karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-17 18:13:04

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 340 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 19 10 11 12 1317 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-19 08:33:50 
Poissa
sintti
sintti

Lainaa:
Vippaskonstilla tarkoitan juuri sitä, mitä syömishäiriöiset ihan yleisesti tekevät - nopeuttavat laihtumistaan keinolla millä tahansa - on se sitten laihdutuslääke, paasto, syömättömyys tms. Mielestäni samaan sarjaan menee tällaiset "säädöt" joille ei ole todellisuutta fysiologista tarvetta.

Pelkään sitä, että henkilö, joka laihtuu kivasti suht nopsakkaa tahtia syömälläkin, on saanut laihtumisestaan pakkomielteen, kun kokee tarvetta rasvapaastoon... Olen itse elänyt tällaista pakkomielle-elämää ja tunnistan sellaisen aika helposti. Toki on itse kunkin oma asia, mitä elimistölleen tekee ja mitkä ne metodit ovat.

Minä en koe olevani syömishäiriöinen :shock: Olen vain ollut niin laiska aloittamaan laihduttamisen ajoissa, ja nyt sitten huhtikuussa yritän vielä päästä kesäkuntoon. Luultavasti aika monet ovat samassa jamassa, eikä meillä pikadieettien kokeilijoilla suinkaan kaikilla ole syömishäiriöitä... Menkää katsomaan netin muita laihdutuspalstoja, siellä vilisee ties mitä kuureja. Syömishäiriöinen minun käsittääkseni ajattelee ruokaa ja kaloreita 24/7 ja syöminen rajoittaa ratkaisevasti muuta elämää. Mulla ei ole näin. Mulla on se ristiriita, että haluan olla yhtä hoikka kuin pari vuotta sitten (silloin näytän parhaalta, ja estetiikka on mulle tärkeetä :D) mutta kuitenkin rakastan ruokaa ja herkuttelua (olen mukavuudenhaluinen). Tuon ristiriidan kanssa minä tappelen. Ainiin, olen vielä kärsimätön luonne. Olisi raivostuttavaa jos paino tippuisi vain 5 kg puolessa vuodessa, kun ennen se on aina tippunut hujauksessa mutkattomasti.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-19 08:46:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

En puhunutkaan sinusta theNewMe, vaan yleisesti ottaen ja itseni esimerkkitapaukseksi laittaen. :) Toki tervejärkisetkin kokeilevat rasvapaastoja ja monesti muitakin paastoja ja keinoja, eikä siinä mitään...

Pikadietti on jo sanana sellainen, mikä nostaa karvat pystyyn...

Sanoo laihdutusrintamalla kaiken kokeillut ja kokenut Lemmu (paitsi rasvapaaston :lol:)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-19 09:02:02 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen

](*,)
Nyt se myrkyn lykkäs....
Heräsin aamulla naama turvoksissa ja päänsärkysenä :smt013
Eilisissä syömisissä ei mitään turvotusta? aiheuttavaa....

Viikko pidetty vaakataukoo, tänä aamuna 77kg, siis plussaa 2.1kg viime viikosta.....vaikka kurikarppina elelty...ketoosi nelosessa..onkos tää nyt sitten juminpoikanen...ei ainakaan alaspäinmenoo :smt085

Mitä mä teen :?: pitääkö kumminkin :oops:....

Tänään illalla sitten sinne salille...vähän jännittää, jaksanko mä siellä mitään ja jos se on pakkopullaa :roll:
Voiko joku tykätä siellä temmeltämisestä :?:

Kotona!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-19 09:10:22 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Kannattaa miettiä muutkin tekijät kuin ravinto. Naamaturvotus voi johtua ihan kevään siitepölyistä ja liikenteen hiukkasista, kun talvirenkaat rouhivat asfalttia ilmaan ja osa kaduistakin on vielä pesemättä. Ainakin ite olen oireillut ja naapuri valittaa samaa.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-19 09:59:12 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

theNewMe kirjoitti:
Minä en koe olevani syömishäiriöinen. Olen vain ...
... Luultavasti aika monet ovat samassa jamassa, eikä meillä pikadieettien kokeilijoilla suinkaan kaikilla ole syömishäiriöitä... Menkää katsomaan netin muita laihdutuspalstoja, siellä vilisee ties mitä kuureja...

Ei millään pahalla, mutta juuri nuo entiset pikadieettien metsästäjät ovat täällä kertoneet syömishäiriön alustaan. Ja ihmeen monella homma menee lopulta joko syömis- tai kropan häiriöksi, valitettavasti.

Niin että joutunet tottumaan siihen, ettei tällä palstalla juuri noita kuureja kehutakaan. Täällä edelleenkin yritetään hoitaa homma niin että väki myös pysyy terveenä.

terv els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-19 10:01:32 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen

Lainaa:
Pappa

.Silloin kun asiaa hoitaa aikuinen ihminen täysillä järjen valoilla ei ole mitään estettä toistaa rasvapaastoa vaikka kuinka usein. (kunhan saa kaiken tarvittavan) ja/tai olla vaikka hiukan modifioidulla "rasvapaastolla" koko ikänsä mutta silloin ei voi olla liian alhaisilla kaloreilla.

Sensijaan tuulimummalle kyllä minäkin nyt sanoisin edeltävästä huolimatta ;) että katselisit nyt vaan rauhassa. Miksi hyvää pitäisi nyt säätää... voisi sanoa että silloin kun kaikki näyttää pelaavan... älä ala säätää säätämisen vuoksi. ;) Jos jotain säätäisin niin tuota ketoosia edelleen alemmas. (kunnes tullaan rajalle jossa nälänhallinta pettää... siitä sitten käännetään se säätäjä-ässän "ina" takasinpäin niin se on siinä. Sekin säätö kokonaisuudessaan pitäisi tehdä hitaasti.

Älä pyri ylinopeaan painon putoamiseen (jos pyrkii väkisin luontaista nopeampaan alkaa helposti syntyä vaurioita). Se on vastoin sinun omaa fysiologiaa huomioiden ikä historia ja muut seikat.

! Vaara on se että ajat aineenvaihduntasi umpikujaan ja sitten... se nyt vaan kertakaikkiaan on otettava se ikä huomioon ja myös sen suhteen mitä se aiheuttaa ihmisen aineenvaihdunnassa ja fysiologiassa noin kokonaisuudessaankin. Myös on muistetava että jotenkin näyttäisi olevan edullistakin se että rasvan _suhteellinen_ osuus kropan koostumuksessa lisääntyy jnkn verran.

Lisäksi olisi huolehdittava luiden kunnosta! (nii-in... kuulit oikein.)

Jottasitämalttia.... älä säädä hyvin toimivaa. Kyllä niille säädöillekin vielä oikeaa tarvetta tullee. ;)

------------------------

Miten luita hoidetaan :oops: :roll:
Tuntuu joltain kreikkalaisjutulta, jossa vainajien luita hoidetaan ja putsaillaan :wink:

Tietääkö Heikkilä nää jutut (esim. just rasvapaastot) vai heittääkö lonkalta :?:
Kyllähän sekin mut tuntee jo neljältä vuodelta :smt026

Kotona!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-19 10:07:04 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Eiköhän Heikkilän rasvapaasto ole lähtöisin Atkinsilta, ja ideahan on että se kestää vain pari päivää.

Luusto tykkää D.stä, reilusta proteiinista ja liikunnasta, sekä riittävästä elopainosta. Tupakka on riskitekijä, kuten laihuus ja liikkumattomuus.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-19 10:11:37 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen

Mirka kirjoitti:
Eiköhän Heikkilän rasvapaasto ole lähtöisin Atkinsilta, ja ideahan on että se kestää vain pari päivää.

Luusto tykkää D.stä, reilusta proteiinista ja liikunnasta, sekä riittävästä elopainosta. Tupakka on riskitekijä, kuten laihuus ja liikkumattomuus.

Syön kaks D3 strong tablettii ja omegakolmeöljyy 10 ml päivässä, neurovita B:tä kaks, lisäks Dolokalkki+mg 2/päivä...ai niin ja Heikkilä kehotti tosta huolimatta hommaamaan mg-lisää :smt054

Kotona!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-19 10:15:49 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Pappa kirjoitti:
Siis mikä on vippaskonsti? Ja mikä siitä tekee vippaskonstin? (no juu siis takerruin nyt vaan noihin hauskoihin sanoihin mutta jotka joskus myös voivat olla monia asioita. (toki ymmärrän lemmun "huolen" eikä se noin yleisesti ottaen ole aivan perusteetonkaan )

Tuulimumma syö hiukan vähemmän kuin kuluttaa ja ravinnon rasvan osuus on suunnilleen sama kuin perint eskimoilla....

Kun katsoo tuulimumman kamppailua ja juuri saman tapaisia ongelmia kuin mitä muillakin kitukuureilla löytyy, niin ihan puhtaalta puliveivaukselta ja vippaskonstilta se eittämättä alkaa tässäkin tuntua. Viittaus inuiitteihin on tässä erityisen surkea, koska mikään muu kuin ravintorasvan prosentti ei ole sama. Eikä pelkillä prosenteilla eletä...

Täällä foorumilla on onnistunutta rasvapaastoa hehkuttanut vain ja ainoastaan Ari (ja hän teki se Atkinssin ohjeiden mukaan). Muilta on kuulunut jotain ihan muuta... Mutta en siis neuvo suuntaan tai toiseen, koska en ole tuulimumman kropassa - ja vastuu on hänen.

Tämä on vapaa maa, ja sitä ihmisen itsensä vapautta kokeilla yhtä ja toista olen hyödyntänyt omissakin ihmiskokeissani. Mutta semmoinen vanha turkkilainen viisaus kannattanee itse kunkin pitää mielessä näissä kokeissa:
"No matter how far you've gone down the wrong path. If it is wrong, turn back."
Eli suomeksi:
Kuullostelkaan itseänne ja sitä, miten voitte.
Olette itse vastuussa itsestänne.
Sitä vastuuta ei teiltä ota kukaan.
Ja jos joku ei toimi - ei se uskolla parane mihinkään...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-19 10:53:19 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

OT pohtimista tässä tulossa ;) :

Kevät, aurinko paistaa, linnut laulaa ja hormonit hyrrää. Ja yhtäkkiä tuleekin kiire laihtua, päästä tiettyyn mielessään kuvittelemaansa muottiin jotta voisi viettää onnellisemman kesän. Eikös niin? Eli se ongelma ei olekaan vyötäröllä vaan korvien välissä (tai sitten se kadonnut itsetunto luuraa läskien alla)!? Puhun nyt itsestäni mutta varmaan joku muukin uskaltautuu allekirjoittamaan saman.

Täällä palstalla kuulutetaan monesti sitä yleistä hyvinvointia, mutta nyt säiden lämmetessä jotenkin tuntuu että se seikka unohtuu ja laihtuminen keinolla millä hyvänsä tulee ensisijaiseksi asiaksi monien mielissä (ja valtavirrassa on hyvä uiskennella ;) ). Olo on paljon parempi kuin ennen, ja senttejä karissut, painokin vähenee pikkuhiljaa. Sen pitäisi riittää! Miksei se riitä?

Mutta kuten els sanoi, jokainen on itse vastuussa itsestään!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-19 15:59:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kesä tulee myös vuoden päästä, eli miksei laittais tavoitteitaan sinne, niin voisi olla toivoakin? ;-)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-19 16:06:35 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Sitä paitsi kroppa on konstikas olento. Jos sitä ei huvita laihtua, se ei laihdu. Tavoitteiden asettaminen saattaa jopa lisätä stressiä ja jopa hidastaa. Olennaista on syödä ja elää hyvin, TÄNÄÄN. Kaikki muu on toisarvoista.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-19 16:24:29 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Komppaan Mirkaa ja elsiä ja Lemmua...aika monta viisasta asiaa on sanottu.

Ja totean, että vitut kesäkunnosta :twisted:

Se on vaan joku median lanseeraama sesonki-tuote.

Onni on tosiaan ihan muualla kuin vyötäröllä...

Mun mielestä on huolestuttavaa että henkilön mieliala on riippuvainen vaa'asta. Päivä x "jippiijippiijippii paino pudonnut kilon viikossa ja yhteensä niin monta kiloa"...
päivää, viikkoa tai tuntia myöhemmin "mä kuolen läskeihini, painoa on tullut 2kiloa lisää nyyh, missä mättää"...

Onko oikeasti vaikeaa hyväksyä sitä, että paino voi mennä alaspäin sahaten ja se on aivan normaalia eikä jokaisen vaa'an heilahduksen tarvitse aiheuttaa korjausliikettä sen enempää kuin mielentilan muutostakaan :roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-19 16:29:06 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen

Pitäskö vetäytyy omilleen ketään ärsyttelemästä :?:

Kotona!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-19 16:31:42 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

tuulimumma kirjoitti:
Pitäskö vetäytyy omilleen ketään ärsyttelemästä :?:

Ja kuka se nyt sitten olisi ärsyyntynyt :?: :?:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-19 16:35:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

tuulimumma, elä nyt vaan vetäydy mihinkään! Kaikilla meillä on oikeus mielipiteisiimme, myös sulla. Jos sä haluat sen paastosi pitää, niin pidät, mehän täällä vaan kaukaa katsomme ja viisastelemme. Eiköhän kukin aikuinen osaa itse päättää omista tekemisistään. Minusta on vaan hyvä tuoda tämäkin näkökulma esille suositussa paastokeskustelussa, koska on paljon uusiakin karppaajia, jotka ehkä nopean laihtumistuloksen toivossa alkavat paastota ja ihmettelevät kun jossakin vaiheessa ei enää laihduttaminen normikeinoin onnistukaan...

Eläkä ressaa siitä hetkellisestä painonnoususta, olet edelleen voiton puolella hienosti! Tuo voi olla vaikka yks suolenmutkaan jäänyt kakkapallero.
:smt056

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-19 18:19:28 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mirka kirjoitti:
Olennaista on syödä ja elää hyvin, TÄNÄÄN. Kaikki muu on toisarvoista.

=D>

Silti kysyn (retorisesti) miksi se on niin vaikeaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-19 22:36:38 
Poissa
sintti
sintti

Tsemppiä tuulimummalle - ei se oo aina helppoo. Tämä on ollut kuin jännityskertomus, missä odottaa seuraavaa osaa :wink:

Tosin en voi olla tuomatta julki siskoni ajatusta. Sillä oli kaalinpäähän tirvaistu haarukka, joka edusti iltapalaa. Kuitenkin se mietti, miksi neljän lapsen äidin pitää kitua tuolla lailla - eikö voisi nautiskella myös hyvästä ruuasta? (sisko kitukarppaa.. - ja lyö mua varmaan sillä haarukalla kun lukee tämän) Ja on mielestäni ihan oikeassa, siis siinä miksei voisi myös elämästä (ruuasta) nauttia.

Itselleni tämä karppaus on ollut "liian" helppoa. Ruokia en ole laskeskellut kummemmin, hiilareissa olen vain ollut tarkka. Paino on asettunut toivottaviin uomiin ja olo on loistava. Mutta kun on tavoitteita, niitä haluaa lähentyä. Kehot on erilaisia ja myös ne tarpeet. Tavoitteitten saavuttamisessa voi joskus olla tarpeen myös säännöstely.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-20 08:00:58 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Tuulimummalle tsemppiä täältäkin. Ei ollut tarkoitus pahoittaa mieltäsi, etkä kyllä häivy minnekään vaan jatkokertomus jatkukoon edelleen... :smt049
Jos haluat pitää uuden rasvapaaston, niin pidät. Sehän on sinun päätöksesi (tietysti terveydentilan ym. seikkojen rajoissa). Ja tulet kertomaan meille 'lukijoillesi' mitä olet päättänyt ja kuinka etenee, eiköstä vaan! Hyvillä mielin!
Välillä täytyy vaan keitostakin hämmentää, ettei pala pohjaan... :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-20 09:15:48 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen

Ekaks kiitos tsempeistä :smt022
Siispä muutama lisäkommentti

8-[ Ensinnäkin se rasvapaasto jonka pidin, oli oikeaoppinen alkusäätöjen jälkeen
..siis energiaa 1000Kcal, rasvaa 100g, hh alle viis ja proteiinii 10-30g :!: syömiset tasan kolme kertaa päivässä, ei välipaloja ja nestettä kolmisen litraa...kunnon vichyy osa...

Kitumiselta ei tuntunut, koska nälkä pysyi poissa (sama kokemus mulla on kuuden viikon kasvisliemipaastostakin,(yhekskytluvun lopulta)
Ketoosi tais roihuta liiankin täysillä, koska yhtenä aamuna tikku näytti lähinnä mustalta...
Se hoitu taas Papan neuvoilla lisäämällä vähän proteiinii (10g?)

Mulle oli ahaa-elämys huomata, kuinka vähän rasvaa 100g on ja finelin ruokakori auttoi jatkossa hahmottamaan omat syömiset vähän alle kulutuksen....että paino hiipii alaspäin..Rasvapaastolla putos kolmisen kiloo ja on edelleen pudonnut...
Eilinen tais tosiaan olla se Lemmun mainitsema kakkakikkare :oops:

Jos joku luulee, että tää on ihmedieetti ja voi mättää älyttömiä ruokamääriä napaansa niin tiedoksi, että EI OO. :idea:

Eilen olin salilla ja ähelsin kaikki kommervenkit...loppupalkintoineen
...jostain eduskunnan takaa salilta oli tuotu jotain jenkkiläisiä "hoitopöytiä" jotka vatkas ja vääns ja ravisutti sekä tutisutti oikein olan takaa...itte senkun makoili...tosi jenkkiläistä tyyliä.
..siihen yhteen selällään lököttelyvempaimeen ne kuulemma ei voi mennä, se kun vatkaa mahaläskit naamalle...
Olisin ominut ne jutut heti ittelleni, muuta ohjaaja sano top tykkänään...ensin ähellät itte :mrgreen:

Rasvapaasto siirtyy sen yli, kun käyn salilla...taitas olla kaks liian suurta rasitusta samanaikasesti :smt026

Joten vielä jatketaan kurikarppina...rasvat 100-120 :lol: , hh 20 ja prot 60-70g...vaan en tiedä mitä salitouhu vaikuttaa kulutukseen...

Kiitos Lemmu stailauksesta, vaikken just niin trimmiks pukeutunutkaan :smt055

Kotona!

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 340 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 19 10 11 12 1317 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00