Vieras kirjoitti:
Polyolit eivät ole ihmisille tarkoitettuja. Xylitolikin tehdään sellun jäteliemestä. Suun bakteerit eivät osaa polyoleja hyödyntää, mutta eivät ne osaa hyödyntää rasvaakaan. Mikäli hiilarit (maitosokereineen) ovat minimissä, streptococcus mutans ei saa "ruokaa". Ehkä paras suoja hampaiden kannalta olisi pestä hampaat rasvalla. Samaan tapaan kuin allergikot pesevät ihonsa rasvalla.
''
Tottakai ksylitoli tehdään sellun jäteliemestä, sehän on toiselta nimeltään koivusokeri.
Ja juuri siksi että suun bakteerit eivät osaa ksylitolia hyödyntää, minä sitä ruuan päälle syön: Streptococcus mutans raukka luulee ksylitolia syötäväksi ja syö sen, mutta ei sitten pysty metaboloimaan sitä ja raukkaparka tikahtuu siihen. Sen vuoksi happohyökkäys päättyy ksylitoliin.
Ei kai kukaan edes luule, että xylitolipurkan syömisen motivaatio on ravinnonsaanti?

Kyllä se minulla on ihan yksiselitteisesti hampaiden hoito.
Tosin kokonaiset raakakaakaopavut kyllä tuovat saman efektin: Niitä kariesbakteeriparka ei edes ehdi yrittää käyttää ravinnoksi, koska raakakaakaon theobromiinipitoisuus on niin korkea, että se tappaa nuo pikku möllykät ihan saman tien.
Jos siis on niitä ihmisiä, joiden esim. jo valmiiksi nurvallaan olevan metabolian vuoksi pitää välttää sokerialkoholeja pienissäkin määrin, niin raakakaakaopavut tai -nibsit ajavat saman asian kuin ksylitolipurkka. Ainoa mutta on tämä: Vertaa hymyä kaakaopavun jälkeen hymyyn xylitolipurkan jälkeen...
Kotioloissa syönkin ruuan päälle raakakaakaopapuja happohyökkäyksen katkaisemiseksi, mutta koska en viitsi kantaa hammasharjaa mukana maailmalla niin töissä ja muualla kodin ulkopuolella katkaisen happohyökkäyksen mieluummin ksylitolipurkalla, koska sen jälkeen ei tarvitse harjata hampaita ihan vain esteettisistä syistä.
Olen tullut jo yli 30 vuotta toimeen erinomaisesti ksylitolin kanssa ja kuten mainittua olen sille täysin immuuni sen laksatiivisten vaikutusten suhteen, eikä se myöskään vaikuta syömishaluihin millään tavoin. Kotona siis happohyökkäys poikki kaakaopavuilla, ulkona maailmalla ksylitolilla.