karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-12 01:54:19

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2010-06-07 19:19:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hei,

Olen ketoillut osittain nyt viikon ajan. Käytännössä tämä tarkoittaa, että olen ottanut hiilarit pähkinöistä, mantelirouheesta, vihreistä vihanneksista ja 70-80-prosenttisesta tummasta suklaasta. Tarkoitan noilla "net carbs"-määriä, koska jostain luin, ettei sokerialkoholeja lasketa nettohiilareihin, koska ne eivät suurimmaksi osaksi imeydy.

Oma ongelmani on naurettava: syön purkkaa kuin karkkia. Pahimmassa tapauksessa jauhan hetken 2-3 purkkaa kerrallaan ja vaihdan uuteen. Tämä on hyvä keino poistaa karkkihimot, mutta mahani käy päivä päivältä herkemmäksi ja nyt pahimmillani ripuloin sekä vatsani on kuin ilmapallo. Ongelmia suurentaa mieltymykseni Läkeroleihin, Läkerol Dents-pastilleihin yms. xylitolia yms. sisältäviin tuotteisin.

Saatan kestää nuo "karkkimässyt" jotenkin tai siis välttää, mutta aterian jälkeen otettu parin purkan satsi saa aikaan jumalattoman himon. Miten tämäkin on mahdollista? Voin olla täysin kylläinen, mutta kaipaan jotain erilaisen (makean?) makuista. Olisiko teillä suositella jotain karppiherkkua (siis ihan pikkupalaa), joka katkaisisi kierteen ja "mässy" unohtuisi? Mikä on auttanut sokerihiiriä?

Ongelmana tässä kaikessa on mahakivut (turpoaminen, jopa ripuli) ja lisäksi insuliinitaso heittelee. Lisäksi onko mahdollista, että nimenomaan suuret makeutusainemäärät (xylitol yms. keinotekoiset) keräävät nestettä. Ainakin joku kertoi light-limsojen tekevän niin. Tunnen itseni helposti turpeaksi.

Kahvin sallin ketokarppauksessa ja sitä juon 2-4 kuppia päivässä aterioiden välissä - siis aamu-ja iltapäiväkahvin. Light-limuista olen päässyt jo eroon ts. arkena en niitä juo. Kahvi ei jälkiruokana toimi, koska en ole siihen mitenkään hulluna. Juon kahvia lähinnä kofeiinin piristävän vaikutuksen vuoksi.

Suututtaa olla tällainen tollo :(

ViestiLähetetty: 2010-06-07 20:15:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

mulle lääkäri just tänään sano, että makeutusaineet käy vatsassa pahemmin kun sokeri.. oon ite ainakin huomannu tän, hirveet vatsakivut ja krampit ja vessassa istumista kun sokerittomia syö. #-o

ViestiLähetetty: 2010-06-12 12:46:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jep. Kamalan vaikea vain päästä eroon niistä! Ei mulle sokeri tiukkaa ole tehnyt ts. siitä eroon pääseminen - puhumattakaan leivästä, pastasta yms. Sen sijaan nämä keinotekoiset myrkyt. :/

ViestiLähetetty: 2010-06-12 14:49:52 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

Hmm... Mahtaisko toimia, jos vaihtaisit ne keinomakeat takaisin sokeriin ja sitten koittaisit vähentää? Tai kokeilisit syödä enemmän tai muuttaa ateriarytmiä? Jostain muistelen lukeneeni sellaistakin, että se aterianjälkeinen "jotain hyvää tarttis vielä"-tunne johtuu siitä, ettei aterialla ole ollut tarpeeksi proteiinia. En tiedä, pitääkö paikkansa, mutta kokeillahan voi.

ViestiLähetetty: 2010-06-13 21:34:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ei sokeria :lol: Mä jäin miettimään, syönkö sittenkin rasvaa liian vähäsen. Huomenna lisää rasvaa, kun en viitsi enää yhtään keinotekoisia makeutusaineita syödä. Oon lukenut kauhujuttuja!

ViestiLähetetty: 2010-06-29 21:29:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Suosittelen kokemuksesta tiukkaa aidon tai keinotekoisen makean katkoa - ja tuhtia rasvakuuria. :wink:

ViestiLähetetty: 2010-07-12 09:26:42 
Poissa
sintti
sintti

Ensinnäkin, et ole tollo! Makeutusaineet on TOSI koukuttavia, tiedän omasta kokemuksesta. Vatsa menee sekaisin, turvottaa, insuliinit heittelee, tulee ruokahimoja...Mä olen monta kertaa heittänyt hermesetakset roskiin, ja sit kuitenkin on ollut pakko hakea viimeistään viikon päästä uudet kun "ei kestä" ilman. Mäkin olen pystynyt jättämään ligh-limut (joista olin TOSI riippuvainen) viikonloppuun (ostan perjantaina 2 puolentoista litran pulloa ja sit kun ne on juotu, lisää ei saa ennen seuraavaa perjantaita, ja silloinkaan en osta jos ei tee mieli tarpeeksi). Olen vähentänyt muutenkin makeutusaineiden käyttöä, vain kahviin laitan ja siihenkin puolet vähemmän kuin ennen. Joskus syön jälkiruoaksi kaksi sisu-pastillia. Enemmästä tulee maha kipeäksi.

Itse tehty raakasuklaa, jossa makeutuksena esim. steviaa, tai 70% kaupan suklaa jälkiruoaksi, mielestäni myös riittää makeanhimon taltuttamiseksi. Säännölliset kolme ateriaa päivässä, reilusti rasvaa joka aterialla. Juustoa, kookosöljyä...Yks juttu vois olla toi kahvin juominen aterioiden välillä; se saattaa kohottaa verensokeria ja saada aikaan makeanhimoa. Mahdatko olla ketoosissa jos tulee ruokahimoja? Pähkinät ja suklaa sisältää reilusti hiilareita! Kofeiinikin voi olla sulle epäsopivaa. Sitä on vaan pakko eliminoida ja testailla. Ei kuitenkaan oo kivaa kärsiä mahavaivoista ja himoilusta..Tsemppiä! Itse koitan ihan samaa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00