karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-30 04:05:12

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 217 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 611 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2010-09-26 20:16:37 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

Jotkut syövät tabuina ja jotkut eivät? Minä en ainakaan syö tabuina, mutta edelleenkin huomautan siitä että kyllä tuo kalium+magnesium on ihan yleinen lisä joka löytyy monesta karppikirjasta ja monelta saitilta, joten en käsitä että miksi siitä pitää yhtäkkiä tehdä haloo :shock: Tässä Googlen tulokset haulla low-carb+potassium. Sitä suositellaan täälläkin jatkuvasti. Ja kun on jatkuvasti sukset ristissä niin siinä alkaa pikku hiljaa tulla sellainen fiilis että mitä täällä sanonkin niin siitä pitää aina tulla jäbältä joku kuittaus. Joka halvatun päivä tuntuu jotain tällaista eipäs-juupasta tapahtuvan. Tässä ei enää ole kyse siitä että virheitä korjailtaisiin koska olen ihan samaa mieltä että ei sitä kaliumia kannata älyttömästi vetää, mutta siihen en enää voi mitään jos joku lukee tuon infopläjäyksen ohjeita väärin. Onko sinulla siteerata kohtaa missä nimenomaan sanon että kaliumia pitää vetää pillereinä? Ja älyttömiä määriä? Tässä on ainoa pätkä missä edes mainitsen suolot (ja puhun nimenomaan suolatasapainosta):

Mutta jos tuntuu että se vedenlipitys ei millään lopu, korvaa osa kraanavedestä perusvissyllä (sellaisella missä on suoloja, etenkin kaliumia ja magnesiumia) taikka laita 1,5 litran vesipulloon pieni ripaus Pansuolaa, merisuolaa tai ruususuolaa (noin 1/4 tl tai juuri sen verran että maistuu kulahtaneelta vissyltä). Tämä auttaa nestetasapainoon kummasti. Toinen hyvä vaihtoehto on apteekeista ja luonaistuotekaupoista saatava Valmarin jota laitetaan ruokalusikallinen isoon lasiin vettä (on nimittäin aika kitkerää tavaraa) ja hörppäistään aterioiden päätteeksi tai liikunnan jälkeen

Juuri tämän takia ihmettelen että miksi tullaan "korjailemaan" koska tuo ei todellakaan ole mitään "nappaa kaliumpillereitä monta kertaa päivässä"-osastoa. :shock: Ihan tuon takia alkaa kyllä nyt tuntua siltä että jäbä ärtyy muuten vaan kun näkee mun ylipäätään kirjoittavan jotain koska on siinä uskossa että olen aina Väärässä. Se ettei kaliumia pidä huvikseen syödä on erittäin hyvä pointti, mutta en ole käsittääkseni täällä sellaista suositellutkaan, joten tässä tulee jo vainoharhaiseksi kun sanomisia väännellään ja sitten syytetään siitä ettei ole muka jumankauta lukenut lähteitä. Edelleenkin tässä on kärpäsestä tullut härkänen.

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks

ViestiLähetetty: 2010-09-26 20:16:56 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

poisto

ViestiLähetetty: 2010-09-26 20:19:05 
Poissa
Aurinkoinen
Aurinkoinen

Saahan kaliumia muustakin kuin pillereistä,
pitääkö luetella kaikki, mistä saa?
Äitini joutui syömään nesteenpoistolääkkeitä eli
diureetteja ja silloin jo tiesin ja tajusin, mistä ruoka-aineista
kaliumia saa! Vuonna 1975 ja siitä eteenpäin.

Ja tämä ei ollut mitenkään kuittaus sulle Riekko!

ViestiLähetetty: 2010-09-26 20:20:28 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

jäbä kirjoitti:
Mun oli pakko tulla tänne kommentoimaan kun huomasin että oli suositeltu syötäväksi kaliumlisää nappeina.

Missä? Onko se hukkunut jonnekin tänne ketjuun? Voin lisätä alkuperäiseen viestiin tarkennuksen ettei liikakaliumia kannata nappailla koska siinä ei ole mitään järkeä. (Ja tiedän sen että sitä ei välttämättä ketoilija ruokavaliostaan saa, koska vaikka itse vedän reilusti kaliumpitoisia vihanneksiakin, mm. parsakaalia, avokadoa ja pähkinöitä niin silti jalat kramppailevat jos en juo vissyä tai nappaa Valmarinia tai suolaa). Tiedän että jotkut vetävät AntiSaltia tai jotain pieniä määriä ja siitä ei välttämättä tule vahinkoa, mutta kai siitä on hyvä varoittaa. Mutta en ole edelleenkään missään nimessä suositellut että sitä pitäisi vetää kuin popcornia. Täällähän suositellaan myös mega-annoksia magnesiumia ummetukseen ("neljä tablettia aamulla niin johan tulee varpusparvi") vaikka olisin itse varovainen senkin kanssa.

ViestiLähetetty: 2010-09-26 20:25:40 
Poissa
Aurinkoinen
Aurinkoinen

Itse sain magnesiumlisästä, 360 mikrogrammaa, järkyttävät
jokailtaiset ripulit, pelkkää vettä suolistosta, sen jälkeen en ole
ottanut kuin välttämättömät C:t ja B:t, ubikinonkin jäi ripulin takia!

(Miten te ehditte kirjoittaa niin hemmetin nopeasti, etten pysy
perässä???)

ViestiLähetetty: 2010-09-26 20:27:14 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

Kahlasin just koko ketjun läpi hakusanalla "kalium" ja ainoa maininta kaliumista oli tuo ekan postin suolojuttu ja sitten tämä kina :shock:

ViestiLähetetty: 2010-09-26 20:32:47 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi

snowgrouse kirjoitti:
Jotkut syövät tabuina ja jotkut eivät? Minä en ainakaan syö tabuina, mutta edelleenkin huomautan siitä että kyllä tuo kalium+magnesium on ihan yleinen lisä joka löytyy monesta karppikirjasta ja monelta saitilta, joten en käsitä että miksi siitä pitää yhtäkkiä tehdä haloo

Ihan siksi että se on vaarallista!

Kaliumia voit vedellä rehuista vaikka kuinka mutta esim. yksi kaleorid 750mg nappi sisältää 10mmol kaliumia ymmärrätkö miten pieni määrä se vaikuttava aine on!
Mulla on muuten purkki tossa pöydällä jos haluat kuvan siitä..

Lainaa:
Sitä suositellaan täälläkin jatkuvasti.

Jos joku suosittelee ja näen sen niin aivan varmasti kommentoin..!

Lainaa:
Ja kun on jatkuvasti sukset ristissä niin siinä alkaa pikku hiljaa tulla sellainen fiilis että mitä täällä sanonkin niin siitä pitää aina tulla jäbältä joku kuittaus. Joka halvatun päivä tuntuu jotain tällaista eipäs-juupasta tapahtuvan.

:?:

Lainaa:
Tässä ei enää ole kyse siitä että virheitä korjailtaisiin koska olen ihan samaa mieltä että ei sitä kaliumia kannata älyttömästi vetää, mutta siihen en enää voi mitään jos joku lukee tuon infopläjäyksen ohjeita väärin. Onko sinulla siteerata kohtaa missä nimenomaan sanon että kaliumia pitää vetää pillereinä?

snowgrouse kirjoitti:
Oletko ottanut lisäkaliumia ja magnesiumia (vissyn tai pillereiden muodossa)

Lainaa:
Ihan tuon takia alkaa kyllä nyt tuntua siltä että jäbä ärtyy muuten vaan kun näkee mun ylipäätään kirjoittavan jotain koska on siinä uskossa että olen aina Väärässä. Se ettei kaliumia pidä huvikseen syödä on erittäin hyvä pointti, mutta en ole käsittääkseni täällä sellaista suositellutkaan, joten tässä tulee jo vainoharhaiseksi kun sanomisia väännellään ja sitten syytetään siitä ettei ole muka jumankauta lukenut lähteitä. Edelleenkin tässä on kärpäsestä tullut härkänen.

Edelleen en olisi tullut asiaan puuttumaan jollet olisi sitä suositellut, kaipa ymmärrät että jos neuvot lähes kaikkia uusia karppaajia ja olet kuitenkin aktiivikarppi suurella viestimäärällä, niin monet ottavat neuvostasi vaarin.. Ei ne ajattele kuinka kauan olet karpannut, miten kokenut karppaaja olet.
Ei se viesti määrä tee karppaajaa, vaan enemminkin kokemus, kokeilu, oppiminen ja se että voi myös kuunnella muita...
Edelleen yritän sanoa etten mitään sua jahtaa mutta ymmärräthän tämän asian. Peace.

Kliks->Instagram täsä

ViestiLähetetty: 2010-09-26 20:37:05 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi

snowgrouse kirjoitti:
jäbä kirjoitti:
Mun oli pakko tulla tänne kommentoimaan kun huomasin että oli suositeltu syötäväksi kaliumlisää nappeina.

Missä? Onko se hukkunut jonnekin tänne ketjuun? Voin lisätä alkuperäiseen viestiin tarkennuksen ettei liikakaliumia kannata nappailla koska siinä ei ole mitään järkeä. (Ja tiedän sen että sitä ei välttämättä ketoilija ruokavaliostaan saa, koska vaikka itse vedän reilusti kaliumpitoisia vihanneksiakin, mm. parsakaalia, avokadoa ja pähkinöitä niin silti jalat kramppailevat jos en juo vissyä tai nappaa Valmarinia tai suolaa). Tiedän että jotkut vetävät AntiSaltia tai jotain pieniä määriä ja siitä ei välttämättä tule vahinkoa, mutta kai siitä on hyvä varoittaa. Mutta en ole edelleenkään missään nimessä suositellut että sitä pitäisi vetää kuin popcornia. Täällähän suositellaan myös mega-annoksia magnesiumia ummetukseen ("neljä tablettia aamulla niin johan tulee varpusparvi") vaikka olisin itse varovainen senkin kanssa.

No ihan tuolta löytyy sun kommenttis.. viewtopic.php?f=13&t=48881

Koita lisätä suolaa ruokavalioon, jos vaikka auttais kramppeihin?
Ei sitä magnesiumiakaan kannata hirveästi vetää.. Vaikkakin on hyvä pumpun takia kaliumin ja kalsiumin ohessa...

Edit: Korjattu virheellinen linkki

Kliks->Instagram täsä

ViestiLähetetty: 2010-09-26 20:37:45 
Poissa
Hullukarppi
Hullukarppi

Lainaa:

Nykyään on diureetteihin lisätty valmiiksi kaliumia ja magnesiumia.
Onneksi

ViestiLähetetty: 2010-09-26 20:49:32 
Poissa
Aurinkoinen
Aurinkoinen

Madwoman kirjoitti:
Lainaa:

Nykyään on diureetteihin lisätty valmiiksi kaliumia ja magnesiumia.
Onneksi

Sä oot vielä hereillä :lol:
Hyvä jo nykyisin niihin on lisätty noi hivenaineet, silloin ei ollut,
äiti söi banaaneja, appelsiineja, parsakaalia ja otti purkista kaliumlisää!

ViestiLähetetty: 2010-09-26 20:54:06 
Poissa
Hullukarppi
Hullukarppi

Perkele....se olikin natrium ja magne :lol:

No hups.....
Mut enikeis. Mä oon syöny noita vuodesta -89, eikä mun ole koskaan
missään kaliumikokeissa tarvinnut ravata. Tiijä häntä sitten

ViestiLähetetty: 2010-09-26 20:54:38 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

Elikkäs kyse ei ollut ollenkaan tästä ketjusta. Aha. Eikä tarvitse oikeasti edelleenkään puhua noin alentuvaan äänensävyyn. Se ei hirveästi keskustelua auta. Ei tarvitse sanoa että "ymmärrätkö" koska ymmärrän. Edelleenkään en ole suositellut missään älyttömiä määriä kaliumia. Voi sitä vettäkin vetää liikaa. Joten tässä on kyllä hakemalla joo haettu sitä vaarallisuutta kun ei kukaan ole tässä kehoittanut mihinkään holtittomuuteen. (Jos muistat näistä meidän laske makroja/älä laske makroja-kinoista niin olen ehdottomasti tarkkuuden kannalla enkä pidä minkään sortin holtittomuutta tai mutuiluun neuvomista erityisen eettisenä. Aika huippu jos luulet etten muka tiedä kaliumgrammoista kun toisessa ketjussa valitat että lasken liikaa :roll: ) Pidän minä nitriittejäkin vaarallisena mutten tule puuttumaan kenenkään makkaransyöntiin. Ja oletatko etten ole kokenut karppaaja? Siksikö tulee kuittia kun sulla on joku käsitys että koska olen täällä uusi ja jaan niitä tietoja mitä päähäni on kertynyt niin olen joku uusi ja hullaantunut karppi joka vain latelee sitä mitä on kirjoista lukenut ja ettei taustalla ole kokemusta? Pitääkö tuohon allekirjoitukseen lisätä tieto lukemastani kirjamääristä niiden viimeisen kymmenen vuoden ajalta jolloin olen ollut VHH:sta tietoinen? Toivottavasti ei tarvi ja että ne neuvot kertovat ihan tarpeeksi. Ja neuvoja jaan siksi koska tunnen myötätuntoa muita ihmisiä koskaan enkä koskaan päteäkseni (vaan koska näen että joku tarvitsee apua, ja silloin empatiarefleksi sanoo että autetaan). Jos joku kysyy neuvoja ja minulla on asiasta tietoa niin jaan sen parhaani mukaan. Niissä neuvoissa on ihan kokemus taustalla. Siis oikeasti. #-o

ViestiLähetetty: 2010-09-26 20:59:35 
Poissa
Hullukarppi
Hullukarppi

Ja vielä kerran kun KVG, niin kyllä se Furesis comp on kaliumia säästävä....
Nyt en enää muuta lausumaani

:lol:

Hyvää yötä maailma, aamulla aurinko nousee taas :smt034

ViestiLähetetty: 2010-09-26 21:01:53 
Poissa
Aurinkoinen
Aurinkoinen

Oliko toi kommentti Jäbälle vai mulle?
Mulla ei kylläkään ole koskaan tarkoitus olla alentuva
missään mielessä! :shock:

ViestiLähetetty: 2010-09-26 21:04:58 
Poissa
sinnikäs
sinnikäs

Hei haloo! Ei nyt pidä aliarvioida ihmisten omaa järkeä! Kait nyt jokainen tajuaa kattoa omalta kohdalta asioita, eikä ala vetämään mitään nappeja noin vaan.
Tuohon kaliumhommaan sen verran, että meillä on kotona sydänsairas vauva (sairastaa Wolff-Parkinson-Whiten oireyhtymää, eli taipumusta sydämen rytmihäiriöihin). Sydänlääkärit ei ole kertaakaan varoittaneet liiallisesta kalium-määrästä. Äidinmaidonkorvikkeet sisältää sitä 70mg/desi ja maitoo menee ja paljon+kasvikset päälle (just nää parsat).

ViestiLähetetty: 2010-09-26 21:06:46 
Poissa
Hullukarppi
Hullukarppi

Lainaa:
Sydänlääkärit ei ole kertaakaan varoittaneet liiallisesta kalium-määrästä.

Mutta kun sen puutekin on yhtä hanurista :(

Keiku siinä välissä sitten :lol:

ViestiLähetetty: 2010-09-26 21:08:43 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

Ei ollut sulle, solekil, ethän sä tässä ole mitään syytöksiä esittänyt. Vähemmästäkin tässä kilahtaa kun syytetään alentuvaan sävyyn siitä että jakelee hengenvaarallisia ohjeita ja väitetään ettei ole mitään kirjoja luettu. :| Eli ihan samoin Atkinsit ja Eadesit ja Tavit ja muut siis ehdottelee hengenvaarallisia. Ei käsitä. :smt104

ViestiLähetetty: 2010-09-26 21:09:58 
Poissa
Hullukarppi
Hullukarppi

Tässä vielä säpälle:

Kalium puute liittyy yleisimmin diureettien (= nestettä poistavien lääkkeiden) käyttöön. Diureetit poistavat veden mukana elimistöstä myös kaliumia. Kaliumin puutteen aiheuttamat oireet ovat yleensä väsymys, lihasheikkous, turvotus, ummetus ja munuaisten toimintahäiriöt. Kaliumin puutteen vakavin vaikutus on sydämen rytmihäiriöt. Digoksiinia (sydänlääke) käyttävillä kaliumtasapainoa on seurattava erityisen tarkasti, koska puutos voimistaa sydänlääkkeen vaikutusta.

Lähde: http://www.tohtori.fi/?page=5530281&id=5500508

Mutta mä olen syönyt digoksiinia 20 vuotta eikä mun kaliumissa kai ole ollut vikaa?
Eipä ainakaan kukaan ole koskaan sanonut jos sitä on edes tutkittu

ViestiLähetetty: 2010-09-26 21:12:20 
Poissa
Hullukarppi
Hullukarppi

Kuukkeli on niin kiva :)

Puutos ja liikasaanti

Kaliumin puutos muodostuu erityksen lisääntyessä ja vain ääritapauksissa riittämättömän saannin vuoksi, esimerkiksi anoreksian tai kroonisen alkoholismin yhteydessä. Puutoksen voi laukaista pitkäaikainen voimakas oksentelu, ripuli tai ulostuslääkkeiden käyttö. Myös jotkin nesteenpoistolääkkeet voivat johtaa kaliumin liikaeritykseen.

Lievä kaliumin puutos saattaa olla oireeton, tai oireina voi esiintyä väsymystä, ummetusta ja pahoinvointia. Selvä kaliumin puutostila aiheuttaa sydämen rytmihäiriöitä, sekavuutta ja lihasheikkoutta.

Vaikeissa puutostiloissa sydämen toimintahäiriö voi johtaa kuolemaan. Kaliumin liikasaanti voi johtua kaliumsuolojen liiallisesta käytöstä. Kun kaliumin saanti lisääntyy, ylimäärä erittyy. Jos kuitenkin kaliumin saanti ylittää munuaisten kyvyn erittää, laukeaa oksennusrefleksi. Suoneen injektoituna kalium voi pysäyttää sydämen.

Lähde: http://www.avoin.helsinki.fi/oppimateri ... lium.shtml

Jos nyt ymmärrän oikein niin puutos on ainoa pelottava asia? Liikamäärä eritty paitsi ihan järkkymäärät?

ViestiLähetetty: 2010-09-26 21:15:25 
Poissa
Aurinkoinen
Aurinkoinen

Niin ja natrium- kalium- tasapaino on tärkeää,
kalium on solunsisäinen ja natrium solunulkoinen hivenaine,
molempien puutos aiheuttaa joko kramppeja tai huonoa oloa.
Kummankin riittävä saanti pitää kropan kunnossa.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 217 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 611 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00