Pappa kirjoitti:
Mirka kirjoitti:
Minä taas en pääse ylemmäksi kuin 0,3-0,5 mmol vaikka hiilarit olisivat miten alhaalla. Tuntuu että mittatikku näyttää samaa söin melkein miten tahansa. Viime aikoina on ollut päiviä jolloin proden määrä jää 300-400 g, ei vain oikein ole ollut ruokahalua.
Näyttääkö papalla ja misukisulla nollaa? Millaisilla hiilariella?
Se oli kuitenkin selvä että pitkän adaptaation jälkeen en kehittänyt mainittavaa veriketoosia (enhän toki tiedä kuin juuri täsmälleen vain niiden minuuttien hetkiltä jolloin näytteet on otettu ja niitä on otettu silloin kun subjektiivinben tunne tai uskomus oli että nyt luulis olevan kedolla) eli pääsääntöisesti 0 - < 0,2 (näytösä näkynyt maksimi siis 0,1) mmol/l B-OHB niukkaliikunnalla ja palttiarallaa 20~30g hiilraitasolla.
Eläinkokeilla täydennetty opiskelu jatkuu.
Mielenkiintoisia nuo ketoositasot teillä.
Itse olen mittaillut omiani aktiivisesti vain kerran eli tuon pätkiksen aikaan. Mutta, mutta, oletan että olen näiden vuosien jälkeen jo aika hyvin rasvakäyttöinen - ja mittailin silloin sentään sekä paasto- että syöntijaksoilla. Minulla vaihtelu oli suurempaa, eli peräti nollasta kakkoseen. Tämä tapahtui yli 50g päivähiilareilla - mutta koska mukana oli paastojaksojakin, niin oletan, että glykogeenivarastoissa ja kropan keto- ja glukoosituotannossa oli melkoista kausivaihtelua. Saman koejakson aikana verensokeri oli aamuisin kuutosessa tai jopa yli, puolen tunnin jälkeen karvan verran alle, mutta päivällä enää jossain hiukan yli nelosen - siis myös syöntipäivinä
No se vitsi oli, että kutina (ei paastoaika eikä päivittäinen hiilarimäärä) ennusti korkeaa ketoosiarvoa. Sokerimittauksia tein vähemmän (lainakone ja lainaliuskat) niin etten tiedä, seurasiko sokeri ketoja, mutta luulen niin. Tai ainakin kutina asettui syömällä juustoa tai manteleita tai maapäähkinävoita ihan niinkuin aamukutina ja aamuyöstä heinänuhaiseksi muuttunut nenä asettuivat juustolla karppauksen alkuaikoina - ja juusto on hyvä insuliinin nostaja ilman hiilareitakin, joten sen olettaisi laskevan veren sokeria että omatuotantoja aika tehokkaasti.
Summa summarum: voisiko olla niin että ilman tiettyä ulkoista insuliiniohjastusta meikäläisen kotikutoinen keto- että glukoosituotanto saattaisivat käydä ylikierroksilla? Ja teillä matalaketoisilla (mirka, pappa, ehkä misukisu?) homma hoituisi tässä suhteessa tehokkaammin?
Nykyisellä systeemillä eli hidashiilarisella, rasvaisella ja muutenkin runsaalla iltasyönnillä ynnä rasva&pähkinävälipaloilla aamulla/päivällä iho on ihan uskomattoman hyvässä kunnossa. Mittauksia en ole tehnyt (sokerimittari lähti jo takaisin omistajalleen), mutta vanhojen kokemusten perusteella luulen (en tiedä) että veren sokeritaso ja ketot pysyvät kummatkin näin sopivan matalina?
terv els
********************************'
Ja kommenttina Eydielle: Sinusta en tiedä (enkä nyt niin hirmuisesti ketoosistakaan, kun se ei sattuneesta syystä kuulu meikäläisen toimenkuvaan
), mutta minulle kroonikkogeeneilleni ja tälle iholle jo kakkosen ketoosi näyttää olevan liikaa.