karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-21 12:06:13

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Paljon tulee syödä?
ViestiLähetetty: 2010-09-15 09:02:55 
Poissa
sintti
sintti

Yritän päästä jyvällä tästä karppauksesta. Eli jos syön max 20 g hiilareita, kuinka paljon pitäisi syödä sitten rasvaa ja proteiineja kcaloreista puhumattakaan. Painan siis 66 kg ja olen pituudeltaan 145 cm. Olen yrittänyt etsiä tietoa noista, mutta hyvin huonolla menestyksellä.

Olen aiemmin painonvartijoiden pisteillä laihtunut 29 kg, mutta 5 vuoden aikana kiloja on tullut takaisin. Vertailin eilen painonvartijoiden ohjelmaa, jossa 18 pistettä vastasi Finelin laskurin n. 885 kcal. Eli olen siis aivan pihalla.

Nyt olisi tarkoitus laihtua tällä karppauksella ainakin se 16 kg yrittäen unohtaa painonvartijat kokonaan. Mahdankohan päästä marraskuun loppuun mennessä n. 8 kg pois?

Apuja siis oikeasti tarvitsen, että pääsisin jatkamaan. Heinäkuun alusta asti olen tuolla n. 900 kcal/päivä pudottanut 5 kg, mutta nyt on hidastunut/jumittunut painonputoaminen.

Viestin otsikko: Re: Paljon tulee syödä??
ViestiLähetetty: 2010-09-15 10:21:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Paikkareista on paha oppia pois, mutta ajan kanssa onnistuu :) Aloita hankkimalla lisää tietoa karppauksesta (ts. vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta) vaikkapa kirjastosta ja täältä foorumilta.
Sinun kannattaa ehkä laskea päivittäinen peruskulutuksesi jotta näet, minkä verran kokoisesi henkilö tarvitsee kaloreita ihan perusolemassaoloonsa :)

Aloittelevien ketjusta löytyy hurjasti tietoa ensihätään :)

ViestiLähetetty: 2010-09-15 11:12:55 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

Hei, toinenkin pätkä! :D Mulla on tuossa allekirjoituksessa linkki mistä selviää paljon; mm. noiden energioiden laskeskelua. Toivottavasti, siis! :D

Ja se laihtumistahti vaihtelee tosi paljon eri ihmisten välillä, joten on vaikea sanoa. Jos sinulla on jo kitukaloreilla laihdutusta taustalla niin se voi tehdä painon pudottamisesta hitaampaa kun keho on tottunut todella pieniin energiamääriin. Ja meidän lyhyempikasvuisten täytyy yleensä kytätä niitä proteiinin ja kaloreidenkin määriä. Mutta uskon että tarvitset kuitenkin enemmän kaloreita kuin tuon 900 kcal/pv--mulla on tuossa linkissä laskureita. Karpatessa on vaikeampaa saada tarpeeksi kaloreita ja sitäkin pitää sihdata (mä olen 152 cm ja on hirveä tuska saada vähän päälle 2000 kcal täyteen päivässä vaikka päiväkulutukseni on siinä 2700 kcal luokkaa). Mutta tsemppiä! =D>

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks

ViestiLähetetty: 2010-12-05 17:57:31 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Minä myös 153 cm "pitkä",täytyypä käydä tsekkaamassa sun laskurit,syön kyllä mielestäni riittävästi mutta se rasva tahtoo jäädä vieläkin liian vähälle kun päivän saldoa kattelee,olen sitten iltaisin ottanut kalaöljyä pari lusikallista.No tässä on onneksi aikaa opetella.Juuri sticksin tein ja kohtalainen ketoosi on päällä.Vedenjuontia pitäis yrittää myös lisätä kun on päätä särkenyt viime aikoina,töissä se vain tahtoo väkisinkin jäädä vähemmälle kun on hulinaa koko ajan.

Viestin otsikko: Re: Paljon tulee syödä?
ViestiLähetetty: 2010-12-06 17:04:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nyrkkisääntönä voisi olla rasvaa 2-4g/ihanteellinen painokilo ja 1-1,5g proteiinia/ihanteellinen painokilo, hiilihydraattien pysyen alhaisina.

ViestiLähetetty: 2010-12-06 19:43:33 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

Uzeeh kirjoitti:
Nyrkkisääntönä voisi olla rasvaa 2-4g/ihanteellinen painokilo ja 1-1,5g proteiinia/ihanteellinen painokilo, hiilihydraattien pysyen alhaisina.

Mutta jos on kovin ylipainoinen niin voi tarvita enemmän tuota prodeakin (itse pitäisin haarukkana tuota pituus miinus sata-lukua ja omaa nykypainoa, eli vaikka 165-senttinen ja 90 kg painava voisi vetää 65-90 g päivässä). Etenkin naiset laskevat sen ihannepainonsa aika järkyttävän alas, ja sillä taas ei sitten ole mitään tekemistä sen kanssa että mistä kroppa oikeasti tykkäisi ja millä se pysyisi terveenä. Joten en ihan sitä ihannepainoa käyttäisi minään järkevänä mittarina, etenkin koska aineenvaihdunnat ovat niin erilaisia ja sillä liikapainon tuomalla rasituksella on ihan oma osansa siinä kuinka paljon ravintoa tarvitsee. Tarvitsen montakymmentä grammaa enemmän rasvaa ja parikymmentä grammaa enemmän prodea nyt 30 liikakiloa tiputtaessa kuin aikanaan 17 liikakiloa tiputtaessa, enkä kestä yhtä paljon liikuntaa kun mukana pitää raahata näitä 30 kg painoja... :?

Muuten noissa laskelmissa ei hirveästi ole vikaa, mutta parempi laskea aluksi enemmän ylä-kuin alakanttiin (lähes aina aloittajat laskevat kalorit alakanttiin, mikä ei ole hyvä idea etenkään jos sitä liikapainoa on runsaasti) ja sitten voi vähentää prodea ja kaloreita jos jompi kumpi niistä tuntuu jumittavan.

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks

ViestiLähetetty: 2010-12-06 19:53:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Proden määrä edellyttää, että se on parasta mahdollista laatua, esimerkiksi lihaa, sisälmyksiä, munia ym. Kwasniewskihan laittaa valkuaisainemäärät vieläkin pienemmäksi, jotta tiedä sitten, mikä on aivan paras vaihtoehto. Eikö kuitenkin ketoosi jo mene pois päältä, jos proteiinia alkaa vedellä paljoa enempää?

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00