karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-20 23:05:44

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 62 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-06 20:03:28 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Minun puntari näyttää rasvaprosentiksi 35,8. Huvikseen yritin sit laskea Kuntoplussan rasvaprosenttilaskurilla,sain tuloksesi 37,9. Vaikeaa oli kun pitäs olla jotkut pihdit millä näitä läskejä puristelis, eikä peukaloetusormiote ja mittanauha :lol: Lohduttavaa oli et laskurin mukaan olis lievä ylipaino. Tässä linkki jos haluatte kans yrittää...
http://www.kuntoplus.fi/polopoly.jsp?d=1277&a=8566

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-10 09:32:38 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

mun on kyl aika vaikee uskoo noihin rasvaprosentti vaakoihin. Eilen olin kaverilla ja sillä oli sellanen ja se näytti mulle nesteet 56% ja rasvat 18,5%. Jos toi pitäs paikkansa ni mullahan ei olis rasvaa muualla kun vatsanpeitteissä :lol: Ehkä se mittas vaan mun jalkojen rasvat ja nesteen 8) Tuntuis jo uskottavammalta. Mutta olis kyllä tosi mielenkiintoista tietää paljonko noi prosentit on ihan oikeesti.

Ja vaikka mulla ei olekaan ylipainoa, niin ylimäärästä läskiä kyllä löytyy just selästä ja vatsalta ihan kunnolla, niin ku ainakin BMI:hin suhteutettuna...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-16 10:42:48 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Minä en oikein vieläkään tajua sitä, miten se ikä vaikuttaa rasvaprosentin laskentaan? Tajuan kyllä sen että iän myötä sisäelinten ympärille kertyy rasvaa, mutta ei kai sitä rasvan kertymistä voi suoraan mistään ikätaulukosta repäistä?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-16 12:28:27 
Poissa
sintti
sintti

sandeltree kirjoitti:
Minä en oikein vieläkään tajua sitä, miten se ikä vaikuttaa rasvaprosentin laskentaan? Tajuan kyllä sen että iän myötä sisäelinten ympärille kertyy rasvaa, mutta ei kai sitä rasvan kertymistä voi suoraan mistään ikätaulukosta repäistä?

No nuo taulukothan on muutenkin vähän suuntaa-antavia vain, mutta onhan niissä silti aika iso tuo haarukka mihinkä minkäkin ikäisten rasvaprosentti voi sijoittua.

Oman vaa'an taulukossa suositukset on tälläisiä:
20-24v. : 9-18%
25-29v.: 10-19%
30-34v.: 11-20%
jne...

Eli 5 ikävuoden välein saisi aina olla yhden prosentin korkeampi arvo. Nuo taulukot siis antavat vain suositusarvoja, eikä niissä oikeasti lasketa mitään rasvaprosentteja.

Vai mistäköhän taulukoista mahdoit puhua? :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-20 20:51:50 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Nyt kaikki "jumittajat" joukolla hyppäämään vaa'alle joka näyttää rasvaprosentin.

Mulla on hikisen laihdutus urakan tuloksena tippunut naurettavat 2.5 kiloa, mutta kuinkas ollakaan rasvaprosentti on tippunut 5 prosentti yksikköä.

Tästä minä nyt sitten koitan ammentaa uutta voimaa olla tiukka. Vesiprosenttikin lähentelee 50 :tä.

Jos voisi olla ajattelemaata kiloja ja ajatella että pienentyminen on pääasia. Lihas on painavampaa kuin fläsä....

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-20 21:21:32 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

Mun vaaka taitaa olla sitä lajia, joka arpoo niitä rasvaprosenttilukemia: näyttää tasaisen varmasti mitä vain 39 ja 47 väliltä... :roll: Nesteprosentti sen sijaan on yleensä 35-36. Mikä on kyl kummallisen vähän. Kun se näytti nitä samoja lukuja silloinkin, kun olin kiitos kortisonin ihan pöhöttynyt. Jos kerran märät jalat voi vääristää lukemia, niin mahtaakohan sitten myös mun erittäin kuivaihoiset jalat vääristää? Kannattaisko jalat kenties rasvata ennen vaa'alle hyppäämistä?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-20 21:34:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tuo laite kuulostaa jokseenkin epäilyttävältä. Ajattelisin, ettei jalkapohjien rasvaaminen auta korjaamaa laitteen itsensä aiheuttamaa epävarmuutta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-20 22:26:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sähköinen kontakti (ylitsemeno vastus tai jotain sinne päin) puntarin ja jalan välillä lienee oleellinen asia

Kokeilkaapa vaikka hikistä (suolaista ja likaista) jalkaa ja kuivaa jalkaa, saattaa tulla pieni ero (vaikka en ole itse kyllä koskaan kokeillut)

Puhdas vesi ei johda sähköä hyvin mutta likaisempi jo johtaakin

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-20 22:50:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kyökki-insinöörikin kiinnostui:
Miten tuo vehje oikeasti toimii/ väittää toimivansa? Voisiko joku kertoa toimintaperiaatteen? Saa siis selostaa tarkemminkin kuin "lähettää sähköimpulssin ja mittaa takaisin tulevan", numeroitakin saa olla. Kertooko käyttöohje jotain virhemarginaaleista tai mittaustuloksiin vaikuttavista seikoista?
nimim. "edellisen vaakansa 80-luvulla omistanut" (ja sekin oli kirpparilöytö, vaaleanvihreää 50-lukua :smt055 )

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-21 08:51:51 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

teppana22 kirjoitti:
Mulla on hikisen laihdutus urakan tuloksena tippunut naurettavat 2.5 kiloa, mutta kuinkas ollakaan rasvaprosentti on tippunut 5 prosentti yksikköä.

Tästä minä nyt sitten koitan ammentaa uutta voimaa olla tiukka. Vesiprosenttikin lähentelee 50 :tä.

Mulla taas BF (body fat) on laskenut tuolta 35,2 % -> 34,1 %, eli alle yhden prosenttiyksikön. Ja elimistön vesi-% noussut 47,3 % -> 48,1 %, alle prossayksikön tämäkin. Senttejä on kuitenkin kadonnut esim. lantiosta jo 6 cm, uumalta 5 cm, navan seudusta 6-7 cm, etc. Onkohan mun vaaka ihan luotettava noiden BF-lukujen osalta, siis edes tuon muutoksen seurantaan :?: Vai onko se tosiaan noin hidasta, tuo rasvaprosentin muutos? Sulla on teppana kyllä mahtava muutos rasva%:ssa =D>

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-21 09:42:25 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Joo. Kunhan vain jaksaisi motivoitua siitä.

Noista vaaoista. Minun käytössä oleva vaaka on Instrun parhaimmistoa hinta n. 200 ekeä (jos nyt oikein muistan)

Onkohan näissä niinkuin yleensäkin elektroniikassa että laadusta joutuu maksamaan. Näyttääköhän halvat puntarit sitten aina oikein.

Meidän vaaka on käyttäytynyt ainakin tosi loogisesti. Meillä on myös käsissä pidettävä rasvamittari. Se näyttää aina hiukan vähemmän.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-21 12:11:19 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

Toi mun lukuja arpova vaakani ainakin oli halpa, joten pitänee paikkansa, että laatua saa vasta rahalla. Mutta eipä se juuri haittaa, vaikka rasvaprosentin virhemarginaali olisikin 10 %-yksikköä... Onhan se silti suuntaa-antava? :lol: Enkä niin kovin vakavalla sen antamia lukuja seuraakaan. Painon suhteen se on kyllä sitten harvinaisen yksimielinen. Vaikka kuinka monta kertaa hyppäisi, aina se näyttää tasan saman luvun, toisin kuin muut kokeilemani vaa'at.

Testasin tänä aamuna jalkojen rasvauksen vaikutuksen nesteprosenttiin: samoissa raameissa se oli kuin aiemminkin (35,6). Kai minä sitten vain olen niin kuiva. :?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-21 12:15:49 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Siperia kirjoitti:
Onhan se silti suuntaa-antava?

No tässä on esimerkki siitä kuinka suuntaa-antava se on. Eli fitness-lehden testiryhmä on mitattu sekä bioimpedanssilla (käytännössä sama juttu kuin vaa'at) ja sitten pihdeillä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-21 12:27:38 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

misukisu kirjoitti:
Siperia kirjoitti:
Onhan se silti suuntaa-antava?

No tässä on esimerkki siitä kuinka suuntaa-antava se on. Eli fitness-lehden testiryhmä on mitattu sekä bioimpedanssilla (käytännössä sama juttu kuin vaa'at) ja sitten pihdeillä.

No joo... Meinasinkin lähinnä, että olettaisin, että vaa'an näyttämä lukuväli siirtyy alaspäin, jos rasva kropassa vähenee. Tarkoitin siis suuntaa-antavuudella sitä, että noistakin lukemista voisi pitkällä aikavälillä kenties päätellä jotain rasvaprosentin kehityksestä. Oikeasti en edes ole erityisen kiinnostunut rasvaprosentistani. Vointi ratkaisee. Vaa'an ostin uteliaisuuttani, kun se ei paljon "tavallista" vaakaa enempää maksanut.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-21 12:40:45 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Siperia kirjoitti:
No joo... Meinasinkin lähinnä, että olettaisin, että vaa'an näyttämä lukuväli siirtyy alaspäin, jos rasva kropassa vähenee. Tarkoitin siis suuntaa-antavuudella sitä, että noistakin lukemista voisi pitkällä aikavälillä kenties päätellä jotain rasvaprosentin kehityksestä.

Tuota mieki tarkoitin, että jos edes se suunta olis vaa´an mukaan jatkuvasti alaspäin (rasvassa siis) niin siitä vois olettaa jotain. Testasin aamulla kolmella peräkkäisellä punnituksella. Paino oli desimaalilleen sama joka kerralla, mutta rasva ja neste heittelivät jonkin verran sen mukaan miten hyvin jalat olivat anturien päällä (tuossa on ihan reunoilla sellaiset 'liuskat', joiden päälle pitää astua, ja ne on kapeammat kuin jalkapohja, eli osa jalasta menee 'yli'). :?: Heittoa oli 0,1-0,3 prosenttiyksikköä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-21 17:33:12 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Adalmiinukan saamalla heitolla ei ole kyllä minkään valtakunnan merkitystä.

Pitäisin suuntaa antaavuudesta kiinni, kun tämä painonpudotus ja pienentyminen kaikkiaankin on niin työlästä ja välillä tympeääkin että jostain on voimaa ammennettava. Varsinkin tilanteessa jossa paino ei putoa ja kuitenkin mukamas pienenee.

Kävin joskus entisessä elämässäni pihtimittauksessa ja sieltä tuli suuremmat luvut kuin käsimittarilla. Ja käsimittarilla taas tulee nykyisin pienemmät lukemat kuin jaloista ottavat. Että silleen voisiko tässä jo sanoa jopa että sitä saa mitä tilaa.

Täytyy sitten vain miettiä mitä tuloksia haluaa käyttää ja käyttää aina samoja.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-21 18:03:55 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Käväisin fitnessin sivuilla katsomassa kehonrasvaprosentti juttua ja samlla testasin oman perusaineenvaihduntani.... vaivaiset 1450 kcal / vrk.

Ei ihme jos en ole laihtunut..... Uskoiskohan siihen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-21 20:10:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

ei kannata liian tarkkaan. Et voi tietää sitä todella todeksi kuitenkaan. Siihen vaikuttaa liian moni asia.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-21 20:37:14 
Poissa
paleokatti
paleokatti

teppana22 kirjoitti:
Käväisin fitnessin sivuilla katsomassa kehonrasvaprosentti juttua ja samlla testasin oman perusaineenvaihduntani.... vaivaiset 1450 kcal / vrk.

Ei ihme jos en ole laihtunut..... Uskoiskohan siihen.

Älä usko. Mä olen karppaillen aina laihtunut syömällä enemmän kaloreita kuin nuo laskurit antaa mulle perusaineenvaihdunnaksi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-22 09:24:41 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

teppana22 kirjoitti:
Adalmiinukan saamalla heitolla ei ole kyllä minkään valtakunnan merkitystä.

Täytyy sitten vain miettiä mitä tuloksia haluaa käyttää ja käyttää aina samoja.

Joo ei ole merkitystä, lähinnä usko tuohon vaakaan vähän lisääntyi. Mutta onko totta ettei mun rasvaprosentti vähene edes yhtä prosenttiyksikköä vaikka kiloja on lähtenyt 3½ ja senttejä vielä reilummin? Mitä mä laihdutan, lihastako (tosin se lihasmassan luku on pysynyt myös aika ennallaan)? Mystistä... :lol: Mä taidan luottaa tästä lähtien ihan tuohon mittanauhaan (paitsi jos mun 2-vuotias on venytellyt sitä kovasti leikeissään :wink: ) mutta housut on kans hyvä mittari. Vaik sais se vaakakin jotain muutosta näyttää...

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 62 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00