karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-11 08:35:38

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 26 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: ketoosi - säästöliekki
ViestiLähetetty: 2010-06-13 20:25:03 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Hei

Olen aivan aloittelija, mutta rohkenen silti kysyä tällä palstalla enkä aloittelija palstalla.

Aloitin ketoosin tällaisilla pussiruokakorvikkeilla (Xtravaganza), jossa tavoite on siis syödä alle 500 kaloria / vrk ja olla sen kautta ketoosissa. Näin siellä ryhmässä siis selitettiin, että ketoosi liittyy vähäiseen kalorimäärään. Nyt kun olen asiaa selvittänyt niin ymmärtäisin että se liittyy vähäiseen hiilihydraattien saantiin. Tuossa menetelmässä hiilareita tulee 50 / päivä. Tutustuttuani karppaukseen (vähäisesti vielä) päädyin siihen että mieluummin olen ketoosissa ruokaa syömällä kuin pusseilla. Söin 2 päivää pelkästään pusseja, sitten 3 päivää 1-2 annosta pusseja ja 1-2 kertaa proteiineja ja sen jälkeen nyt 2 päivää ruokaa. Hiilarit 20-40 grammaan / päivä. Olen ketoosissa (Ketostixeillä tutkittu) ja vointi melko ok. Kalortin olen pitänyt alhaisena, aluksi 500-600, nyt 800-1000.

Ja sitten kysymykseni: olen ymmärtänyt näitä sivuja lukiessa että kaloreita ei niinkään kannattaisi laskea, mutta ehkä en ole siitä vielä päässyt irti. Onko jotain ongelmaa jos syön tällä tavalla, eli kalorit jää alle 1000 / päivä (hiilarit alle 50g)? Eli edistääkö se laihtumista jos energiamäärä jää noin vähäiseksi ja olen kokojana ketoosissa? Vai meneekö elimistö säästöliekille eikä laihtumista enää tapahdu.

Etukäteen kiitos jos joku osaa neuvoa / kertoa mielipiteensä

ViestiLähetetty: 2010-06-13 20:41:44 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

MaVi kirjoitti:
vointi melko ok

Syö niin, että vointi on parempi kuin vain melko ok. En noilla kalorimäärillä olisi niinkään huolissani siitä, miten laihtuu, vaan siitä, miten kroppa kestää vai kestääkö ollenkaan. Tajuat varmasti itsekin, ettei noin vähäinen energiansaanti ole terveellistä ja siitä voi koitua tosi pitkäaikaisia ongelmia.

Laskutikulla voi laskea perusaineenvaihduntansa (ns. koomakulutus), sen alle ei pitäisi kaloreiden ikinä mennä.

Ylläpitomikäliekarppi 2/2010 ->
Kuuntelen muuten hyvää musiikkia!

ViestiLähetetty: 2010-06-13 21:06:29 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

No ainakin minulla lähtee paino ylös heti jos yritän mennä kaloreissa alle 1500. Minulle karppaus on sitä että energia otetaan hiilarien sijasta rasvoista ja proteiinia syödään kropan ylläpitämiseksi ja lihasten säilyttämiseksi 1 -1,5 gr painokilo. Ketoosi ja liian alhaiset kalorit eivät ole terveydelle hyväksi.

ViestiLähetetty: 2010-06-14 06:49:24 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Kiitos vastauksistanne. Kovin hämilläni olen tämän asian kanssa. Ensimmäinen viikko takana ja painoa lähti 4 kg. Tolkuttoman paljon ja tiedän kyllä että osa on hiilarivarastoja ja nestettä mutta paljon kuitenkin. Ehkä rohkaistun vähän nostamaan kalorimäärää tällä viikolla ja katsotaan mitä tapahtuu. Mutta (vanhan ajatteluni mukaan) kuulostaa hurjalta nostaa se yli 1500 kaloriin.

Ehkä hieman korjausta tuohon "olo on ok", alkuviikosta (aloitus) se oli kamala, sitten se oli ok ja eilen & tänään (aamu) se on hyvä.

ViestiLähetetty: 2010-06-14 08:40:53 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Tällä ruokavaliolla on paras kun unohtaa suunnilleen kaiken mitä virallisterveellisellä on oppinut. Ainakin rasvojen ja kaloreiden suhteen. Rohkeasti vaan kokeilemaan kaloreiden nostoa ja parhaiten se käy lisäämällä rasvan määrää.

ViestiLähetetty: 2010-11-05 14:51:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Heips!

Täällä yksi Xtraan "haksahtanu".. Kun ei tyhymä blondi tajunnu, että halvemmalla ja nälkää kärsimättä ois päässy samaan tulokseen.
Ite täysvauhdilla vedin 4vk, saldoksi -7kg, siitä siirtymän kautta kaloreita 500-->1400-->1700.
En ole saanut syömisiä vielä ns klikkaan kohdilleen, tyhmä pää saa hepuleita ´rasvanmäärän näkemisestä, eikä kita meinaa aueta sitä vastaanottamaan...
Sitkeästi opetellen ja omaa suuntaa hakien tätä savottaa tässä tarvotaan. Paino jymähti/lähti nousuu hetkellisesti. Järkyttävä suolanhimo riivannu (suola satapaino persiillään melkosta varmasti) siitä nestettä kroppaan ja blääh. :roll:

Niinpä tää lopetti ruokien syynämisen/laskemisen ja aloitti vimmatun googlettamisen/tän palstan pläräämisen, tietotulva on valtaisa!
Ja summasummaruum muutama häikkäpointti bongattu, maanantaina fiksumpana läskisotaan ---> Ketokarppaamalla.

Ai juu Xtraamalla,ketosticksit näytti mulla koko aikana häppäräppä matalaa arvoo, nälän tunne ei hävinny, henki ei haissu, hiki kyllä. Joten mun kokemukset ketoosista on kyllä from the ääääs.
Mutta silti haluan vielä kerran koittaa, jospa tämä kerta olisi se toimivampi?

Tsemppiä sullekkin läskisotaan! :mrgreen:

*Vieläkö se perse eellä yrittää katajaan? No tottahan toki!*

ViestiLähetetty: 2010-11-05 15:04:14 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Ketoosi ei sovi kaikille ja alkuvaiheessa voi olla jos jonkinlaista tottumisvaiheen kummallisuutta. Kyllä se voi ajan kans sit onnistaa hyvinkin.

Jos viitsii sen verran perehtyä, että tietää mitä karppaus tarkoittaa hormonaalisesti kehossa, niin se rasvakin alkaa ihan oikeasti tuntua hyvältä idealta.

ViestiLähetetty: 2010-11-05 20:45:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mimmimakia: Juu mie tiiän et se rasva on hyvästä jne, mutta oon aina ällönny esim rasvaa leivän päällä, tää alko jo ala-asteella :roll:
Nyt sentäs oon saanu 3v laitettua jo leivän päälle oivariiniä, kauhee mikä opettelu siinäki oli. (En siis oo ikinä voinu sietää mitään kissanrasvoja missään muodossa)
Mulla tää näkyvän rasvan syöminen nyt vaan vaatii paljon työtä, enkä edes tiedä mistä johtuu moinen kammoni. Nakkeja en saa vieläkään yhtä enempää syötyä (nakki kammo alkoi parikymppisenä) Mutta nyt menee jo grillimakkara ihan helepolla.

Nyt kun tätä kirjoitusta kattoo niin vaikutan aika oudolta hiihtäjältä.. Enkä oo koskaan pitäny itteeni ronkelina, kun en syö puuroo, sieniä, kukkakaalia, nakkeja. :mrgreen: Tai kaipa niitä oudompiakin vielä on!

ViestiLähetetty: 2010-11-05 21:04:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tää on nyt aika tyhmä kysymys, mutta.. Voiko ketoosi mennä "pilalle" jos viikonloppuna hiilari määrä ylittyy? Elikkä siirtyykö se tottuminen nyt kauammaksi.. Jostain nimittäin luki (tai ainakin mun päähän se jostain on tullut) että ketoosissa pitäis olla se pariviikkoa vähintään..? Äh, nyt ei ajatukset luista yhtään, kun väsyttää :lol: .. Koittakaa saada joku tolkku :mrgreen:

Teveisin: Tollo

ViestiLähetetty: 2010-11-06 11:22:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Moi, mie oon vasta niin aloittelija kuin vaan voi olla mutta jos hiilarei tulee liikaa niin ketoosi katkee.
Ketoosissa oloajasta en osaa sanoa mitään, ehkä se pari viikkoa on järkevä, että jos ketoosiin pääsy kestää 4pv niin eipä siihen jää paljoo aikaa poltella rasvaa veks jos aikoo vaan viikon ketoilla hyöty suhde jää siis olemattomaks.

Näin niinku "maalaisjärjellä fiilisteltynä" :)

ViestiLähetetty: 2010-11-06 11:25:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joo o, elikkä tällä periaatteella pitäisi aloittaa ketoosin hankkiminen alusta :? .. Noh, toivottavasti pystyn välttelemään hiilariruokia kyläillessä..

ViestiLähetetty: 2010-11-06 11:46:49 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Öö, kumpikin oikein ja kumpikin väärin. Pelkät hiilarit ei yksin vaikuta ketoosiin, koska myös kitukaloreilla on mahdollista saavuttaa ketoosi. Vrt. extravagaza tai kove kuumetauti tjsp.
Ketoosi ei ole laihtumisen edellytys, voi laihtua hienosti ilman ketoosiakin.
Jos tulee viikoloppurepsu, niin sit vaan uudelleen hiilet alas. Ja mitä useammin ketoosiin/pois retkiä tekee sen hankalammaksi se ketoosin tavoittelu toisilla menee.. hakua kannattaa käyttää kun aiheesta on paljon keskusteluja.-

ViestiLähetetty: 2010-11-07 16:09:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tota noisniinkus... Mutta siis hiilarien syöminenhä katkasee ketoosin, eiks se ollu se pää pointti? (niin mä ainakin ymmärsin..) :roll:

Laihtua voi lukemattomilla tavoilla, mutta rasvaa jos haluaa poltella pois suht kivuttomasto, niin kyl ketoosi taitaa olla ainoo tapa.

psst, Mimmimakia anteeksi jos olen väärässä, mutta pientä sarkasmia havaittu.. :roll:

ViestiLähetetty: 2010-11-07 16:58:47 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Noo ei ihan niinkään, kun ketoosissa on hiilarinsyöjätkin ainakin aamuyöstä. Et ei oo kiveen kirjoitettu kaikki ketoosiin ja rasvanpolttoon liittyvät asiat.
Ketoaineita on kolmenlaisia ja vain yksi on energiaksi kelpaamaton ja sen kroppa erittää virtsaan ja hengitysilmaan, tuon ketoaineen voimme mitata mittatikulla ja se on asetoni. Asetonin määrä virtsassa ei kerro muuta kuin sen, että ketoainetuotanto on käynnissä ja ketoaineita on hukattavaksi asti.
vähän isommillakin hiilareilla on mahdollista olla ketoosissa... Ketoosi joo on varmaan helpoin tapa rasvanpolttoon, kun sitä nälkääkään ei liikoja tuu ja hiilarikierre on helppo katkaista. Kaikille sekään ei sovi, mulle ainakin tulee semmoinen hermostunut olo ja en saa nukutuksi.

ViestiLähetetty: 2010-11-07 19:16:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mäki huomasin uniongelmia tuossa viikolla.. Tosiaan tuli hiilareita syötyä, kun äiti niin ahnaasti tuppasi perunamuusia eteen. Noh, kerrankos se kirpasee :D Ihanaa muussia ja paistettuja muikkuja oli ja takaisin karppi ruokavalioon taas huomenna. 8) No eipä tuolla vanhempien luona niin usein tule käytyä, että maailma ruuan takia kaatuisi. Yhtenä päivänä kuitenkin vaan tuli hiilarit ylitettyä.. :lol:

Hirvipaistia kasviksilla tulossa uunissa =P~ Isä laittoi matkaan ison köntin hirven paistilihaa. :smt050

ViestiLähetetty: 2010-11-07 21:24:15 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Sitä minäki, jos tekee liian hankalaa niin monesti loppuu alkuunsa.

ViestiLähetetty: 2010-11-07 21:38:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pieni loikka hiilarimaailmaan ketoosissa ollessa ei koko ketoosia kaada "alkutekijöihin". Olen ainakin ymmärtänyt, että alkuun menee muutama päivä siksi, että kroppaan on varastoituneena hiilareita. Kun ne on kulutettu, eikä lisää tule, ollaan ketoosissa. Jos vähän nostat hiilareita, ei niistä kauheasti varastoon vielä kerry, joten ketoosiin on mahdollista päästä kyllä nopeammin. Ja vielä nopeammin, jos pyrkii vaikka liikunnalla nopeasti käyttämään hiilarit. Näin olen järkeillyt...tällai kansantajuisesti....

ViestiLähetetty: 2010-11-08 09:23:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kuulostais hyvältä 8) Mulla tulee liikuttua noin tunti arksin. 30 min kotiin kävelyä ja 30min crosstrainerillä illalla.. Onhan se ihan järkevästi ajateltu, että yhtenä päivänä nautitut hiilarit lähtee nopeammin pois, kun jatkuasti/päivittäin syödyt :roll: ..

ViestiLähetetty: 2010-11-08 13:06:20 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

No auttas tosiaan jos viitsisit tuota hakua käyttää ja lukea aiheesta, kun siitä on täällä pilvin pimein kirjoitettu... :)

ViestiLähetetty: 2010-11-08 18:52:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

:lol: Totta! Laiskuuttani teen vaan kaiken helpoimman kautta :smt101

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 26 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00