Normaali naisten aloituskuula on 8 kg. Sillä kannattaa aloittaa, sitten kun yhden käden punnerruksia alkaa mennä 3 x 5, niin silloin kannattaa hankkia 12 kiloinen, siitä sitten 16 kiloiseen jne. Punnerrusten määrää ei kannata tehdä tuon pitempiä sarjoja, sen sijaan heilautuksia ja tempauksia voi tehdä niin paljon kun sielu sietää.
Jos nyt olisin kuulaton, niin ottaisin ehkä 8-kiloisen ja 16-kiloisen. Sitten myöhemmin siihen väliin 12-kiloisen.
Meille tuli ensin 8-kiloinen mulle ja 24-kiloinen miehelle. Treenit jäi miehellä vähän yksipuoliseksi kun kuula oli kertakaikkiaan liian iso aloituskuulaksi. Joten sitten meille tuli 16-kiloinen. Kun miehen 24-kiloinen alkoi sitten lopulta käydä kevyeksi, hankittiin 32-kiloinen ja mulle 12-kiloinen. Mä käytän noita painavampiakin kuulia joihinkin liikkeisiin, maastavetoihin ja työntöihin, mutta toi 12-kiloinen on oiva, pystyisin tekemään sillä koko treenin. 8-kiloisellekin on vielä paljon käyttöä, esimerkiksi kun opettelee uusia liikkeitä, esimerkiksi heittelyä. Sitä painoa ei kannata väheksyä, onhan se sentään miesten kuulantyöntökuulan kokoinen. Heilautellessa siihen tulee vielä yllättäviä ballistisia voimia.
Liskovenytys... damn että on hankala selittää, mutta yritän. Mennään lattialle vatsalleen ja nostetaan ylävartalo käsillä ylös. Toinen jalka nostetaan koukkuun vartalon viereen jalkapohja maassa. Polvi eteenpäin ja varpaat myös. Sitten aletaan laskea ylävartaloa hiljalleen alas siihen koukussa olevan jalan viereen, niin että lopulta ollaan rinta maassa kiinni. Se venytys näyttää siltä, että eihän tollain VOI taipua, mutta se on kuitenkin aika nopeasti opittavissa ja kyllä venyttää..
Puistoon ei kannata montaa kuulaa raahata. Fillari auttaa, tai sitten mies joka haluaa makkoilla ja kantaa vaimonkin kuulan. Ihan täysipainoisen treenin voi tehdä yhdelläkin kuulalla.