karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-30 19:29:49

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 66 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2015-02-02 19:16:56 
Millainen karppaustyyli on aidosti parasta? Kyllä täältä voi lukea tarinoita niistäkin, jotka saaneet itsensä liialla ketoilulla piippuun.

ViestiLähetetty: 2015-02-02 22:05:49 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

No minä olen ketoillut vasta sellaisen vajaa seitsemän vuotta ja terveys on vain parantunut. Mutta en ole kituillut vaan noudattanut tutkittua ja Ruotsissa diabeteksen ja ylipainon hoitoon jo virallisestikkin siellä hyväksyttyä LCHF ruokavaliota. Saa nähdä milloin menen rikki.

ViestiLähetetty: 2015-02-02 23:15:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Olen aloittelija, vasta neljä vuotta ketokarppausta ja reilu kolme lääkkeetöntä d2:ta. Uusituvan mukaan kohta pitäisi tippua.

ViestiLähetetty: 2015-02-03 09:23:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Millainen karppaustyyli on aidosti parasta? Kyllä täältä voi lukea tarinoita niistäkin, jotka saaneet itsensä liialla ketoilulla piippuun.

Mahdoton kysymys sen vuoksi, että ihmisillä on erilaiset kropat ja se mikä on yhdelle se 'paras' voi olla toiselle se 'huonoin.'
Oikea kysymys on jokaiselle henkilökohtainen 'mikä on SINULLE aidosti paras karppaustyyli.' Ja kukaan ei voi vastata tuohon kuin omalta osaltaan.

(Toinen tarina on sitten se, että jotkut aloittavat luulen-että-tämä-on-karppausta-vaikka-en-tiedä-asiasta-juuri-mitään -tyyppisen iltapäivälehtien perusteella arvotun tai muun omatekemän ruokavalion jolla ei ole paljoakaan tekemistä minkään tunnetun vähähiilihydraattisen ruokavalion kanssa ja saavat kroppansa sekaisin. Mutta siinähän ei karppauksesta olekaan sitten kyse, vaan esim proteiinivetoisesta Dukanista jota erehdytään vain kutsumaan karppaukseksi.)

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2015-02-03 10:48:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

kyllä sopivaisuus on varmasti henkilökohtaista.
Itse aloittelin joskus 2007-08 paljon runsasproteiinisemmin,rasvaa välttelemättä.
Sitten oli vaihe jossa kasvisten käyttö-edelleen rasvaa välttelemättä-nousi hirmuisiin määriin.
Nykyään taas kasvisten käyttö on maltillisempaa,mutta kiinnitän huomiota siihen,että proteiinia ei tulisi todellakaan liikaa.
Hyvinvointi on vaihdellut.Usein käsi kädessä sen kanssa,että miten saan energiaa.Aika ajoin ongelmana on ollut saada kylliksi energiaa siitä yksinkertaisesta syystä,että ei ole nälkä olon ollessa kylläinen jatkuvasti.

Jos ihminen olisi tarkoitettu savuttomaksi,niin kai me synnyttäisiin ilman tupakkaa suupielessä?

*onkohan mulla oikean puolen alimmainen kylkiluu poikki?

ViestiLähetetty: 2015-02-03 11:31:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Suurimmat ongelmat ja haasteet tulee kun otetaan liikunta ja urheilu mukaan. Liiallinen kovatempoinen rehkiminen yhdistettynä ketokarppailuun ajaa ongelmiin. Muuten VHH:lla on pääasiassa positiivisia vaikutuksia.

Reipas

ViestiLähetetty: 2015-02-03 13:47:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Reipas kirjoitti:
Suurimmat ongelmat ja haasteet tulee kun otetaan liikunta ja urheilu mukaan. Liiallinen kovatempoinen rehkiminen yhdistettynä ketokarppailuun ajaa ongelmiin. Muuten VHH:lla on pääasiassa positiivisia vaikutuksia.

Reipas

-minä en ole huomannut mitään erityisiä ongelmia liikunnan kanssa.En tiedä missä menee "liiallisen kovatempoisen rehkimisen" raja,mutta olen ollut kutakuinkin urheilullinen kyllä koko karppaamisen aikani.
En tietenkään mitenkään erityisen kovalla tasolla.Mutta kesäajat varsinkin vähintään keskimääräisen kuntourheilijan tasolla.
En laske mitään (muuta kuin että saisin energiaa päivää kohti edes jokseenkin tarpeeksi),mutta luulisin HH:den pyörivän KESKIMÄÄRIN siellä jossain 50-60 gramman päiväsaantojen paikkeilla.Joskus tulee ihan ketorajat alittavia päiviä,ja joskus hiilariövereitä kaljoittelun yhteydessä kaljasta itsestään +paskasta syömisestä.
Mutta varsinaisia ketoosituntemuksia en ole kokenut tunteneeni vuosiin.

Toisinaan kesäisin enemmän urheillessani tankkaan tietoisesti enemmän hiilihydraatteja,toisinaan en.

Jos ihminen olisi tarkoitettu savuttomaksi,niin kai me synnyttäisiin ilman tupakkaa suupielessä?

*onkohan mulla oikean puolen alimmainen kylkiluu poikki?

ViestiLähetetty: 2015-02-03 13:56:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Reipas kirjoitti:
Suurimmat ongelmat ja haasteet tulee kun otetaan liikunta ja urheilu mukaan.

Harrastamani taistelulaji jossa ei lainkaan kilpailla on onnekseni pelastanut minut urheilulta. :D

Ehkä se ei vain sitten ole liian kovatempoista, sillä mukavasti menee semmoiset 6-11 tuntia treeniä päivässä viikon putkeen joka kesän kesäleirillä. Ja pitopalvelu tekee siellä minulle karpimpaa ruokaa (joskus tuntuu siltä että ovat käyneet tämän verkkosivuston reseptiosiossa tai jotain...) kuin se kotona itse tekemäni jossa yleensä on 70-100 g hiilareita / vrk. Saattaa siis ihan hyvin olla että ketoosissakin käydään ko. leirin aikana. En tiedä, ei edes kiinnosta, treenaaminen kuitenkin sujuu hyvin.

Ei vaikeuksia pysyä 20-30 vuotta nuorempien tahdissa, pikemminkin osa niistä hiilarirunsasta (perussafka noudattelee hyvinkin THL:n suosituksia) ruokaa syövistä:
a) on vähän väliä vilttiketjussa ja valittaa väsymystä, päänsärkyä tms
b) syö myös treenien aikana/tauoilla jatkuvasti karkkia/sipsiä/hedelmiä tai juovat energiajuomaa/mehua/limua, vaikka niitä aterioitakin on peräti 4 päivässä :shock:

Että kuinkakohan kovatempoista rehkimistä sen pitää olla? Joskus on esitetty kai tällä foorumilla esimerkkinä vaikkapa jääkiekko-ottelua, jossa pelaajalla voi olla pitkiä aikoja pulssi siellä maksimeissaan, sellalista ei tosiaan treenaamani laji ole. (Toisaalta sellainen liikunta ei voisi vähääkään kyllä kiinnostaakaan.)

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2015-02-03 14:35:54 
Toisinsyöjä kirjoitti:
Reipas kirjoitti:
Suurimmat ongelmat ja haasteet tulee kun otetaan liikunta ja urheilu mukaan.

Harrastamani taistelulaji jossa ei lainkaan kilpailla on onnekseni pelastanut minut urheilulta. :D

Ehkä se ei vain sitten ole liian kovatempoista, sillä mukavasti menee semmoiset 6-11 tuntia treeniä päivässä viikon putkeen joka kesän kesäleirillä. Ja pitopalvelu tekee siellä minulle karpimpaa ruokaa (joskus tuntuu siltä että ovat käyneet tämän verkkosivuston reseptiosiossa tai jotain...) kuin se kotona itse tekemäni jossa yleensä on 70-100 g hiilareita / vrk. Saattaa siis ihan hyvin olla että ketoosissakin käydään ko. leirin aikana. En tiedä, ei edes kiinnosta, treenaaminen kuitenkin sujuu hyvin.

Ei vaikeuksia pysyä 20-30 vuotta nuorempien tahdissa, pikemminkin osa niistä hiilarirunsasta (perussafka noudattelee hyvinkin THL:n suosituksia) ruokaa syövistä:
a) on vähän väliä vilttiketjussa ja valittaa väsymystä, päänsärkyä tms
b) syö myös treenien aikana/tauoilla jatkuvasti karkkia/sipsiä/hedelmiä tai juovat energiajuomaa/mehua/limua, vaikka niitä aterioitakin on peräti 4 päivässä :shock:

Että kuinkakohan kovatempoista rehkimistä sen pitää olla? Joskus on esitetty kai tällä foorumilla esimerkkinä vaikkapa jääkiekko-ottelua, jossa pelaajalla voi olla pitkiä aikoja pulssi siellä maksimeissaan, sellalista ei tosiaan treenaamani laji ole. (Toisaalta sellainen liikunta ei voisi vähääkään kyllä kiinnostaakaan.)

No itse vastasit omaan kysymykseesi. Jos liikutaan anaerobisella alueella käytetään energian lähteenä enimmäkseen sokeria.
Ite henkilökohtaisesti en noita aerobisia juttuja pidä edes urheiluna on se sen verran löysää läpyttelyä. Toki teen aerobista itekin oheisharjoitteluna, koska pohjakuntoakin tarvitaan jotta jaksaa vetää täysillä. Mutta se onkin se helpoin osa treenistä :D

ViestiLähetetty: 2015-02-03 15:19:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Ite henkilökohtaisesti en noita aerobisia juttuja pidä edes urheiluna on se sen verran löysää läpyttelyä.

No minähän jo sanoin että lajini on pelastanut minut urheilulta. :lol:
Kun kilpaileminen/voittaminen ei ole koskaan kiinnostanut tippaakaan, vaan se itseisarvoinen liikunnan ilo on se juttu.

Muutenkin koen olevan enemmän hyötyä esimerkiksi siitä, että liukkailla keleillä tapahtuvat kaatumiset eivät ole minulle uhkana millään tavoin:
Tasapaino on niin hyvä että kaatumisia tulee hyvin harvoin ja silloin kun tulee, niin kroppa osaa itse ottaa oikean kaatumisasennon ja nimenomaan niitä maahan ensimmäisenä jysähtäviä luuston osia (perse, reidet) on vahvistettu pari vuosikymmentä kaatuilemalla nimenomaan niiden päälle - luusto on elävä ja mukautuva juttu ja se vahvistuu nimenomaan sen mukaisesti miten sitä rasitetaan.

(Puhumattakaan tilanteiden arvioinnin ja itsepuolustustaitojen kehittymisestä.)

LISÄYS: Rankan anaerobisen ystävien kannattaa ehkä lukea tämä...
http://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/h ... eellisinta

ViestiLähetetty: 2015-02-03 15:50:42 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Ketoilu, kituilu ja kova treeni yhdessä, varsinkin ennenkuin ketoadaptiolla on rasvanpoltto saatu kunnolla käyntiin ei ole hyvä kombo mutta eipä sitä taida mikään karppaussuunta suositellakkaan. Kannattaa lukaista tuo Toisinsyöjän linkki ja vaikkapa ihan se alpuperäinen tutkimuskin.

ViestiLähetetty: 2015-02-03 15:57:43 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Itse asiassa urheilulla saa näemmä itsensä hyvinkin helposti rikki, syö sitten mitä hyvänsä.
Sen näkee sekä huipputasolla että meissä taviksissa. Selkä, polvet, flunssat, milloin mikäkin,
mutta ihmeen totta on vanha sananparsi, jonka mukaan urheilija ei tervettä päivää näe.

Samoin kituilemalla onnistuu rikkomaan itsensä aika hyvin,
ja taaskin riippumatta siitä mistä ne harvat kalorinsa ottaa.
Ketoosissa sen tekee ehkä vähän huomaamattomammin, kun tuota jaksaa nälättömänä pitemmälle,
mutta ihan saman saa kärsienkin, eli hiilareilla ja nälällä ja kerpeleellisellä itsekurilla.

Ja noiden kahden yhdistelmä (kituilu ja treenit) on tietenkin vielä tehokkaampi rikkoja.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2015-02-03 16:29:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joo, eiköhän se suurin ongelma ole se, että syödään liian vähän kaloreita eikä rasvoja ja liikutaan aivan pirusti, jolloin varsinkin naisilla hormonit eivät erity normaalisti ja kilppari väsyy. Ketoosi sinänsä ei liene ongelma.

ViestiLähetetty: 2015-02-03 17:12:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kyllä sitä niin mielellään jättäisi hiilaritankkaukset tekemättä niin huono olo siitä tulee. Itse huomasin kuitenkin nopeasti että jääkiekko on sen verran maksimisykelaji (ainakin meikäläisellä), että ei tule mitään ilman hiilareita. Puoli vuotta yritin sinnitellä samoilla eväillä kuin punttitreenikin onnistuu (eli rasvatankkausta) mutta ei kulkenut kentällä ja varsinkin reenin jälkeinen olo oli pitkään huono.
Nyt tulee 2-3 kertaa viikossa tankattua 150-200 g hiilareita riisipuuron ja Vitargon avulla. Muuten menen VHH:lla. Ja kohtuullisen hyvin sujuu.

Reipas

ViestiLähetetty: 2015-02-03 18:03:20 
Reipas kirjoitti:
Kyllä sitä niin mielellään jättäisi hiilaritankkaukset tekemättä niin huono olo siitä tulee. Itse huomasin kuitenkin nopeasti että jääkiekko on sen verran maksimisykelaji (ainakin meikäläisellä), että ei tule mitään ilman hiilareita. Puoli vuotta yritin sinnitellä samoilla eväillä kuin punttitreenikin onnistuu (eli rasvatankkausta) mutta ei kulkenut kentällä ja varsinkin reenin jälkeinen olo oli pitkään huono.
Nyt tulee 2-3 kertaa viikossa tankattua 150-200 g hiilareita riisipuuron ja Vitargon avulla. Muuten menen VHH:lla. Ja kohtuullisen hyvin sujuu.

Reipas

MOT

ViestiLähetetty: 2015-02-04 10:50:33 
Hiilaritankkaukset ovat turhia ja niistä tulee helposti huono olo, siinä missä kaikesta muustakin "tankkaamisesta". Kohtuudella eli kulutuksen mukaan normaalia kotiruokaa eli perunaa, pastaa, riisiä, lihaa, kalaa, leipää, voita, juustoa, hedelmiä, marjoja, kasviksia, maitoa jne. Neljäsosa lautasesta itselleen sopivaa tärkkelyslähdettä on aika hyvä nyrkkisääntö treenaajalle(kin).

Terveisin: kolme kerta viikossa kovilla tehoilla 1-1.5h/krt treenaava terve ja läskitön vanhapukki eli nuorekas viiskymppinen :smt039

ViestiLähetetty: 2015-02-04 12:38:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mikä on normaalia kotiruokaa kellekin :)

ViestiLähetetty: 2015-02-04 12:45:42 
Vieras kirjoitti:
Hiilaritankkaukset ovat turhia ja niistä tulee helposti huono olo, siinä missä kaikesta muustakin "tankkaamisesta". Kohtuudella eli kulutuksen mukaan normaalia kotiruokaa eli perunaa, pastaa, riisiä, lihaa, kalaa, leipää, voita, juustoa, hedelmiä, marjoja, kasviksia, maitoa jne. Neljäsosa lautasesta itselleen sopivaa tärkkelyslähdettä on aika hyvä nyrkkisääntö treenaajalle(kin).

Terveisin: kolme kerta viikossa kovilla tehoilla 1-1.5h/krt treenaava terve ja läskitön vanhapukki eli nuorekas viiskymppinen :smt039

Onko joku sanonut sua ikäistäsi vanhemman näköiseksi kun käyt täällä kehumassa itseäsi nuorekkaaksi? Eikös se täällä nettimaailmassa mene juuri noinpäin? :mrgreen:

Ps. Pieni pyöreys poskissa pitää rypyt loitolla :twisted:

ViestiLähetetty: 2015-02-04 13:01:11 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Toivottavasti vieras tykkää treenistään; parempi mieli auttaa kestämään kaikenlaista.
Juuri muuta hyötyähän ylenpalttisesta treenistä ei näemmä ole.
Mutta ei se mitään, samanlaisia tuppavat olemaan muutkin piristeet.
Ja onneksi saamme (ainakin vielä) itse valita ne mielemme mukaiset piristeet :)

Linkki päivän tiedeuutiseen (jos nyt joku ei sitä vielä tiennyt) http://www.hs.fi/tiede/a1422937648752
ja sama BBC'ltä http://www.bbc.com/news/health-31095384

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2015-02-04 13:29:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mitä sitten on ns. ylenpalttinen treeni? Millaisista syketasoista oikein puhutaan? Säännöllinen kohtalainen liikunta lienee kuitenkin terveellistä.

Ja itse alkuperäiseen. Pyrin välttämään sellaista, että liikuntaa tulisi ns. liikaa. Tällainen on ollut tilanne esim. töiden takia. Tällöin on joutunut nostamaan hiilareita aika reippaastikin, koska pitkässä juoksussa matalat hiilet ja runsas fyysinen aktiivisuus ei vaan sovi. Lihakset palautuvat huonosti, unenlaatu kärsii ja levottomat jalat alkavat oirehtia. Itse asiassa, olen nyt syönyt vähän hiilaripitoisemmin siitä huolimatta, että liikunnan määrä on järkevissä mitoissa, ja myös nyt on mukavempi olla kuin matalammilla hiilareilla. Eli joo, kaiken kaikkiaan, itselleni ei sovi erityisen matalat hiilarit, jos aktiivisuustaso ylittää kotona haahuilun. Mutta tämä on tosiaan oma kokemus asiasta, ja en sano, että näin olisi kaikilla.

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 66 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00