karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-24 05:20:48

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 28 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2009-10-28 12:24:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Huomenta
Zero Carb on samansuuntainen kuin GI Nolla linja. Laihdutus ja elämäntapaohjeistus on todella helppo. Hiilihydraatit pidetään nollassa, ei siis syödä yhtään semmoisia tuotteita joissa on hh. Käytännössä aika pääsääntöisesti vain lihaa rasvoineen. ZC ajatus perustuu siihen, että hh ei ole hyväksi keholle, ja laihtuminen tapahtuu erittäin hyvin, koska veressä on vähän insuliiniä. Syödään VAIN kun on nälkä ja alkoholia ei käytetä.

Zero Carb ohjeistus:
1. Syö vain kaikenlaista lihaa rasvoineen, kalaa, broileria ja kananmunia (joskus kerma sisältää hh), ruokamääriä ei tarvitse laskea
2. Älä syö mitään vihanneksia, mausteita käytetään.
3. Vältetään maitotuotteita, ainoastaan puhdasta suolatonta voita, kermaa ja rasvaista juustoa voi olla mukana.
4. Naudan lihaa ei kypsennetä "harmaaksi", muut lihat kypsäksi.
5. Syö maksaa ja aivoja harvoin.
6. Varmista että syöt (etunenässä ensin) jokaisella aterialla eläinrasvaa "paljon" ja sitten vasta lihat, kasvisöljyjä ei käytetä.
7. Sinun ei tarvitse syödä ravintolisiä. Juo paljon vettä ja valmista ruoat ilman ruokasuolaa.

http://zerocarbforlife.com/WhatisZC.html
keskustelu foorumi http://forum.zeroinginonhealth.com/
http://forum.zeroinginonhealth.com/showthread.php?tid=53
http://zerocarbpath.blogspot.com/

GI Nolla linja eli GI Zero:
On Sten Sture Skaldeman suosima linja. Käytännössä Nolla hh linja mutta vapaammilla säännöillä kuin "Zero Carb". Syödään VAIN nolla GI Glykemiaindeksi tuotteita. Ruokamääriä ei tarvitse laskea.
http://www.skaldeman.se/

ja minun sivulla lisää linkkejä aiheesta
http://lieksa.pp.fi/vhh/paino.htm#zero

ViestiLähetetty: 2009-10-28 12:34:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Huomenta
aihe ei sinänsä ole uusi.
esim Atkinsin suositteli kirjassaan 0 hh/vrk (Atkinsin uusin painonpudotusohjelma, sivu 232),
Kuva

eli olen tätäkin kokeillut.
ja olen nytkin nolla hh linjalla

ViestiLähetetty: 2009-10-28 12:42:34 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Atkins kyllä suositteli tätä VAIN KOKEEKSI niille, joiden laihtuminen ei onnistunut induktiohiilareillakaan, ei laihdutuskeinoksi eikä elämäntavaksi.

ViestiLähetetty: 2009-10-28 12:50:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

hoover kirjoitti:
Atkins kyllä suositteli tätä VAIN KOKEEKSI niille, joiden laihtuminen ei onnistunut induktiohiilareillakaan, ei laihdutuskeinoksi eikä elämäntavaksi.

aivan hyvä huomautus.
Atkins kertoo että 14 vrk olisi maksimi aika, hänen kirjan mukaan.

toisinkuin kun nuo muut (Zero Carb ja GI nolla Sten Sture Skaldeman), he suosittelevat elämän tavaksi ainakin niin kauan kun ylipainoa on.

ViestiLähetetty: 2009-12-15 02:59:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ari kirjoitti:
Huomenta
aihe ei sinänsä ole uusi.
(Atkinsin uusin painonpudotusohjelma, sivu 232),
eli olen tätäkin kokeillut.
ja olen nytkin nolla hh linjalla

Huomenta
testattu on 10 vrk
paino tipahti heti alussa, mutta kohosi.. ja putosi..
ei mitään ketoosia koko aikana tikulla mitattuna, olo muuten todella hyvä ja ok.
proteiinin määrä tulee todella helposti liian suureksi mistä tulee ongelma verensokerin kanssa ---> insuliintasot nousee. tämä koskee etenkin yli 50v ikäisiä.
paino ei putoa vaikka on nolla hh tasolla, vaan päin vastoin.
totta sekin että minun olisi pitänyt syödä rasvaisempia ruokia...näin prt määrä olisi ehkä ollut alempana.
nolla hh ei takaa laihtumista, jos prt määrä nousee liian suureksi.
alla juttua blogissa jossa tästä aiheesta on juttua.
kannattaa lukaista myös loppu kommentit (keskustelut muiden kanssa)

http://lowcarb4u.blogspot.com/2009/07/observations-on-protein-intake-in-low.html
itse olen samaa mieltä vaikka en ole tehnyt mitään mittauksia, nolla hh linja ei takaa ketoosia eikä laihtumista, pitemmän aikaa karpanneilla, JOS PROTEIINIA TULEE LIIKAA.

tässä linkki jossa voi muutella mg/dl <---> mmol/l
http://www.childrenwithdiabetes.com/converter.htm
tv AP

ViestiLähetetty: 2009-12-15 04:15:08 
Poissa
Leijona
Leijona

Onko sulla Ari jossain netin syövereissä taulukkoa vs-mittauksista tai voitko laittaa omalta kohdaltasi jotain dataa, millä prodemäärillä vs-tilanne huononi. Vertailudataa olisi mielenkiintoista nähdä. Varsinkin kun se tässä ZC tapauksessa on suurelta osin proden aiheuttamaa.

ViestiLähetetty: 2009-12-15 04:51:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

haili kirjoitti:
Onko sulla Ari jossain netin syövereissä taulukkoa vs-mittauksista tai voitko laittaa omalta kohdaltasi jotain dataa, millä prodemäärillä vs-tilanne huononi. Vertailudataa olisi mielenkiintoista nähdä. Varsinkin kun se tässä ZC tapauksessa on suurelta osin proden aiheuttamaa.

Ari kirjoitti:
.. en ole tehnyt mitään mittauksia

ei ole verensokeri mittauksia, mutta ketostix mittauksia on: nolla hh -> ei mitään. kun nostan vaikka hh 5-10:een ja pudotan prt 50:llä ketostix alkaa näyttämään punaista.

(tosin 1 kpl VHH :lla (lihaa paljon) tk paastoverensokeri mittaus löytyy, joka kertoo ihan samaa kuin blogin teksti... prt nostaa sitäkin)

tai
kun olin ollut Atkinsin induktiolla 3 viikkoa (nyt syksyllä) hh oli 20g/vrk tikut näytti vain 0,5 eli hieman.

Kun olin ollut Atkinsin rasvapaastolla heti tuon 3 vk perään, tikut näyttivät seuraavaa:
1 vrk jälkeen matalaa eli 1.5 väriä
2 vrk jälkeen kohtalaista eli 4 väriä
3 vrk jälkeen korkeaa eli 8 väriä (värinmuutos heti 2 sekunnin jälkeen, eikä hengitys haissut vieläkään)

rasvapaastossa prt määrä on 15 g/vrk.
Kuva
eli kyllä prt. määrä vaikuttaa. ja aina kun prt. määrä on 40-60 g/vrk paino alkaa putoamaan, hh ollessa 5-15 g. ja tikut punastuu.

olen ollut monta kk hh alle 20 g/vrk ja ketostix ei näytä mitään tai vain hieman, mutta heti kun rajoitan prt alkaa tikut punastua.
nämä prt ja hh määrät ovat tietenkin yksilökohtaisia. myös ikä ja liikunta ja kaikki vaikuttaa kaikkeen.
http://lieksa.pp.fi/vhh/paino.htm#ketostix

tässä on nyt meneillään oleva juttu (prt. määrää rajoitetaan ja syödään vain 40-60 g/vrk)
http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=8&t=6537&p=923200#p923200
tänäänkin tikku punastui, vaikka hh on mukana koko ajan
tv AP

ViestiLähetetty: 2009-12-15 05:00:36 
Poissa
Leijona
Leijona

No lukihan se siellä, ettet ole mittaillut. Aamurähmää silmässä vissiin. Kiitos vastauksesta. Ite en oo ketoaineita mittaillu koskaan. Verensokeria kylläkin. Eli emme saaneet vertailukelpoista dataa tällä kertaa. Luin joskus Bearin tarinan ja onhan se aika äijä.

ViestiLähetetty: 2009-12-15 05:10:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka kirjoitti:
En ole pappa, mutta kyllä se voi hyvinkin noin olla. Riippuu yksilöllisestä aineenvaihdunnasta, mutta monella hiilarimäärä ei ole kovinkaan tarkka, kunhan lähteet ovat hitaita. Hyvähiilareilla on saatu hyviä tuloksia, jopa hiilarimäärää vähentämättä! (Joo ei toimi kaikilla esim. minulla.) Liika proteiini sen sijaan nostaa insuliinia joillakin merkittävästikin ja voi estää laihtumisen.

Pappa kirjoitti:
Ylimääräinen proteiini nostaa insuliinia. Jos ylimääräiselle glukoosille on kova kysyntä se ei ole ongelma. Mutta jos ylimääräprodesta joudutaan tekemään glukoosia niiden aminohappojen hävittämiseksi ilman etä on sitä vastaavaa pakkoglukoosin suora kysyntää ollaan ehkä liemessä. Joskus (yksilöllistä) tämä proteiinipeli on hyvinkin tarkkaan. tavallaan sellainen laihdutus "ikkuna" joiden raamien sisällä on tulos parempi. Ikkuna voi olla yksilöllisesti joskus hyvinkin kapea.

http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=1&t=25202&start=15

ViestiLähetetty: 2009-12-15 05:33:12 
Poissa
Leijona
Leijona

Katos. Löysit ketjun proteiinista, jota en ole lukenut. Tämähän on sellanen hommeli tän proden kanssa, että kun sitä olen 3 vuotta seurannut ja välillä ihan gramman tarkkuudella vs-mittaukset tukena, niin mulla joko a) insuliini pelaa niin, että (liika) prode ei näy verensokerissa b) prode ei nosta verensokeria c) poolin kierto on sen verran nopea, että prode menee rakennusaineeksi d) en tiedä.

Tähän asti kaikki proden vähennyskokeilut ovat päättyneet siihen, että rasva ei pidä nälkää tai tuo kylläisyyttä. Prode sen sijaan tekee juuri ne. Se on fakta mun kropassa. Kokeiltu on riittävän monta kertaa. Vois vielä yhen kerran kokeilla, vaikka odotusarvo ei ole kovin suuri.

ViestiLähetetty: 2009-12-15 05:39:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

haili kirjoitti:
.. niin mulla joko a) insuliini pelaa niin, että (liika) prode ei näy verensokerissa b) prode ei nosta verensokeria .

oletko alle 50v, jos olet, noinhan se meni tuolla blogissakin
eli kaikki sinulla hyvin.

ViestiLähetetty: 2009-12-15 05:50:40 
Poissa
Leijona
Leijona

40 tulee kohta täyteen. Tää kävi nyt kiinnostamaan ja googlella tuli tämmönen vastaan. http://www.youtube.com/watch?v=coUlGtAqmNg Mielenkiintoista, jos 50g hiilareita+50g prodea antaa lähes saman insuliinivasteen kuin 100g hiilareita. Jatkan hakuja...

Mielenkiintoinen blogi tuo Arin linkkaama.

ViestiLähetetty: 2010-08-01 17:48:08 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

Nostanpa minäkin. Onko tästä muilla ollut kokemuksia? Justiinsa sitä näkyivät Eadesit hehkuttavan jos on jumia, ja kuulostaa inhimillisemmältä kuin rasvapaasto. Onko tähän ollut mitään ohjenuoria siitä rasvan ja proden määrästä? Elikkä pitääkö niitä nostaa sen verran että pääsee samalle kaloritasolle kuin normaaleiden (VHH-)hiilareiden kanssa vai ei? Kiinnostaa hirveästi :D

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks

ViestiLähetetty: 2010-08-01 18:31:21 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Omia kokemuksia nollalinjasta ei ole, mutta Kolhydrater i fokus sivustolla on Skaldemanilla oma osio ja siellä kokemuksia.
http://kolhydrater.ifokus.se/

ViestiLähetetty: 2010-08-02 00:06:56 
Poissa
Psychokarppi
Psychokarppi

Lainaa:
6. Varmista että syöt (etunenässä ensin) jokaisella aterialla eläinrasvaa "paljon" ja sitten vasta lihat, kasvisöljyjä ei käytetä.

Pitääkö se vetästä voita naamaan ennen ateriaa?
Vai mistä tuota eläinrasvaa sais?

We are addicted bone for bone
To the Darkside of Rock n Roll

ViestiLähetetty: 2010-08-10 19:21:54 
Poissa
sintti
sintti

Ite karppasin viime 2008-2009 ja ekat kaks viikkoa olin ihan 0-linjalla.
Ketoosi tuli ja painoa alkoi hyvään tahtiin pudota jo ekan viikon puolessa välissä.
Kahden viikon jälkeen nostin hiilareita 20 g, painon lasku jatkui ja lopulta tippui 15 kiloa.
Eli mulla ainaki toi 0 linja toimi hyvin.
Nyt aloitettu taas samalla linjalla.

ViestiLähetetty: 2010-08-11 05:11:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

mardu71 kirjoitti:
Ite karppasin viime 2008-2009 ja ekat kaks viikkoa olin ihan 0-linjalla.
Ketoosi tuli ja painoa alkoi hyvään tahtiin pudota jo ekan viikon puolessa välissä.
Kahden viikon jälkeen nostin hiilareita 20 g, painon lasku jatkui ja lopulta tippui 15 kiloa.
Eli mulla ainaki toi 0 linja toimi hyvin.
Nyt aloitettu taas samalla linjalla.

Huomenta
niin ja pari viikkoa silloin tällöin, 0 HH tekee oikein hyvää.
(lähtee heti turhat nesteet)
tv AP

ViestiLähetetty: 2010-08-11 08:49:28 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen

Mulla ei nollat auta yhtään :evil:

Kotona!

ViestiLähetetty: 2010-08-11 09:33:14 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

...http://www.youtube.com/watch?v=coUlGtAqmNg Mielenkiintoista, jos 50g hiilareita+50g prodea antaa lähes saman insuliinivasteen kuin 100g hiilareita. Jatkan hakuja...

Tämä oli ihan valistava ja mielenkiintoinen mutta rasva puuttui esityksestä kokonaan. Eli miten mahtaa vaikuttaa insuliinin eritykseen jos syö 50g rasvaa+40 g proteiinia+20 g hiilaria aterialla? Eikö se rasvan mukanaolo aina laske aterian GI-lukua?

FF

ViestiLähetetty: 2010-08-11 12:20:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

tuulimumma kirjoitti:
Mulla ei nollat auta yhtään :evil:

ei jos vetää tilalle proteiinia

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 28 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00