Muffetti kirjoitti:
. Ja diabetestä ruvettiin epäilemään sen takia, että toisinaan aamuisin melkein "pökräsin", jalat petti alta, kädet tärisi ja oksetti. Kunnes söin vaikka ihan pikkiriikkisen banaanin palan, olo helpotti heti. Jano mulla on ollut aina (tai sitten olen vaan tottunut juomaan paljon) ja vessassa saakin sitten ravata yhtenään. Muutenkin oli aina masentunut ja väsynyt olo. MUTTA tän vähähiilihydraattisen aloitettuani oireet ovat poissa. Mitä nyt juotua tietenkin tulee.
Ja nyt sitten ihan maallikon tosin d2 pitkään sairastaneen arveluja,
Tuo kuvauksesi muistuttaa minua kuvausta "hyposta" liian alhaisesta verensokerista. Yleensä hypon saa jos
a. pistää liikaa inskaa eikä syö tarpeeksi hiilareita
b. käyttää 2 diabeteksen lääkeitä jotka lisäävät inskan vaikutusta tai tuotantoa eikä syö tarpeeksi hiilareita
c jompi kumpi yllämainituista ja esim ylimääräinen rasitus joka imee glukoosin verestä (liikunta..)
samaan viittaa se verikokeen tuloskin (vs= 3)
Veikkaan että kyse ei ole a b eikä c tapauksesta, et kait tällaisia kyselisi jos olisi
Eräs mahdollisuus saada hypo on juuri insuliiniresistenssi; syöt hiilareita sokerit nousee ja inskaa tulee viiveellä - > sokerit laskee liian alas -> saat hypon. Olen näistä tapauksista kuullut kerrottavan , sekä terveen kirjoissa olevilta että kakkosilta. Elimistö siis toimittaa glukoosia huitsin nevadaan (mahamakkaraan?) liian agressiivisesti ja seurauksena on se että veressä onkin sitten liikaa inskaa (ja taas pitäsi saada sokeri kehiin ja äkkiä)
Tuo väsyminen voi johtua sekä korkeista että matalista sokereista ja kokemuksen mukaan niiden nopeat vaihtelut eivät ole kovin miellyttäviä.
Se että tuo olo on nimenomaan aamulla tekee asian (minun kokemustaustallani) hieman vaikeammaksi käsittää. Oma kehoni kun toimii tasan päin vastoin eli heittää aamulla glukoosia vereen ihan tarpeeksi. (tiedä sitten mikä olisi olo jos heräisin pari tunti aikaisemmin)
Se taas miksi VHH:lla olo on tasaisempi
voi johtua siitä että elimistösi ei (em syistä?) pysty käsittelemään suurta sokeri kuormaa mutta protaa ja rasvaa poltellessa menee "tasaisemmin" -> insuliinitasot pyvät kurissa ja myöskään liian matalia arvoja ei tule.
Ja se joka sitten osaa paremmin näitä teorioita voi hieman parantaa tätä tarinaa.
tässä
http://ohjekirja.tykslab.fi/1484.html reaktiivisesta hypoglykemiasta jotain
tässä yksi keskustelu vähän samantapaisesta aiheesta
http://www.diabetes.fi/ubbthreads/showf ... Post199358
Muutaman pikaisen haun d -liiton kohtauspaikalta jälkeen sanoisin että D.n mahdolisuus kannattaa tutkia; joillakin on ollut vastaavan tapaisia oireita ennen D.n toteamista. Ja jos sitten todetaan D2 paras hoitohan on VHH

ainakin minulla.
toivottavasti näistä on enemmän apua kuin hämmennystä