karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-10-10 03:16:53

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 23 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2007-02-14 15:07:56 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Auttakaa kokeneemmat ja viisaammat pliis.

Minulla ruvettiin epäilemään diapetesta loppuvuodesta ja passitettiin kokeisiin (paastosokeri). Olin juuri löytänyt vähähiilihydraattisen ruokavalion ja olin ollut jonkin aikaa induktiolla kun kävin verikokeessa. Tulokset tulivat ja mulla oli alhainen verensokeri, siis ei edes normaalin rajoissa vaan alhainen. Johtuikohan alhaisista HH?

Joka tapauksessa, nyt minun täytyy mennä kontrolliin, eli koe otetaan uudestaan. Olen taas induktiolla joten kertokaahan, pitäisikö mennä kokeeseen vasta kun hiilarit on normaalimmalla tasolla???

Siitä sokeritautiepäilystä sen verran, että tämän uuden ruokavalion läydettyäni verensokerini ei todellakaan ole heitellyt ja muutenkin on ollut paljon tasaisempi olo.

- Elämä on sellaista, että yhtenä päivänä pulu, toisena patsas. -

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-14 18:35:10 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

...enkä näköjään ossoo ees kirjottaa...diabeteksestä oli kyse eikä diaPeteksestä :oops:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-14 19:22:47 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mitäs siinä ihmettelemään, sen kun menet kokeisiin.
Hyvältähän se kuullostaa jos paasto b-glukoosi oli matala - siis jos sulla ei ole sokeritautilääkitystä. vai tarkoitatko että oli ihan liian matala...tuskin.
Noudata niitä edeltävän paaston ohjeita.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-14 20:05:29 
Poissa
sintti
sintti

Jag ber ursäkt att jag svarar på svenska, klarar inte finskan så bra. Vad jag kan förstå så är inte det någon risk med låg blodsockervärde om du inte har diabetes och inte använder insulin. Mina världen låg 4,6 senast och det var OK. Jag har en dotter som har diabetes typ 2 och hon har ätit LowCarb i ett år. Hon slipper insulinet helt. Hennes blodsocker ligger jämt kring 5. Jag tycker inte du behöver oroa dig.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-14 20:12:01 
Poissa
sitkeäsissi
sitkeäsissi

Voiskohan olla niin, että tuo verensokeri olis alkuunsa alhainen vhh:lla (kun elimistö ei ole vielä sopeutunut). Minulla nimittäin on nykyään "paasto"sokeri yli kuuden (karpannut olen yli kaksi vuotta). Katso ketjua "Verensokerista"

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-14 20:33:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

käy ihmeessä ei siitä haittaakaan ole. Toivottavasti mittaavat ns pitkän sokerin eikä pelkkää paastosokeria, se kertoisi enemän.

Ja kun olet ollut vhh:lla voivat nuo molemmat olla nyt kunnossa ,vaikka sinulla olisikin alkava kakkosdiabetes. Tällähän minäkin "hoidan" tätä tautia

Sokerirastitustesti voisi olla vielä mielenkiintoisempi tässä tilanteessa, kertoisi enemmän siitä onko sinulla alkava D2 tai sitä edeltävä insuliiniresistenssi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-14 20:58:35 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Joo, mun verensokeri oli siis vähän reilu 3, normaalihan on käsittääkseni 4-6, joten ei tuo (kai) hirveän radikaalisti heitä?

Itseänikin kiinnostaisi tuo sokerirasitustesti, mutta lähete on vain paastosokerin mittaukseen.

Mielessäni kyllä on käynyt, että vaikka sokereissa jotain häikkää olisikin tällä ruokavaliolla se tuntuu paranevan...siis jos yhtään omiin tuntemuksiin voi luottaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-15 13:40:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Muffetti kirjoitti:
Joo, mun verensokeri oli siis vähän reilu 3,

Itseänikin kiinnostaisi tuo sokerirasitustesti, mutta lähete on vain paastosokerin mittaukseen.

Mielessäni kyllä on käynyt, että vaikka sokereissa jotain häikkää olisikin tällä ruokavaliolla se tuntuu paranevan...siis jos yhtään omiin tuntemuksiin voi luottaa.

aika matala tuo 3, tosin jos joudut puristelemaan verta väkisin ulos (niin kuin minä) niin arvo laskee jonkin verran.

kotitekoisenkin sokerirasitustestinkin voi tehdä.
- mittaus
- karkkia naamariin (tarpeeksi), myös esim perunamuussi käy karkista
- mittaa tunnin kulutua
- mittaa kahden tunnin kuluttua
(jos liuskoja riittä voi mitata useamminkin)

Jos arvot pysyvät alle 10 tilanne OK, jos käy yli niin ainakin jotain häikkää on. Jos menee vaikkapa yli 12-13 niin lienet valmis tapaus eli ainakin insuliiniresistenssi on jo olemassa. (Minulla huippu olisi nyt n 15, joku aikaa sitten n 20)

Tuo paastosokerin mittaus kertoo vain sen onko sinulla D vai ei, Minulla jolla on D poaasto sokeri on Mittauksenkellon ajasta riippuen) usin päivänkorkein arvo (tällä ruokavaliolla)

Toisaalta tämä vhh-tuntuu hieman nostavan minun aamu arvojani (taisi jollain toisellakin olla samoja ajatuksia), mutta muuten arvot ovat suorastaan loistavat verrattuna HH ruokaluun (jota diabeetikoille kuullemma suositellaan? miksi?)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-15 14:14:25 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

VHH voi nostaa aamuarvoa. Se sattaa itseasiassa olla elimistön tarkoituksenmukaista toimintaa. Jatkuvasti matalalla hiilihydraatilla olevalle kun ei tule tuota vs "paasto" notkahdusta koska elimistö on "oppinut" uudet säädöt ja koska mitään muutosta ei hiilarin määrässä oikeastaan tapahdu samalla tavalla kuin yläkarpin yön yli paastossa.

Itseasiassa aamuyön sokerituotannon nousu on ihan jees. Sille löytyisi mukavan oloinen faktiivinen kertomuskin sen järkevyyden osalta(kunhan se ei nouse korkealle). Se siitä alkupäivän aikana kyllä tippuu kun kulutus lisääntyy ja eräiden säätöhormonien vuorokausirytmin vaihe on ehtinyt toisenlaisiin vaiheisiin. (yksi päähormoni tässä säätelyssä on kortisoli) Aamusokerin pienen nousun entisestä (terveellä) selittää vhh soputuneen ihmisen osalta aika hyvin vs pitkäaikaissäädön mm hypotalaamista kautta tapahtuvat sopeumat uudenlaiseen polttoainetalouteen.

Nyt jos on insuliiniresistenssiin tms liittyvää koholla olevaa yläkarppiaikaista aamusokeria niin sen tulkinta menee entistä hankalammaksi koska jo 7 ylitys alkaa olla vahvasti epänormaalia mutta sopeutuneella matalahiilarikarpilla voi aamusokerin ihan tavallinen arvo olla vaikka <6 - 6,5 mutta esim päivällä ennnen ateriaa vaikkapa 5. Eikä hippuhiilarinen karppiateria sitä siitä paljoakaan pitäisi hetkauttaa. Tässä loppuukin sitten useilla lääkäreillä käsitys kun heidän kaaliin ei mahdu ihan suoraan muun näkeminen kuin sen aamusokerin lukuarvon ja taulukon jonka mukaan tulkinta tehdään. (itseajattelu kun ei liene muodissa)

Ns sokerirasitukseen on suositeltu että hiilarimäärän olisi oltava "normaali" edeltävinä päivinä ennen testipäivää.

Huomatkaapa sitten kotimittareilla eräät virhemahdollisuudet. Se mittaa glukoosin sormenpään kapillaarikokoverestä! ja sen ilmoittanma P (plasma)-Gluk tehdään vakiokertoimella joka ei ota yksilöllisiä ja hetkellisiä seikkoja huomioon. Sillä on muitakin ominaisuuksia jotka on hyvä ottaa huomioon. Se EI seuraa vs muutoksia aivan samalla tavalla kuin jos mitattaisiin tavanomaisesti venasta. Sen vaste vs muutostilanteessa kun esitysten mukan poikkeaa hivenen. Ylöspäin muuttuessa seuraa paremmin kuin alaspäin, niin hassualta kuin kuulostaakin. Toisekseen siihen vaikuttaa muutkin tekijät. Niitä ei huomioida ja kapillaarikokoverestä saatu mitaustulos korjataan plasma arvoksi vakiona pysyvällä kertoimella joka antaa vain normaaleilla keskiarvoverillä oikeaa plasmasta mitattua arvoa hyvin vastaavia lukemia. (Esim Hkr yms vaikuttaa)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-15 14:35:47 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Juu, multa otettiin silloin neljä putkea verta, eikä viimeiset putket meinanneet täyttyä olleenkaan...päässäkin rupes vippasemaan jonkin verran, istualtaan kun olin. Eli voi olla että arvo laski sen takia?

Tuosta kotikonstein testaamisesta, pitäisi kai olla jonkinlaiset pelit ja vehkeet olemassa? Samanlainen mittari kuin mun kaverilla, joka sairastaa diabetestä?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-15 15:04:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Muffetti kirjoitti:
Juu, multa otettiin silloin neljä putkea verta, eikä viimeiset putket meinanneet täyttyä olleenkaan...päässäkin rupes vippasemaan jonkin verran, istualtaan kun olin. Eli voi olla että arvo laski sen takia?

Tuosta kotikonstein testaamisesta, pitäisi kai olla jonkinlaiset pelit ja vehkeet olemassa? Samanlainen mittari kuin mun kaverilla, joka sairastaa diabetestä?

sori, oletin että sinulla oli mittari ja olit mitannut itse, huonoa sisälukua minulta. Varmaan tekivät sitten muitakin testejä kuin tuo sokeri arvo.

Just samanlainen (merkkejä ja malleja tosin on useita) mittari kuin kaverillasi. Voit tehdä mittaukset myös kaverisi mittarilla kunhan muistatte vaihtaa lansetin neulan aina kun mitattava vaihtuu ja jos kaverilasia ei ole pulaa mittausliuskoista

EDIT
Niin kysyit tuossa alussa vielä että pitäiskö pitää hiilarit normaalilla tasolla ennen seuraavia testejä. Mikä on normaali taso? Kannattaisi varmaan kysyä lääkäriltä ja/tai mainita ruokavaliosta kokeen ottamisen ja tulosten tulkitsemisen yhteydessä. Itse en tuon takia vaihtaisi ruokavaliota.

Sitä sokerirasitus testi itse pyytäisin, siitä saattais löytyä myös selitystä liian alhaiseenkin arvoon. En tiedä miksi sinulla epäillään deetä (enkjä ole lääkäri huom!). Olen kyllä muistaakseni keskustellut ihmisten kanssa joiden sokeri tasot menevät liian alas (ja sairastavat kakkosta) ilman lääkitystäkin (siis päin vastoin kuin minulla).

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-15 15:10:29 
Poissa
huuhaakarppi
huuhaakarppi

Marine kirjoitti:
Jag ber ursäkt att jag svarar på svenska, klarar inte finskan så bra.

fint du kommer med, välkommen :smt039
(är det välkommen på svenska :-k wilkommen, wellcome, jag altid sotken ne keskenään :oops: )

"tee ittelles kivoja asioita!"
"Where is human nature so weak as in the bookstore?" - Henry Ward Beecher

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-15 15:26:08 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

välkommen, tycker jag...

Mulla otettiin kaikki perustestit verenkuvasta silloin. Ja diabetestä ruvettiin epäilemään sen takia, että toisinaan aamuisin melkein "pökräsin", jalat petti alta, kädet tärisi ja oksetti. Kunnes söin vaikka ihan pikkiriikkisen banaanin palan, olo helpotti heti. Jano mulla on ollut aina (tai sitten olen vaan tottunut juomaan paljon) ja vessassa saakin sitten ravata yhtenään. Muutenkin oli aina masentunut ja väsynyt olo. MUTTA tän vähähiilihydraattisen aloitettuani oireet ovat poissa. Mitä nyt juotua tietenkin tulee.

Ja kun kysyin, pitäskö hiilarit olla norm. tasolla ennen koetta, tarkoitin sitä että söisin normaalia vhh ruokaa, sellaista mitä on tarkoitus syödä löpun ikää. Jotta koe otettaisiin kun kehoni on "normaalitilassa". Nyt olen todella alhaisilla hiilareilla, mutta tarkoitus ei ole olla kuin pari viikkoa.

Taidankin, Graavilohi, ottaa neuvostasi vaarin ja pyytää sitä rasitustestiä. Kaunis kiitos tähän astisista neuvoista!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-15 15:52:24 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

[quote="Muffetti"]... toisinaan aamuisin melkein "pökräsin", jalat petti alta, kädet tärisi ja oksetti. Kunnes söin vaikka ihan pikkiriikkisen banaanin palan, olo helpotti heti.
quote]

Oireesi kuullostaa enemmän hypoglykemialta, siis matalalta verensokerilta (Määritelmän mukaan se on matala jos plasmasta alle 2.8, verestä alle 2.5 mmol/l, joillain voi tosin oireita tulla jo pari pykälää korkeammillakin arvoilla...)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-15 15:56:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Muffetti kirjoitti:
. Ja diabetestä ruvettiin epäilemään sen takia, että toisinaan aamuisin melkein "pökräsin", jalat petti alta, kädet tärisi ja oksetti. Kunnes söin vaikka ihan pikkiriikkisen banaanin palan, olo helpotti heti. Jano mulla on ollut aina (tai sitten olen vaan tottunut juomaan paljon) ja vessassa saakin sitten ravata yhtenään. Muutenkin oli aina masentunut ja väsynyt olo. MUTTA tän vähähiilihydraattisen aloitettuani oireet ovat poissa. Mitä nyt juotua tietenkin tulee.

Ja nyt sitten ihan maallikon tosin d2 pitkään sairastaneen arveluja,

Tuo kuvauksesi muistuttaa minua kuvausta "hyposta" liian alhaisesta verensokerista. Yleensä hypon saa jos
a. pistää liikaa inskaa eikä syö tarpeeksi hiilareita
b. käyttää 2 diabeteksen lääkeitä jotka lisäävät inskan vaikutusta tai tuotantoa eikä syö tarpeeksi hiilareita
c jompi kumpi yllämainituista ja esim ylimääräinen rasitus joka imee glukoosin verestä (liikunta..)

samaan viittaa se verikokeen tuloskin (vs= 3)

Veikkaan että kyse ei ole a b eikä c tapauksesta, et kait tällaisia kyselisi jos olisi :wink:

Eräs mahdollisuus saada hypo on juuri insuliiniresistenssi; syöt hiilareita sokerit nousee ja inskaa tulee viiveellä - > sokerit laskee liian alas -> saat hypon. Olen näistä tapauksista kuullut kerrottavan , sekä terveen kirjoissa olevilta että kakkosilta. Elimistö siis toimittaa glukoosia huitsin nevadaan (mahamakkaraan?) liian agressiivisesti ja seurauksena on se että veressä onkin sitten liikaa inskaa (ja taas pitäsi saada sokeri kehiin ja äkkiä)

Tuo väsyminen voi johtua sekä korkeista että matalista sokereista ja kokemuksen mukaan niiden nopeat vaihtelut eivät ole kovin miellyttäviä.

Se että tuo olo on nimenomaan aamulla tekee asian (minun kokemustaustallani) hieman vaikeammaksi käsittää. Oma kehoni kun toimii tasan päin vastoin eli heittää aamulla glukoosia vereen ihan tarpeeksi. (tiedä sitten mikä olisi olo jos heräisin pari tunti aikaisemmin)

Se taas miksi VHH:lla olo on tasaisempi voi johtua siitä että elimistösi ei (em syistä?) pysty käsittelemään suurta sokeri kuormaa mutta protaa ja rasvaa poltellessa menee "tasaisemmin" -> insuliinitasot pyvät kurissa ja myöskään liian matalia arvoja ei tule.

Ja se joka sitten osaa paremmin näitä teorioita voi hieman parantaa tätä tarinaa.

tässä http://ohjekirja.tykslab.fi/1484.html reaktiivisesta hypoglykemiasta jotain

tässä yksi keskustelu vähän samantapaisesta aiheesta

http://www.diabetes.fi/ubbthreads/showf ... Post199358

Muutaman pikaisen haun d -liiton kohtauspaikalta jälkeen sanoisin että D.n mahdolisuus kannattaa tutkia; joillakin on ollut vastaavan tapaisia oireita ennen D.n toteamista. Ja jos sitten todetaan D2 paras hoitohan on VHH :roll: ainakin minulla.

toivottavasti näistä on enemmän apua kuin hämmennystä

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-15 15:58:54 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Nelikymppinen (tai kuka tahansa), onko sulla mitään käsitystä mistä alhainen verensokeri johtuu...terveydenhoitaja ei osannut vastata tähän :( sanoi vain että se voi turhaan kuormittaa elimistöä.

EDIT: Kiitos Graavilohelle, olitkin jo kerennyt vastaamaan
Hämmennyksen suossahan tässä tarvotaan (kunnes saadaan selvyys asiaan), mutta kaikesta tuosta jakamastanne tiedosta olen enemmän kuin otettu :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-15 16:02:43 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Jos ei-diabeetikolla (siis joka ei käytä mitään dm-lääkitystä) todetaan selkeä hypoglykemia niin Insulinooma pitää poissulkea. Se on pienenpieni kasvain, joka tuottaa insuliinia ihan omia aikojaan - mutta tämä on kyllä tooosi harvinainen sairaus, insulinoomatapauksia on ehkä kymmenkunta uutta/ vuosi Suomessa...
Sulta pitäis saada mitattua se sokeri silloin oireiden aikana.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-19 10:52:50 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Pistänpä lusikkani tähän verensokerisoppaan :lol: .
En muista arvoja, mutta itselläni todettiin gestatiodiabetes (vai kuis kirjoitetaan), siis raskausdiabetes, 2004-2005. Sokerirasituksessa toinen ja kolmas arvo olivat yli suositusten (ei hirveästi kuitenkaan). Tämän jälkeen sain mittailla sokruja päivittäin parin kuukauden ajan, ja kas-kas: liian korkeita arvoja ei tullut juuri koskaan, mutta aamun paastosokeri oli ihan liian matala. Ja mullakin on usein noita ällötysoireita, käsien tärinää, yms. No ohje oli tankata ruokaa heti aamusta (oon huono syömään aamuisin / aamupäivisin), ja sokrut alkoi olla kohdallaan mutta painoa tuli raskausaikana huimat 30 kiloa (tietty söin hh-apetta, oikein himotti kaikki pastat ja voileivät. Karkkia/pullaa/tms. en syönyt) :x . Kävin ravintoterapeutilla ja syömiseni olivat kuulemma ok, ja määrätkin suht. pieniä. Kuukausi synnytyksen jälkeen otettiin uusi sokerirasitus, ja arvot oli ok.
Mitähän tästä kaikesta pitäis päätellä? Uskoisin kyllä että tämä vhh ruokavalio tulee tasaamaan sokeriheilahteluja :?:, kunhan pääsen kunnolla vauhtiin.
Ai niin, suvusta löytyy sekä d1 että d2.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-19 11:20:38 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Adalmiinukka kirjoitti:
Pistänpä lusikkani tähän verensokerisoppaan :lol: .
En muista arvoja, mutta itselläni todettiin gestatiodiabetes (vai kuis kirjoitetaan), siis raskausdiabetes, 2004-2005. Sokerirasituksessa toinen ja kolmas arvo olivat yli suositusten (ei hirveästi kuitenkaan). Tämän jälkeen sain mittailla sokruja päivittäin parin kuukauden ajan, ja kas-kas: liian korkeita arvoja ei tullut juuri koskaan, mutta aamun paastosokeri oli ihan liian matala. Ja mullakin on usein noita ällötysoireita, käsien tärinää, yms. No ohje oli tankata ruokaa heti aamusta (oon huono syömään aamuisin / aamupäivisin), ja sokrut alkoi olla kohdallaan mutta painoa tuli raskausaikana huimat 30 kiloa (tietty söin hh-apetta, oikein himotti kaikki pastat ja voileivät. Karkkia/pullaa/tms. en syönyt) :x . Kävin ravintoterapeutilla ja syömiseni olivat kuulemma ok, ja määrätkin suht. pieniä. Kuukausi synnytyksen jälkeen otettiin uusi sokerirasitus, ja arvot oli ok.
Mitähän tästä kaikesta pitäis päätellä? Uskoisin kyllä että tämä vhh ruokavalio tulee tasaamaan sokeriheilahteluja :?:, kunhan pääsen kunnolla vauhtiin.
Ai niin, suvusta löytyy sekä d1 että d2.

Siitä pitää päätellä että ohjeet meni päin petäjää niin vahvasti että jos moisista ohjeista voisi viedä raastupaan niin siitä vaan. Muttakun ei voi, käypähoidon myötä ihmiselle voi tehdä mitä vaan. Vaikka ne ohjeet olivat (ehkä) "väärin" ne silti olivat (ehkä) "oikein" koska ne lienevät olleet jossain määrin järjetelmän oikeana pitämiä. Jos sensijaan (ehkä)"oikeilla" ohjeilla tulisi jokin yllättävä asiaan liittymätönkin hankaluus saattaisi rastupa olla osoitteena.

Jos joku nyt sanoo että no kerropa mikä olisi oikea ohje niin vastaan jo ennen sitä että en tiedä. Oikea ohje yksilötapauksessa pitäisi hakea mahdollisesti mittausten (oikein suunniteltujen) ja pieneten ravintokokeiden yhdistelmällä. Mutta se olisi meidän terveydenhuoltojärjestelmälle täysin ylivoimainen ns mahdoton tehtävä. Sillä kyllä mahdollisesti ennaltaehkäistäisiin paljon. Pitää myös muistaa että raskausaikana muuttuu joitain vs säätelyyn liittyviä seikkoja (tilapäisesti).

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-19 11:39:44 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Mites kun jostakin luin, että insuliiniresistentillä nimenomaan ei tulisi noita hypoja, koska elimistö nimenomaan ei reagoi insuliiniin riittävän tehokkaasti, vaan sokerit jäävät koholle?

Itse tunnistan nuo oireet tärinöineen ja oksetuksineen, jotka karppaamalla katosivat. Minulla sokerirasituksessa sokeri nousi vähän kympin yläpuolelle ja sitten romahti paastotason alle, lääkäri ei pitänyt sitä merkkinä diabetesuhasta, kehotti vain välttämään sokeria ja vaaleaa leipää. (Vuonna 1982 :!: )

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 23 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00