karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-27 11:51:47

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-01-24 13:33:18 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-11-01 21:35:33
Viestit: 351
Heis! Otsikkoa vastaavan väitteen olen siis joskus kuullut; pitäisikö nyt sitten uskoa, että rasva palaa kun ketostikku tummuu, näytti muuten miltä näytti?

Mulla ei ole kovin paljoa pudotettavaa, mutta häiritsee silti, kun kohta kolme kuukautta lähes yhtä mittaa jatkunut ketoosi ei ole hievauttanut painoa kuin 1-2 kilolla, jotka lähtivät heti kättelyssä. (Paino siis vaihtelee kilokaupalla kuukausittain, mutta palautuu aina reilun kilon päähän lähtötilanteesta.) Makroja en ole laskeskellut, mutta hiilarit ovat ketoosista päätellen riittävän alhaalla ja rasvaa mätän kaikissa muodoissaan reippaasti. Kolme ateriaa päivässä on tullut tavaksi, ei välipaloja. Yksi aterioista saattaa olla pienensorttinen iltapala. Makeista en käytä kuin silloin tällöin jotain light-limua, eikä sitäkään viikoittain. Kaikki makea tuntuu omituiselta, kun on tottunut pois... Ja tosiaan, näläntunnetta ei juuri ole, mutta terve ruokahalu kuitenkin.

_________________
33 v. jojokarppi palaamassa ruotuun. Hyveenä terveet makutottumukset ja liikunnan ilo, paheena laiskuus ja punaviini.
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-24 13:41:49 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18625
Jos syöt rasvaa niin rasvahappoja käytetään jatkuvasti sekä energian tuotantoon että kudosten ylläpitoon. Ketoosi tarkoittaa sitä että kun syöt vähän hiilareita niin kroppasi valmistaa ketoaineita niihin tarpeisiin esim. aivojen käyttöön jotka eivät voi käyttää suoraan rasvaa energiaksi ja johon syömäsi hiilari ei riitä.
Ketoosissa voi laihtua tai lihoa. Laihtua voi myös ilman että on näkyvässä ketoosissa, lihoa myös.
Ketoosi helpottaa nälänhallintaa mutta ei kaikille sovi.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-07-14 14:28:21 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-06-14 12:23:18
Viestit: 276
Täällähän on jo useasti mainittu, että itse ketoosi ei laihduta. Mutta Tri Atkinsin dieetti: Pikastartti & keittokirjaa lukiessa tuli vastaan tällainen väite: "Mitä enemmän ketoneja vapautuu, sitä enemmän rasvaa on hajotettu." (s. 322)

Mitäs ihmettä? :shock: Käsitänkö mä nyt ton lauseen ihan väärin, vai onko Atkinsin mielestä ketoosin syvyydellä sittenkin merkitystä? Mun naisen logiikalla jos tikku näyttäis esim. syvintä, niin ketoosi on kova, kun riittää ketoneja hukattavaksi asti. Vai ei?

_________________
Kuva

http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=81&t=63810&p=1644265#p1644265


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-07-14 15:25:01 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Ymmärtääkseni noin. Jos kaikki ketoaineet menevät kulutukseen, niitä ei riitä tikkuun. Tumma tikku ei kerro laihtumisesta yhtään mitään, vaan ketoaineiden valmistuksen runsaudesta suhteessa niiden käyttöön.

Ketoosin merkitys on siinä, että se vähentää useimpien ruokahalua. Mitään itseisarvoa sillä ei sinällään ole. Jotkut viihtyvät ketoosissa, kuten minä esim. jotkut taas eivät. Sen mukaan mennään, missä viihtyy.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-07-14 16:16:39 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-06-14 12:23:18
Viestit: 276
Mirka kirjoitti:
Ymmärtääkseni noin. Jos kaikki ketoaineet menevät kulutukseen, niitä ei riitä tikkuun. Tumma tikku ei kerro laihtumisesta yhtään mitään, vaan ketoaineiden valmistuksen runsaudesta suhteessa niiden käyttöön.

Ketoosin merkitys on siinä, että se vähentää useimpien ruokahalua. Mitään itseisarvoa sillä ei sinällään ole. Jotkut viihtyvät ketoosissa, kuten minä esim. jotkut taas eivät. Sen mukaan mennään, missä viihtyy.


Juu-u, loogista, mutta onko "Mitä enemmän ketoneja vapautuu, sitä enemmän rasvaa on hajotettu." -lausunto sitten esim. pelkkä käännövirhe, tms? Tää ei nyt sovi mun päähän mitenkään :D Tulee semmonen mutu, että jeejee, stixi punasella, nyt on palanu sikana rasvaa. Mihin tässä uskois :shock:

_________________
Kuva

http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=81&t=63810&p=1644265#p1644265


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-07-14 16:32:39 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Voi olla, mutta se ei kerro siitä, onko hajotettu rasva syötyä vai vyötäröltä. Syömällä paljon rasvaa yli kulutuksen voi hyvin lihoa tikku mustallakin.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-07-15 22:43:00 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-11-11 19:50:39
Viestit: 54
Mä en meinaa tikuilla mitattuna millään saada näyttämään ketoosia mutta silti kaikki "oireet" selkeästi viittaa siihen että olen ketoosissa. Ostin noita tikkuja jotta sillä sais semmosta jippii kannustusta itelleen, mutta pöh ei ne näytä ku joskus ihan minimaalisesti. Mistä tää johtuu..?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-07-16 06:37:46 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 56770
Ilmeisesti sä käytät itse kaikki ketoaineet niin niitä ei riitä pissattavaksi asti. Eli tikut ei kerro ihan varmasti sitä oletko ketoosissa vai et.

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-07-23 16:54:33 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2011-03-22 18:19:08
Viestit: 106
Tarua kirjoitti:
Juu-u, loogista, mutta onko "Mitä enemmän ketoneja vapautuu, sitä enemmän rasvaa on hajotettu." -lausunto sitten esim. pelkkä käännövirhe, tms? Tää ei nyt sovi mun päähän mitenkään :D Tulee semmonen mutu, että jeejee, stixi punasella, nyt on palanu sikana rasvaa. Mihin tässä uskois :shock:

Fysiologista selitystä en nyt osaa antaa enkä tunne tarkasti lähdettä, mutta loogista selitystä voisin ehdottaa. Eihän se, että rasvaa on hajotettu tarkoita sitä, että rasvavarastot olisivat pienentyneet. :wink:

Edit: Oho, luin puusilmällä ja Mirka olikin edellä sanonut suoraan sen mitä yritin näsäviisaasti vihjata.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)