karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-30 16:11:47

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 56 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Peseekö Karpit hampaansa?
ViestiLähetetty: 2014-01-30 09:19:05 
Tuo otsikko on heitetty lähinnä kevennyksenä. Huomasin nimittäin, että hammastahnaankin on osattu laittaa sokeria (sorbitol). Kaikkea sitä ...

ViestiLähetetty: 2014-01-30 09:51:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Täällä on ollut puhetta öljypurskuttelusta ja fluorittomista tahnoista ja soodapesusta..
vaihtoehtoja löytyy, kookosöljyä vaan harjaan :)

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2014-01-30 10:01:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä vetelen täysksylitolipurkkaan ruuan päälle aina palan ja sorbitolimakeutettua nikotiinipurkkaakin käytän, joten enpä juuri piittaa hammastahnan sorbitolista niin sitten pätkääkään. Sokerialkoholit eivät tunnu vaikuttavan minuun millään tavoin, xylitolin osalta olen jopa immuuni sen laksatiiviselle vaikutuksellekin. Joku muu voi toki olla herkempi tässä suhteessa, jolloin asialla on jotain väliäkin.

Sen sijaan tavallisten yleisimmin marketeissa näkyvien tahnojen vaahtoavuus ja maun vahvuus ovat epäsopivia ja tekevät suun kipeäksi. Joiissain niistä on sellainen minttumäärä että se maku jo polttaa suuta niin ettei pysty käyttämään.

Minä käytän Yotuelia, joka on vähän kalliimpaa mutta ei tee suuta kipeäksi:
"Hammastahnojen koostumus: papaiinientsyymi, ksylitoli 10%, natriumfluoridi 0,22% (vastaten 1000ppm puhdasta fluoria), hankausarvo vain 36 (Pharma) tai 40 (Classic) RDA. Ei sisällä vaahtoavaa natriumlauryylisulfaattia. Classic-hammastahna on piparmintun makuinen. Pharma-tahna maistuu miedosti lakritsille ja sisältää B5-vitamiinia, joka hoitaa ikeniä ja limakalvoja." (http://www.yotuel.fi/classic-ja-pharma)

Ja se kalleuskaan ei haittaa, kun muistaa että tahnaa kuuluu laittaa harjalle VAIN herneen tai puolikkaan herneen kokoinen nokare. Hammastahnamainoksissa käytetään määriä, jotka saavat suuhygienisteille aikaan puistatuksia, mutta niiden tarkoitus onkin myydä enemmän tahnaa.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2014-01-30 16:26:14 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Kahdesti päivässä pesen Urtekramin fluorittomalla hammastahnalla ja reikiä nolla joka tarkastuksessa koko karppaus ajan siis 8 vuotta .Ksylitolia en oo ikinä käyttänyt. Ihan turhia mokomat purkat.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2014-01-31 09:32:27 
Huomasin, että öinen suun kuivuminen johtui fluorihammastahnoista. Vaihdoin fluorittomiin hammastahnoihin, ayurveda-pohjaisiin yrittihammastahnoihin.

Polyolit eivät ole ihmisille tarkoitettuja. Xylitolikin tehdään sellun jäteliemestä. Suun bakteerit eivät osaa polyoleja hyödyntää, mutta eivät ne osaa hyödyntää rasvaakaan. Mikäli hiilarit (maitosokereineen) ovat minimissä, streptococcus mutans ei saa "ruokaa". Ehkä paras suoja hampaiden kannalta olisi pestä hampaat rasvalla. Samaan tapaan kuin allergikot pesevät ihonsa rasvalla.

ViestiLähetetty: 2014-01-31 12:30:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras, vastaus kysymykseesi; Ei karpit pese hampaita koskaan. Ei tarvitse, kun me syödään aina pelkkää rasvaa. Aamulla voita, päivällä oliiviöljyä ja illalla kookosöljyä.
Hampaat puhdistuu itsestään. :^o

ViestiLähetetty: 2014-01-31 12:44:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:

Polyolit eivät ole ihmisille tarkoitettuja. Xylitolikin tehdään sellun jäteliemestä. Suun bakteerit eivät osaa polyoleja hyödyntää, mutta eivät ne osaa hyödyntää rasvaakaan. Mikäli hiilarit (maitosokereineen) ovat minimissä, streptococcus mutans ei saa "ruokaa". Ehkä paras suoja hampaiden kannalta olisi pestä hampaat rasvalla. Samaan tapaan kuin allergikot pesevät ihonsa rasvalla.
''

Tottakai ksylitoli tehdään sellun jäteliemestä, sehän on toiselta nimeltään koivusokeri. :D

Ja juuri siksi että suun bakteerit eivät osaa ksylitolia hyödyntää, minä sitä ruuan päälle syön: Streptococcus mutans raukka luulee ksylitolia syötäväksi ja syö sen, mutta ei sitten pysty metaboloimaan sitä ja raukkaparka tikahtuu siihen. Sen vuoksi happohyökkäys päättyy ksylitoliin.

Ei kai kukaan edes luule, että xylitolipurkan syömisen motivaatio on ravinnonsaanti? :shock: Kyllä se minulla on ihan yksiselitteisesti hampaiden hoito.

Tosin kokonaiset raakakaakaopavut kyllä tuovat saman efektin: Niitä kariesbakteeriparka ei edes ehdi yrittää käyttää ravinnoksi, koska raakakaakaon theobromiinipitoisuus on niin korkea, että se tappaa nuo pikku möllykät ihan saman tien.

Jos siis on niitä ihmisiä, joiden esim. jo valmiiksi nurvallaan olevan metabolian vuoksi pitää välttää sokerialkoholeja pienissäkin määrin, niin raakakaakaopavut tai -nibsit ajavat saman asian kuin ksylitolipurkka. Ainoa mutta on tämä: Vertaa hymyä kaakaopavun jälkeen hymyyn xylitolipurkan jälkeen... :D

Kotioloissa syönkin ruuan päälle raakakaakaopapuja happohyökkäyksen katkaisemiseksi, mutta koska en viitsi kantaa hammasharjaa mukana maailmalla niin töissä ja muualla kodin ulkopuolella katkaisen happohyökkäyksen mieluummin ksylitolipurkalla, koska sen jälkeen ei tarvitse harjata hampaita ihan vain esteettisistä syistä.

Olen tullut jo yli 30 vuotta toimeen erinomaisesti ksylitolin kanssa ja kuten mainittua olen sille täysin immuuni sen laksatiivisten vaikutusten suhteen, eikä se myöskään vaikuta syömishaluihin millään tavoin. Kotona siis happohyökkäys poikki kaakaopavuilla, ulkona maailmalla ksylitolilla.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2014-01-31 15:21:03 
Toisinsyöjä kirjoitti:
Jos siis on niitä ihmisiä, joiden esim. jo valmiiksi nurvallaan olevan metabolian vuoksi pitää välttää sokerialkoholeja pienissäkin määrin, niin raakakaakaopavut tai -nibsit ajavat saman asian kuin ksylitolipurkka. Ainoa mutta on tämä: Vertaa hymyä kaakaopavun jälkeen hymyyn xylitolipurkan jälkeen... :D

Kotioloissa syönkin ruuan päälle raakakaakaopapuja happohyökkäyksen katkaisemiseksi, mutta koska en viitsi kantaa hammasharjaa mukana maailmalla niin töissä ja muualla kodin ulkopuolella katkaisen happohyökkäyksen mieluummin ksylitolipurkalla, koska sen jälkeen ei tarvitse harjata hampaita ihan vain esteettisistä syistä.

Olen tullut jo yli 30 vuotta toimeen erinomaisesti ksylitolin kanssa ja kuten mainittua olen sille täysin immuuni sen laksatiivisten vaikutusten suhteen, eikä se myöskään vaikuta syömishaluihin millään tavoin. Kotona siis happohyökkäys poikki kaakaopavuilla, ulkona maailmalla ksylitolilla.

Peltimahat voivat syödä xylitolia, mannitolia, sorbitolia, isomaltia jne miten lystää ilman vaivoja. Aika monille niistä kuitenkin tulee oireita ja siksi varoitellaankin. Itse pidän sokerittomia karkkeja lääkekaapissa ummetuksen varalta. Toimivat paremmin kuin lääkkeet.

Mikäli äiti ei ole tyhmyyksissään siirtänyt mm. streptococcus mutansia lapselle, ei lapselle tule reikiä, kun happohyökkäyksen aiheuttava bakteeristo puuttuu. Happohyökkäys tarkoittaa bakteereiden tuottamia entsyymeitä, jotka pyrkivät katalysoimaan lisää ravinteita itselleen. Mikäli nämä haitallisia entsyymeitä tuottavat bakteerit (mm. streptococcus mutans) puuttuvat, ei tule happo (entsyymi)hyökkäystäkään.

Eli karppaajien hammaskalusto pitäisi olla parempi kuin hiilarimätöllä elävien, joskin tärkeintä on lasten kohdalla pyrkiä siihen, etteivät he saisi em. pöpöjä niin paljoa, että kolonnisoitusivat suuhun.

ViestiLähetetty: 2014-01-31 15:30:47 
Pitää korjata edellistä viestiä. Streptococcus Mutans http://en.wikipedia.org/wiki/Streptococcus_mutans tuottaa sakkaroosista (pöytäsokerista) sen hampaiden pinnalle tulevan töhnän (plakin), mutta fruktoosista, glukoosista ja laktoosista se tuottaa maitohappoa, joka tuhoaa hampaita. Sakkaroosi (pöytäsokeri) voidaan toki katalysoida glukoosia ja fruktoosia sakkaraasilla siinä missä laktoosi (maitosokeri) voidaan katalysoidan glukoosiksi ja galaktoosiksi laktaasilla. Yleensä nämä tapahtuvat vasta siellä, minne ohutsuoli/haima pystyy em. entsyymit tuottamaan.

ViestiLähetetty: 2014-02-03 18:30:35 
Ronja-Aliisa kirjoitti:
Täällä on ollut puhetta öljypurskuttelusta ja fluorittomista tahnoista ja soodapesusta..
vaihtoehtoja löytyy, kookosöljyä vaan harjaan :)

Mutta onko vaarana että kookosöljy tukkii viemärin?

ViestiLähetetty: 2014-02-03 19:58:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pesen hampaat mutta ilman tahnaa.

ViestiLähetetty: 2014-02-03 20:05:11 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Meikä käyttää vielä tahnaa, usein. Tai ainakin joka toinen päivä.
Tahnan määrä on tosin aika lailla homeopaattinen.
Ja kuten vieras jo ehdottikin, hampaat ovat selkeästi puhtaimmillaan öljypurskutuksen jälkeen,
jonka senkin muistan/ehdin aika monena päivänä viikossa. Tai ainakin jonkun kerran. Tai ainakin kerran.

Hammalääkäri jäi viime vuoden tarkistuksen jälkeen erikseen juttelemaan ilman hampihoitajaa,
... ja jäi tunne kuin olisi kysellyt, miten tämä temppu tehdään. Mutta tunnehan se vaan oli :)

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2014-02-03 20:20:46 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Kookosöljyn voi hammaspurskutuksen jälkeen sylkäistä vaikka paperiservettiin tms ja pistää roskapussiin tai kuten itsellä, heittää tulipesään. Ei niitä rasvoja kannata viemäreihin päästää, sama toimii myös jos on jäänyt paistinpannuun rasvaa, pyyhkäistään talouspaperiin, ei kyllä yleensä niin tapahdu vaan kaikki syödään.
Itse käytän fluoritonta suolahammastahnaa ja illalla kookosöljykäsittely melkein joka ilta.

ViestiLähetetty: 2014-02-03 20:21:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Olen miettinyt tätä bakteerikanta-asiaa suun(kin) kannalta. Miten syöty ruoka vaikuttaa suun bakteerikantaan?

1) Olisiko kariogeenisilla bakteereilla huonommat mahdollisuudet kolonisoitua suuhun, jos ruuan mukana tulee paljon muita bakteereja? Mutu: steriloitua (ja mahd. sokeripitoista) ruokaa syövän suuhun on helpompi kariesbakteerien kolonisoitua. (Kai taistelutantereella sai mutuilla?)

2) Kauanko kariesbakteerit selviytyvät suussa ilman ruokaa (sokeria?)?

ViestiLähetetty: 2014-02-03 21:07:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tämä karppi pesee hampaansa kaksi kertaa päiväss apteekista saatavalla Salutem-tahnalla. Kyseinen tahna on vaahtoamaton ja aika lailla myös mauton. Sisältää pakkauksen mukaan fluoria, xylitolia (ja sorbitolia) sekä betaiinia. Hyvä tahna, jos on yhtään herkkä aftoille tai ientulehduksille. Lisäksi lankaaminen säännöllisesti ja tuo öljypurskuttelu aina silloin tällöin. Minulle tulee astmalääkkeiden takia helposti ientulehduksia ja aftoja, joten suun hygieniasta huolehtiminen on kohtuu tärkeää. Ja hammastahnassa ei missään nimessä saa olla natriumlauryylisulfaattia. Yksi pesu peruspepsodentilla riittää ja suussa on kohta afta. :evil:

Ja ei haittaa sorbitoli tai xylitoli, koska enhän minä hammastahnaa niele (korkeintaan minimaalisia määriä). :shock: Purkkaa ja xylitolituotteita toivoisin voivani syöväni juurikin tuon ientulehdusherkkyyden takia, mutta itse kuulun niihin, joilla menee jo purkasta vatsa ihan totaalisen sekaisin. :?

Ja joo, itsekin sylkäisen kookosöljyn useimmiten vessapaperiin tai sitten keittiön roskikseen. En vessanpönttöön tai lavuaariin.

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2014-02-03 21:43:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

:lol: siis minä nielen sen öljyn purskuttelun jälkeen!!

ViestiLähetetty: 2014-02-03 21:48:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ronja-Aliisa kirjoitti:

Yyyh, ei kyllä pysty tähän. :lol: Ällöttää se syljen sekainen öljy. Lisäksi itseltäni tulee hampaita langatessa joskus vähän verta, niin silloin ei ainakaan tee mieli niellä sitä.

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2014-02-03 21:49:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ajatuskin sylkästä kallista kookosöljyä pois puistattaa :D
oon siis niin pihi.... pakko oireinen karppi... kamalaa

ViestiLähetetty: 2014-02-03 22:07:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ronja-Aliisa kirjoitti:

Nieleminen ei ehkä kannata... öljy imee itseensä suun limakalvojen epäpuhtauksia:
http://www.kookosravinto.fi/etusivu/suun-hygienia/130

ViestiLähetetty: 2014-02-03 22:15:16 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Veren voisin vielä nielläkin, mutta nimenomaan suunpurskutusöljyn sylkäisen pois mielelläni.
Jos se auttaa suun (ja sitä myöten myös ruoansulatuskanavan) bakteerikantojen hoidossa,
niin ei tunnu järkevältä tuoda niitä hankalikkoja samaan kanavaan takaisin, kuin tarjottimella.
Sopivaan emulsioon eli rasvakuplaan kääriytyneinä voivat vielä päästä mahasta eteenpäinkin...

Mutta purskutuksen voi tehdä halvemmallakin öljyllä kuin extravergine-kookoksella.
Kaupan taviskookospalikka ei paljoa maksa, ja joka senkin voi kotioloissa polttaa jälkikäteen :)

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 56 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00