karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-25 01:02:29

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 38 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Hentun urhoilut
ViestiLähetetty: 2009-05-17 14:50:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiitos tsempeistä, Saija! Mielellään oisin laiturillakin pessyt pitkiä mattoja, kuin niska väärällään saunassa :| Itse työ on kivaa. Siinä jynssätessä saa sellaisen mukavan kehittävän "raivon" päälle, kun juuriharjan harjakset tarttuu ärsyttävästi kiinni räsymattoon ja mäntysuopa roiskuu. Tulee tehoa siihen touhuun 8)

Mulla on ikivanhat rullaluistimet jossain, mutta ne on kovilla muovipyörillä eli ei ole mukavaa se meno. Asvalttia ei ole lähimainkaan, eikä paljoa huvitakaan - siis oikein uumoilit, mun on päästävä metsään :) Otan kuitenkin tällä kertaa vakavammin mm. venyttelyn ja rasittamisen välttämisen.

perjantai 15.5.2009
viiden kilometrin hölkkä + juoksu + kävely -yhdistelmä
Matkan tarkkaa mittaa on vaikea sanoa, kun kaikki tiet eivät näy kartalla. Isäni väittää että hieman yli neljä kilometriä, kartalta mittasin kuusi, joten sovitaan että se on ~viisi. Aikaa kului 40 minuuttia.

Tiivistin kaikki vartalon ulokkeet niin, ettei ihon venyminen ja läskin hyllyminen ärsyttänyt tai hidastanut menoa. Mahan tiivistämiseen käytin vanhaa kikkaa: kelmua :lol: Toimi hyvin ja lisäksi sai sellaisen ostosteeveemäisen "sauna belt"-efektin. Hikoilin keskivartalosta ihan järjettömästi.

No, matkaan kävellen. Maasto on mäkistä ja ajattelin, että ylämäet ja tasaiset hölkkäis ja alamäet kävelis. Jo 1,5 kilsaa myöhemmin etusääri oli niin jumissa, että piti pysähtyä avaamaan "lukko" jalasta niin, että jalkaterä ojentui taas. Voi tuska. Pysähdyin muutamankin kerran ravistelemaan ja venyttelemään koipia, jonka tähden sykkeet lopahti äkkiä.

Pidin ohjenuorana sitä, että jos pystyisin helposti puhumaan, menen liian hiljaa. Oli ihan kiva huomata, että kymmenen vuotta tupakointia ei ole pilannut hapenottokykyä. Itse asiassa mulla oli vaikeuksia pitää itseni hengästyneenä ja syke korkealla, joten päätin ottaa spurtteja. Sellaista ihan oikeaa juoksua, jossa yläkroppakin tekee töitä antaakseen vauhtia - sen ihan huomasi, kuinka vauhti nopeutui kun otti kädet mukaan. Jalkojen päällä ei tunnu paino, kun lenkkarit vain hipaisee soratietä...
Sehän oli vallan nautinnollista!! :smt051

Loppumatka meni mukavasti, johtuiko sitten siitä, että tie muuttui metsätieksi eli vielä pehmeämmäksi, vai siitä etten enää hölkätä lönkytellyt rasittaen sääriä - juoksin ja kävelin vuoron perään. Mä en hölkkää enää ikinä :) Nyt seuraavalle lenkille :smt039

perjantai 15.5.2009
viiden kilometrin juoksu + kävely -yhdistelmä

ViestiLähetetty: 2009-05-18 12:43:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tuli enemmän käveltyä kuin juostua, aikakin oli 10 minuuttia huonompi.

Asenne oli kuin teini-ikäisellä jumppatunnilla eli enimmäkseen potkin käpyjä, mutta tulipahan käytyä :D

ViestiLähetetty: 2009-06-13 19:53:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hei vaan. Tässä on nyt oltu kaksi viikkoa kaupungissa yhtä soittoa. Asvaltilla en juokse enkä ole juossut, mutta jos taas huomenna laittaisi juoksukengät jalkaan - ostin juoksua varten tarkoitetut lenkkaritkin. Halvat, mutta kuitenkin.

Liikunta on jäänyt istumatyön ja terassilla istumisen väliseksi hyötyliikunnaksi jopolla. Olen lihonut.

Olen taas ryhdistäytynyt vatsalihasten tekemisen suhteen, olen tehnyt 100-200 toistoa kolmena iltana viikossa. Lisäksi tein punnerruksia, miestyylillä :shock: Ja itseasiassa ihan vahingossa, kunhan heitin itseni matolle varpaiden ja käsien varaan. Ei tuntunut hyvältä ajatukselta laittaa polvia alas. Toistoja meni kahtena iltana 5+5 männäviikolla, joka on tasan 4,5+5 enemmän kuin mitä talvella meni! En pääse kovin alas, mutta vartalo pysyy tuon viiden toiston ajan suorassa.

Nyt ei kiinnosta kilot enää yhtään. Katson pelkästään peiliin.
Ja voisin ottaa kuntosalin aseeksi kehon muokkaamiseen.

Pitää vaan odottaa ekaa tilinauhaa 8-[

ViestiLähetetty: 2009-06-13 20:25:23 
Poissa
Rouva Muna
Rouva Muna

Katohan jos salilla on mahdollista päästä hakkaamaan nyrkkeilysäkkiä. Kun vähän opettelee tekniikkaa, on ihan mahtava korsettilihastreeni! Olin toissapäivänä combat-aerobicissä, ja edelleen se, mikä mulla on hapoilla on selkä. Ja vähän kyljet. Mutta että vartalon kiertoja ja kannattelut tuli koukuissa ym. niin hyvin, että ranka avautui ja pääsi syvät lihakset töihin. Tykkäsin!

Siis jos tykkäät punnertamisen tuomasta kokovartalotreenistä, niin saattaisit tykätä nyrkkeilemisestä tai krav magasta tjsp.

ViestiLähetetty: 2009-06-16 15:45:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä haluan ehdottomasti harrastaa jotain, mikä tuntuu selän lihaksissa!! Soutaminen ja uiminenkin on niin tyylitarkkaa, että useimmiten ilmenee ennemmin kolotusta kuin selkäläskin tirinää.

Loistoidea, Xaija!

ViestiLähetetty: 2009-06-18 12:14:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä oon nössö. Kävin kuntosalin pihassa yhdeksän tunnin työpäivän jälkeen ja käännyin takaisin kotiin.
Pitää harkita naissalia... Kyllä mä vielä meen, lupaan!

Mitä tää tämmönen oikeen on??

Juhannusviikonlopun otan kuntokuurin kannalta mökillä. Jos aurinko paistais edes sen verran, että sais hieman päivetystäkin.

Luvassa ainakin
uintia
soutamista (töissä Sulkavan soutuporukka on istuttanut muhun innostuksen tähän)
juoksua/kävelyä metsässä
risusavottaa
vetten kantoa
rikkaruohojen kitkemistä
järviruo'on niittämistä
nurmikon ajelua mekaanisella leikkurilla (ei oo ihan kevyttä, kun nurmikko on koulimaton)
+ muuta mitä en nyt keksi

Liikkua aion aamusta iltaan, silloin mieli lepää :)

ViestiLähetetty: 2009-06-18 13:29:01 
Poissa
Rantakarppi
Rantakarppi

Kyl se siittä lutviutuu....

Oikein fyysistä juhannusta ja nautihan ihan vaan olostasi ja hyvästä ruuasta! :smt040

ViestiLähetetty: 2009-07-07 15:24:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ah, kiitosta rantakarppinen.

En tee oikeastaan mitään muuta tällä hetkellä kuin yöjalassa juoksemista. Eilisen ja toissapäivän reidet ovat olleet tulessa: olen istunut lauantaina pitkän tovin miehen polvella kemuissa ja tietenkin kannatellut painoani koko ajan! :roll:

Olen kuitenkin ottanut asiakseni tehdä joka aamu sata vatsalihasliikettä (Pilates), joskus jään siihen venyttelemään jalkoja ja selkää...
Oon kokenut liikkeet tehokkaiksi.

ViestiLähetetty: 2009-07-13 14:08:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Osa on toteutunut, osa ei sillä Kiloklubin kanssa on hauska ensin suunnitella viikko, jolloin pallukat ovat kirkkaan vihreitä :mrgreen: Ok, tehon nostaminen on rehellisesti vaikeaa. Kuntosalille menen tänään, siitä ei ole nyt mahdollista luistaa :shock: Ja viikon rankin osuus on joka tapauksessa ohi, että eiköhän tämä ihan suunnitelmien mukaan mene. Pilates on ~15 minuuttia, joskus viisi, joskus 25. Luen punnerrukset ym. samaan varttituntiin. Minimivaatimus on niiden vatsalihasliikkeiden teko.

Kuntoliikkuja . . . . . . . . . . . . . . toteutunut/suositus
Liikunnalla kulutettu energia . . . . 1685 kcal /800 kcal
Liikuntapäiviä viikossa . . . . . . . .6 päivää / 3 päivää
Liikuntaminuutteja viikossa . . . . 305 min. / 90 min.

Maanantai, 13.07.2009
Ei niin minkäänlaista liikuntaa
Loma ja lepopäivä

Tiistai, 14.07.2009
pilates 15 min., -60 kcal
soutuveneellä soutaminen 30 min., -120 kcal
kävely, keskinkertainen rasitus 20 min., -99 kcal

Keskiviikko, 15.07.2009
juoksu, voimakas rasitus 15 min., -165 kcal
uinti, kevyt rasitus 25 min., -105 kcal
pyöräily, kevyt rasitus 20 min., -119 kcal

Torstai, 16.07.2009
kuntosaliharjoittelu 1 h 30 min.,
(laitoin puolet normaalilla rasituksella, puolet voimakkaalla rasituksella: -315 kcal ja -405 kcal)
venyttely 30 min., -60 kcal

Perjantai, 17.07.2009

Lauantai, 18.07.2009

Sunnuntai, 19.07.2009

Keskiviikkoon oon merkinnyt myös pyöräilyä, jota tulee muinakin loppuviikon päivinä. Se nyt on vähän niin ja näin, kun se tarkoittaa jopolla rullaamista nortti huulessa terassille ja pienessä hiprakassa vaihteettoman pyörän taluttamista ylämäkeen... Mutta mulle voi tulla täysin liikunnattomiakin viikkoja kiitos autoilun ja istumatyön, että merkkaan jos haluun :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2009-07-16 11:19:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^ Viikon statsit ovat

TEHO
matala 4 %
keskiteho 63 %
korkea 34 %

Näin se Kiloklubi ilmoittaa, vaikka näistä tuleekin yhteensä 101 % :o

VAIHTELU
aerobinen harjoittelu 45 %
lihaskuntoharjoittelu 42 %
liikkuvuusharjoittelu 12 %

Täällä se puuttuva prosentti on, näistä tulee 99 % :smt043

ViestiLähetetty: 2009-07-16 17:09:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Salilla käynti osoitti todeksi kaksi asiaa, jotka jo tiesinkin:

1. Mitä ylemmäs vartalossa mennään, sitä heikommaksi lihakset käyvät. Senhän todistaa peilikin.

Pohkeet hyvät, etu- ja takareisille tuskin sain riittävästi bareja että olisi 20 toiston sarjoissa tuntunut. Tämä on myös se suunta mihin venyn: kykenen spagaattiin, mutten ikimaailmassa spiraaliin. Balettitanssia harrastanut kaverini sanoi sen olevan lantion kierrosta kiinni, miten kukin taipuu, venyy (ja paukkuu). Epäilen, että snoukalla on vaikutusta myös näihin, keskivartalon kierron ohella mikä tulee siinä lajissa luontaisesti. Reiden lähentäjät ja loitontajat olivatkin sitten huomattavasti huonommassa kunnossa. Peppu ok :wink: Selkeästi heikoimmat olivat käsivarret, hartiat, selkä... Eikä lantion yläosassakaan turhan päiten sellainen vararengas keiku.

Odotan innolla, miten huomenna tuntuu lihaksissa. Käsistä on jo nyt puhti pois, suihkussa oli työn ja tuskan takana saada käsivarret nousemaan pään korkeudelle hieromaan shampoota :lol: Sweet :mrgreen:

Muita muistiinpanoja: 2x20 toistoa kaikilla mahdollisilla vartalonmuokkaushärveleillä. 2x4 min. crosstrainerilla, etu- ja takaperin. Lopuksi syke oli 158 (olin jo käynyt muut laitteet läpi tässä vaiheessa). Paita hiestä märkä niin etu- kuin takapuolelta... Naaman punoitusta oli vaikea saada laskemaan - ne saamarin purppuraiset läikät, vaikka henki kulki ihan mukavasti. Luen 2x1,5 kilometrin pyöräilyn lämmittelyyn. Koen houkutusta skipata venyttelyn, mutta jos tässä illan aikana venyisi tietokoneella istumisen ohessa. Välissä.

Pecdeck'ssä tajusin, etten saa käsiä yhteen edessä runnomatta rintavarustustani väliin. Ei väliä millä korkeudella penkki on. Peppulaitteessa (istuallaan, koukistetaan jalkoja vuorotellen) todella häpesin lyhyitä, paksuja raajojani, jotka vaikuttivat liikerataan: se jäi jotenkin lyhyeksi ja jos tahdoin ulottua "perille saakka", lantion oli pakko kiertyä. Kyykkylaitteessa sama. Jos ei halua lukittaa polvia, liikerata jää näillä jaloilla jotenkin mitättömän näköiseksi, lyhyeksi.

2. Vanhempi mekaaninen vaaka on armollisin, digitaalinen vaaka inhorealistisin, uusi mekaaninen vaaka siltä väliltä.
Salilla oli kolme vaakaa rinnakkain. Ensimmäinen antoi painolukemaksi 87 kg, toinen 90 kg ja kolmas ~88 kg. Mulla sattuu kotona olemaan sellainen julma digitaalinen vaaka, joten sen mukaan mennään :roll:

ViestiLähetetty: 2009-07-25 09:10:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kuntoliikkuja . . . . . . . . . . . . . Toteutunut / Suositus
Liikunnalla kulutettu energia . . . 622kcal / 800kcal
Liikuntapäiviä viikossa . . . . . . .5 pvä / 3 pvä
Liikuntaminuutteja viikossa . . . .155 min. / 90 min.

Maanantai, 20.07.2009
pilates 10 min., -41 kcal

Tiistai, 21.07.2009
pilates 15 min.
uinti, kevyt rasitus 30 min., -120 kcal

Keskiviikko, 22.07.2009
pyöräily, kevyt 30 min., -120 kcal

Torstai, 23.07.2009
uinti, kevyt rasitus 20 min., -79 kcal

Perjantai, 24.07.2009
pyöräily, kevyt 40 min., -161 kcal
pilates 10 min.

Lauantai, 25.07.2009
Ei liikuntaa (paitsi hyöty-)

Sunnuntai, 26.07.2009
Ei liikuntaa (paitsi hyöty-)

Viikko jäi kevyeksi, kun jouduin jättämään kuntosalin pois:
keskiteho 100 % :(

Aerobinen harjoittelu 67 %
Lihaskuntoharjoittelu 21 %
Liikkuvuusharjoittelu 11 %

ViestiLähetetty: 2009-08-02 10:30:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kuntoliikkuja . . . . . . . . . . . . toteutunut / suositus
Liikunnalla kulutettu energia . . 1221 kcal / 800 kcal
Liikuntapäiviä viikossa . . . . . . 6 pv / 3 pv
Liikuntaminuutteja viikossa . . .256 min. / 90 min.

Maanantai, 27.07.2009
pilates 10 min.
uinti, kevyt rasitus 30 min.

Tiistai, 28.07.2009
pyöräily, esim. töihin 40 min.

Keskiviikko, 29.07.2009
pyöräily, esim. töihin 30 min.
pilates, body pilates, body balance, body flow 15 min.

Torstai, 30.07.2009
uinti, kevyt rasitus 30 min.

Perjantai, 31.07.2009
pyöräily, esim. töihin 40 min.

Lauantai, 01.08.2009
Ei liikuntaa

Sunnuntai, 02.08.2009
pilates 15 min.
soutu/soutulaite, voimakas rasitus 15 min.
juoksu, voimakas rasitus 15 min.
uinti, kevyt rasitus 15 min.

Matala teho 0 %
Keskiteho 74 %
Korkea teho 26 %

Aerobinen harjoittelu 75 %
Lihaskuntoharjoittelu 19 %
Liikkuvuusharjoittelu 7 %

ViestiLähetetty: 2009-08-03 14:15:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^ Sunnuntai, juoksut jäi juoksematta, mutta soudin yli puoli tuntia.

Muutamia kilometrejä pistin menemään Päijänteellä niin kovaa kuin pystyin. Kiersin pari saarta. Oli sellainen keskituulinen ( :roll: ) ilma, eli pitkittäin jos aalloilla meni niin keikutti kunnolla, mutta ei juuri vastusta keulaan antanut.

Jännittävä hetkikin oli, osuin airolla karikkoon! Läheiseen saareen oli montakymmentä metriä, joten aivan tyhjästä yllätti. Ei pelastusliivejä ja mantereelle ihan kiitettävä uimamatka.

Oikeasti soutaen saa kyllä hien pintaan, mutta ei sykkeitä nousemaan toisin kuin soutulaitteella. Tahtoo tuo ylävartalon voima loppua ensin, sitten tulee alaselkä kipeäksi :| Tällä oli näemmä vaikutusta myös takareisiin, vaikka perussoutuveneessä onkin aika onnettomat jalanpaikat vetojen tueksi.

Kuva
Tässä vähän tyyneyttä.

ViestiLähetetty: 2009-08-03 15:47:39 
Poissa
Rantakarppi
Rantakarppi

^Ompas ollut komeet maisemat ja ilmat....... Kyllä silimä lepää..... 8)

ViestiLähetetty: 2009-08-12 20:02:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lepää :smt051

Viime aikoina oon harrastanut pilatesta, festareilla riekkumista ja teltassa kierimistä, naku-uimista ja kännistä jopoilua.

Liikunnalla kulutettuja kilokaloreita kertyi viime viikolla ainakin 977,
liikuntapäiviä ainakin viisi - ts. täysin passiivisia päiviä
töissä tietokoneella, kotona telkkarin katsomista, autolla työmatkat
muistaakseni yksi. Liikuntatunteja noin neljä.

Kaikki on hyvää, paitsi liikunnan teho edelleen,

en tehnyt vieläkään mitään maksimisykkeillä.

ViestiLähetetty: 2009-08-16 18:12:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kulunut viikko:

Soutu
Uinti
Kävely
Pyöräily

Liikunnalla kulutettu energia 2314 kcal, keskimäärin 331 kcal/vrk
Liikuntapäiviä 5
Liikuntaminuutteja 510 eli 8,5 h

Aerobinen harjoittelu 85 %
Lihaskuntoharjoittelu 15 %
Liikkuvuusharjoittelu 0 %
- Ei pilatesta tällä viikolla! Siksikö maha pullottaa ja etusäärtä kiristää :roll:

Keskiteho 96 %
Korkea teho 4 %

ViestiLähetetty: 2009-09-09 09:58:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Koulu alkoi ja samalla kuntosaliharrastus noin niin kuin vakkarina. 33 euroa/vuosi, aion käyttää koko rahan edestä! Tarkoitus ois käyttää niin, että käyntikerralle tulee hintaa vähemmän kuin 1 sentti :mrgreen:

Lainaan vähän kokemuksia omasta päikystäni Pallokaloista:

henttu23 kirjoitti:
Vaatteista ei kolmen vartin jälkeen kuivaa laikkua löytynyt ja kylmästä suihkusta huolimatta naama oli punaläiskikäs vielä tunnin jälkeenkin.

Salin tarjonta ei ole hääppöinen ja reiden lähentäjä/loitontajalaitteeseen en vielä katseiden alla tohtinut, mutta tämmöisiä:
- lämmittelynä kahdeksan minuuttia soutulaitteella rauhakseen, mutta hiki tuli pintaan
- alataljalla 40 kiloa x 20 toistoa
- jalkaprässissä 80 kiloa x 20 toistoa kaksi kertaa, 90 kiloa x 10 toistoa
- kidutustuolissa jalat koukistettuina x 30 toistoa, jalat suorina x 10 toistoa kaksi kertaa
- crosstrainerilla täydellä vastuksella muutama min., kevyemmällä lähemmäs viisi minuuttia. En oikein tajunnut niistä digitaalisista asetuksista [tää oli vaan filleri kun odottelin muihin laitteisiin pääsyä. Usein kyllä aloitan crossarista]...
- ylätaljalla 30 kiloa eteen x 20 toistoa ja niskaan x 20 toistoa (tää on mun heikkous, vasen käsi on ihan avuton)
- vartalon kierto 35 kilolla x 20 toistoa kummallekin puolelle ja 40 kilolla x 10 + 10 toistoa
- lopuksi venyttelyä lähinnä alakropalle, tein spagaatin oikea jalka edellä, toisinkin päin melkein onnistui! Yleensä taivun vain toiseen suuntaan.
- kotona tein callanetics-vatsalihasliikkeitä, syviä vatsalihaksia x ~200 toistoa. On päässeet rapistumaan, kun en ole hetkeen tehnyt :x

Päivällä tuli muutakin liikuntaa, joten urhoilut kohosivat 8.9.2009 yli 1000 kilokalorin kulutukseen.
Vaaka arpoi tänä aamuna lukemaksi -700 g eilisestä.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 38 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2

Kaikki ajat ovat UTC+02:00