karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-10 16:07:00

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 49 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2010-05-05 19:04:08 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

Epsilon kirjoitti:
Mulla nuo Putkisto-tunnit ovat olleet ihan mielettömiä nesteen poistajia.
Niin minustakin tuntuu, kun sellainen jano tuli. :)
Killmister kirjoitti:
Oliko sulla muuten se dvd, vai se kirja vaan?
Se kirja vaan.

Millaisia muutoksia huomasitte tuon kurssin käytyänne itsessänne? (Entä lukeeko tätä vielä joku muu kurssin käynyt?) Mitäs kurssin jälkeen? Epsilon kirjoitti, että kirraa kaikkialta taas. Entäs Killmister, kuinka olet pitänyt tuloksia yllä?

Minä olen jo nyt ollut huomaavinani pientä suoristumista. Jotenkin ajatus keskuslinjasta on auttanut hahmottamaan omaa asentoa paremmin enkä esim. vauvaa pidellessä nojaa niin paljon oikealle. Lisäksi olkapäät näyttävät jotenkin terävämmiltä.

ViestiLähetetty: 2010-05-06 12:57:05 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Laitahan väliaika-kuva meille että nähään,miten suoristut.
Mielenkiintoista!

ViestiLähetetty: 2010-05-06 14:45:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lainaa:
Entäs Killmister, kuinka olet pitänyt tuloksia yllä?

Mulla on riittänyt ihan sellainen kerran viikossa sessio ylläpitämään tuloksia.

Oikeastihan siinä pitäisi siirtyä siihen oikeaan putkistoon sitten ton venyttelyn jälkeen, se oikea putkisto on sellaista syvien lihasten aktivointia, vaikuttaa helpolta ja kevyeltä, mutta ei kyllä ole sitä. Se tekee kans notkeaks, sen lisäks, että se voimistaa.

ViestiLähetetty: 2010-05-06 15:59:01 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

kermanekka kirjoitti:
Laitahan väliaika-kuva meille että nähään,miten suoristut.
Mielenkiintoista!
No vielä ei taida olla mitään näytettävää :lol: mutta jos vaikka viikon päätteeksi sitten tai puolivälissä. :)

Tänään oonkin sitten pitänyt olosuhteiden pakosta vielä toisen lepopäivän. :? Räkätauti siis edelleen. Kyllä osaa harmittaa, kun piti just nyt tulla kipeeksi, kun yleensä en ihan helposti flunssaa saa. :? Jos huomenna jo olis paremmassa kunnossa, niin vois jatkaa ohjelman mukaan niin että vain toinen lyhyistä harkoista jäis pois. Jos taas menee pidempään toipumiseksi, niin täytyy varmaan alottaa maanantaina alusta... :roll: Vaikka eipä tässä kai mihinkään kiire ole.

ViestiLähetetty: 2010-05-06 17:42:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hyvä oivallus, ei ole kiire :)

Itse muistan kun sain esikon 13v sitten, kun en keppiä saanut kyynärpäiden välistä selän takana, kun oli pikkasen jumissa. Silloin pikku hiljaa aloin hokaan ja kattoon mitä pitäs tehdä. Kaksi seuraavaa raskautta seisoinkin suorassa ja harjoitin korsettia. Kolmannen aikana joogasin loppuun asti ja ryhti pysyi.

Nyt 3v kuopuksen syntymästä alkaa oleen kroppa omasta mielestä hyvässä kunnossa. Kiitos pilates, core, jooga, hieronta, piikkimatto, jäsenkorjaaja + kaikki muu :)

Seurailen :)
Paranemisia :)

ViestiLähetetty: 2010-05-07 12:30:01 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

Moro, Angelica! Oletpa sinäkin tehnyt paljon itsesi hyväksi. :) Ehkäpä minäkin vielä joku päivä voin pitää itseäni vetreänä. [-o<

7.5.2010 - Päivä 1.5 (koko ohjelma)
1. Viikko: kevyet venytykset

Tänään koin olevani jo tarpeeksi terve jatkaakseni hommia. (Kurkku vain kipeä ja välillä yskittää.) Tällä kertaa ohjelma meni läpi suht kivuttomasti. Siis sananmukaisesti. ;) Lonkankoukistajissa ja etureisissä venytys tuntuu ehkä kaikista epämukavimmalta. Rintalihakset löytyivät tällä kertaa jo helpommin. Sen sijaan löysin ylävartalosta vielä yhden sokean pisteen. Nimittäin tuolla "yläkyljessä", vähän kainalosta alaspäin. Olen aina välillä huomannut, että lihakset on sieltä törkeen kipeet. En kuitenkaan saanut sitä venytystä tuntumaan siellä, minkä sitä pitäisi venyttää. :|

Olen tainnut omaksua keskuslinjan aika hyvin käytäntöön. :D Huomaan nimittäin aina välillä korjaavani ihmeellisiä kenotuskönötysasentojani suoremmaksi. :D

ViestiLähetetty: 2010-05-07 13:15:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lainaa:
Sen sijaan löysin ylävartalosta vielä yhden sokean pisteen. Nimittäin tuolla "yläkyljessä", vähän kainalosta alaspäin. Olen aina välillä huomannut, että lihakset on sieltä törkeen kipeet.

Missä venytyksessä löysit sen?

Mä luulen sun meinaavan just sitä lihasta, joka vetää olkapäät alas, se on yleensä ihan surkastunut melkein kaikilla, ja siksi ihmiset vetää olkapäitä korviin. Harmi, kun en vieläkään muista sen nimeä, ehkä joku muu tietää? Varsinkin noi pilateksen harrastajat tietää sen, koska sen treenaus on tärkeä osa pilatesta.

Sitä voi treenata ihan kaikessa vaan vetämällä sillä lihaksella olkapäät alas, sillon kans voi tuntua kireyttä hartioissa, se venyttää niitä kans auki samalla. Esim. kun vaikka pesee hampaat, niin samalla aktivoi sen lihaksen.

Sit ku se alkaa olla kunnossa, niin tulee paljon vahvempi olo, ja se vaikuttaa kans ryhtiin paljon mun mielestä.

ViestiLähetetty: 2010-05-07 14:28:38 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

"Lepakko istuen" oli se harjoitus, missä huomasin, että venytys tuntuu vain siinä kolmipäisessä olkalihaksessa, missä pitääkin. Mutta kuvaan oli merkitty, että sen pitäisi tuntua tuolla kainaloiden alla myös (tarkemmin yksilöimättä). Googlettelun jälkeen arvelen, että lihas saattaisi olla teres major. (Enpä tiennyt sellaistakaan olevankaan tätä ennen... Ihmettelin vaan jossain asennossa, että mikäs pieni kipee paikka se tuolla oikein on? :lol: )

ViestiLähetetty: 2010-05-08 12:29:57 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

8.5.2010 - Päivä 1.6 (koko ohjelma)
1. Viikko: kevyet venytykset

Aijaijaijai... Kylläpä taas tietää jotain tehneensä... :lol:

Muutamia huomioita tältä päivältä ja eiliseltä:
- Oikea lonkankoukistaja on enemmän jumissa kuin vasen. Mahtaakohan tästä johtua se, että oikeaan pohkeenseen meinaa välillä tulla pinnallisia laskimotukkotulehduksia, kun taas vasemmassa ei mitään tällaisia ongelmia ole?
- Myös hauikset ovat aika juntturassa. Hassua, etten ole edes huomannut. Tai olen minä sen huomannut, että kädet roikkuvat melko koukussa, mutta ole ajatellut mistä se johtuu. Taidanpa lisätä vertailukuvaan kädetkin.
- Sitäkin olen ihmetellyt, että miksi näytän edestäkatsottuna niin kauhean yläkroppapainotteiselta, vaikken ole mitenkään hirveän harteikas. Mallailin sitten eilen peilin edessä eroa hartiat alhaalla vs. hartiat korvissa. (Kuten arvata saattaa, jälkimmäinen on se vallitseva olotila...) Tajusin, että kun hartiat ovat ylhäällä (ja olkapäät kääntyneet sisäänpäin), olkavarsien massa (jota minulla piisaa) tulee paljon leveämmälle alueelle kuin hartioiden ollessa alhaalla, jolloin olkavarret ovat enemmän selän puolella. Jeejee.

Otin tänään heti (ensimmäisen viikon viimeisten) harkkojen jälkeen uudet vertailukuvat. En ole vielä purkanut niitä, mutta äkkiseltään näyttäisin suoristuneeni jo varsin dramaattisesti! :shock:

ViestiLähetetty: 2010-05-08 18:45:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Bonkasin tuon kirjan "Kaunis ja solakka vartartalo" eilen kirjakaupasta hintaan 9e. yllättäen se tarttui sitten mukaani ja saatan ehkä alkaa tehdä sitä. Juttelin vähän kaveria mukaan, jospa motivaatio pysyisi paremmin. Yksi asia jäi vähän epäselväksi: mikä tuossa on se lyhyt ohjelma, onko se selitetty jossain? Vai enkö vain osaa lukea?

ViestiLähetetty: 2010-05-08 19:42:48 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

^Jep, varmasti kannattaa ottaa kaveri mukaan. :) Kunhan maltatte keskittyä kuulumistenvaihdon sijaan niihin venytyksiin. ;) Se lyhyt ohjelma pitää sisällään osan varsinaisen ohjelman harjoituksista. Ainakin minun painoksessani on merkitty sivun laitaan sanalla "lyhyt" ne harjoitukset, jotka siihen lyhyeen ohjelmaan kuuluvat.

ViestiLähetetty: 2010-05-09 00:26:23 
Poissa
kirjastokarppi
kirjastokarppi

Minäkin liityn seuraamaan projektia, hyvää tekisi meikäläisellekin jokin venyttelylaji...

yst. terv. nimim. pökkelö punttimimmi

Karppilan päiväkirja: Antakaa aikaa haaveilla ja ajatella hiljaa

VHH-blogi: http://voimanala.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2010-05-09 08:33:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Löysinkin sen lyhyen ohjelman. Jotenkin epäselvästi merkitty tai en vaan tajunnut :D

Eilen sitten tein lyhyen sarjan ja tosiaankin meni aikaa asentojen ja hengitysten miettimiseen!

ViestiLähetetty: 2010-05-09 09:59:56 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Mä ilmoittaudun projektin seurailijaksi. Tosi nopeasti olet saanut tuloksia.

Mä kävin pitkään putkiston pilateksessa ja tota venyttelyäkin on tehnyt mieli kokeilla, mutta en ole saanut millään aikaiseksi. Josko sitten teikäläisen suoristuminen motivoisi sen kriittisen rajan yli.

ViestiLähetetty: 2010-05-10 07:26:53 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

Hei vaan myös Nightfall ja misukisu! :smt039

Ensimmäisen viikon jälkeen

No niin. Eilen oli taas hyvin ansaittu lepopäivä. Tässä ensimmäisen viikon tulokset:

Kuva

muoks. Pistin kuvat uusiksi vähän kehittyneemmällä kuvankäsittelyohjelmalla. Aika pipertämistähän sekin oli, mutta vähän paremmalta näyttää kuin poistamani kuva. Punainen kuva on huhtikuulta, oranssi eiliseltä. Ihan noin levällään ei kädet sentään luonnostaan laskeutuneet kuin huhtikuun etukuvassa, vaan laitoin ne "pois tieltä", kun en tajunnut, että voisin haluta seurata käsienkin asentoa.

Mitä on viikossa kuvan perusteella tapahtunut:
- ryhti on suoristunut melko paljon eteen-taakse-akselilla ja jonkin verran myös oikea-vasen.
- jalat asettuvat symmetrisemmin
- leuka on vähemmän eteentyöntynyt ja pään asento muutenkin parempi
- rintarangan kaari näyttäisi pyöristyneen

Muita havaintoja kuvasta:
- vasen käsi roikkuu ylempänä ja kauempana vartalosta, mitä en ollut aiemmin huomannutkaan
- oikea kämmenselkä taitaa olla vähän ulospäin kiertynyt

Havaintoja kuvan ulkopuolelta:
- Niska on IHANAn tuntoinen! Pää liikkuu ihan joka suuntaan aivan mahtavan vaivattomasti eikä rutisekaan ollenkaan! :mrgreen:
- Autossa sain pitkästä aikaa niskan niskatukeen asti. Aikamoista painetta se tosin aiheutti rintalastan ja alimpien kylkiluiden tienoolle.
- henki ei vielä kulje vaivattomasti

ViestiLähetetty: 2010-05-10 20:36:33 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

10.5.2010 - Päivä 2.1 (lyhyt ohjelma)
2. Viikko: syvennetään venytyksiä

Venytykset pitäisi tällä viikolla saada kestämään 1-3 minuuttia.

Alunperin ohjelmassa olisi tänään ollut koko ohjelma, mutta tein vain lyhyen, koska olin aivan kuolemanväsynyt (ipana valvotti käytännössä koko yön) ja sortunut vetämään väsymykseeni kahvia ja suklaata. Olo tuntui jo valmiiksi niin sätkyltä, että päätin tyytyä kevyempään ohjelmaan. Se menikin jo melkein ulkomuistista. :) Kellotin sitä ennen taas hengityksiä. Nyt minuuttiin mahtuu niitä 5-6. Tänään tein 10 hengityksen venytyksiä. Mojovaltahan ne tuntuivat, mutta kaikki muut paitsi lonkankoukistajat olivat suht ok. Oikeaa lonkkaa en pystynyt venyttämään kuin 6 hengityksen verran, kun rupesi sydän takomaan niin kamalasti.

Tänään kävin myös fysioterapeutilla: kuntosalia, hierontaa ja veivaamista. Hyvältähän se tuntuu, mutta epäilen hiukan, mahtaako tästä selästä/rinnasta mitään ilman järeämpiä käsittelyitä tulla. :?

ViestiLähetetty: 2010-05-11 09:45:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hyvinhän tuo homma on alkanut sinulla! Ja varmasti rinta/yläselkä alkaa tuntumaan paremmalta, kun lantio asettuu parempaa asentoon ja hengitys nostaa rintaa ylös. Kärsivällisesti vain muistat tehdä harjoituksia ja hengitystä voi treenata jokaisella hengenvedolla istuessa, kävellessä, syödessä, nukkuessa.. :)

Ehkä alat vähitellen huomaamaan, missä tilanteissa jännität kroppaasi ja unohdat hengittää, sitten voit yrittää poistaa tietoisesti näiden hetkien jännitystä. Lopulta rentous lähtee korviesi välistä, sieltä käsketään jännittää ja rentoutua.

ViestiLähetetty: 2010-05-11 19:54:32 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

^Jepu, kärsivällisyyttä, pitkäjänteisyyttä, sinnikkyyttä ja kokonaisvaltaisuutta, niin eiköhän se tästä vielä iloksi muutu. :) Yllättävän paljon lantio tosiaan taitaa vaikuttaa. En oikein edes tajunnut ennen, että vikaa olisi siellä asti. Mutta taitaa siellä olla, kun nuo lonkankoukistajat kerran on niin pahat. Jos ne vetää lantiota etukenoon, niin ihmekös se on, jos ylempää joutuu paikat koville yrittäessään pitää kroppaa pystyssä. :P

11.5.2010 - Päivä 2.2 (koko ohjelma)
2. Viikko: syvennetään venytyksiä

Tänään tokan viikon ensimmäinen pitkä ohjelma. Tällä kertaa tein ohjelman kahdessa osassa, kun en kerralla kerennyt. Se tuntui itse asiassa ihan mukavalta järjestelyltä. Silloin, kun tein ohjelman ensimmäistä kertaa, tuntui jossain vaiheessa jo siltä, että "Apua, eikö nämä harjoitukset lopu ikinä!"... :oops: Venytysten kesto tänään 11 hengenvetoa (vajaa 2 min). Ihmeen hyvin olen onnistunutkin ajan järjestämään. Poika könyää ihan kiltisti lattialla itsekseen sillä aikaa, kun äiti venyttelee. :) Ei ole siis tarvinnut "tuhlata" kallisarvoista päiväuniaikaa tähän. ;)

Lonkankoukistajien venytys onnistui tänään ihan hyvin, kun vaihdoin käsien paikkaa vähän alemmaksi. Sain myös sen Lepakko-venytyksen tuntumaan kainalossakin, kun kiersin olkavartta hieman enemmän sisäänpäin.

Venytysten päälle tein vielä vähän keppijumppaa ja rullailin rintarankaa pallokapulan päällä.

ViestiLähetetty: 2010-05-12 12:15:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lainaa:
"Apua, eikö nämä harjoitukset lopu ikinä!

Mullekin tulee tota, ja mä kuuntelen usein ipodilla musiikkia samalla, se auttaa kans kestämään sitä venytyskipua paremmin.

Mä muuten huomasin, että noi vibramit on tehnyt mun lonkankoukistajista ihan löysät, ne venyi kuin purukumi sen jälkeen, kun mä aloin käyttää vibrameita.

ViestiLähetetty: 2010-05-12 12:34:20 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Tarkoitat siis niitä vibramin five-fingereitä, oletan? Vibramihan tekee pohjia tosi moniin kenkiin... ja sen lisäksi vielä niiden mallistossa on fingereiden lisäksi tavallisia lenkkareita ja vaelluskenkiä. Kun olin ostanut omat tossuni, tajusin että mulla oli kahdet vibramit (pohjat) kotona jo valmiiksi :)

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 49 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00