| karppaus.infon arkistoitu foorumi https://karppi.ninja/forum/ |
|
| Vika lista - Mokat ja suuret mokat? Ja Ufoilut https://karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=41&t=49744 |
Sivu 1/1 |
| Julkaisija: | Numi76 [ 2010-11-05 16:19:31 ] |
| Viestin otsikko: | Vika lista - Mokat ja suuret mokat? Ja Ufoilut |
Täällä jo useemman päivän roikkuneena ja googlee paukuttaessa nappaa ahaa elämyksiä sieltä sun täältä. Ja niitä varsinkin missä pääsee menemään metikön puolelle niitä napa raikuu. Oiskos hirvee vaiva(/turhaa?) Kerätä sellaset pienet tiedonmuruset yheks pötköks, ihan jokaisen omakohtaisella kokemuksella tahi tietämyksellä, tekosilla, ihan millä vaan joka auttaisia minua/muita aloittelijoita luovimaan niitten ns perus karikoiden yli?? Tässä muutama esimerkki ruoka-aineista/systeemeistä, joittenka infot(ja jatko ihmettelyt) oon napsinu sieltä täältä mitä kannattaa tarkastella miten sopivat omalle tyylille/kropalle: Rahka/juusto/kerma yms muut maitotuotteet ei hyvä yhtälö kaikille, no millä määrällä tätä(kin) lähdet testaamaan vaikuttaako se juuri minulla? Lähtö nollasta? Miten edetään? ( Mä oon lätränny rahkalla/kermalla, selvästi liikaa.... siihe stoppi maanantaina) Kahvi/cola-juomat/ entäs tee? Jumittaa, vaiko vaan aiheuttaa vitutusta kanssa ihmiselle kun jää päivittäinen satsi juomatta? Protskua liikaa,paino jumii/nousee, totta vai tarua? (itse uskon että mahdollista, hyvin mahdollista..) Laskulistat? Paikkansa pitävyys? Atkinssin joku uus sydeemi: kerro paino 22 ja 26 saat kalorirajasi ( Jos totta niin mun rajat onki aika alhaalla! 1500-1700 pyöristettynä ja niinko mitenkä, että tästä kalorimäärästä lasketaan suhteet hh, prt& r??Ja ketoillessa pidän nuo rajat,ja hiilarit tietty aina alle sen 20g, kun en tiedä omia sietokykyjäni..Niinkö? Treenaava karppaaja, liika on liikaa? Mikä määrä liikuntaa on liikaa? ja liikunnan vaikutus protskun määrään? ( Tää tuntuu utopialta!) Ketoileva karppi jaksaa treenata, jaksaako oikeesti? Kokemuksia? Onko se sitten liikaa, että punttia 3krt viikko tunnin satsi per laaki, päälle 1 Balance. Zumba/Core tunti jos jaksaa/ehtii. Viikossa siis liikuntaa 4-5krt. "Pieniä" painoja kilkuttelen puntilla, yritän sitä rasvaa saaha polteltua pois... Öljy/voi mihin kaikkeen sitä voi muiluuttaa sekaan ettei silmät nää rasvan mättämistä? Siis oikeesti kahviinko öljyä? (no onneks en juo kahvia! Tyyli on vapaa: Jos laihdutat tsiikaa myös kalorit? (Hiilareitten lisäks tietty) Ja se suurin henk koht brobleema, jos maha ei vedä niin se ei vedä, mitä tehdä? Yleinen ongelma mulla monta kertaa viikossa, syön lihan namskis namskis, mutta kun on vihannesten vuoro kupu ilmoittaa olevansa täynnä ja kasvikset jää syömätä. (Tosin tämä voi helpata ruokailurytmin muutoksella, ehkä? ja sehän muuttuu maanantaina..) Antakaas oikein kirjaimellinen esimerkki mitä pienen vetokyvyn mahan omaavat oikein popsitte?? Ufoilua: Minen voi syödä kylmää salaattia enää! Samoin vesi. Haalee vesi ja lämmin salaatti on pop.. Ja oliko tämä turha? Jos oli niin oi tarkkasilmäiset immeiset ohjatkaa minut ketjuun joissa näitä jauhetaan, koska minen sellasia löytäny. (kohtuu monta pitkää ketjua lukenut ja juttu rönsyilee aasta öööhön, asian vierestä ja takaa, mutta se olennainen asia löytyy sieltä keskeltä, lopusta jos löytyy) Ymmärrän kyllä rönsyilyn, karppauksessa kun niiiiiiiiiiiiin montaa tyyliä mahista sun muuta! Mutta selkeästi yhden tarpeellisen asian etsimiseen menee helposti puoli yötä, asia kun on mielenkiintoinen ja kaikkihan on pakko lukea Pst suokee anteeks jos ajatus on pätkiny ja joku oleellinen sana puuttuu välistä + miljoonat kirjoituserheeni.. Kaksi tehotuholaista juoksuttavat jatkuvilla, äiti, äiti huudoillaan katkaisten kiivaan naputtamiseni |
|
| Julkaisija: | SugarKane [ 2010-11-05 21:52:23 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Vika lista - Mokat ja suuret mokat? Ja Ufoilut |
Mulla on nyt pian 2 viikkoa vasta karppailua takana, joten millään kovin kokemuksen syvällä rintaäänellä en sano yhtään mitään.. Mutta, ite hyppään bodypumpissa ja jumpissa niin että viikossa on yleensä vaan yksi tauko päivä. Ja hyvin oon kyllä jaksanu, rautaa jaksaa yhtäkkiä nostaa niinku äijät Aerobista treeniä (juoksua, spinningiä) oon nyt vältelly, kun pelkään että sitä ei entiseen malliin varmaankaan jaksa.. Uskaltautuisikohan sitäkin jo kokeilemaan |
|
| Julkaisija: | snowgrouse [ 2010-11-05 21:55:01 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Vika lista - Mokat ja suuret mokat? Ja Ufoilut |
Onhan noita tuolla FAQja Hankalintahan on se että nämä jutut eivät ole samoja kaikille. Jotkut tarvitsevat enemmän rasvaa, jotkut vähemmän; joillakin kofeiini vauhdittaa painonpudotusta ja joillakin jumittaa... Ja jos maha ei vedä niin pähkinöistä saa hyvin lisärasvaa. Kahviin en kyllä öljyä laita mieluummin otan sitten vaikka ruokalusikalla.
|
|
| Julkaisija: | Numi76 [ 2010-11-05 23:29:14 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Vika lista - Mokat ja suuret mokat? Ja Ufoilut |
Sugarkane: Mulla ainakin Zumbassa tulee sellanen hassu hyytymiskohtaus puolivälissä, jossa tuntuu että jalat painaa tonnin.. Ja pum hetken päästä jaksaa taas tunnin loppuun asti, ei ny samalla innolla ku alussa, mut selvästi jaksaa. Endorfiinitkö lie asialla? Juoksumatolla en oo uskaltanu itteäni vielä testaan kunnolla, että kauanko sitä jaksais juosta lönkätä... Mietinnässä mokoma kyllä on! Rautaa kilkuttelen vähä fiiliksillä, jos selvästi huomaan jaksavani niin sit vedetään kunnolla, jos tuntuu olo vähä voimattomalta niin himmaillen painojen kanssa ja ehkä skippaan pari laitetta. Siinäpä se syy miks mietinnässä on nyt yks lisä vp-päivä kuntoiluun, josko sitte powerit riittäs 100% tekemisen riemuun. Mulla on takana erittäin liikunnalinen nuoruus + fyysinen tekeminen, sitte 25v.--> alkoi hyytymään, lapsien jälkeen tilanne suorastaan romahti. Nytte tässä sen n 1kk startannu uutta intoo liikunnan puolelle ja se maistuu taas oikkein mukavalle Snowgrouse: Pähkinöitä on tullu popsittua, ehkä enemmän kun ois suotavaa ja niihi jää kyllä koukkuun... karppisafkassa on ainoo huono puoli kovan purtavan "puuttuminen", mun leuat tykkäis järsiä ja jauhaa, eikä sitä raakaa porkkanaakaan voi ylettömiä narskuttaa. Oisko kikkaa tähän?? Ja itte asiassa jossain vaiheessa luinkin tuon Riekon tekstin, pitääpä lukaista se vielä uudelleen! |
|
| Julkaisija: | Greda Carpo [ 2010-11-05 23:36:57 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Vika lista - Mokat ja suuret mokat? Ja Ufoilut |
Kyllähän täältä löytyy toisten omakohtaisia kokemuksia ja tietoa, mutta ei se ketään valitettavasti säästä kantapään kautta oppimiselta. Oma kroppa kertoo parhaiten. |
|
| Julkaisija: | rantapummitar [ 2010-11-06 08:54:28 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Vika lista - Mokat ja suuret mokat? Ja Ufoilut |
Miulla oli alkuvaiheessa ruoka vähän sellaista "valmistamatonta", eli hyvinkin vain pelkkää proteiinia ja siihen salaattia öljyllä viereen. Eli suosittelen reseptiosion käyttöä, ja oikeiden lämpimien ruokien tekemistä. Sieltä se karppaamisen nautinto irtoaa parhaimmillaan. |
|
| Julkaisija: | Numi76 [ 2010-11-07 15:43:33 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Vika lista - Mokat ja suuret mokat? Ja Ufoilut |
Rantapummitar: Tuo on kyl totta! Ensimmäiset viikot meni aikalailla tyyliin pihvi pannulle ja salaattia Äske kävin maistamassa sitä kastiketta kylmänä ja hittolaine sehän menis jonkinlaisena pekonillisena levitteenä.. Tekis vaikka Oopsista suolaisen version pellille ihan levyks, tuota tahnaa väliin ja vaikka paprikaa silppuna päälle ja homma käärien kääretortun tapaan ja ois suolaista naposteltavaa vaiks illanistujaisiin. |
|
| Julkaisija: | TeroF [ 2010-11-07 20:32:45 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Vika lista - Mokat ja suuret mokat? Ja Ufoilut |
Numi76 kirjoitti: Täällä jo useemman päivän roikkuneena ja googlee paukuttaessa nappaa ahaa elämyksiä sieltä sun täältä. Ja niitä varsinkin missä pääsee menemään metikön puolelle niitä napa raikuu. Oiskos hirvee vaiva(/turhaa?) Kerätä sellaset pienet tiedonmuruset yheks pötköks, ihan jokaisen omakohtaisella kokemuksella tahi tietämyksellä, tekosilla, ihan millä vaan joka auttaisia minua/muita aloittelijoita luovimaan niitten ns perus karikoiden yli?? Tässä muutama esimerkki ruoka-aineista/systeemeistä, joittenka infot(ja jatko ihmettelyt) oon napsinu sieltä täältä mitä kannattaa tarkastella miten sopivat omalle tyylille/kropalle: Rahka/juusto/kerma yms muut maitotuotteet ei hyvä yhtälö kaikille, no millä määrällä tätä(kin) lähdet testaamaan vaikuttaako se juuri minulla? Lähtö nollasta? Miten edetään? ( Mä oon lätränny rahkalla/kermalla, selvästi liikaa.... siihe stoppi maanantaina) Kahvi/cola-juomat/ entäs tee? Jumittaa, vaiko vaan aiheuttaa vitutusta kanssa ihmiselle kun jää päivittäinen satsi juomatta? Protskua liikaa,paino jumii/nousee, totta vai tarua? (itse uskon että mahdollista, hyvin mahdollista..) Laskulistat? Paikkansa pitävyys? Atkinssin joku uus sydeemi: kerro paino 22 ja 26 saat kalorirajasi ( Jos totta niin mun rajat onki aika alhaalla! 1500-1700 pyöristettynä ja niinko mitenkä, että tästä kalorimäärästä lasketaan suhteet hh, prt& r??Ja ketoillessa pidän nuo rajat,ja hiilarit tietty aina alle sen 20g, kun en tiedä omia sietokykyjäni..Niinkö? Treenaava karppaaja, liika on liikaa? Mikä määrä liikuntaa on liikaa? ja liikunnan vaikutus protskun määrään? ( Tää tuntuu utopialta!) Ketoileva karppi jaksaa treenata, jaksaako oikeesti? Kokemuksia? Onko se sitten liikaa, että punttia 3krt viikko tunnin satsi per laaki, päälle 1 Balance. Zumba/Core tunti jos jaksaa/ehtii. Viikossa siis liikuntaa 4-5krt. "Pieniä" painoja kilkuttelen puntilla, yritän sitä rasvaa saaha polteltua pois... Öljy/voi mihin kaikkeen sitä voi muiluuttaa sekaan ettei silmät nää rasvan mättämistä? Siis oikeesti kahviinko öljyä? (no onneks en juo kahvia! Tyyli on vapaa: Jos laihdutat tsiikaa myös kalorit? (Hiilareitten lisäks tietty) Ja se suurin henk koht brobleema, jos maha ei vedä niin se ei vedä, mitä tehdä? Yleinen ongelma mulla monta kertaa viikossa, syön lihan namskis namskis, mutta kun on vihannesten vuoro kupu ilmoittaa olevansa täynnä ja kasvikset jää syömätä. (Tosin tämä voi helpata ruokailurytmin muutoksella, ehkä? ja sehän muuttuu maanantaina..) Antakaas oikein kirjaimellinen esimerkki mitä pienen vetokyvyn mahan omaavat oikein popsitte?? Ufoilua: Minen voi syödä kylmää salaattia enää! Samoin vesi. Haalee vesi ja lämmin salaatti on pop.. Ja oliko tämä turha? Jos oli niin oi tarkkasilmäiset immeiset ohjatkaa minut ketjuun joissa näitä jauhetaan, koska minen sellasia löytäny. (kohtuu monta pitkää ketjua lukenut ja juttu rönsyilee aasta öööhön, asian vierestä ja takaa, mutta se olennainen asia löytyy sieltä keskeltä, lopusta jos löytyy) Ymmärrän kyllä rönsyilyn, karppauksessa kun niiiiiiiiiiiiin montaa tyyliä mahista sun muuta! Mutta selkeästi yhden tarpeellisen asian etsimiseen menee helposti puoli yötä, asia kun on mielenkiintoinen ja kaikkihan on pakko lukea Pst suokee anteeks jos ajatus on pätkiny ja joku oleellinen sana puuttuu välistä + miljoonat kirjoituserheeni.. Kaksi tehotuholaista juoksuttavat jatkuvilla, äiti, äiti huudoillaan katkaisten kiivaan naputtamiseni viewtopic.php?f=1&t=8016 |
|
| Julkaisija: | Numi76 [ 2010-11-07 21:54:34 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Vika lista - Mokat ja suuret mokat? Ja Ufoilut |
Törmäsin kyseiseen linkkiin tänä aamuna jo, kiitos vain... Joka ei kylläkään selvitä kaikkia mieltäni askarruttaneita seikkoja |
|
| Julkaisija: | haili [ 2010-11-07 22:26:30 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Vika lista - Mokat ja suuret mokat? Ja Ufoilut |
Kysymyksen asettelu on hauska...etten sanoisi mukaansatempaava. Mä en voi sanoa painivani enää noitten kanssa lähes 4000 viestin voimalla, mutta vastaan silti, kun näkee, että vaivaa on nähty ne tasmaniantuholaiset huomioiden Siis ihan ekaks hiilariniukka ravinto sovitettuna liikuntaan ja proden määrään. Ikuisuuskysymys, etten sanoisi. Tuhansia tai ainakin satoja ketjuja aiheesta. Ihan ekaks täytyy määrittää tavoite. Siis katabolia (yleistettynä tarkoittaa lähinnä laihtumista) tai sitten anabolia (yleistettynä lihasten kasvatus tai voiman hankinta). Nyt kun tavoite on määritelty voidaan keskittyä toteutukseen. Vaikka monta muutakin hormonia osallistuu tilanteeseen, niin insuliini on edelleen aika määräävässä osassa. Siis pyrkimys kaikilla on aikaansaada insuliiniresistentti rasvavarasto ja insuliinherkät lihakset. No se kun ei oikein mee niin että toinen on toista, niin joudutaan tekemään valintoja. Ketoilulla inskat pysyy alhaalla, kun ei syödä liikaa prodea. Kun vielä muistetaan, että prode nostaa inskat nopeemmin kuin hiilari. Rasva hyvissä olosuhteissa vähän tasoittaa inskapiikkejä. Se proden määrä voidaan kokemusperäisesti osoittaa sellaiseksi, että siinä vaiheessa kun on kylläinen sitä on tarpeeksi ja jos jo tunnin päästä syömisestä on nälkä sitä tuli liikaa. Eli etsimällä löytää oikean tason. Liikunnan kannalta nopein tapa tehdä ATP:tä on ottaa lihaksen omista varastoista lähinnä lihastärkkelyksenä jota myös glykogeeniksi kutsutaan. Veren kuljetuskyky on sen verran hidas, että samalla vaivalla opettaa kroppansa rasvapolttoiseksi kun kiusaa verisuonistoaan glukoosin kuskaamisella. Eli ei noi tunnin treenit ole mitenkään mahdottomia vetää ketolla. Jos kroppa toimii oikein ja intensiteetti ei ylitä kovinkaan usein aerobista kynnystä tai ainakaan pitkäksi aikaa, niin ketolla menee ihan hyvin, kun on syöty prodea riittävästi. Olikohan siin jotain muuta mihin mun piti ottaa kantaa. Ehkä. Painan nyt lähetä ja palaan asiaan, jos mulla on jotain annettavaa. |
|
| Julkaisija: | TeroF [ 2010-11-08 08:03:37 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Vika lista - Mokat ja suuret mokat? Ja Ufoilut |
Numi76 kirjoitti: Törmäsin kyseiseen linkkiin tänä aamuna jo, kiitos vain... Joka ei kylläkään selvitä kaikkia mieltäni askarruttaneita seikkoja Sieltä linkin takaa piti löytyä vain yksi tieto: neuvot ovat ristiriitaisia, mikä toimii yhdellä ei välttämättä toimi toisella. |
|
| Julkaisija: | Numi76 [ 2010-11-08 22:19:34 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Vika lista - Mokat ja suuret mokat? Ja Ufoilut |
Haili: Oi kiitos, kiitos!!!!! Sä vastasit siihe mun suurinpaan mysteeriin suhteellisen kattavasti! Eli liikunta-ketoosi bromblem, ja kyllä tarkoituksena laihduttaa vain, ei kasvattaa lihaksia. Joskos sais vielä kysyä, mikä ajatus sulla on protskun määrästä suhteutettuna kertomaani liikuntaan ja laihdutus visioihin? (Pituus siis 166,5cm ja koti äiti meinkiä, normisti kotihommia, ei vaunulenkkejä, ei rappusten nousuja yms. muuta hyötyliikuntaa) Eikös se sit normisti oo liki 70g yhden laskukaavan mukaan..? Pähkäilly, et ne rajat ois tosiaan sen hh20g, Prot.90g R150-200g (Mahtaako Protskua tulla liikaa, ja onko siitä haittaa jos rasvat menee siihe 200g?) (Tänään meen luomaan myös ruokapäiväkirjan, niin eiköhän sekin selvennä muutaman päivän päässä että missä mennään.) Mutta sata kertaa parempi on edelleen aloittaa alusta puhtaalta pöydältä, kuin tuskailla kuukauden päästä vieläki jämähtänyttä painoa ja alkaa vasta sitten korjailla syömisvirheitä |
|
| Julkaisija: | haili [ 2010-11-10 18:00:37 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Vika lista - Mokat ja suuret mokat? Ja Ufoilut |
Multa ei kannata kysyä proden määrästä, kun olen kokenut sen asian suhteen jonkinlaisen valaistumisen luettuani aiheesta noin 5000 sivua, enkä usko enää minkäänlaiseen laskemiseen sen suhteen. Eli mulla ei ole grammamääräistä ohjetta liittyen painoon, tavoitepainoon, rasvattomaan massaan, pituuteen, kengän numeroon, sukupuoleen, liikuntaan tai liikkumattomuuteen tai mihinkään muuhunkaan liittyen. Ainoa jota siis kannatan kuten jo aiemmin kirjoitin on tuo kylläisyys/nälkä testi, joka kertoo ainakin kokeneemmalle kehon kuuntelijalle suunnan mihin korjata. Muuten hirveästi alikaloreille ei kannata mennä...ainakaan pitkäksi aikaa. Erittäin tottunut paastoilija (toimii ketoilla ja omarasvoilla) ei menetä yhtään lihasta muutaman päivän paastossa, mutta kokematon vasta kroppaansa rasvapoltolle opettava, voi joutua tilanteeseen, jossa syödään omia lihaksia glukoosin lähtöaineeksi. Ei hyvä. Ei alkuunkaan hyvä juttu. Siis riittävästi, mutta ei liikaa prodea, varsinkaan kun tavoitteena on laihtuminen. Hiilarit sen oman halun ja kropan toiminnan mukaan. Rasvaa niin paljon että sisäelimet saa ravintonsa ja hormonitoiminta pysyy suht normaalina. Sinänsä säästöliekkiin en sellaisenaan usko, mutta liikunta on hauskempaa, kun kroppa pysyy kokonaisuutena mukana. En taaskaan anna selkeää grammamäärää mihinkään vaikka sitä toivoit, kun en pysty siihen. Mutta toivottavasti sun päikkyyn tulee riittävästi kommentteja, joilla oma taso löytyy. Tsempit. |
|
| Julkaisija: | Numi76 [ 2010-11-10 21:02:23 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Vika lista - Mokat ja suuret mokat? Ja Ufoilut |
Kiitos silti Haili! |
|
| Julkaisija: | furrydice [ 2011-10-23 18:58:35 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Vika lista - Mokat ja suuret mokat? Ja Ufoilut |
Voisko Haili tai joku fiksu vastata tai ohjata hyvään ketjuun Entä jos sitä liikuntaa on 1-2 tutia päivässä yleisimmin intervallityyppisesti, niin, että oikeasti hengästyy ja usein tuntuu ettei jalat kanna? Plus tietty punttitreenit siihen päälle 3-4 krt/viikko. Pitääkö proden määrään kiinnittää huomiota? Kannattaako yleensäkään ketoilla vai meneekö voimat ja jaksaminen tuollaisessa? Vetääkö urheilijat ketoosilla?(muutki ku painoluokkatyypit ja kehoilijat?) Pakko laihtuu kun paino oli vahingossa noussut melkeen normaalipainon ylärajaan. Oon ennen syöny paljon hiilareita ja kaloreita/hyväkarpannut mutta ei ole laihtunut koska paljon kalorit. Haluisin vaan ettei ne lihakset katoais.. oon 170/73 ja 5-10 kiloo pois ois ihan kiva. |
|
| Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC+02:00 |
| Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |
|