mlv kirjoitti:
No maallikot ainakin voivat kertoa oman tarinansa ja usein keskusteluissa todetaankin että ne ehdotukset ovat toimineet paljon paremmin kuin lääkkeet ym viralliserheelliset neuvot.
Juu. Tämä onkin aika iso ongelma. Subjektiivisessa havainnoinnissa on aina niin paljon sudenkuoppia. Ihminen on tosi huono arvioimaan objektiivisesti itseensä liittyviä juttuja, etenkin jos niihin liittyy jotain tunnepitoista. Samoin jo lähtökohtaisesti on tosi hankalaa arvioida jonku toimintamallin toimivuutta kun useimmiten ei ole kunnon vertailukohtia että mitä olisi tapahtunut erilaisilla vaihtoehdoilla. Samoin erilaisia sekoittavia tekijöitä on tosi hankalaa sulkea pois yksittäisten ihmisten arvioidessa erilaisia tapahtumakulkuja.
Toki pitää pitää myös mielessä että vaikka subjektiivinen kertomus ei niin hirveän luotettava useimmiten olekaan, niin ei se toki myöskään sulje pois etteikö se pitäisi paikkaansa. Ja monestihan sieltä kertomuksista voi saada hyviä vinkkejä että miten joku asia toimii. Joka tapauksessa näyttöön perustuva lääketiede (evidence based medicine) on tutkinut näitä ilmiöitä tosi laajasti ja sieltä löytyy aika paljon mielenkiintoisia ilmiöitä siitä miten erilaiset uskomukset ja plasebo-vaikutukset vaikuttavat ihmisten arviointeihin.
Todettakoon vielä että olen itse mukana useissa tutkimuksissa jossa tutkimme genetiikan vaikutusta ravitsemukseen. Sen perusteella minulle on muodostunut vahva kuva siitä että yksilöillä on (geneettisen taustansa johdosta) hyvinkin erilaiset vasteet erilaisille ravintoaineille. Olemme tutkineet esimerkiksi juuri tyydyttyneen rasvan, hiilihydraattien, proteiinien jne. metaboliaa, lihavuutta, diabetesta jne. liittyen geneettiseen taustaan, ja tämän perusteella tosiaan itse uskon että ihmisissä on todella paljon eroa siinä miten heidän elimistönsä suhtautuu erilaisiin ravintoaineisiin. Tämä selittänee osaltaan ristiriitaisia yksilötason kokemuksia.
Toinen näkökulma on sitten tietysti terveydenhuoltopolitiikka. Vaikka päättäjät/vaikuttajat tiedostovat että ihmisillä on henkilökohtaisia eroja esimerkiksi sen suhteen minkälainen ruokavalio heille sopii parhaiten, tiedotuksessa ja viestinnässä pitää useimmiten mennä massan mukaan. Jos tietynlainen ruokavalio on havaittu terveelliseksi valtaosalle yhteiskunnasta, niin sitä sitten rummutetaan eteenpäin, koska resursseja on niin vähän että ne pitää kohdistaa niin että kokonaishyöty on suurin mahdollinen, vaikka osa väestöstä saakin huonommin heille henkilökohtaisesti sopivaa neuvontaa ja terveydenhuoltoa.
mlv kirjoitti:
Mutta, miksi luulet että täällä vain maallikot keskustelevat?
En luule. Uskon vain että oikeat asiantuntijat osaavat tehdä kohtuu hyviä päätöksiä oman asiantuntijuutensa avulla, joten en ole niin huolissani siitä että miten he vastaanottavat juttuni.