karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-27 12:09:18

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 460 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 523 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-07 16:08:01 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

http://www.dragondoor.com :ssa on ollut miehillä älytön haaste; tehdä 1000 snatchiä 16 kiloisella kuulalla laskematta kuulaa maahan ja vähintään 10 toistoa kerrallaan yhdellä kädellä ennen vaihtoa. Muutama härkäpää sen on jo suorittanutkin, aikaa tuohon on mennyt tunnin molemmin puolin.

Väsytti vai mikä kun nauroin melkein lattialla tätä David Whitleyn selostusta onnistuneesta suorituksesta:

David Whitley kirjoitti:
So, on Jan. 27th, I went for it and completed the challenge in a little under 58 minutes. As soon as I cooled down a little & stopped panting, I called my girlfriend and told her what I had done 1000 snatches with putting down the kettlebell. Her response: "Why?"

Joten, 27. tammikuuta sain vastattua haasteeseen hieman alle 58 minuutissa. Heti kun olin hieman jäähtynyt ja saanut hengitykseni tasaantumaan, soitin tyttöystävälleni ja kerroin että olin tehnyt 1000 snatchiä laskematta kahvakuulaa kertaakaan maahan. Tyttöystävän palaute: "Miksi?"

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-07 16:24:11 
Poissa
touhukarppi
touhukarppi

Aika hyvä palaute.... nää on näitä meidän urheiluhullujen ymmärtämiä juttuja varmaankin :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-08 08:45:23 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Vapaapäivä.
Yksi naisinnostaja, laitan linkin ennen-kuvaan, siitä pääsee blogia klikkailemalla sitten katsomaan miltä Tracy näyttää nyt:
http://tracyrif.blogspot.com/2006/11/be ... cture.html

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-08 08:51:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

hoover, mullapa tuli mieleen... Mitäpä sanoisit, jos joskus tavattais esim. mun salilla (Vantaan Koivukylä) ja mä opettaisin sulle vähän punttausta ja sä opettaisit mulle kahvakuulailua (meillä on kuulat, mutta ei ohjausta, mun kahvailut on aika alkeellisia...) ??? jee!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-08 09:00:28 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Miks mä en asu pääkaupungissa? :x

Tuo Tracy on kyllä kannustava tapaus.
Ehkä mun pitää pakkikselta tai jostain kysellä jotakuta paikallista opettamaan mulle juttuja.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-08 09:02:05 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Hyvä idea!
Mulle sopis parhaiten tossa kesä-heinäkuun vaihteessa uuden opettelu tosissaan ja tuolloin mulla järkkääntyis parhaiten kyyditkin. Tehdään alustavat treffit?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-08 09:03:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jee, sopii hyvin! Mun salille pääsee ihan viereen ihan K-junallakin... Viestitellään vaikka yv:nä tarkemmin! :-) Kivaa!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-09 10:20:27 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Voimapäivä (ja nyt voimaton olo)

Lämmittely 8 kg kuulalla

2 kierrosta seuraavia:

10 swing
5 high press
5 snatch pull
5 overhead press
2 x 10 hand to hand pass (molempiin suuntiin)
5 one arm row (vasemmalla ja oikealla)

___
Itse treeni:

12 kg
5 mil press
5 mil press
5 mil press

16 kg
5 lying overhead press
5 lying overhead press
5 lying overhead press

3 one hand clean & jerk
1 overhead press (totaalinen voimien lopahdus)

24 kg
5 one arm deadlift

32 kg
3 one arm deadlift
6 two hand deadlift

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-09 10:57:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Näyttää kyllä tosi rankoilta sun heilumiset! Wau!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-09 11:33:02 
Poissa
sintti
sintti

Moi Hoover!

Treenit näyttää kulkevan!

Kyselit niitä suomenkielisiä nimiä liikkeille, tässä muutamia:

swing = heilautus (jotkut sanovat heiluri tai etuheilautus)
clean = rinnalleveto
snatch = tempaus
jerk = työntö
press = punnerrus

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-09 11:55:17 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Kiitoksia Marks :)

Lemmu, mä sain paljon enemmän tehoja treeneihin kun pidän vuorotellen kestävyyspäivän ja voimapäivän. Nyt aluksi sitä edistyy suht nopeasti, mutta kyllä se tasanne varmaan tulee pian vastaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-09 19:42:19 
Poissa
sintti
sintti

Moi, löysin sun treenipäiväkirjan Marksin treenipäiväkirjan kautta..
Mikä on sun treenitausta ja -tavoitteet? Entä miten vanha olet?

Kiinnostuin kun kahvakuulista kiinnostuneita naisia ei liiemmin löydy vielä ja sä näytät treenaavan ihan kunnon treeniäkin niillä! Entä mistä muuten keksit kahvakuulat ja opit treenaamaan niillä?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-09 20:28:44 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Wunder kirjoitti:
Moi, löysin sun treenipäiväkirjan Marksin treenipäiväkirjan kautta..
Mikä on sun treenitausta ja -tavoitteet? Entä miten vanha olet?

Kiinnostuin kun kahvakuulista kiinnostuneita naisia ei liiemmin löydy vielä ja sä näytät treenaavan ihan kunnon treeniäkin niillä! Entä mistä muuten keksit kahvakuulat ja opit treenaamaan niillä?

Meille tuli kahvakuulat kotiin viime syksynä, lokakuussa muistaakseni. Mies oli jutellut jonkun joukkuekaverinsa kanssa ja se oli kertonut heittelevänsä puistossa jotain mikä miehestä kuulosti kirjalta. Mies tuli kotiin ja selitti niitä innoissaan. Mä olin aiemmin törmännyt jo kahvakuuliin muutama vuosi sitten, ekan kerran muistaakseni Napparin juttuun jossain bodarilehden artikkelissa ja sittemmin olisko ollut Kutrin sivuilla? Sittemmin muutama karppinainen on niitä heilutellut, Varpu innostui Pavelista ja täältä foorumilta ainakin Elka on treenannut kuulilla.

No, meille sitten tuli pari kuulaa. Miehelle (optimistisesti 24-kiloinen ja mulle 8 kilon kuula.) Kuulien mukana tuli joku läpyskä, jonka ohjeilla ei olisi saanut kun selkänsä kipeäksi, joten opettelin sitten eri liikkeitä netistä videoilta ja eri ohjeista. Myöhemmin hankin Pavelin Kettlebell Challenge -nimisen kirjan.

Mä tein oikeastaan vaan heilautuksia ja militarypressejä ja niitäkin aika satunnaisesti. Voimat (ja olkapäät) kasvoivat kuitenkin löysälläkin treenillä ja se innosti sitten yrittämään enemmän. Vasta pari kuukautta sitten aloin treenata ihan säännöllisesti.

Tavoite? Hmmm... mä yritän ainakin tehdä sen verran kuin mitä tuolla vaaditaan: http://www.dragondoor.com/certification_16.html
Mietin sitten uudelleen :)

Ja ikää on 45, syksyllä 46.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-09 20:47:42 
Poissa
sintti
sintti

Vau, hienoa että on tavoitteet kohdillaan!

Käy kattomassa myös http://www.harjoittelu.net jos ei ole jo aikaisemmin tuttu. Siellä on keskustelupalsta kuulilla yms. treenaamisesta, johon olet varmasti tervetullut kirjoittelemaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-09 21:10:12 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Kiitos linkistä, mä olinkin huomannut aikasemmin nuo artikkelit, mutten sitä että siellä on erikseen keskustelualue.

Kävin sun treenisivuillasi. Teki vaikutuksen.

Niin ja tuo tavoite, tarkoitin lähinnä että pääsen noihin tempausmääriin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-10 13:35:32 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos kohteliaisuudesta, mutte päiväkirjani numerot ihan vielä vaikutusta tee..

Mutta en sotke enempää päiväkirjaasi, tavataan harjoittelu.netin foorumilla. Voit myös vapaasti kommentoida ja kysellä mun treenipäiväkirjassa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-10 16:12:26 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Pavel asettaa miehille ja naisille tavoitteet kirjassaan Enter the Kettlebell

Miehet:
Lainaa:
Following is an ambitious yet realistic set of goals for a regular guy aspiring to be a hard guy:
* The U.S. Secret Service 10-minute snatch with a 24-kilogram
kettlebell—200 reps.
* The clean-and-press with the kettlebell closest to half your bodyweight—
1 rep with each arm.

Tavoitte on kunnianhimoinen, mutta silti realistinen tavalliselle kaverille joka haluaa olla kova kaveri:
*Jenkkien salaisen palvelun 10 minuutin tempaustesti (SSST) 24 kiloisella kuulalla :: 200 toistoa.
* Rinnalleveto ja punnerrus kuulalla joka on puolet kehonpainosta. Kerran molemiilla käsillä.

Naiset:
Lainaa:
Here is what Comrades ladies should shoot for:
* The USSS 10-minute snatch with a 12-kilogram kettlebell—200 reps.
* The C&P with the kettlebell closest to a quarter of your bodyweight—
1 rep with each arm.

Tvoite naisille:
*SSST 10 minuutin tempauksia 12-kiloisella kuulalla :: 200 toistoa.
*Rinnalleveto ja punnerrus kahvakuulalla joka on lähinnä neljännestä omasta painosta. Kerran molemmilla käsillä.

Huhhuh.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-10 19:50:04 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Yli tunti kuulan ulkoilutusta. Laskeskelematonta kivaa, heittelyä, erilaisia yhdistelmiä, syviä kyykkyjä, vatsalihasliikkeitä jne. Ulkona on hyvä kokeilla erilaisia juttuja, joita sisällä ei uskalla, koska otteen voi aina irrottaa ja työntää kuulan itsestään poispäin.

Liskovenytys auttoi selvästi syvään kyykkyyn pääsyssä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-10 20:21:03 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Kun luen noita puistotreenijuttuja, niin alkaa näpit syyhyämään. Meidän talon vieressä on kiva pikkupuisto. Näinkin jo kuulia mömmömyymälässä, ehkä pitää huomenna poiketa siellä. Mutta mistä tietää minkä kokoisella kuulalla pitää aloittaa? Pystyykö sitä jotenkin arvailemaan normaaleista punttitreenipainoista? Ja montako kannattaa ostaa, että pääsee alkuun?

Mä en ole kyllä ostopäätöstä tehnyt vielä... jospa siellä myymälässä saisi vaikka kokeilla noita.

Mikä tuo liskovenytys on?

Ja sitten olisi vielä ihan käytännön kysymys... Jos treeni vaatii 90 kg:n edestä kuulia, kuinka ihmeessä saat ne puistoon?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-10 20:40:58 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Normaali naisten aloituskuula on 8 kg. Sillä kannattaa aloittaa, sitten kun yhden käden punnerruksia alkaa mennä 3 x 5, niin silloin kannattaa hankkia 12 kiloinen, siitä sitten 16 kiloiseen jne. Punnerrusten määrää ei kannata tehdä tuon pitempiä sarjoja, sen sijaan heilautuksia ja tempauksia voi tehdä niin paljon kun sielu sietää.

Jos nyt olisin kuulaton, niin ottaisin ehkä 8-kiloisen ja 16-kiloisen. Sitten myöhemmin siihen väliin 12-kiloisen.

Meille tuli ensin 8-kiloinen mulle ja 24-kiloinen miehelle. Treenit jäi miehellä vähän yksipuoliseksi kun kuula oli kertakaikkiaan liian iso aloituskuulaksi. Joten sitten meille tuli 16-kiloinen. Kun miehen 24-kiloinen alkoi sitten lopulta käydä kevyeksi, hankittiin 32-kiloinen ja mulle 12-kiloinen. Mä käytän noita painavampiakin kuulia joihinkin liikkeisiin, maastavetoihin ja työntöihin, mutta toi 12-kiloinen on oiva, pystyisin tekemään sillä koko treenin. 8-kiloisellekin on vielä paljon käyttöä, esimerkiksi kun opettelee uusia liikkeitä, esimerkiksi heittelyä. Sitä painoa ei kannata väheksyä, onhan se sentään miesten kuulantyöntökuulan kokoinen. Heilautellessa siihen tulee vielä yllättäviä ballistisia voimia.

Liskovenytys... damn että on hankala selittää, mutta yritän. Mennään lattialle vatsalleen ja nostetaan ylävartalo käsillä ylös. Toinen jalka nostetaan koukkuun vartalon viereen jalkapohja maassa. Polvi eteenpäin ja varpaat myös. Sitten aletaan laskea ylävartaloa hiljalleen alas siihen koukussa olevan jalan viereen, niin että lopulta ollaan rinta maassa kiinni. Se venytys näyttää siltä, että eihän tollain VOI taipua, mutta se on kuitenkin aika nopeasti opittavissa ja kyllä venyttää..

Kuva

Puistoon ei kannata montaa kuulaa raahata. Fillari auttaa, tai sitten mies joka haluaa makkoilla ja kantaa vaimonkin kuulan. Ihan täysipainoisen treenin voi tehdä yhdelläkin kuulalla.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 460 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 523 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00