karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-26 10:19:53

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 48 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Puuttuako vai ei?
ViestiLähetetty: 2011-12-03 01:29:21 
Olen niin pahoillani veljeni perheen puolesta. Ongelmia ja ylipainoa riittää, mutta kun rouva on päättänyt mikä on "terveellistä" painonpudotusta ja mikä ei. Vhh on "epäterveellistä" ja vähärasvainen "terveellistä". Itse nukkuu ja nuokkuu iltaiset valveillaoloajat. En sen yksityiskohtaisemmin uskalla mennä asiaan ja esimerkkeihin. Hänelle itselleen ja miehelleen voisi olla uskomatonta hyötyä vhh-syömisestä, mutta kun ennakkoluulot painavat vastaan. On hyvin ristiriitaiset tunteet sen suhteen, että pitäisikö sanoa jotakin vai antaa olla. Toisaalta me kaikki olemme aikuisia ja kukin tekee mitä haluaa, mutta en toisaalta haluaisi veljeni joutuvan diabeteksen uhriksi. Hänellä voisikin olla mielenkiintoa kokeilla uutta, mutta kun rouvalla on niin negatiivinen kanta...

Viestin otsikko: Re: Puuttuako vai ei?
ViestiLähetetty: 2011-12-03 05:10:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Huomenta
sano veljen perheelle:
Kun kalorien ja proteiinin määrä on sama, ei ole mitään väliä syökö (veljen perhe) rasvaa tai hiilihydraatteja, laihtuminen on kuitenkin yhtä tehokasta. Mikään tutkimus ei ole ikinä huomannut metabolista etua rasvapainoitteisella ruokavaliolla taikka tehokkaampaa laihtumista kalorikontrolloiduissa tiloissa, proteiinin määrän ollessa sama. Kun kalorien ja proteiinin määrä on sama, kehon rasvan määrä vähenee käytännössä katsoen yhtä tehokkaasti, koostui ruokavalio sitten hiilihydraateista tai rasvasta, olivat niiden makro % mitä tahansa.

Kun syöt saman määrän kaloreita kun kehosi kuluttaa/polttaa/ulostaa, niin painosi pysyy samana. Tätä kutsutaan kaloritasapainoksi (energiatasapaino). Kaikessa syömässäsi ruoassa on kaloreita. Jos ruokavaliosi siis sisältää ENEMMÄN kaloreita kuin kaloritasapainosi, painosi KASVAA. Eli siis, jos ruokavaliosi sisältää VÄHEMMÄN kaloreita kuin kaloritasapainosi, PAINOSI PUTOAA!. Melkein kaikki painonpudotusdieetit perustuvat siis kalorivajeen luomiseen.

Kalorivaje luodaan siis syömällä kaikkea samaa vähemmän kuin ennen, niin että painon putoaminen alkaa.

ELI voit sanoa että syövät vähempi "sitä" ruokaa mitä syövätkin ja helpointa on karsia vaikka ne turhat hh pois. (pullat, limsat, karkit, suklaat, sokeri jogurtit, sipsit, keksit, kaakut... yleensä sokeria paljon sisältävät tuotteet.)

Dietin ei tarvitse olla mitään rakettitiedettä - periaatteessa se on aivan yksinkertaista matematiikkaa: syö oikeita ruokia vähemmän kuin kulutat, ja rasva palaa.

ViestiLähetetty: 2011-12-03 07:21:37 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Miksi pitäisi levittää "Hyvää Sanomaa"?

ViestiLähetetty: 2011-12-03 07:43:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Konnasintti kirjoitti:

jos "seurailija" rakastaa veljensä perhettä, niin miksi ei?

ViestiLähetetty: 2011-12-03 07:45:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Osta heille joululahjaksi esim. paljon kehuttu opus: Ruokavallankumous

ViestiLähetetty: 2011-12-03 07:48:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kukkopilli kirjoitti:

:smt023

ViestiLähetetty: 2011-12-03 20:21:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Huostaanota, huostaanota!

ViestiLähetetty: 2011-12-04 09:40:35 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ari kirjoitti:
ELI voit sanoa että syövät vähempi "sitä" ruokaa mitä syövätkin ja helpointa on karsia vaikka ne turhat hh pois. (pullat, limsat, karkit, suklaat, sokeri jogurtit, sipsit, keksit, kaakut... yleensä sokeria paljon sisältävät tuotteet.)

olen eri mieltä. Jos ruokavaliolla on itsensä huonoon kuntoon saanut, ei se auta että vähentää siitäkin vähästä. Jos olisin tuon tehnyt entisestä ruokavaliostani JÄLJELLE EI OLISI JÄÄNYT MITÄÄN. On ihan fiksua syödä. Minulle laihtumisessakin ensisijaisen tärkeetä on saada kalorit tarpeeksi YLÖS että kroppa tajuu luopua vanhastaan. Kalorien rajoitus (tietämättä tarkalleen mitä tekee) ei todellakaan toimi, koska se johtaa ennen pitkään nälkään, ja aiheuttaa elimistöllle stressiä joka estää tehokkaasti kaiken laihtumisen.

Enkä ollenkaan ymmärtänyt kommenttiasi siitä ettei ole mitään väliä mitä syö. Laihtumisen kannalta ehkä, muttei terveyden. Ja AP kuitenkin välittänee veljensä perheen terveydestä?

ViestiLähetetty: 2011-12-04 10:05:12 
Poissa
RV-Golfkarppi
RV-Golfkarppi

Elune kirjoitti:
Ari kirjoitti:

olen eri mieltä. Jos ruokavaliolla on itsensä huonoon kuntoon saanut, ei se auta että vähentää siitäkin vähästä. Jos olisin tuon tehnyt entisestä ruokavaliostani JÄLJELLE EI OLISI JÄÄNYT MITÄÄN. On ihan fiksua syödä. Minulle laihtumisessakin ensisijaisen tärkeetä on saada kalorit tarpeeksi YLÖS että kroppa tajuu luopua vanhastaan. Kalorien rajoitus (tietämättä tarkalleen mitä tekee) ei todellakaan toimi, koska se johtaa ennen pitkään nälkään, ja aiheuttaa elimistöllle stressiä joka estää tehokkaasti kaiken laihtumisen.

Enkä ollenkaan ymmärtänyt kommenttiasi siitä ettei ole mitään väliä mitä syö. Laihtumisen kannalta ehkä, muttei terveyden. Ja AP kuitenkin välittänee veljensä perheen terveydestä?

Mulla oli muutama vuosi sitten sellainen homma että miinuskaloreilla mentiin melkein 2 kk ja mitään painonpudotusta tai vyötärön kapnemista ei tapahtunut. Matematiikka ei toiminut minun kohdalla. Punnitsin kaiken mikä meni kurkusta alas ja sykemitarilla seurasin kulutusta.
Mikäli minä vain vähentäisin annoksia ja söisin suositusten mukaan hiilareita niin voi sitä kiukkua ja jatkuvaa nälkää :)
Minulla, niin kuin monella muullakin, hh rajoitus on ainoa keino taistella himoja vastaan.
Kalorit tarpeeksi ylös oli hyvin sanottu. Mullakin on ikää jo + 50 ja kroppa ei luovu läskeistä millään. Olen ollut kova syömään leipää aikoinaan. Olen jojoillut koko aikuisiän ja "saavuttanut" parhaimmillaan 117 kg painon. Sitten vhh:lla, ja nimenomaan hh karsiminen kunnolla, on alentanut painoni 105 kiloon. Alku vuodesta sain pudotettua 112----> 105 kun nostin kaloreita niin että olin 500-1000 kaloria miinuksella.
Vt valiolla toi sama juttu ei toiminut.
Mieletäni kaloriteoria on suuntaa antava, varsinkin minun ikäiselle ukolle.
Se että pitäis vain vähentää annoksia on todella vaikeeta jos syö hh reilusti, sillä mieliteot ja nälkä ovat kokoajn mielessä.
Hiilarit vaikuttavat väsyttävästi. Olen nyt ollut viikon 20 gr hiilareilla ja paino on pudonnyt pari kg ja olen super pirteä koko päivän ja olen pari yötä nukkunut 8 tuntia, mikä on minulle todella paljon. viime yö ilma herätyksiä :shock:
No joo, tällä viestilläni tarkoitan että minulle ei sovi runsaiden hiilareiden syönti. jokainen voi kokeilla mikä parhaalta tuntuu. Mutta esimerkki perheen väsymiskohtaukset iltaisin, sehän on kun mun päiväkirjasta vt ruokavaliolla :lol:

Kalorien rajoitus (tietämättä tarkalleen mitä tekee) ei todellakaan toimi, koska se johtaa ennen pitkään nälkään, ja aiheuttaa elimistöllle stressiä joka estää tehokkaasti kaiken laihtumisen.

100% samaa mieltä olen minä :wink: kokemuksen kautta opittu :)
suloista Sunnuntaita kaikille.

ViestiLähetetty: 2011-12-04 10:07:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Elune kirjoitti:
Kalorien rajoitus (tietämättä tarkalleen mitä tekee) ei todellakaan toimi, koska se johtaa ennen pitkään nälkään, ja aiheuttaa elimistöllle stressiä joka estää tehokkaasti kaiken laihtumisen.

Enkä ollenkaan ymmärtänyt kommenttiasi siitä ettei ole mitään väliä mitä syö. Laihtumisen kannalta ehkä, muttei terveyden.

"johtaa ennen pitkään nälkään"
kyllä koska mm leptiini ja insuliitasot laskee. siksi on hyvä pitää valillä hh tankkaus päiviä.
jos "porukka" ei halua VHH ruokavaliota noudattaa.
-> niin koska kokonaisruokamäärien vähentäminen saa aikaan laihtumista.
kyllä välitän, siksi ohjeita myös yritän antaa.

ViestiLähetetty: 2011-12-04 10:12:17 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen

Kukkopilli kirjoitti:

Mun veljen perheen tilanne kuvatun kaltainen...veljen vaimolla Dkakkonen ja runsaasti ylipainoa.
Veljelläkin ongelmat alkoivat.

Lähetin alkukesästä "Ruokavallankumouksen" ja sen jälkeen veljeni on laihtunut kymmenen kiloa, sokerilääkitystä ei tarvinnutkaan aloittaa ja muutkin labrat selkeesti kohentuneet.
Mutta...
Vaimo edelleen vastustaa....vaikka liikkuminenkin on jo hankalaa! :roll:

Kotona!

ViestiLähetetty: 2011-12-04 10:22:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

caju kirjoitti:
Mulla oli muutama vuosi sitten sellainen homma että miinuskaloreilla mentiin melkein 2 kk ja mitään painonpudotusta tai vyötärön kapnemista ei tapahtunut. Matematiikka ei toiminut minun kohdalla. Punnitsin kaiken mikä meni kurkusta alas ja sykemitarilla seurasin kulutusta.
Mikäli minä vain vähentäisin annoksia ja söisin suositusten mukaan hiilareita niin voi sitä kiukkua ja jatkuvaa nälkää :)

Minulla, niin kuin monella muullakin, hh rajoitus on ainoa keino taistella himoja vastaan.

No joo, tällä viestilläni tarkoitan että minulle ei sovi runsaiden hiilareiden syönti.

no niin, JOS olisit ollut miinuskaloreilla oikeasti, olisit laihtunut...muutenhan olisit ollut "ikiliikkuja".
matematiikka toimii, mutta kun sitä energiankulutusta ei voi kotikonstein mitata. siksi on aika turhaa tarkkailla muutaman sadan kcal heittoja.

vt. "suositusten mukaan hiilareita" ei täällä kukaan suosittele kenellekään.

"Minulla, hh rajoitus on ainoa keino"
näin se menee

ViestiLähetetty: 2011-12-04 10:24:41 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ari kirjoitti:
"johtaa ennen pitkään nälkään"
kyllä koska mm leptiini ja insuliitasot laskee. siksi on hyvä pitää valillä hh tankkaus päiviä.
jos "porukka" ei halua VHH ruokavaliota noudattaa.
-> niin koska kokonaisruokamäärien vähentäminen saa aikaan laihtumista.
kyllä välitän, siksi ohjeita myös yritän antaa.

Ja edelleen väitän että VT-aterioista hiilareiden poistaminen ja/tai annosten pienentäminen jättää jäljelle liian vähän ravintoa ja aivan liikaa pahaa mieltä ja oloa.

HH-tankkaus päivistä olen samaa mieltä toimii minullakin, mutta siinä on aina vaarana se että siihen jää koukkuun kun on tällainen addikti niinkuin minä.

Jos VT-ruokavalio on perheessä ongelmia aiheuttanut, on kyllä ihan oikeasti aika miettiä muita vaihtoehtoja.

ViestiLähetetty: 2011-12-04 10:27:29 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ari kirjoitti:
no niin, JOS olisit ollut miinuskaloreilla oikeasti, olisit laihtunut...muutenhan olisit ollut "ikiliikkuja".
matematiikka toimii, mutta kun sitä energiankulutusta ei voi kotikonstein mitata. siksi on aika turhaa tarkkailla muutaman sadan kcal heittoja.

mutta tämähän sotii sitä monien kokemusta vastaan että kalorien nostaminen todellakin edistää joillakin laihtumista. Aineenvaihdunnalliset tiet ovat niin monimutkaisia. Siksi tuollaista on turha väittää.

ViestiLähetetty: 2011-12-04 10:48:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Elune kirjoitti:
Ari kirjoitti:

mutta tämähän sotii sitä monien kokemusta vastaan että kalorien nostaminen todellakin edistää joillakin laihtumista. Aineenvaihdunnalliset tiet ovat niin monimutkaisia. Siksi tuollaista on turha väittää.

eipäs juupas :shock:

Termodynamiikan lait pätevät kaikkiin, niitä ei voi kiertää. Kalorit sisään - kalorit ulos = diettaamisen lopputulos.

Kun syöt saman määrän kaloreita kun kehosi kuluttaa/polttaa/ulostaa, niin painosi pysyy samana. Tätä kutsutaan kaloritasapainoksi (energiatasapaino). Kaikessa syömässäsi ruoassa on kaloreita. Jos ruokavaliosi siis sisältää ENEMMÄN kaloreita kuin kaloritasapainosi, painosi KASVAA. Eli siis, jos ruokavaliosi sisältää VÄHEMMÄN kaloreita kuin kaloritasapainosi, PAINOSI PUTOAA!. Melkein kaikki painonpudotusdieetit perustuvat siis kalorivajeen luomiseen.

mutta kulutusta kun EI VOI kotikonstein mitata.
TÄRKEÄÄ -> eikä edes kaikki ruoka imeydy etenkin runsas kcal ruokavaliolla.

Täytyy ymmärtää mitä tarkoittaa energiatasapaino taikka miinuskalorit tai kalorivaje tai negatiivinen energiatasapaino.

ja huom. koska kulutusta EI VOI KOTIKONSTEIN MITATA.

Sen takia kalorivaje luodaan siis syömällä kaikkea samaa vähemmän kuin ennen, niin että painon putoaminen alkaa.

Miksi sitten useat laihtuvat alussa nopeasti vähähiilihydraattisella ruokavaliolla?
Nestetasapaino huijaa. Insuliini, hiilihydraatit ja suola saavat kehon sitomaan vettä. VHH:lla näitä tulee usein vähemmän, joten nestettä poistuu aluksi tehokkaammin, joskus jopa erittäin paljon.

eli ne alussa laihdutetut kilot ovat vain vettä, ei rasvaa.

ViestiLähetetty: 2011-12-04 10:53:05 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Ainakin minulla liian vähällä ruoalla kituuttaminen laskee aineenvaihduntaa enemmän kuin mitä ne miinuskalorit vaikuttaa. Kokeilin tupakanpolton lopetettua ja osaan kyllä laskea. Kun kituilemalla saa aineenvaihdunnan vinksalleen niin korjaamista riittää. LCHF ruokavaliolla paino menee hiljalleen alas, ei tarvitse olla nälässä eikä diabetes2 enää vaivaa.
Kannatan karppilääkärien kirjojen antoa ja hyvä jos vielä niitä ohjeita noudattaa. Ruokavallankumous on yksi hyvä.

ViestiLähetetty: 2011-12-04 10:57:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

mlv kirjoitti:
ja osaan kyllä laskea.

kyllä syödyt määrät voit laskea, mutta ei siitä paljon ole hyötyä, koska sitä kulutusta kun ei voi kotikonstein laskea.

ViestiLähetetty: 2011-12-04 11:06:02 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Ari kirjoitti:
Konnasintti kirjoitti:

jos "seurailija" rakastaa veljensä perhettä, niin miksi ei?

Eikö kannattais ootella, että itse heräävät todellisuuteen? Ei kannettu vesi kaivossa pysy. Itse pitää haluta asioita, ei niitä kukaan voi toisen puolesta haluta. Sitten kun heillä on se halu ja kiinnostus, niin toki neuvontaa yms. niin paljon kuin haluavat.

ViestiLähetetty: 2011-12-04 11:16:27 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Konnansintti on kyllä oikeassa,kaikenlainen tuputtaminen ja valistaminen on vastenmielestä,varsinkin kun toinen osapuoli tiukasti pitää kiinni omista näkemyksistään.Ihminen kyllä ottaa asioista selvää kun siihen löytyy omaa tahtoa riittävästi,siinä vaiheessa kun ihminen on kokeillut kaikki viralliset keinot oman elämän helpottamiseksi ja kun toivottua tulosta ei olla saavutettu,ihminen "epätoivoissaan" kokeilee sitten tälläisiä vähemmän virallisia "huuhaa" juttuja.Ihmiset myös haluavat tulosta omilla ehdoilla(haluan laihtua mutta en ainakaan lopeta karkkien,perunan,laivän syöntiä).Tälläisten ihmisten pitää oikeasti vajota pohjalle ennekuin sen oma tahto sieltä sitten löytyy.

ViestiLähetetty: 2011-12-04 11:21:25 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Ari - näinhän se on
Lainaa:

kyllä syödyt määrät voit laskea, mutta ei siitä paljon ole hyötyä, koska sitä kulutusta kun ei voi kotikonstein laskea.

siksihän jos se kituuttaminen laskee enemmän kulutusta kuin kalorivajetta ruokaa vähentämällä tulee niin ei se painonlaskua auta. Kituuttamalla tulee vielä entisestään vähemmän ravinteikasta ruokaa elimistön käyttöön.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 48 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00