karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-28 08:07:51

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 398 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 520 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Hengenvaarallista
ViestiLähetetty: 2005-08-09 17:41:55 
Tuntuuu olevan oikein hurahtaneiden ja itsetuhoisten forumi. Tässä on asiantuntijoiden tutkimaa tietoa Atkinsin dieetistä. Luulisi henkenne olevan jonkin arvoinen. Internet on täynnä varoituksia ko dieetin vaaroista. Kuinka voitte olla ottamasta vakavasti asiaa. Vai väitättekö olevanne parempia asiantuntijoita?

____________________________________________

Atkinsin dieetti voi olla vaarallinen

Niin kutsuttu Atkinsin dieetti on ollut paljon esillä julkisuudessa. Tämä dieetti antaa luvan syödä eläinrasvoja rajattomasti, mutta kieltää hiilihydraatit. Atkinsin dieettiä on syytä varoa kuten kaikkia vähähiilihydraattisia dieettejä, varoittaa Kansanterveyslaitoksen professori Antti Aro.
Niiden pitkäaikaisia vaikutuksia elimistöön ei ole riittävän hyvin tutkittu. Asiantuntijat suhtautuvat Atkinsin dieettiin hyvin nihkeästi.
_______________________________________________________


KALEVA

Eli Atkinsin menetelmällä todellakin laihtuu. Riskit ovat kuitenkin suuret. Varsinkin sydän- ja verisuonitaudeista kärsivien tulisi välttää sitä.
"Pidempään jatkettuna tällainen ruokavalio voi olla jopa vaarallinen, sillä se nostaa sekä kolesterolia että verenpainetta, myös kihti ja sapppikivet uhkaavat", Karppinen sanoo.

__________________________________________________________

Kutri.net

Lisäksi näyttäisi siltä, että aika moni atkinsilainen soveltaa diettiä pahimmalla mahdollisella tavalla väärin. Aivan, herra Atkins suosittelee nimenomaan käyttämään hyviä rasvoja (joita saa kalasta, kasviöljyistä, avokadosta ja pähkinöistä) ja välttämään huonoja rasvoja (joita saa juustosta, kermasta, voista, broilerinnahasta, pekonista, kananmunasta, smetanasta, creme fraichesta jne.). Käytännössä kuitenkin useat Atkinsin dieettiä noudattavat kerskailevat nimenomaan sillä, kuinka voivat nyt syödä niin paljon juustoa ja kermakastikkeita kuin vain haluavat ja kuinka aamiainen alkaa ah, niin ihanasti, rasvaa tirisevällä pekonilla ja paistetuilla kananmunilla!
_____________________________________________________________

Atkinsexposed.com

Most people aren't able to remain on the Atkins Diet long enough to develop osteoporosis, kidney damage or hardening of the arteries. Sixteen year-old high school student Rachel Elizabeth Huskey only lasted seven weeks.

Rachel had a crush on a boy in her church. So she started the Atkins Diet to lose weight. In part because she was so nauseated on the diet, she lost 16 pounds. She was hoping being thinner would make her more popular at school. After a brief carbohydrate relapse, she began again "very strictly"[404] but could only stick with it this time for 9 days.

In history class, amidst cheering fellow students for acing a tough question, she collapsed without warning. And then she died. Frenzied attempts to resuscitate her failed.[405] Her doctors blame the Atkins Diet.

___________________________________________________________

Atkinsexposed.com

Peeing Your Bones Down the Toilet

A 2003 review of the safety of low carbohydrate diets reeled off an alarming list of potential problems: "Complications such as heart arrhythmias, cardiac contractile function impairment, sudden death, osteoporosis, kidney damage, increased cancer risk, impairment of physical activity and lipid [cholesterol] abnormalities can all be linked to long-term restriction of carbohydrates in the diet."[297]

There is a particular concern that children who go on the Atkins Diet might suffer permanent physical and mental damage as a result of starving their bodies of critical nutrients. As one U.S. child nutrition specialist explained, "The effect can be to dull the mind, stunt growth, and soften bones...I wouldn't want to risk it by putting my child on a low carbohydrate diet."[298] People may be peeing their bones into the toilet along with the ketones.
____________________________________________________________

Tuuli.net

Hiilihydraateista voimaa koko päiväksi
Viime aikoina on ollut paljon puhetta hiilihydraatittomista dieeteistä ja on huhuiltu, että Yhdysvalloissa monet lähes anorektikoiksi itsensä laihduttaneet julkkikset noudattavat tiukkaa hiilihydraatitonta ruokavaliota. Näilläkin sivuilla on keskustelupalstoilla pohdittu hiilihydraattien merkitystä ruokavaliossa. Tässä siis taas yksi kannanotto aiheeseen.
Hiilihydraatit ovat elimistömme tärkein polttoaine. Runsaasti hiilareita sisältävä ruokavalio pitää meidät kylläisenä, helpottaa painon hallintaa, pitää suolistomikrobit kunnossa ja ehkäisee sairauksia. Hiilaripitoinen ravinto on usein vähärasvaista ja ravintokoostumukseltaan monipuolista. Runsaasti liikkuvalle hiilarit ovat elintärkeitä; hiilarivarastojen avulla jaksamme liikkua kovalla teholla ja pitkään sekä suorituksen jälkeinen palautuminen nopeutuu. Hiilihydraattien osuus päivän energiansaannista tulisi olla jopa 60 %. Hyvä tapa lisätä hiilihydraattien osuutta ravinnossa on syödä enemmän leipää vähemmillä leivän päällisillä sekä lisätä hedelmien, vihannesten sekä perunan, pastan ja riisin kulutusta. Samalla tulisi välttää rasvaisia ruokia ja herkkuja kuten viinereitä, pasteijoita ja keksejä.
Taas muotiin tullut Atkinsonin dieetti, jossa saa syödä runsaasti rasvaa ja proteiineja, muttei juuri lainkaan hiilareita, on ravitsemusasiantuntijoiden mukaan jopa vaarallinen ja johtaa ihmisiä harhaan. Vanha tosiasia on, että gramma rasvaa sisältää yli kaksi kertaa enemmän energiaa kuin gramma hiilihydraatteja. Laihduttava vaikutus perustuu usein siihen, että energian saanti jää pienemmäksi kuin normaaliruokavaliossa, sillä hiilihydraatitonta ruokavaliota on erittäin vaikea koostaa. Liiallisesta rasvan saannista vaarana voivat olla kohonneet kolesteroliarvot ja myöhemmin jopa sydän- ja verenkiertoelimistön sairaudet.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-09 17:53:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-03-06 17:35:15
Viestit: 2055
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: HÄRREGUUUD :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: ON SE HYVÄ ETTÄ SINÄ TULIT MINUAKIN TYHMÄÄ VÄHÄHIILIHYDRAATTISTA SUONET TUKOSSA OLEVAA VAROITTAMAAN ..OLET JUMALAN LÄHETTÄMÄ SANANSAATTAJA, SINULLE PITÄISI MYÖNTÄÄ HENGENPELASTUS MITALI*ANOO HALOSELTA*

oI KIITOS KIITOS KIITOS*HALAA JA PUSSAA* [-o<


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-09 17:53:24 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-26 13:15:25
Viestit: 9048
juu kiitos vaan, olikin paljon uutta ja asiallista tutkimustietoa :lol: :lol: :lol:

Kyllä mun varmaan tarttee nyt ruveta taas syömään sitä virallisterveellistä, se on kuitenkin pieni ongelma, että joka päivä saa pierrä ja ripuloida ja nukahdella pitkin päivää :wink:

Olishan se kauheaa, jos mä tuhoaisin terveyteni tälläisellä hömpällä, jota kukaan ei oo koskaan tarkemmin tutkinut, vaan on vaan hatusta huitastu tämmöttinen ruokavalio 8)

Kyllä mä nyt oon tosi kiitollinen, että sä suuressa viisaudessas mun harhaluulot oikaisit, mä oon jo jo pitemmän aikaa funtsinut, että mun laskelmissa on varmaan jotain väärin, kun kasviksiakin uppoaa enemmän kuin koskaan aiemmin, vaikka rasvaahan tässä dieetissä piti ihan hurmoksella popsia. O:)

Erityisen iloinen mä olin siitä, että Tuuli ja Kutri on nyt tunnustettu asiantuntijoiksi, ne kuitenkin on ansainneet sen kaikesta työstä ravintotutkimuksen parissa :roll:

Mut on pelastettu alakarppi hörhöiltä, hallelujaa!!!!!

_________________
We can never obtain peace in the outer world until we make peace with ourselves.
-Dalai Lama


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-09 17:53:39 
Poissa
eliittijäsen
eliittijäsen

Liittynyt: 2005-05-31 22:27:03
Viestit: 7786
Huih.

Mutta tuo lainaus tuolta tuulesta on kyllä hyvä Kuva

"hiilihydraatiton ruokavalio"..... "Atkinson"...


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-09 18:01:51 
Hei Tosion, ihme kirjoitus :?:


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-09 18:03:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Ja "Laihduttava vaikutus perustuu usein siihen, että energian saanti jää pienemmäksi kuin normaaliruokavaliossa."

Ainahan sanotaan, että pitää syödä vähemmän kuin kuluttaa. Ja nyt kun syö niin paljon rasvaa ja proteiinia kuin haluaa niin energian saanti jää pienemmäksi.

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-09 18:24:19 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-04-04 06:03:56
Viestit: 200
Reps ja kops!! :lol:

Olihan hää kuitenkin nähnyt vaivaa etsiäkseen nää asiantuntevat "tutkimukset" netistä!

Tuuli.net: ATKINSON

Oh my god.. :roll:

_________________
Meille on annettu kaksi lahjaa, joita tulisi käyttää mahdollisimman paljon -huumori ja mielikuvitus. Mielikuvitus korvaa sen, mitä emme ole ja huumori auttaa meitä hyväksymään sen mitä olemme.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hengenvaarallista
ViestiLähetetty: 2005-08-09 18:31:49 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2005-05-23 19:01:05
Viestit: 418
Tosion kirjoitti:
Tuntuuu olevan oikein hurahtaneiden ja itsetuhoisten forumi. Tässä on asiantuntijoiden tutkimaa tietoa Atkinsin dieetistä. Luulisi henkenne olevan jonkin arvoinen. Internet on täynnä varoituksia ko dieetin vaaroista. Kuinka voitte olla ottamasta vakavasti asiaa. Vai väitättekö olevanne parempia asiantuntijoita?


Juu-u. Netissä on paljonkin erilaisia varoituksia eikä niitä välttämättä tue mitkään tieteelliset tutkimukset. Kiva kun edes joku varoittelee meitäkin. Kuinkas sinä sitten olet täällä itsetuhoisten keskellä, mielitkö liittyä mukaan? :wink:

Ja joo, kyllä minä väitän olevani asiantuntija oman kroppani tuntemisessa ja tuntemuksissa. :twisted:

_________________
Kuva
* Muutos tapahtuu kun avaat silmäsi silloin kun haluaisit ne sulkea.*


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hengenvaarallista
ViestiLähetetty: 2005-08-09 18:39:02 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Tosion kirjoitti:
Niiden pitkäaikaisia vaikutuksia elimistöön ei ole riittävän hyvin tutkittu.


Onkin totta että runsashiilihydraattista nykyravitsemusta tunnetaan hyvin lyhyeltä ajalta. Kokemukset siitä ovat hyvin lyhytaikaiset. Tosin sekin kokemus kertoo jo nyt melkoisen karua kieltään. Pitkäaikaisnäytöt sen terveellisyydestä puuttuvat. En tunne yhtään tutkimusta jossa runsashiilihydraattinen ruokavalio olisi pitävästi osoitettu terveelliseksi. Lyhytaikaiset noin 50v viimeiset kokemukset tosin ovat aika hälyyttäviä ja sen perusteella sellainen ravitsemus tulisi mitä pikimmin keskeyttää. Ainakin kiireesti pitäisi tutkia sellaisen ruokavalion vaikutusta terveyteen. ne vähäiset tutkimukset tosin puhuvat aika karua kieltään.

En myöskään tunne yhtään tutkimusta jossa aikuisen ruokavalio joka sisältää noin 10 - 15E% Proteiinia, 5 - 15E% hiilihydraattia sekä loput 70 - 85E%monipuolista luonnonmukaista rasvaa energiataseisesti nautittuna olisi todettu yleisesti terveydelle millään tavoin haitalliseksi. Sensijaan mikäli tuossa vaihdetaan rasvan ja hiilihydraatin suhde päinvastaiseksi ei enää taidetakaan olla aivan yhtä turvallisilla vesillä.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-09 18:39:39 
Poissa
hörhökarppi
hörhökarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-03-25 21:28:23
Viestit: 3519
Kiitos Tosion!!! :lol:
Minusta on ihanaa huomata, että tästä maasta löytyy ihmisiä,
jotka ovat todella huolissaan toisten hyvinvoinnista.
Olet kultainen!! Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-09 19:00:05 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Olisipa kutri vielä kertonut miksi broilerinnahka ja munat sisältävät huonoja rasvoja... tai mitä :lol: IHQ-IHQ-IHQ Kutri

Mutta vakavissaan: Ainakin Aron osalta olisi kunnian, omantunnon ja itsetunnon takia aiheellista esittää edes k.o. lausunnon vuosiluku. Muut eivät ole asiantuntijoita - ai niin, kuka se Karppinen on. Luulen, että he itsekin tätä toivoisivat.

Vai pitääkö kysyä heiltä itseltään? 8)

terv els
(Ps. Karppifoorumin karppien lipidiarvot ovat parempia kuin ylähiilari-Suomen keskimäärin. Ja mikä ihmeellisempää, niiden mukainen tautiriski on keskimäärin vähentynyt karppauksen pitkittyessä. Niin että ne lukijat jotka karppaa: nou hätä - mutta jos vaivaa, niin lipidimittausten lisäksi kannattaa hoitaa testamentti kuntoon. Ettei tule paniikkia (kuten radio Jerevanissa tässä sanottaisiin). Paitsi asiantuntijapiireissä 8))

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-09 19:31:12 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
els kirjoitti:
Ettei tule paniikkia (kuten radio Jerevanissa tässä sanottaisiin). Paitsi asiantuntijapiireissä 8))


Asiasta melkein irroitettuna. Oletko muuten huomannut että ns asiantuntijatahoilla (tarkoitan muodollisesti asiantuntevia tai viran puolesta asiantuntijoita) on paniikkireaktion oireita tämän vähempihiiliydraattisen luonnonmukaisemman ravitsemuksen suhteen. Melkoinen määrä disinformaatiota syötetään joka kanavalle. (yhtenä esimerkkinä vaikapa ne PaHa:n kalvot tai muu kuten eri yhteyksissä haastatellut asiantuntijat ylipainokehitykseen mm liittyen ja kaikilla sama mantra... kauheat rasvadieetit, muotidieetit ja sitten "oikea" tapa laihdutta ja estää lihominen.. rasvapoisrasvapois.. leipää leipää kuitua... ) Miksiköhän. :? :roll:


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-09 19:40:49 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Minusta tilanne on jo kehittynyt tuosta.
Parhaat asiantunijat ovat hiljenneet parin vuoden takaisesta. Merkittävästi.
Ja jättäneet haukkumisen sekundaariporukalle.
Jonka voi sitten tarvittaessa vikka uhrata. Tieteen ja totuuden alttarille?
Tämä trendikäsitys on syntynyt viiden vuoden medialausuntojen perustella...

Sen näkee kun katsoo lausuntojen päivämääriä 8)
terv els

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-09 19:52:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
Minustakin näyttää, että likaisen työn tekevät nyt kaiken maailman sporttilehtien toimittajat (ja nettipalstoilla riehuvat trollit :lol: ). Ja Kelan naistutkijat, jotka nekin toistavat vanhoja kommenttejaan. Asiantuntijat ovat melko hiljaa (ja odottavat joidenkin jäärien eläkkeellejäämistä :?: ). Nämä diabetesliitot ja vastaavat pitää nettisivuillaan vanhoja juttuja ja asiantuntijat ei voi niitä poiskaan pyytää, kun ovat kirjoituksistaan joskus maksun saaneet.

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-09 22:29:26 
Kuinka te kuvittelette olevanne parempia asiantuntijoita kun ette ole kuitenkaan tietoisia miten ruoansulatus tapahtuu ja mitä kaikkea aineita ihmiskeho vaatii muuta kuin yleisellä tasolla. Hiilarithan on kaiken ylläpitävä ravintoaine. Asiantuntijat on asiantuntijoita ja harrastelijat on harrastelijoita jotka leikkivät elämällään.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-09 23:05:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
Omallani leikin ja hiilareita en sen ylläpitoon tarvitse. Hiilarit ylläpitää lähinnä nälkää. Mutta luepa muitakin kuin suomalaisia asiantuntijoita. Et taida olla "kuitenkaan tietoinen miten ruoansulatus tapahtuu ja mitä kaikkea aineita ihmiskeho vaatii"

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-09 23:11:58 
Olihan tossa kirjoituksessa järkeäkin. Tai siis suurinpiirtein yhtä paljon järkeä kuin fanaattisissa alakarppisaarnoissakin.

Hmmm, nyt mun tää sianliha ja kananmunapainotteinen dietti tuntuu vähän riskialttiilta kun sitä miettii. Ehkä jos sittenkin 10 vuoden päästä kadun atkinsonin aloittamistani lojuessani sairaalassa tuskissani toivoessani eutanasiaa?

Tosin tajuan että huonolla ruokavaliolla voi järjestellä ennen aikaisen kuolememisen oli kyseessä karppaus tai ei, mutta ehkä kuitenkin kyseessä on ennemminkin liialliset ihrakertymät jotka vaikuttavat terveyteen, ei niinkään pistääkö suuhun hiilaria vai rasvaa. Tämä täytys huomioda näissä tappeluissa.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-09 23:44:24 
Poissa
eliittijäsen
eliittijäsen

Liittynyt: 2005-05-31 22:27:03
Viestit: 7786
visitor kirjoitti:
Hmmm, nyt mun tää sianliha ja kananmunapainotteinen dietti tuntuu vähän riskialttiilta kun sitä miettii.


Miks dieettisi on sellainen? Minä mielestäni noudatan aika lailla Atkinsia ja dieettini on enemmän kasvispainotteinen.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-09 23:56:54 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi
Avatar

Liittynyt: 2004-08-19 09:11:38
Viestit: 7550
Tosion kirjoitti:
...harrastelijat on harrastelijoita jotka leikkivät elämällään.

Omatpa ovat elämänsä. :wink: Helvettiäkö se on sinun tehtäväsi kaitsea, miten kukin haluaa elämänsä kanssa leikkiä?

_________________
// Einomies - karppi, jo vuodesta 2004 -


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-10 05:46:26 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

Liittynyt: 2004-05-25 08:11:35
Viestit: 4830
On se hyvä, että karpeista kannetaan huolta. Palstan lähes kahdentuhannen käyttäjän joukosta kun ei varmaan löydy asiantuntemusta oikein millekään alalle. :D

Kaikki karpit lienevät apukoulusta karanneita. Korkeakoulupohjalta tuskin kukaan karpiksi alkaisikaan, kun on olemassa ammattikoulutuksen saaneita oikeitakin asiantuntijoita.

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=z8tl2GSNxpo
KILO LÄSKIÄ ON ÄMPÄRILLINEN KUSTA.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 398 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 520 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)