karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-01 19:47:37

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 23 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2014-12-27 01:27:37 
Poissa
voipallo
voipallo

HS: http://www.hs.fi/terveys/a1419562409809

Kuva

Ei hätää, joulukilot sulavat nopeasti Fogelholm lupaa.

Lainaa:
Kerron Fogelholmille käyneeni aamupäivällä katsomassa Motivus Centerissä Helsingin Kampissa, onko kuntosalilla paljon joulurasvojen polttajia. Kukaan ei tunnustanut. He olivat siellä siksi, että liikunta on heidän elämäntapansa, oli arki tai pyhä.

"Ihan hyvä!" Fogelholm kehuu.

Pahinta mitä hän tietää on, jos ihminen ottaa liikunnan rangaistuksena.

"Ei siinä ole mitään järkeä. Liikunnan tulisi olla kivaa. Se kannattaa ottaa mahdollisuutena. Nyt kun on joululoma, tai kesälomalla, ihmisillä on enemmän aikaa liikkua, kun ei tarvitse olla töissä", Fogelholm järkeilee.

Ongelma on, kun syömishäiriöinen ihminen ahmii pari kolme kertaa viikossa itsensä turvoksiin ja tyhjentää sitten oksentaen. Sen sijaan Fogelholmin mukaan jouluinen ylensyönti ei ole mikään ongelma.

"Nainen syö keskimäärin 2 000 kilokaloria vuorokaudessa, ja mies syö 2 500 kilokaloria. Jos syö jouluna yhden päivän kilokalorit ylimääräistä, esimerkiksi 2 000 kilokalorista varastoituu kehoon rasvana noin 250 grammaa. Se ei näy eikä tunnu missään", Fogelholm kertoo.

Rasva myös palaa pois ihan normaalia elämää viettämällä, salilla puhkimatta.

"Liikunta ei saa olla rangaistus liiasta syömisestä. Tavallinen ihminen kuluttaa liikkumalla 400–600 kilokaloria tunnissa. Jos on tullut parituhatta kilokaloria joulusyömisellä lisää, neljästä viiteen tuntia liikuntaa riittää", Fogelholm lupaa.

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2014-12-27 11:10:44 
Niin? Miksi taistelutantereella? Jokainenhan tuon tajuaa.

ViestiLähetetty: 2014-12-28 14:31:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

en täysin ymmärrä että miksi tää on taistelutantereella?
a)voiko hyvin tehtyä (ja laadukasta)jouluruokaa ylensyödä? ja b)Mitä sit jos tulee jokunen joulukilo?ne häipyy itekseen loppiaiseen mennessä.

Jos ihminen olisi tarkoitettu savuttomaksi,niin kai me synnyttäisiin ilman tupakkaa suupielessä?

*onkohan mulla oikean puolen alimmainen kylkiluu poikki?

ViestiLähetetty: 2014-12-28 15:24:31 
Poissa
voipallo
voipallo

RaahenTiikeri kirjoitti:
a)voiko hyvin tehtyä (ja laadukasta)jouluruokaa ylensyödä? ja b)Mitä sit jos tulee jokunen joulukilo?ne häipyy itekseen loppiaiseen mennessä.

a) Voi ja mikä on laadukasta?

b) Mistä ne "joulukilot" tulevat ja mihin ne sitten häipyvät? Joulun ihme vai :?:

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2014-12-28 18:20:24 
Poissa
apina
apina

Liikunnalla lähtee. Ihan turha ketju munkin miälest.

ViestiLähetetty: 2014-12-29 12:30:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jussi kirjoitti:
a) Voi ja mikä on laadukasta?

-minä en ainakaan voi.Ja minulle laadukas tarkoittaa puhtaita raaka-aineita ilman jauhohöttöjen käyttöä laatikoissa tms.eikä sisällä lisäainesotkuisia konvehteja.

jussi kirjoitti:
b) Mistä ne "joulukilot" tulevat ja mihin ne sitten häipyvät? Joulun ihme va

-lähinnä ne on kai nestekertymää.Pienen nestepöhön sulamiseen ei tarvita joulun ihmettä.

Toki b) kohdan vastaus on ehdollinen tuohon a)kohtaan,että jos voi ylensyödä jouluruokaa,niin silloinhan niitä joulukiloja tosiaan voi tulla.Mutta mitäs se yhden kilon kerryttäminen rasvaa taas vaatikaan...no,jotain 7000kcal.Kova on tekijä kuka hankkii 3-4 päivän aikaan useamman ylimääräisen lihotun kilon.
väittäisin että on vallan saatanan kova tekijä kuka pystyy (ilman höttöjauhojen tarjoamaa vetoapua) vetään ylimääräset 7000kcal useana päivänä peräkkäin.

EDIT:
minun tapauksessa ainakin esimerkiksi joululaatikot eli lantusta,mausteista ja voista tehty laatikko ja porkkanasta,mausteista,voista ja kermasta tehty porkkanalaatikko ovat niin täyttävää tavaraa,että en voisi edes kuvitella ylensyöväni niitä.Ja taasen kinkut maistuu vuosi vuodelta makuuni turhan kuivilta ja läskittömiltä,niin niiden houkutus on kerta kerran jälkeen pienempi.Ja koska olen aikuinen ihminen enkä lapsenakaan makeudella maustettujen lisäaineiden ystävä,niin en buustaa ruokahaluani esimerkiksi konvehdeilla tai teollisella margariinilla valmistettujen taikinaleivonnaisten kanssa.

Jos ihminen olisi tarkoitettu savuttomaksi,niin kai me synnyttäisiin ilman tupakkaa suupielessä?

ViestiLähetetty: 2014-12-29 14:43:56 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Toi on kyllä, että kinkku oli pettymys! Aikoinaan ennen eläinrasvaperäistä ruokavaliota se oli mitä maukkainta koska verrokki oli sokeri-lisäaine-viljasotku-teknorasvoilla niin joulupöydässä kuin muutenkin. Ensi jouluksi varustaudun jollain kyljyksillä ja upotan ne voi-kerma-sipulikastikkeeseen. Joulun erityisyydeksi hankittu lakupiippu ja maitosuklaapatukka osoittautuivat myös kerrassaan turhauttaviksi "herkuiksi" mutta ihmiskokeena erinomaisiksi, kun oikein tunsi miten niiden hiilarikuorma koittaa repiä kehosta kaikkea sitä hyvää suolesta alas, mitä sinne on nyt rakennettu [-X

ViestiLähetetty: 2014-12-29 18:48:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Samaani kirjoitti:
Toi on kyllä, että kinkku oli pettymys! Aikoinaan ennen eläinrasvaperäistä ruokavaliota se oli mitä maukkainta koska...

-tuokin mahdollista.Mutta minun mielestä ne kinkut vaan on OIKEASTI HUONOMPIA vuosi vuodelta.En siis usko 7 karppausvuoteni aikana makuaistin enää viime vuosien aikana niin paljon muuttuneen.Tän vuotisesta kinkustamme ei edes tullut juuri tuoksua huusolliin.Ja uunin pelti oli paiston jälkeen samanlainen kuin ennen.Eli kinkusta ei valunut pellille yhtään mitään.

No,muutenkin vähän vasemman käden joulu kun joutu 22 päivä muuttaan ja laittaan sit heti uudessa kämpässä laatikot ja kinkun ja muut joulun pikku jutut.

ViestiLähetetty: 2014-12-29 21:45:48 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Kai se riippuu vähän kinkustakin?
Meillä oli (kuulemma jotain) niittyoskaria.
Eikä kahdeksan kilon klimpistä ole jäljellä kuin rääppeet...

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2014-12-29 22:04:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

on se kinkustakin varmaan kiinni.
Mutta köyhäin taloudessa ei ole paljon varaa hifistellä,ei normaalisti saati sitten kun osuu muutto takuuvuokrineen ynnä muine muuttokuluineen joululle.Eli perus marketti tavaralla (nää isot tuottajat eli atriat,HK:t ja saarioiset)on viime vuodet menty ja kyllä niissä on vuosi vuodelta huonompaan törmätty,vaikkakaan ei joulukinkkua nyt sinänsä "pahaksi" tai "huononmakuiseksi" voi edelleenkään väittää,oli tuottaja kuka hyvänsä.

ViestiLähetetty: 2014-12-29 22:27:06 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Olisikohan nyt ollut tarjolla niitä rypsipossuja lähinnä.

t. Kari

ViestiLähetetty: 2014-12-30 00:02:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

En muista koskaan ylensyöneeni tai saaneeni kiloja jouluna. :shock: En ymmärrä jouluylensyöntiä! #-o

Haluan muutoinkin jo taistella, kun kerta tantereella ollaan. Herätkää jo joulupöhnästä! Täällä on niin tautisen hiljaista.

Odottaa taisteluvalmiuksissa...eikö ole yhdenyhtäkään hassua vierasta tai muuta vastarannankiiskeä??? :mrgreen:

Kinkku oli hyvää ja söin sitä joulunaikana noin 5 siivua. :D

ViestiLähetetty: 2014-12-30 09:14:17 
Poissa
voipallo
voipallo

En hankkinut tänä jouluna kinkkua ja koko ajatuskin joulukinkusta ällöttää. Paistoimme karjalanpaistia se oli todella hyvää.

Parasta joulussa on kuitenkin kala ja laatikot. Mäti loppui kesken.

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2014-12-30 10:00:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kuluneina vuosina tammikuun alun naistenlehdissä on ollut aina sama juttuaihe: ongelmana on liiat kehoon jääneet joulukilot. Syynä ilmeisesti 'jouluinen ylensyönti'?

Saas nähdä miten tammikuussa 2015??

ViestiLähetetty: 2014-12-30 12:04:48 
Kuntosali pilaa terveyden, ei kannata rehkiä :smt026
Lainaa:
Formalehydi ärsyttää silmiä ja hengityselinten limakalvoja. Tutkijat pitävät mitattuja tuloksia vaarallisina, sillä ihmiset hengittävät salilla rehkiessään suun kautta pölyä ja kemikaaleja syvälle keuhkoihinsa, jolloin yhdisteet voivat pahimmassa tapauksessa aiheuttaa astmaa ja muita hengitystieoireita.

http://www.iltasanomat.fi/hyvaolo/art-1 ... 20568.html

ViestiLähetetty: 2014-12-30 12:55:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

vikkari kirjoitti:
Olisikohan nyt ollut tarjolla niitä rypsipossuja lähinnä.

t. Kari

-meillä ei tästä ainakaan kyse ollut.Kai se pitää merkitä?ja minä aina katson että en suin surminkaan ota rypsiporsasta.

Kyllä se ylensyönti joittenkin kohdalla hämmentää.Minun mielestä jouluruokaa nyt ei vaan saa sisäänsä ylen.
Mutta turvotuksen taas ymmärrän.Ja joinain jouluina itsekin sen kokenut.Mutta "oikeata lihomista" en ole kyllä ikinä jouluna kokenut grammankaan vertaa.

ViestiLähetetty: 2014-12-30 20:18:06 
RaahenTiikeri kirjoitti:
ja minä aina katson että en suin surminkaan ota rypsiporsasta.
Mitä väliä sillä on mitä ruoka syö? Eli jos perunankuoret kelpuutetaan possunruuaksi niin miksi ei rypsiä?

ViestiLähetetty: 2014-12-30 22:10:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Peruna ja sen kuoret parantavat possunlihan rasvapitoisuutta. Rypsi ohentaa rasvakerrosta ja muuttaa possunlihan rasvakoostumusta huonommaksi. Muutama vuosi sitten broilereille syötettiin silakkarehua ja broilerit alkoivat maistua silakalle. Mekkala oli valmis. Niin, että on sillä väliä.

ViestiLähetetty: 2014-12-30 23:51:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^^On totisesti väliä!

Possut ovat sekasyöjiä ja sillä ruoalla tulee parasta syötävää ihmiselle.

ViestiLähetetty: 2014-12-31 01:03:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Mitä väliä sillä on mitä ruoka syö? Eli jos perunankuoret kelpuutetaan possunruuaksi niin miksi ei rypsiä?

-jospa itse maistaisit?Minulle rypsiporsaan vältteleminen ei ole missään määrin ideologinen kysymys.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 23 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00