeaa noudattaa, karppaus nopeuttaa ilmastonmuutosta, unohda karppaus, syö superruokaa jne. jne.
Totuus on se, että kolmannes (ihan hatusta vedetty) ihmisistä ei pysty noudattamaan mitään ruokavaliota tai eivät yksinkertaisesti välitä mitä ja miten syövät. Mättöä harrastavilla voi olla mitä ihmeellisempiä ruokailutottumuksia, tapoja ja mielitekoja. Muistaakseni omituisten otusten maassa USA:ssa on Mätön kaltaisia löyhiä ruokavalioita, jossa kuunnella sisuskalujen ja aivojen mielihyväosaston ääntä ja syödään mitä kulloinkin mieli tekee :lol: .

Sitten on näitä mättäjiä joille gastronomiset ruokakoukerot on kauhistus ja kaikenlaisessa ruoanlaitossa menee liikaa aikaa. He syövät kaiken paketeista ja tietysti kylmänä, lämmittämisessä menee liikaa aikaa tai siitä on liikaa vaivaa. Sitten ovat extreme-ihmiset, jotka joutuvat syömään vaikka mitä ja missä selvitäkseen yleensä hengissä. Tunnettu bisnespersoona , Hjallis Harkimo kertoi yksinpurjehduksellaan syöneensä usein ruuvimeisselillä nautasikaa suoraan purkista, koska merenkäynti esti kaikenlaisen muun ruoankanssa puuhastelun. :smt107

Mättöön kuuluu kummalliset ihmiset, joilla joko ei ole makuaistia tai se on täysin sekaisin, toki jotkut voivat sotkea ruoat sekaisin ihan piruuttaan. Tarina kertoo kotipitäjässäni olleesta maatyömiestä (rengistä) joka kauhistutti väkeä sekoittamalla läskisoosit ja mustikkasopat sekaisin. Minulla oli työkaveri joka söi tuoretta pullaa ja silliä täysin normaalisti. Kaverini oli muutenkin varsinainen loppasuu, hän voitti oluenjuontikilpailussa kahdesti edesmenneen Jarmo Porolan, joka piti itseään Suomen kovimpana olutimurina. :sick:

Julkaisija:  elliskä [ 2011-11-17 20:20:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruokailua nimellä, MÄTTÖ.

Toisaalta taas karppeihin ja heidän syömisiinsä on liitetty verbi mättää....'mättää voita' , 'mättää lihaa'.
Onko mättö hallitsematonta syöntiä/ ahmimista? :shock: :shock:
kyselee kiinnostunut

Julkaisija:  -nemo- [ 2011-11-17 21:34:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruokailua nimellä, MÄTTÖ.

elliskä kirjoitti:
Toisaalta taas karppeihin ja heidän syömisiinsä on liitetty verbi mättää....'mättää voita' , 'mättää lihaa'.
Onko mättö hallitsematonta syöntiä/ ahmimista? :shock: :shock:
kyselee kiinnostunut

Periaatteessa se voi olla rajatonta syöntiä, no sehän on jo sitten bulimiaa.
Mättö voi olla ikään kun ihmisen tankkaus, vailla sen kummempia rituaaleja.
Ihan oikeesti on aikuisia ihmisiä jotka eivät välitä mitä syövät, pää asian on että ruokaa on ja sen voi äkkiä mättää sisuksiinsa.

Julkaisija:  Vieras [ 2011-11-18 10:47:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruokailua nimellä, MÄTTÖ.

-nemo- kirjoitti:
elliskä kirjoitti:
Toisaalta taas karppeihin ja heidän syömisiinsä on liitetty verbi mättää....'mättää voita' , 'mättää lihaa'.
Onko mättö hallitsematonta syöntiä/ ahmimista? :shock: :shock:
kyselee kiinnostunut

Periaatteessa se voi olla rajatonta syöntiä, no sehän on jo sitten bulimiaa.
Mättö voi olla ikään kun ihmisen tankkaus, vailla sen kummempia rituaaleja.
Ihan oikeesti on aikuisia ihmisiä jotka eivät välitä mitä syövät, pää asian on että ruokaa on ja sen voi äkkiä mättää sisuksiinsa.


Oikeastaan jos suomalaisista puhutaan niin valtaosa ihmisistä taitaa mättää ruokaa naamariin ajatuksella maha täyteen ja äkkiä, keinolla millä hyvänsä. Jotain mäkkäri tai jenkkivaikutteita tuollainen hosuminen? Mua mietityttää ihmiset jotka ajaa autolla aamuruuhkassa kahvimuki kädessä. Voiko oikeesti olla noin kiire jonnekin? Ei voi juoda kotona tai työpaikalla vaan just siellä autossa? Vai onko kyse trendistä? Mene ja tiedä.

Julkaisija:  jukkasil [ 2011-11-18 11:50:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruokailua nimellä, MÄTTÖ.

Tulee mieleen yksi vanha työkaveri (nuori diplomi ins. mies), joka oli sitä mieltä, ettei ruuan tarvitse miltään maistua. Hänen mielestään pääasia oli, että ruoka ei saa maksaa paljon ja se on pelkästään tankkausta varten (sälli oli kova suunnistamaan). Tämä näkyikin sitten töissä siten, että hän osti n. 100 kpl lidlin jotain iskukuumennettua (säilyi huoneenlämpöisessä tilassa vuosia) mikromössöä työhuoneensa nurkkaan ja joka päivä hän tuli tällainen purkki kainalossaan ruokahuoneeseen. Hän ihmetteli melkein joka päivä minun ruokiani (oikeista aineksista itsetehtyä ruokaa ennen meikäläisen vhh-aikaa) ääneen, koska hän ei voinut ymmärtää, mitä järkeä on tehdä ruokaa kotona kun voi syödä halpoja valmiita eineksiä ja varsinkin samaa joka päivä. Ensin tämä selitys nauratti, sitten itketti ja lopuksi vain vitutti, kun joka päivä selitti samaa kaikille ruokahuoneessa ruokailleille. Toimiston naiset rupesivat häntä asiasta ihan kiusaamaankin jossain vaiheessa, koska hänen lämmittämänsä tökötti haisi ihan kissan purkkiruualle. Kaveri oli kyllä muutenkin vähän outo kaikissa toimissaan.

Julkaisija:  moi [ 2011-11-18 13:13:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruokailua nimellä, MÄTTÖ.

Jostain joskus muistan lukeneeni tutkimuksesta, akateemiset ovat yllättävän välinpitämättömiä syömistensä suhteen. Taisi olla jenkkitutkimus. Eipä ole pahemmin viime aikoina tullut pyörittyä akateemisissa piireissä, ei ole omakohtaisia havaintoja.

Mättö kuvastaa omiakin syömisiä aikoinaan, duunipäivän päälle puolitoista kiloa sapuskaa ja päikkärit päälle. Samoin teininä yläasteella, viidentoista sentin pino paahtoleipiä ja puoli litraa maitoa kotiin päästyä. Sipsejä jättipussi, kokista litra jne.

Julkaisija:  -nemo- [ 2011-11-18 17:06:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruokailua nimellä, MÄTTÖ.

Erottaisin mätöstä raskaantyöntekijät, joilla energiaa kuuluu aivan järjettömästi verrattuna henkisentyön telkijään.
Nuoruusvuosina kotona pientilalla, tehtiin suurin osa töistä ihmisvoimin. Siinä oli kokonaiskulutus luokkaa 5000..8000 kcal/vrk riippuen miehen painosta ja työtehtävistä. Siinä mätettiin soosia ja perunaa pari kukkupäistä lautasellista, leipää, voita, maitoa tai piimää. Meillä oli aina jälkiruokaa, yleensä puuroa ja marjasoppaa, parilautasellista meni että heilahti ennen kun pääsi pöydästä, siis määrällisesti todellista mättöä. Mitään eineksiä tms. ei tunnettu, joten ruoka-aineet oli pääosin talon itsensä tuottamia, aitoja ja puhtaita.

Julkaisija:  -nemo- [ 2011-11-18 17:19:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruokailua nimellä, MÄTTÖ.

Lainaa:
Oikeastaan jos suomalaisista puhutaan niin valtaosa ihmisistä taitaa mättää ruokaa naamariin ajatuksella maha täyteen ja äkkiä, keinolla millä hyvänsä. Jotain mäkkäri tai jenkkivaikutteita tuollainen hosuminen? Mua mietityttää ihmiset jotka ajaa autolla aamuruuhkassa kahvimuki kädessä. Voiko oikeesti olla noin kiire jonnekin? Ei voi juoda kotona tai työpaikalla vaan just siellä autossa? Vai onko kyse trendistä? Mene ja tiedä.

Tuo on jotenkin tuttua, jenkithän vetää pahvimukit kourissa ja kyrsä kainalossa, sieltä se tulee. Oluen ystävänä ja olutkulttuurin vaalijana minua huvitta/ärsyttää jenkki- ja aussi- tapa juoda olut pullosta kapakassa..odotan koska jenkit vetää pullosta viiniä ruoka-ravintolassa. Se on niin sporttista ja nuorekasta syödä ja mennä, eat and go eivät vielä ole opetelleet paskomaan kävellessään kuten lehmät ja hevoset. :lol:

Julkaisija:  1eija [ 2011-11-18 22:34:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruokailua nimellä, MÄTTÖ.

Toisaalta voi olla vaikeaa harrastaa MÄTTÖÄ vhh-eväillä? Ei ainakaan mulla onnistu :)
Se lienee yksi tämän syömistavan vahvuuksista. Kun syöt hyvin ja olet kylläinen, ei tule mättämishaluja. Vai?

Julkaisija:  KoloradoKarppi [ 2011-11-20 05:18:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruokailua nimellä, MÄTTÖ.

-nemo- kirjoitti:
Lainaa:
Oikeastaan jos suomalaisista puhutaan niin valtaosa ihmisistä taitaa mättää ruokaa naamariin ajatuksella maha täyteen ja äkkiä, keinolla millä hyvänsä. Jotain mäkkäri tai jenkkivaikutteita tuollainen hosuminen? Mua mietityttää ihmiset jotka ajaa autolla aamuruuhkassa kahvimuki kädessä. Voiko oikeesti olla noin kiire jonnekin? Ei voi juoda kotona tai työpaikalla vaan just siellä autossa? Vai onko kyse trendistä? Mene ja tiedä.

Tuo on jotenkin tuttua, jenkithän vetää pahvimukit kourissa ja kyrsä kainalossa, sieltä se tulee. Oluen ystävänä ja olutkulttuurin vaalijana minua huvitta/ärsyttää jenkki- ja aussi- tapa juoda olut pullosta kapakassa..odotan koska jenkit vetää pullosta viiniä ruoka-ravintolassa. Se on niin sporttista ja nuorekasta syödä ja mennä, eat and go eivät vielä ole opetelleet paskomaan kävellessään kuten lehmät ja hevoset. :lol:


En tieda itkisko vai nauraisko kun lukee naita "jenkki" yleistyksia :lol: :roll: Taidan paatya myotahapeaan . Millos viimeks kavit kattomassa mita me taalla ollaan taas keksitty? Kaikki. :lol: Ainiin, tuleehan tata "jenkkilaa" ihan suorana lahetyksena telkkaristakin.

Minusta on mukavaa juoda kahvia tai nyttemmin teeta autossa. Matkoihin menee vahintaan 1.5 tuntia / tyopaiva, niin siina jo ehtii kaikenlaista.

Julkaisija:  solekil [ 2011-11-20 06:19:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruokailua nimellä, MÄTTÖ.

Mulle mättö oli töissä ollessani sitä, että koko päivän olin syömättä vaikka työkseni ruokaa laitoin,
kotiin tullessa oli kiljuva nälkä ja söin sumeilematta kaiken mitä kaapista löytyi, sitten lösähdin tv:n ääreen ja katsoin puolihorteessa
ja suun käydessä, niin pitihän ne makeat päälle saada, kunnes oli aika mennä nukkumaan. Nautintoa ei tuossa mätössä ollut,
kunhan sai vatsansa täyteen ja pään sekaisin, silloin käytin alkoholia runsaastikin ja oma roolinsa oli silläkin mätöissäni.

Nyt ei ole ruoka- eikä juomapuolella mättöjä, tykkään aivojeni kirkkaudesta ja kroppani hyvästä olosta, takaisin en vaihda.

Julkaisija:  aija2004 [ 2011-11-20 11:54:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruokailua nimellä, MÄTTÖ.

Virallinen ruokaohje mättö:
tehdään ranskalaista pussisipulikeittoa
keitetään siinä pussilinen makarooneja
purkillinen nötköttiä sekaan ja valmista tuli

Julkaisija:  Daliz [ 2011-11-21 08:50:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruokailua nimellä, MÄTTÖ.

Vieras kirjoitti:
Mua mietityttää ihmiset jotka ajaa autolla aamuruuhkassa kahvimuki kädessä. Voiko oikeesti olla noin kiire jonnekin? Ei voi juoda kotona tai työpaikalla vaan just siellä autossa? Vai onko kyse trendistä? Mene ja tiedä.


Tähän kyllä syyllistyn itse. Syön kyllä aamulla ihan normaalisti mutta kun se kahvi on niin turkasen kuumaa suoraan keittimestä eikä se muutenkaan ole kylmällä vedellä viilennettynä nopeasti hörppästynä kovin nautinnollista. Autossa on kyllä mukiteline ja maantietä kun ajaa niin kyllä siinä hörppysiä voi ihan hyvin ottaa kahvimukista. Kyllä siinä aikaakin säästyy kun työmatkat vie about 1,5h vuorokaudesta.

Julkaisija:  KoloradoKarppi [ 2011-11-21 18:05:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruokailua nimellä, MÄTTÖ.

Daliz kirjoitti:
Vieras kirjoitti:
Mua mietityttää ihmiset jotka ajaa autolla aamuruuhkassa kahvimuki kädessä. Voiko oikeesti olla noin kiire jonnekin? Ei voi juoda kotona tai työpaikalla vaan just siellä autossa? Vai onko kyse trendistä? Mene ja tiedä.


Tähän kyllä syyllistyn itse.


Ai tastakin pitais tuntea syyllisyytta :lol: ?

Julkaisija:  Ukko [ 2011-11-21 19:09:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruokailua nimellä, MÄTTÖ.

OT. ^No ei siitä tarvitse tuntea syyllisyyttä, en mä ainakaan tunne...: pitkillä yksinajetuilla reissuilla (n.480km suuntaansa) saatoin pysähtyä kerran vessatauolle ja otin matkaan ison motillisen kahvia. Siinäpä se jäähtyi mukitelineessä. Mutta jos näen sinut autonratissa ja meikkaat samalla, niin sitten kannattaa mennä itseensä! :lol:

Onko veteensäilötyn purkkitonnarin syöminen suoraan purkista mättöä? Tuskin - tai ei ainakaan mun mielestä. En itse kyllä useinkaan moista harrasta, jaksan kumota sen sisällön aina kulhoon ja loiskaista vinaigrette'ä ja muppia niskaan. Joskus saatan puraista myös hyvää raakaa grillimakkaraa :oops: - se on jo mättöä...! :lol:
Mulle mättöä ravintolamaailmassa edustavat kaikki paikat tyyppiä a) 'rax pizza-buffet' eli syö niin paljon kuin haluat - tämä koskee myös esim. aabeeceen buffaa b) erinäiset pikaruoka-tyyppiset mestat, joissa kaikki on selkeästi liukuhihnatavaraa - tämä koskee myös erinäisiä tiukasti konseptoituja ketjuravintoloita ja c) raaka-pakasteita käyttävät kahvilat, joista löytyy Hangosta Utsjoelle saakka samoja dallas- ja texaspullia sun muuta herkkuva. Ärh! :x

Tuossapa tuo mun abc noin aluksi.

Julkaisija:  -nemo- [ 2011-11-22 09:05:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruokailua nimellä, MÄTTÖ.

KoloradoKarppi
Lainaa:
En tieda itkisko vai nauraisko kun lukee naita "jenkki" yleistyksia :lol: :roll: Taidan paatya myotahapeaan . Millos viimeks kavit kattomassa mita me taalla ollaan taas keksitty? Kaikki. :lol: Ainiin, tuleehan tata "jenkkilaa" ihan suorana lahetyksena telkkaristakin. Minusta on mukavaa juoda kahvia tai nyttemmin teeta autossa. Matkoihin menee vahintaan 1.5 tuntia / tyopaiva, niin siina jo ehtii kaikenlaista.

Relax vaan eihän näitä kaikkia heittoja kannata kirjaimellisesti ottaa. Tämä on taistelutanner jossa viljellään sarkasmia ja jonkinlaista huumoria tai kirjoitetaataan sitä ihteään :lol:
Joudun ajelemaan huoltokeikoilla pitkiä matkoja, en käy huoltsikoiden kahvioissa, haen marketista huikopalaa, juotavaa ja vähän hedelmiä. Minulla on Fordissa kätevästi teline kahdelle mukille/pullolle, varsinkin kesäisin ne on todella tarpeen.

Julkaisija:  piippari [ 2011-11-22 10:36:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruokailua nimellä, MÄTTÖ.

KoloradoKarppi kirjoitti:
Daliz kirjoitti:
Vieras kirjoitti:
Mua mietityttää ihmiset jotka ajaa autolla aamuruuhkassa kahvimuki kädessä. Voiko oikeesti olla noin kiire jonnekin? Ei voi juoda kotona tai työpaikalla vaan just siellä autossa? Vai onko kyse trendistä? Mene ja tiedä.


Tähän kyllä syyllistyn itse.


Ai tastakin pitais tuntea syyllisyytta :lol: ?


Oioi, aivan parasta! On oikein ikava tuota vanhaa tapaa juoda kahvia metrossa, autossa/bussissa aamulla! Tekis ihan mieli muuttaa kauemmas tyopaikasta jotta vois tuon teha! (tyomatka n 20 sekuntia..)

Julkaisija:  pipru [ 2011-11-22 10:49:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruokailua nimellä, MÄTTÖ.

Inhoan koko sanaa. Miulle se on sama kuin juopolle ratkeaminen. Hiilariholistina kun itsekin joskus ratkean mättämään. Miun päihteeni on joku hyvä pastaruoka, esim. hitusen hapanimelä kanapasta on jotain mitä voisin mättää vatsan halkeamiseen asti. VHH on onneksi helpottanut näitäkin, kun syö kunnolla niin voi joskus vaikka herkutellakin ilman mättökohtausta.

Tässä taas nuorisokasvatusta teen työkseni ja kiellän ehdottomasti puhumaan ruuasta mättönä. Vaikka se nyt onkin ihan viatonta heidän puoleltaan, esim. viime viikolla perunamuusi ja lihapullat aiheuttivat ihastuneen "ihanaa mättöä!!!" reaktion. No oli hyvää, totta. Mutta ei mättöä. Syödään ja nautitaan kaikessa rauhassa ja opetellaan pöytätapoja.

Julkaisija:  kekexxx [ 2011-11-22 11:35:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruokailua nimellä, MÄTTÖ.

KoloradoKarppi kirjoitti:


Millos viimeks kavit kattomassa mita me taalla ollaan taas keksitty? Kaikki. :lol:


eksää tiedä et amerikkalaiset on maailman tyhmimpiä ihmisiä? vittuillessani kerroin tän sulle :wink:

Julkaisija:  moi [ 2011-11-22 14:24:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruokailua nimellä, MÄTTÖ.

Jollei kaikille ole tuttu ilmiö, kannabistuotteiden käyttäjät (polttelijat) kutsuu äkillistä ko. tuotteen nauttimista seuraavaa ruoanhimoa mätöksi. Vanha juttu. Reseptorit sekaisin, ja hormoonit huurussa...
En ole itse kokeillut, isot pojat kertoi.

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/